Corona LMH 120 : beginners impressie ....

Zo dat gaat al goed! :P Ik Heb nog niet echt de ruimte opgezocht met mijn corona, ik heb alleen nog n beetje hier in de achtertuin gehoverd. Maar mischien morgen eens n veldje opzoeken. ;)

Ik heb vanavond eens op een groter veld rondgevlogen. Letterlijk rondjes om mijzelf heen. Linksom en refhtsom. Ik heb wel een voorkeur voor linksom merk ik.
Ik vond het lastig doordat de heli gelijk omhoog gaat bj het voorwaarts vliegen. Dan moet je direct wat gas minderen om dit te compenseren.
Is dit bij een CP heli ook zo ? Of een typische eigenschap van FP heli's ?

Als hij eenmaal vliegt is de besturing net als van een vliegtuig.
Alleen de motor even uitzetten moet je niet doen ....
Verder gaat het gevoelsmatig hetzelfde. Ook viel me op dat je de cyclic wel naar voren moet blijven drukken om vooruit te blijven gaan.

Wel leuk om zo rond te vliegen, je moet wel vooruit denken en van tevoren reageren als je wilt 'stoppen' . Misschien ligt dat aan de traagheid van een heli in het algemeen of aan de heli zelf ?

Als je ergens wilt stoppen en cyclic aft geeft gaat de neus omhoog en daalt hij vrij snel wat ook al in de instruction manual stond. Een beetje gas bijg even compenseert dat weer.

Tja, het is wel even wat anders dan een vliegtuig vliegen.

Vliegt de heli beter zonder landingskruis ? Ik heb inmiddels 21 schadeloze vluchten achter de rug en zit eraan te denken om het nu te verwijderen.
Verstandig ?

Alle tips welkom !

Probeer dat rond jezelf heen te vliegen meteen af te leren en alles voor je uit te doen. Een cp heli moet je ook wat op pitchen in voorwaartse vlucht, wordt er een gascurve gebruikt wordt er dus ook automatisch iets gas bij gegeven ;)

Dat trainingskruis zit voornamelijk tussen de oren. Je zal zien dat als die eraf is je heli fijner en zelfs wat directer stuurt. Zodra je dus gaat rondvliegen is hij eigenlijk alleen maar tot last.

Ik heb 3 packs dat kruis eraan gehad. Dat vond ik zo strontvervelend vliegen (Dat ding versterkte de vibraties) dat ik em dr meteen weer af gemold heb. :P Ik ben een pack of 20 verder en nog geen narigheid gehad kwa omkiepen enzo. Et coronatje is lekker stabiel.

@amstel:
dat om mezelf heen vliegen heb ik uit de manual van de Corona. Het zou er hier om gaan om als INSTAP te gebruiken om 8-jes te vliegen VOOR jezelf.
Dus eerst eens links-om/rechts-om , dan bv. 90graden links-om en dan een bocht naar rechts etc.

Ik begrijp en weet ook dat zoiets op een clubveld bijna niet kan, dus dat oefenen doe ik dan ook ergens anders :-)
Uiteindelijk zul je de heli op een clubveld ook VOOR je moeten houden.

Het kruislandingsgestel gaat er vanavond nog af !

En waarom moet je bij een CP heli ook wat op pitchen dan ?
Begrijp ik hieruit dat dit een GEWENST effect is bij een FP ?

@freak:
Als je onderstel vibreert dan komt dit voornamelijk door het bladspoor van de hoofdrotor die niet goed afgesteld is.
Ik ben wel met je eens dat bij sommige toerentallen het kruislandingsgestel in resonantie komt, maar heb niet gemerkt dat dit nadelig is voor de vliegeigenschappen, maar ik heb het bladspoor onlangs dan ook nog afgesteld.

Et bladspoor van mijn corona is zo scherp als n mesje. :P Ook zijn de bladen goed gebalanceerd. Het komt denk ik door die klapstale hoofd as. In de handleiding staat dat et normaal is dat die krom is. :S Lekker is dat!

Ik heb zin om eens ergens een kaarsrechte RVS stang vandaan te halen, en er gewoon zelf die groefjes in te dremelen. Weet er toevallig iemand waar je asjes kunt kopen?

Ik heb trouwens ook et idee dat de heckrotor nogal wat turbulente geluiden produceerd. Et klinkt wel mooi, maar is dit normaal? :P

Ik zou het op dezelfde manier adviseren maar dan wel alles voor je uit. Dus side in in een rechte lijn van links naar rechts vliegen. Vanaf daar maak je de bochtjes groter en kom je vanzelf in achtjes terecht. Zodra de achtjes goed gaan maak je de bocht naar je toe steeds krapper zodat je op een gegeven moment nose in naar je toe komt vliegen. En zo bouw je dat steeds verder uit.

Verder lijkt het me logisch dat waneer je de heli voorwaarts kantelt je meer vermogen/pitch nodig hebt om op dezelfde hoogte te blijven. Dat zal niks verschillen tussen een cp en fp.

En tja dat trainingskruis, wacht maar tot het er af is, dan roep je "dat had ik veel eerder moeten doen". ;)

Ik vind bochten met de neus naar mij toe draaien nog n beetje eng. Maar zigzaggen met de neus van me af draaiend gaat al aardig goed. Ik sta ook te kijken van de snelheid die dat ding op kan bouwen. :lol:

Als ik dr een rechte as in douw, zal ie ook wel n stuk rustiger worden.

Prima tip, ik zal het eens proberen, als het beter weer is .... zucht .....

