Combat - bouwverslag

Durf je dat wel aan Viper01 aangezien je nog (geen)vliegervaring hebt ,Wat ik uit bovenstaande berichten lees.
Zou dan eerst maar veel vlieguren maken met de aprentice.
Zo een vliegende vleugel vliegen is echt wel anders dan een trainer.
Of gewoon lekker aan de kabel.

Ik doe het dan aan de kabel met iemand die veel van het model weet. Dat durf ik wel aan. Beetje langzaam vliegen niet al te grote roeruitslagen. Moet goed komen.

.
Gefeliciteerd Finn met de geslaagde maiden!! :feli:
Hulde!! Geniet ervan en happy landings! :thumbsup:

Groeten, Ramses
.

Nieuwe prop staat er weer op.
c6f0f1ffea902535a8b1c81e560a8e7e.jpg

goed gedaan, een hele prestatie!.
veel oefenen met je lesmodel en dan kun jij als 12 jarige met een steile leercurve binnen de kortste keren zelf vliegen met je eigen gebouwde kist.
Veel plezier met je fantastische hobby.

Al overwogen om gewone linksdraaiende props te gebruiken en je motorrichting om te keren?

Nee is nog niet gedaan, zolang het niet hoeft doe ik het liever niet.
goed gedaan, een hele prestatie!.
veel oefenen met je lesmodel en dan kun jij als 12 jarige met een steile leercurve binnen de kortste keren zelf vliegen met je eigen gebouwde kist.
Veel plezier met je fantastische hobby.

Bedankt Gerard! Een clubgenoot verkoopt deze als short kit. Is zo goedkoop omdat hier wedstrijden mee worden gedaan op onze club met combatten.

In de romp zit helemaal geen zijwaartsstelling. Bij dit kistje is het denk ik ook niet nodig omdat het geen lange romp heeft.

Ik heb best wel wat kleinere toestellen die ook helemaal geen zijstelling hebben.
motor gewoon 100% recht op de lengteas van het toestel.

Nog geen nadelige gevolgen van ontdekt..

Ik heb ook een vliegend vleugeltje, en een ex vliegend vleugeltje, beide met motor gewoon recht erop, nooit last van gehad.

(Heel veel) zijwaartsstelling is hier niet nodig.
En dat heeft vooral met de positie van de kielvlakken te maken.

Om een vliegtuig stabiel om de top-as te maken is er meer zijdelings oppervlak nodig achter het zwaartepunt van het toestel (en - even simplistisch gesteld - liefst zo ver mogelijk naar achter) dan ervoor (windvaan principe). Bij vliegtuigen met een (lange) romp en klassieke staart zit het kielvlak achteraan de romp. Het kielvlak (en de volledige romp) bevinden zich dus in de kurkentrekker vormige luchtstroom rond de romp t.g.v. de ronddraaiende propellor. Hierdoor wordt de romp en het kielvlak voortdurend - voor een deel - zijwaards 'aangeblazen' waardoor het toestel steeds wil gieren (draaien) om de topas... zolang de motor draait). Zijwaartsstelling compenseert dit giereffect.

In dit geval is er geen romp en bevinden de kielvlakken zich aan de wingtips - nog steeds achter het zwaartepunt, maar buiten de kurkentrekkervormige luchtstroom van de prop. Hierdoor is er geen zijwaartsstelling nodig is (aangezien er geen giereffect is dat gecompenseerd moet worden).

Back