CopterX 450 SE

Mooi man Hoogie :)

En het is inderdaad even wachten daar in China, mijn bestelling ligt ook al een paar dagen klaar maar daar blijft het dan ook bij.

Wil je metal gear servo's of niet? Die HXT900 dingen hebben een - naar horen zeggen - erg goede prijs/kwaliteit verhouding.
 
Beste mensen, ik bedoel het niet lelijk. maar sommige van jullie gaan wel spijt krijgen van dat "goedkope spull".

Een heli die goeie elektronica heeft vliegt gewoon beter, crasht dus ook minder, bespaart je geld en hoofpijn. je kan een hdx servo niet verglijken met hs5065! je kan ook geen looksalike piezo gyro niet verglijken met een echte SMM gyro en ja zelfs als beginner merk je het wel! ik zie het elke keer weer op de club hoe mensen eerst 2 maanden met goedkope prull knoeien en daarna alsnog kopen wat ze in het begin moesten kopen. na al die tijd heb ik een simpele regel voor me zelf: er komt of goeie spull erop of ik wacht nog even mee tot ik het wel kan betallen. Ik heb alle goedkope spullen die je kan bedenken al gebruikt! van gyro tot servo tot zender en lader enz.... koop goed, koop een keer!

Je hebt zeker een punt, en ik zal ook goed kijken naar welke servo's ik uiteindelijk zal nemen. Hebben jullie tips voor kracht / snelheid van de servo's?

Over de gyro kan ik kort en krachtig zijn, op rcgroups.com staat een topic vol met 99,99% ervaringen die zeer positief zijn, en de mening is over het algemeen dat hij gelijk is aan de GY401.


@pirke ^^: ik twijfel nog over de metal gears, ik denk dat ik gewoon een paar nette servo's uitzoek die genoeg snelheid/kracht hebben, en het hebben van metal gears is dan niet echt een speerpunt.
 
Ik ben voorzichtig met "goedkopere" heli's.. Ik ben zelf op zoek naar een nieuwe heli, dacht aan een Trex 450.

Hoe zit het met speling op de linkjes enz? Staat alles lekker strak? Of moet je naderhand nog op zoek naar betere onderdelen (van bv toch weer een merk zoals Align)? Heb je ervaring met eerder heli's, zodat je een beetje kan vergelijken?

Ik heb de fout eerder gemaakt door een goedkopere heli te kopen, en uiteindelijk heb ik speling. Duurder is natuurlijk niet altijd beter, maar vaak wel.. Ben benieuwd naar je bevindingen!
 
Ik ben voorzichtig met "goedkopere" heli's.. Ik ben zelf op zoek naar een nieuwe heli, dacht aan een Trex 450.

Hoe zit het met speling op de linkjes enz? Staat alles lekker strak? Of moet je naderhand nog op zoek naar betere onderdelen (van bv toch weer een merk zoals Align)?

Ik heb de fout eerder gemaakt door een goedkopere heli te kopen, en uiteindelijk heb ik speling. Duurder is natuurlijk niet altijd beter, maar vaak wel.. Ben benieuwd naar je bevindingen!

Ik moet eerlijk zeggen, dat ik helemaal nergens speling heb kunnen vinden, alles is snaarstrak en heel mooi afgewerkt :)
De kit komt met threadlock, glue en vet en alles wat je nodig hebt om je servo's e.d. vast te zetten, erg compleet dus. Volgende week of de week erna hoop ik dat de electronica binnen is en dan kan ik hem afbouwen. Ik vind de kwaliteit er erg goed uitzien en als hij zo strak vliegt als hij aanvoelde met bouwen, dan ga ik hier nog heel veel plezier van beleven.
 
Ik moet eerlijk zeggen, dat ik helemaal nergens speling heb kunnen vinden, alles is snaarstrak en heel mooi afgewerkt :)
De kit komt met threadlock, glue en vet en alles wat je nodig hebt om je servo's e.d. vast te zetten, erg compleet dus. Volgende week of de week erna hoop ik dat de electronica binnen is en dan kan ik hem afbouwen. Ik vind de kwaliteit er erg goed uitzien en als hij zo strak vliegt als hij aanvoelde met bouwen, dan ga ik hier nog heel veel plezier van beleven.


Klinkt goed.. Ik volg deze topic! :D
 
Zo. Ik heb hem helemaal afgebouwd en alles lijkt lekker te lopen. Geen bladspoor meer en dergelijke, en alle bewegingen die ik op de Tx doe, doen de servo's (na veel instelgeweld) ook goed na.

Ga over een tijdje naar betere servo's op de swash, en een andere motor iig. (is nu budgetspul, financiele crisis he :P )

Hopelijk komende week ergens een maiden maken, maar ben bang dat het pas na de carnaval gaat gebeuren met dit weer...
 
kan makkelijk man met dit weer ik vlieg ook bijna dagelijks met mijn copterx 450 v2.

mocht je nog een rotorkop nodig hebben ofzo check mijn sig even dan . :)

Pieter
 
Ondanks de kou kon ik de verleiding niet weerstaan en ben even naar het veld geweest :)
Heb de maiden gemaakt en het ging echt lekker. De pitch/throttle curves staan heel erg gemoedelijk, en het ding is zo stabiel als het kan. Heb hiervoor gevlogen met de Honeybee King2 en het verschil is dag en nacht, ik wou dat ik meteen voor deze was gegaan, zoveel gemoedelijker is deze heli om te vliegen. (nja, de king was vooral leuk om even te proeven aan de hobby).
Heb helaas geen filmpje kunnen maken want toen ik op het veld kwam, kwam ik erachter dat beide camera-accu's leeg waren, die is mijn pa dus vergeten op te laden.

