Enfin, het trainingskruis eraf gehaald en gevlogen, ging prima. Alleen merkte ik dat er ineens een vervelende trilling in de heli zat, net als hij los kwam van de grond , op ca. 10 cm hoogte, begon hij hevig te schudden. Een fractie meer gas en het was weg. Blade tracking gechecked en in orde (pas nog afgesteld) onbalans in hoofd- en staartrotoren gechecked (mbv stukjes tape) en ook in orde. Nou moe, wat nu ?
Alle bouten en moeren op "vastheid" gechecked en het bleek dat ik de lagerblokken van de hoofdrotor-as een 1/2 tot hele slag vaster kon draaien, zonder overmatig kracht te zetten. Wellicht komt dit door het houten chassis, dat uiteraard licht is in te drukken. Nadat je iets in hout hebt vastgeschroefd moet je het later nog eens natrekken.
Daarna weer gevlogen en de trilling was verdwenen !
Dat ik het vantevoren niet heb gemerkt heeft misschien te maken met het feit dat de heli nu 60gram lichter is, waardoor de rotorsnelheid, waarbij de heli los komt, ietsie pietsie lager is.
Verder heb ik me opgegeven voor de D3D "wedstrijd" op 8 juli in Venlo, uiteraard in de beginnersklasse. Moet ik nog wel 6 figuren oefenen en ben benieuwd of dat gaat lukken , maar ja, we zien het wel, let's have fun !
Ga jij je ook nog opgeven Freakazoid ?