Compass 6HV bouwen door een beginner

e5utenan.jpg


Teaser ;-)
 
- Regelaar YGE 90HV
- Western Robotics Hercules Super BEC V2
- MSH Brain
- MKS HBL 950HV op de swash
- MKS HBL 980HV op de tail

Hier zijn de rest van de foto's (ze waren nog aan het uploaden)

foto11wt.jpg



foto3szmi.jpg



foto4zsx.jpg



Voor de rest nog wat bouwtips gekregen en een leuke babbel.

Morgen rustig en stap voor stap hier aan beginnen, ik wil het echt wel goed doen ook al is het mijn eerste heli die ik zelf bouw.
 
Even een kleine tussentijdse update.

Tot nu toe geen echte problemen tegen gekomen. Wel af en toe een built video bekeken en op een forum iets opgezocht.

De staart is uit mekaar geweest en loopt lekker soepel nu.

De kop ook uit mekaar gehaald.
1 kant van de kop waren de lagers en spacers niet in de juiste volgorde ingebouwd. Andere kant was wel oké. Hierdoor was ik eerst wat in de war maar alles is goed gekomen en ik ben 100% zeker dat beide kanten nu gebouwd zijn volgens de beschrijving.

De swashplate pin was niet gelocktide. Voor de rest was alles netjes geborgd maar ik heb het uiteraard opnieuw gedaan omdat ik absoluut alles wou controleren.

Alleen het frame moet ik nog helemaal nalopen met locktide omdat ik dacht dat dit misschien nog uit elkaar moest om kabels te sleeven. (ik had dit beter onmiddellijk gedaan maar ik wou eerst zien hoe alles moet lopen als alles gemonteerd is).

Kortom ik heb al veel plezier gehad met de bouw van mijn eerste kit.

To be continued.

9e6yvu3a.jpg
 
goed bezig man!!! ziet er goed uit!

En idd die servos hebben een flinke bling factor erg nice :).

Ik heb nog wel een setje savoxen voor je Mike, ga ik snel ff bij Rogiér langs hahahahahaha
 
Haha geertje toch die heb ik ook,als
Mijn skillz beter zijn verwen ik me heli met mks servo's en ooit een hand gewikkelde motor gewoon omdat het kan...
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Als de servo's skills gerelateerd zijn denk ik dat ik voorlopig een setje zoek op HK ;-)

Ik wou gewoon graag 1 heli met een hele mooie setup, volgens mij is de 6hv dat zeker waard.
 
Nog eens een kleine update.

Gisteren heb ik me vooral bezig gehouden met de bekabeling. Alle servokabels + signaal kabel van de ESC zijn mooi gesleeved en netjes weggewerkt aan de binnenkant van het frame.

Ook heb ik gisteren de kabel voor de lipo's gesoldeerd. Voor mij een heel karwei want dat is echt niet mijn ding. Gelukkig had ik een mooi schemaatje mee gekregen anders kwam ik er nooit uit.
Ik had hier totaal geen ervaring mee maar heb er wel wat uit geleerd.

Vandaag de Brain gemonteerd en eens aan de laptop gehangen met een aparte reciever batterij als voeding.

De servo hevels staan mooi op 90°
De swashplate had ik level gezet met de mee geleverde leveler maar na het volledig doorlopen van de Brain setup kwam ik er achter dat midstick niet precies 0 graden was.
Morgen de linkjes dus nog maar wat verlengen om dit goed te krijgen.

Morgen ook eens langs gaan bij een ervaren modelbouwer om de kabels van de BEC nog laten te solderen dan kan ik deze ook vastzetten en mooi afwerken.

Nog een vraagje ivm de YGE 90HV:
Zou deze ook werken op één 6S lipo?
Ik zou deze dit weekend graag willen programmeren maar ik heb voorlopig maar 1 6S lipo.

Ook vroeg ik me af of de kabels naar de motor moeten aangesloten zijn om deze te programmeren? Ik heb nog geen blades gemonteerd maar als de motor aangesloten moet zijn dan ga ik hem voor de zekerheid toch maar naar achter zetten.
 
