CopterX 450 SE

Hoi Machskn,
Die link, dat is inderdaad een spindel.

Zoals gezegd, hier wat bouwtips:

Tandwiel speling

Zorg dat er minimale speling zit tussen het hoofd tandwiel en het motor tandwiel.
Let er wel op dat de speling overal ongeveer even veel is en het tandwiel over de
gehele ronde even soepel loopt.
(Uit de doos is hij redelijk stroef, na een paar keer vliegen
is dit over)

Waarom is dit belangrijk?
- Als de tandwielen geen speling hebben slijten ze sneller.
- Geen speling kost meer vermogen = kortere vluchttijd.
- Bij te veel speling kunnen tandjes afbreken.

Tail boom brace en landing skids

De tail boom brace zit standaard niet vast in het aluminium bevestigingsstukje. Dit vond ik geen
erg veilige gedachte en heb dit opgelost door het carbon staafje in het bevestigingsstukje te lijmen
met 5min epoxy.

Ditzelfde geld voor de landings skids. De "buisjes" zitten niet vast in de pootjes. Ook deze heb ik met epoxy gelijmd.

- De tail boom brace ondersteunt de staart voor een deel, het is belangrijk dat deze goed vast zitten.
- De landing skid kan verschuiven of verdraaien als hij niet goed vast zit.

Staartrotor

De staartrotor zit goed in elkaar. Er zijn alleen 2 dingen waar je even aan moet denken.
- De staartrotor as oliën, zodat de "tail pitch slider" er soepel overheen kan bewegen.
Let op! Controleer om de zoveel tijd of er nog genoeg olië op zit en alles nog soepel beweegt!
- 2 extra boutjes gebruiken om de staartblaadjes vast te zetten.

- Als de staartrotor niet soepel kan bewegen (of niet soepel genoeg) dan kan het zijn dat de gyro/servo harder moet werken.
- De 2 extra boutjes zijn voor de veiligheid, zelf vertrouw ik het niet om de 2 staartblaadjes (die met een heel hoog toerental
draaien) vast te zetten met alleen een schroefje.

Algeme bouwtips
Zorg ervoor dat de servo linkjes niet in de tandwielen of ergens anders tegen aan kunnen lopen.

Smeer wat epoxy op het schroefje wat door het linkje heen gaat. Zodat je zeker weet dat deze vast blijft zitten.

Zorg dat je de draden van de electronica goed beschermt! (carbon is scherp! Maar dit geld ook voor het aluminium frame)

Zet het "anti-rotation" bracket pas vast als je helemaal klaar bent met afstellen. (je moet deze namelijk loshalen om het linkje te
kunnen verstellen.)

Ik zet altijd een merkje op een blad + bijbehorende bladhouder. Als je dan het bladspoor gaat afstellen mag je niet
aan het gemerkte blad draaien. (zo weet je dus zeker dat je pitch afstelling nog klopt na het bladspoor afstellen)

Zet de gyro NIET op de bovenkant, maar aan de onderkant.
Kijk alle schroeven uit het frame na op locktide.
Zorg dat de draden niet in een tandwiel of tussen een servo aansturing kunnen komen.
Zorg dat alle linkjes zoveel mogelijk 90 graden maken in de neutraalstand en dat de swashplate dan ook recht is.

Ik hoop dat het begrijpbaar is en dat mensen die een Copter X of een andere 450 size heli aan het bouwen zijn er iets aan hebben!

Als er nog vragen zijn dan hoor ik het graag.
Bas

Goeie tips Bas!
Nog eentje: Zet de staartservo aan de andere kant van de staartbuis, dat beschermt hem beter bij een crash. Nu kunnen de rotorbladen je dure servo aan flarden slaan

Aha alweer een copterX SE in europa :D :D :D

Zojuist ook mijn tracking nummer gekregen , pakketje ligt nog in Tai Kok Tsui Post Office.
Zit dus schot in de zaak :D :D

Zat nog even te struinen op de site van ehirobo en kwam deze lipo balancer/lader tegen :

voor 53 euro !!!

http://www.ehirobo.com/shop/product_info.php?manufacturers_id=29&products_id=5453

Moet nog spareparts bestellen , en was van plan om voor die 53 euro hem mee te bestellen.
Maar is t wat , zijn er onder de heli vliegers die de imax al in gebruik hebben ???

De lipo balancer/lader ziet er wel goed uit moet ik zeggen...

Prima uitleg , Bas :thumbsup: & barnowl natuurlijk

aviador zei:
http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=66245

Had je zo gevonden met de zoekfunctie :wink:

thnx , even lezen.... :wink:

Zojuist jouw heli ook even bekeken zeer mooie heli :thumbsup:

Hallo,

ik heb de imax B6 lader ook in gebruik, ben er zeer tevreden van, een absolute aanrader voor zijn prijs, net als de CopterX een top product.

greetz,

johan

DUFOUR zei:
machskn zei:
Aha alweer een copterX SE in the netherlands :D :D :D
euhhhh,Nevele ligt in Vlaanderen he. We proberen dan wel van die walen af te raken,maar daarom zijn we nog geen Nederlanders he.

Okay , t was ook een gokje :D
Alles goed aangekomen en al even geknutseld
En mooie foto,s genomen van je copterx?

Hoi allemaal,

Ik ben net terug van het indoor vliegen!
De Copter X vloog zeer goed :)

De heli rolt en flipt snel, maar is toch nog stabiel in de hover (altans, dat vind ik)!

Ik ben nu een filmpje aan het uploaden.
Zodra het klaar is zal ik hem hier posten!

Gr. Bas

Een 11t, 12 of 13 kan ook maar dan krijg je een headspeed die wel hoger ligt maar wel sneller inkakt.

Die winkel is weer heel erg duur ja, koopt volgens mij gewoon in bij ehirobo met een bepaald percentage winst, gewoon een extra tussenpersoon dus met de nodige extra kosten :S

Back