Hoi Machskn,
Die link, dat is inderdaad een spindel.
Zoals gezegd, hier wat bouwtips:
Tandwiel speling
Zorg dat er minimale speling zit tussen het hoofd tandwiel en het motor tandwiel.
Let er wel op dat de speling overal ongeveer even veel is
en het tandwiel over de
gehele ronde even soepel loopt. (Uit de doos is hij redelijk stroef, na een paar keer vliegen
is dit over)
Waarom is dit belangrijk?
- Als de tandwielen geen speling hebben slijten ze sneller.
- Geen speling kost meer vermogen = kortere vluchttijd.
- Bij te veel speling kunnen tandjes afbreken.
Tail boom brace en landing skids
De tail boom brace zit standaard niet vast in het aluminium bevestigingsstukje. Dit vond ik geen
erg veilige gedachte en heb dit opgelost door het carbon staafje in het bevestigingsstukje te lijmen
met 5min epoxy.
Ditzelfde geld voor de landings skids. De "buisjes" zitten niet vast in de pootjes. Ook deze heb ik met epoxy gelijmd.
Waarom is dit belangrijk?
- De tail boom brace ondersteunt de staart voor een deel, het is belangrijk dat deze goed vast zitten.
- De landing skid kan verschuiven of verdraaien als hij niet goed vast zit.
Staartrotor
De staartrotor zit goed in elkaar. Er zijn alleen 2 dingen waar je even aan moet denken.
- De staartrotor as oliën, zodat de "tail pitch slider" er soepel overheen kan bewegen.
Let op! Controleer om de zoveel tijd of er nog genoeg olië op zit en alles nog soepel beweegt!
- 2 extra boutjes gebruiken om de staartblaadjes vast te zetten.
Waarom is dit belangrijk?
- Als de staartrotor niet soepel kan bewegen (of niet soepel genoeg) dan kan het zijn dat de gyro/servo harder moet werken.
- De 2 extra boutjes zijn voor de veiligheid, zelf vertrouw ik het niet om de 2 staartblaadjes (die met een heel hoog toerental
draaien) vast te zetten met alleen een schroefje.
Algeme bouwtips
Zorg ervoor dat de servo linkjes niet in de tandwielen of ergens anders tegen aan kunnen lopen.
Smeer wat epoxy op het schroefje wat door het linkje heen gaat. Zodat je zeker weet dat deze vast blijft zitten.
Zorg dat je de draden van de electronica goed beschermt! (carbon is scherp! Maar dit geld ook voor het aluminium frame)
Zet het "anti-rotation" bracket pas vast als je helemaal klaar bent met afstellen. (je moet deze namelijk loshalen om het linkje te
kunnen verstellen.)
Ik zet altijd een merkje op een blad + bijbehorende bladhouder. Als je dan het bladspoor gaat afstellen mag je niet
aan het gemerkte blad draaien. (zo weet je dus zeker dat je pitch afstelling nog klopt na het bladspoor afstellen)
Zet de gyro
NIET op de bovenkant, maar aan de onderkant.
Kijk alle schroeven uit het frame na op locktide.
Zorg dat de draden niet in een tandwiel of tussen een servo aansturing kunnen komen.
Zorg dat alle linkjes zoveel mogelijk 90 graden maken in de neutraalstand en dat de swashplate dan ook recht is.
Ik hoop dat het begrijpbaar is en dat mensen die een Copter X of een andere 450 size heli aan het bouwen zijn er iets aan hebben!
Als er nog vragen zijn dan hoor ik het graag.
Bas