Als ik me niet vergis met het progammeren van de esc is het inleren van belang dat je motor aansluit je moet namelijk 100% gass in leren.dus gewoon bladen er af en heli goed vast zetten of houden. En dan schrik hebben.eerste keer als je hem vol hoort optoeren schrik je wel even spreek uit ervaring (kwam van ddn trex 250 af)

Bij mij is toen ook de motor niet naar achter gezet,waar mee ik denk dat jij bedoelt dat hij de kop/staat niet aandrijft.

Ik neem ook aan dat je dan 12s moet aansluiten omdat het anders niet goed werk.

Bel rogier morgen anders die kan je dat vertellen maar dit staat me nog half bij.
 
Met de motor naar achter zetten bedoelde ik inderdaad dat de pinion de main gear niet kan aandrijven.

Ik denk dat ik ineens aan Rogiër ga vragen om me een setje lipo's op de sturen. Dan kan ik het ook dadelijk goed doen.
Ik had niet verwacht ze zo vlug nodig te hebben anders had ik ineens een set mee gebracht.

Ik dacht ook al eens gelezen te hebben dat de kabels van de motor moeten aangesloten zijn. Maar volgens mij is het afhankelijk van welke esc je gebruikt. (Ik spreek zeker niet uit ervaring, ik kan enkel afgaan op de dingen die ik online lees)
 
Als ik me niet vergis met het progammeren van de esc is het inleren van belang dat je motor aansluit je moet namelijk 100% gass in leren.dus gewoon bladen er af en heli goed vast zetten of houden. En dan schrik hebben.eerste keer als je hem vol hoort optoeren schrik je wel even spreek uit ervaring (kwam van ddn trex 250 af)
Dat is enkel omdat de esc de motor gebruikt als speaker. Sommige esc's hebben ook wel ledjes om de status aan te geven, m'n hobbywing bv ook, maar de esc instellen gaat toch gemakkelijker met de piepjes of beter nog een usb aansluiting of programmeerkaart.

Voor de veiligheid kan je zorgen dat de motor niets aandrijft, of op z'n minst inderdaad de bladen er af. Anders zorgen dat de motor in de andere richting in de vrijloop draait.
Gewoonlijk hebben die esc's echter de beveiliging dat ze niet inschakelen wanneer bij het aansluiten niet 0% throttle wordt gedetecteerd.
Een geïnitialiseerd is het wel oppassen dat je bv niet per-ongeluk het throttle kanaal van normal naar reverse zet of andersom..
Bij mij is toen ook de motor niet naar achter gezet,waar mee ik denk dat jij bedoelt dat hij de kop/staat niet aandrijft.

Ik neem ook aan dat je dan 12s moet aansluiten omdat het anders niet goed werk.

Bel rogier morgen anders die kan je dat vertellen maar dit staat me nog half bij.
Meestal kan je de esc wel inregelen met een lagere spanning, zoals een 6s lipo. In de handleiding staat wellicht het aantal cellen waarmee die kan werken.
Vliegen op 6s gaat waarschijnlijk niet lukken omdat het motor-toerental spanning X kv is. Ik weet zo niet wat de headspeed dan zou kunnen zijn maar wellicht toch te laag om de heli van de grond te krijgen. Een tweede is zwaartepunt, dat zou veel teveel afwijken want met goed een kg aan lipo's (520gr/st) voorin is mijn 6hv wel in balans. Ik vlieg 'm met: Gens ace 3300mAh 22.2V 25C
Twee in de 6hv of een op de 500.
 
Ik ben in het bezit van een program card dus piepjes heb ik nu niet dadelijk nodig. Alleen voor de High en Low stick positie in te leren misschien.

Ik was niet van plan om te vliegen met m'n 6S lipo hoor, enkel om verder te kunnen knutselen :D
Ik ben er trouwens achter dat de ESC van 4 tot 12S lipo werkt dus zou het in princiepe moeten gaan.
 
het kan idd met een 6s lipo, de YGE 90 kan van 4 tot 12 S.

Ik zou alles met de progcard inprogrammeren als een van de laatste dingen van de bouw.

Als je met de Gov store functie wil gaan vliegen moet je de heli met 100% throttle optoeren de eerste keer om de MAX rpm in te leren. Dat moet je dus wel op 12 S doen.

Maar op 6S voeden om te programmeren kan dus gewoon ;)
 
Back
Top