Combat - bouwverslag

Heb je het zwaartepunt op de juiste plaats liggen ? Voor een vliegende vleugel op 10 à 15% van de vleugelkoorde (niet verder naar achter want te nerveus op hoogte... zeker bij een rechthoekige vleugelvorm)
Als ik goed gezien heb gaat het om een symmetrisch vleugelprofiel. Ik verwacht dat je best wat elevator up nodig zal hebben bij horizontale vlucht (en elevator down bij inverted horizontale vlucht).

Het zwaartepunt staat nog niet goed. Voor de eerste vlucht zal ik samen met mijn instructeur even naar kijken. Ik kom er niet uit. Het zwaartepunt moet 35mm achter de voorlijst van de vleugel komen te zitten.

Bedankt voor je reactie Hans!

Niet 'even' naar kijken... maar ervoor zorgen dat het zwaartepunt juist ligt! Anders kan je na 3 tellen je toestel de vuilbak in gooien en opnieuw beginnen. Je instructeur zal er wel naar vragen.
Ik las hierboven 'lengte van de vleugel '21 1/2 cm', ik veronderstel dat je daarmee de koorde bedoelt. 35 mm achter de vleugellijst is al best ver. Voor piloten met wat meer vliegervaring is 35 mm vast prettig, maar voor een beginnend piloot (daar ga ik maar even van uit, en dat is niet negatief bedoeld... dat zijn we allemaal ooit geweest) kan het geen kwaad ietsje verder naar voor te leggen.

Veel succes!

De eerste vlucht is gemaakt!! Alles ging goed, hij was sterk genoeg voor krappe bochten alleen de prop is er bij het landen afgebroken. Daar moet nog een rem op komen. Het lukt mij niet om het filmpje erop te zetten, hij duurt meer als 7 minuten dus misschien ligt het daar aan. Ik zal hem vanavond inkorten.

Toppie, harstikke leuk !! Gefeliciteerd met de maiden flight !
Nu zelf lekker wennen en genieten van het model.

Happy landings !

Grt,

Arnoud.

Héél tof! Ook vanaf zee, gefeliciteerd met de geslaagde maiden!

Bedankt voor jullie positieve reacties! Ik ben ook trots op mijn werk.

Zeker Arnold! Ik ben al aan het kijken voor een kit van een zwever of zoiets.

Je kan goed horen dat het erg hard waaide gisteren. Nu nog even de rem activeren ( helemaal vergeten, sorry Finn!) en hopen op iets rustiger weer.

Back