Heren,
Mijn laatste vorderingen. Naar aanleiding van een paar onvolkomenheden is het resultaat als volgt;
X-as heeft 2 rechtgeleidingen met daarop 4 glijlagers. Aandrijving geschied door 2 draadeinden M8 met 2 moeren. Eventueel worden de moeren nog vervangen door moeren van kunststof. Dit geheel voldoet prima, eerder besproken slingeringen in de draadeinden zijn nu verleden tijd. Speling is nihil. Het goedkope stappenmotortje (€ 6,95) is iets aan de lichte kant. Er komt nog een iets zwaardere op of een vertraging.
Y-as heeft 2 rechtgeleidingen met daarop 2 glijlagers. Aandrijving geschied door 2 draadeinden M8 met 2 moeren. Eventueel worden de moeren nog vervangen door moeren van kunststof. Dit geheel voldoet prima, eerder besproken slingeringen in de draadeinden zijn nu verleden tijd. Speling is nihil. Het goedkope stappenmotortje (€ 6,95) is goed geschikt.
Z-as heb ik kant-en-klaar gekregen en is perfect.
Het goedkope stappenmotortje (€ 6,95) is zelfs nog iets te snel en iets te sterk (in/af te stellen met software).
De resultaten;
Al ziet het er op de foto niet mooi uit, het resultaat is perfect. Het ziet er vooral slecht uit doordat er goedkoop triplex is gebruikt en er hier-en-daar zwarte plekjes zijn (kon er niet bij met schuren). Het belangrijkste is dat de lijnen perfect recht danwel perfect krom zijn. Randjes zijn na een schuurbeurtje niet rafelig.
Het resultaat is hopeloos. De H is versprongen doordat de computer in sleep-mode sprong

De laatste L is niet goed recht, waarschijnlijk doordat de stappenmotor kracht tekort kwam. Het streepje aan de H en de laatste L kan ik niet verklaren. Alle randjes zijn knobbelig en alle freesdieptes zijn hobbelig. Ofwel de Dremelfreesjes missen kwaliteit, ofwel ik heb niet het goede freesje gekozen. Iemand een Dremelartikelnummer voor een goed aluminiumfreesje??
Volgende test word frezen in kunststof.
Gr.
Erik