"Verder lijkt het me logisch dat waneer je de heli voorwaarts kantelt je meer vermogen/pitch nodig hebt om op dezelfde hoogte te blijven"

Dit snap ik even niet, ik ondervind juist dat als ik het gas NIET verander tijdens overgang naar voorwaartse vlucht de heli gaat klimmen.
Er is dus juist MINDER vermogen nodig om voorwaarts te vliegen.

Het heeft volgens mij te maken met de stand van de hoofdrotor. Als de hoek van het vlak waarin de rotorbladen veranderd krijgt de heli onverstoorde "verse lucht" aangevoerd.
Bij hooveren circuleert de lucht die door de rotor naar beneden wordt geblazen (gedeeltelijk) weer naar boven om vervolgens weer naar beneden geblazen te worden en ontstaat een rondgaande luchtstroom, zo heb ik begrepen.

Als dit klopt zou het bij FP hetzelfde zijn als bij CP als je in beide gevallen geen gas/pitch bij geeft.

Wat denk jij ?

Ik zal de volgende keer even opletten wat ik nu precies doe met de knuppels.....als het beter weer is :( Het is heel moeilijk om je voor de geest te halen wat je aan het doen bent als je zelf aan het vliegen bent, het gaat allemaal vanzelf zonder er bij na te denken. Ik zal de volgende keer een beetje proberen op te letten en iemand over mijn schouder mee laten kijken ;)

Mijn gevoel zegt in ieder geval dat er tussen cp en fp in dit geval geen verschil zit. Kan trouwens wel eens een leuke test uitvoeren, ik heb hier een dragonfly 04 staan opgebouwd voor mijn broertje als cadeau. Die staat hier nog wel een weekje dus als het weer het toe laat kan ik de eigenschappen eens vergelijken en hem even het veld rond gooien.

@amstel,
ja als je al langer vliegt doe je dat automatisch, kan ik me voorstellen. Ben benieuwd naar de dragonfly resultaten (mooi cadeau trouwens)

@freak
thanks, zal die site eens bekijken.
Over vliegtijd , tja, gisteren pas voor het eerst wat rondgevlogen , en ook niet continue dus moeilijk te zeggen.
Ik keek op de vliegtijd op m'n zender en die gaf geen langere tijd aan dan normaal. Maar of dit representatief is ...

Viel me wel op trouwens dat ik met iets minder gas in de lucht kon blijven.
Het schijnt dat de rotorbladen de lucht die aangevoerd wordt tijdens horizontaal vliegen efficienter gebruikt.

Ik herinner me nu ook iets uit de manual dat als je vanuit een horizontale vlucht aan komt vliegen en gaat dalen , dus de neus van de heli omhoog trekt om de horizintale beweging eruit te halen, de heli minder draagkracht heeft bij dezelfde gas-stick-stand ! Dus je zult gas bij moeten geven om niet te snel te dalen, Down-wash of zoiets.

Een heli met voorwaartse snelheid heeft veeel minder vermogen nodig dan een die aan het hooveren is, simpel gezegd : de rotordisk gaat zich als een vleugel gedragen. Vooral bij FP helies is dit goed merkbaar.
Het grote nadeel van een FP wordt dan ook duidelijk want je zult gas terug moeten nemen waardoor de rotor langzamer gaat draaien en daardoor weer minder effectief wordt, gevolg is dat de stabiliteit afneemt.

nou moe, het staat allemaal in die link van jou !

Geen verschil tussen FP en CP dus ...

Vreemd dat dan beweert wodt dat als je de hoekverstelling van de subrotor kleiner maakt of elimineert dat dit effect minder is of weg is.
Nou ja, dat zal dan wel te maken hebben met het feit dat de subrotor voor een aanzienlijk deel zorgt voor de "lift" van de Corona.

@rhelie,
ja , het wordt me nu steeds duidelijker, ook van die stabiliteit van een FP

Daarom gaat een heli ook omhoog als er een windvlaag komt.

nou ja, weer wat geleerd !

Yeti, of je trainingskruis er af kan kun je makkelijk zelf bepalen. Een keer of 5 opstijgen en landen. Zelf opletten of dit mooi rustig en recht lukt. Je ziet dan zelf of je het traningskruis nog nodig hebt of niet.

tieske

Enfin, het trainingskruis eraf gehaald en gevlogen, ging prima. Alleen merkte ik dat er ineens een vervelende trilling in de heli zat, net als hij los kwam van de grond , op ca. 10 cm hoogte, begon hij hevig te schudden. Een fractie meer gas en het was weg. Blade tracking gechecked en in orde (pas nog afgesteld) onbalans in hoofd- en staartrotoren gechecked (mbv stukjes tape) en ook in orde. Nou moe, wat nu ?

Alle bouten en moeren op "vastheid" gechecked en het bleek dat ik de lagerblokken van de hoofdrotor-as een 1/2 tot hele slag vaster kon draaien, zonder overmatig kracht te zetten. Wellicht komt dit door het houten chassis, dat uiteraard licht is in te drukken. Nadat je iets in hout hebt vastgeschroefd moet je het later nog eens natrekken.
Daarna weer gevlogen en de trilling was verdwenen !
Dat ik het vantevoren niet heb gemerkt heeft misschien te maken met het feit dat de heli nu 60gram lichter is, waardoor de rotorsnelheid, waarbij de heli los komt, ietsie pietsie lager is.

Verder heb ik me opgegeven voor de D3D "wedstrijd" op 8 juli in Venlo, uiteraard in de beginnersklasse. Moet ik nog wel 6 figuren oefenen en ben benieuwd of dat gaat lukken , maar ja, we zien het wel, let's have fun !
Ga jij je ook nog opgeven Freakazoid ?

Back