Ik heb 2 vluchten gemaakt, 1 van 8 min (die packs ben ik nu aan het laden om te zien hoeveel ik verbruikt heb) en 1 van 5 a 6 min, toen werd het me te koud.
Ik vermoed dat ik een erg zuinige setup heb, icm de throttle curve want ik heb helemaal niets gemerkt van dat de accu's of esc warm waren, of power verloren. Ben ook voor de eerste keer mijn hoogte-angst overwonnen, ben een meter of 4-5 de lucht in geweest, wat ik met mijn king echt niet zou durven, daarmee kwam ik maar 2 meter hoog. Heb op die hoogte flink wat gehoverd en stukjes vooruit en achteruit, links rechts gedaan. Draaien ben ik nog niet aan toe, maar dat komt vanzelf wel :)

Mijn throttle curve (misschien wat ongebruikelijk, maar het vliegt ongelofelijk rustig) 0-25-55-60-65
En de pitch curve (^^ zelfde commentaar als hierboven) 40-45-50-60-70
Met de gyro gain op 100 is de staart echt snaarstrak (hij wobbelt als van de grond komt, maar eenmaal in de lucht is ie snaarstrak)

Ik draai een 11T pinion op een 3100 kV motor, moet nog even uitzoeken wat de headspeed is, maar dit vliegt echt heerlijk. Ik moet misschien de motor-curve midstick iets lager zetten, of de pitch iets lager mid-stick, want met een beetje wind is het lastig omlaag komen naar het gras :P

Ik ben iig 100% tevreden met deze copterx en denk dat ik hier nog HEEEEL veel plezier aan ga beleven. Krijg komende week ook 2 sets GF bladen binnen en een setje carbon (voor te proberen). Heb nu met de houten blades gevlogen, ben benieuwd wat de rest doet.
 
je headspeed is veel te laag zo , neem een 13t pinion en zet je throtle curve op 100% vlak .

Je zal zien veel lekker vliegen :)

ik heb wel een goede headspeed calculator voor je maar die zou ik dan op msn naar je toe moeten sturen .

edit : ow ja en zet hem op 85% als je houten blaadjes gebruikt .
 
Laatst bewerkt door een moderator:
je headspeed is veel te laag zo , neem een 13t pinion en zet je throtle curve op 100% vlak .

Je zal zien veel lekker vliegen :)

ik heb wel een goede headspeed calculator voor je maar die zou ik dan op msn naar je toe moeten sturen .

Dat mag ik pb je mijn msn-email wel even.
Over die headspeed, waarom zou dit te laag zijn, op de online calculator kom ik uit op 100% throttle is een avg van 2250 rpm
als ik daarvan 60% neem, dan hou ik 1350 rpm over (word op internet schijnbaar veel aangeraden voor de copterx, 1300-1700 ofzo, of zijn dat allemaal noobs zoals ik :P ). De heli hoeft niet supersnel te reageren op mijn input en ik hou wel van de gemoedelijke vliegeigenschappen bij de huidige instellingen.
 
Dat mag ik pb je mijn msn-email wel even.
Over die headspeed, waarom zou dit te laag zijn, op de online calculator kom ik uit op 100% throttle is een avg van 2250 rpm
als ik daarvan 60% neem, dan hou ik 1350 rpm over (word op internet schijnbaar veel aangeraden voor de copterx, 1300-1700 ofzo, of zijn dat allemaal noobs zoals ik :P ). De heli hoeft niet supersnel te reageren op mijn input en ik hou wel van de gemoedelijke vliegeigenschappen bij de huidige instellingen.


voor nomaal vliegenis 2400 tot 2800 goeden maakt deze heli veel stabieler .

voor 3d wordt 3000 tot 3400 wel aangeraden, maar dan wel met carbon bladen .

ik ben even weg wat onderdeeltjes halen en dan kom ik op msn .
 
Houten bladen zijn maximaal 2400rpm, dat wil volgens mij zeggen dat als je niet aan je maximum zit, je dus onder de 2400rpm vliegt. Op andere fora lees ik dat hij rond de 1100 rpm al makkelijk los komt van de grond, dus als je rond de 1800 rpm zit heb je al best stabiele eigenschappen.

Overigens: wat voor de 1 normaal is, is voor de ander extreme 2D ;)
 
voor nomaal vliegenis 2400 tot 2800 goeden maakt deze heli veel stabieler .

voor 3d wordt 3000 tot 3400 wel aangeraden, maar dan wel met carbon bladen .

ik ben even weg wat onderdeeltjes halen en dan kom ik op msn .

Nja, 3D ben ik echt nog lang niet aan toe. Hoveren gaat al redelijk en vooruit/achteruit/links/rechts ook. Draaien en rondjes vliegen is nog niet helemaal mijn ding, maar alles komt met de tijd. Wil niet om de haverklap crashen omdat ik teveel probeer :)
 
Back
Top