Corona LMH 120 : beginners impressie ....

@niek:
"De koolborstels en veren overgenomen alsmede de diode , en de kogellagers gesmeerd"

Het staat er inderdaad een beetje krom, er moest inderdaad een komma tussen ....
Maar een goed verstaander ...

@Freak:
de heckrotor stang is van carbon en weegt bijna niks, ik verwacht dat het zo weinig massa heeft dat de heckrotor daar geen last van heeft bij eventuele trillingen.
Mocht dat toch het geval zijn dan moet ik iets anders verzinnen, maar ook hier geldt weer : gewoon proberen !

Yeti: Ik bedoelde dat als die heckrotor aan de gang is, zal die waarschijnlijk die linkage gaan tegen werken. En carbon is behoorlijk flexibel denk ik. :P Als ie doorbuigt als de heck hard moet werken, dan heb je n probleempje denk ik. Dus eerst voorzichtig laag bij de grond een paar pirrouette testjes doen. ;)

Het carbon staafje is even flexibele als de stalen versie, daarbij werken de krachten vanuit de heck in de lengtereichting van het staafje (de servo is van positie veranderd!) dus acht ik het verbuigen van het staafje minimaal, bovendien hebben reeds veel mensen deze eenvoudige verandering aangebracht.

En die mensen gebruiken ook geen clips om die stang te monteren op de staartbuis?

Bij mijn alu crutch komt de servo standaard al recht onder de buis uit, dus ik zou t niet weten. :P

Mischien zaten die er niet bij bij de houte versie, maar ik ben inderdaad wel benieuwd hoe et bij jou gaat, want zon metale pin vervangen voor een carbon staf zal wel weer n paar grammetjes schelen. :P

Freakazoid zei:
Yeti: Ik bedoelde dat als die heckrotor aan de gang is, zal die waarschijnlijk die linkage gaan tegen werken. En carbon is behoorlijk flexibel denk ik. :P Als ie doorbuigt als de heck hard moet werken, dan heb je n probleempje denk ik. Dus eerst voorzichtig laag bij de grond een paar pirrouette testjes doen. ;)
Carbon is juist niet flexibell. Op mijn Raptor zit een carbon aansturing van 4mm en 70 cm lang zonder ondersteuning.

tieske

Op mijn T-Rex heb ik hem ook juist niet in de ondersteuning zitten om binding te voorkomen. Dat gaat wel goedkomen met een carbon aansturing ;)

Gisteravond de cockpitkap nog even aangepast. Het ziet er minder mooi uit maar is hopelijk wel functioneel omdat de motor nu zijn warmte kwijt kan en op een warme zomerdag wellicht minder heet wordt.

img_1896_.jpg

img_1897_.jpg

img_1898_.jpg

img_1899_.jpg

Hier de grote opening te zien voor de warmte afgifte van de motor. Er zit nu dus een Corally modified in met het oorspronkelijke Graupner anker, 21 turns en ca. 10 -20 graden timing
img_1903_.jpg

2 carbonstaafjes geplaatst ter ondersteuning van de accu, want vanwege het zwaartepunt past hij net niet in de achterste klem.
Vandaag de eerste testvlucht om de Corona opnieuw te trimmen, ben benieuwd wat het resultaat zal zijn.

img_1904_.jpg

Zojuist even een aantal testvluchten gemaakt en ik moet zeggen dat het prima is verlopen.
Door de harde windvlagen kon ik niet op "nromale" hoogte vliegen, maar slechts laag bij de grond.

Van de accu die verplaatst is naar onderen merk je als je laag bij de grond vliegt wel iets van het pendule effect. Zodra je wat gas bijgeeft lijkt het effect wel minder te worden.
Aangezien ik niet op normale hoogte kon vliegen kan ik dat nu nog niet 100% bevestigen, dat zullen nieuwe vluchten bij minder wind moeten uitsluiten.

De Corona hangt nu wel symmetrischer in de lucht dan voor de modificatie.

Verder had ik ook het gevoel dat het timen van de motor geen significante voordelen oplevert, het scheelt misschien 1 a 2 minuten, maar ook dat zullen meerdere vluchten moeten bevestigen.

Van het carbonstaafje voor de heckaansturing merk ik geen nadelige effecten dus dat lijkt prima in orde.

Het nieuwe JR landingsgestel veert aan de achterzijde wel ietsje door maar levert gelukkig geen problemen op.
De accu past er perfect tussen en samen met de staafjes carbon is dit een heel goede en lichte oplossing. De accu is snel te verwisselen en de cockpit kap kan blijven zitten.

Ondanks dat de kap van achteren open is wordt de motor nog aardig heet, ik schat iets tussen de 40 a 50 graden, bij een buitentemperatuur van ca. 20 graden. Maar het oogt wel heel veel beter.
De Graupner V60 regelaar wordt desondanks niet heet en is voornamelijk te danken aan de relatief grote heatsink

Het leeggewicht van de Corona zit nu op 830gram en het vlieggewicht incl. 7x2400sanyo is 1274gram, niet slecht dus.

img_1906_.jpg

img_1905_.jpg

wordt vervolgd

Vergeet ik te vermelden dat ik 3 weken geleden twee Vapextech 3700 accupacks heb besteld voor in deze Corona.

Een aantal goede maar ook slechte verhalen erover gelezen. Uiteindelijk ga ik ze nu zelf maar testen. Onder dynamische belasting in de Corona en met een statische belasting in de vorm van power weerstanden.
Uiteraard ga ik hier uitgebreid verslag over uitbrengen.

Gisteren nog zeker 6 vluchten gemaakt, waarbij ik wat hoger heb gevlogen. Toen viel me op dat ik erg weinig power had. Het bleek dat de tandwielen van de verschillende overbrengingen (motortandwiel naar "hoofdtandwiel" , tandwiel van hoofdrotor naar tandwiel van heck aandrijving) net te weinig speling hadden. Na dit vergroot te hebben was het probleem opgelost ! Niet verwacht dat het hier aan lag.

Tijdens het laatste accupack gisteravond kon ook ik er niet aan ontkomen; een boomstrike ...
Door de windvlagen hooverde ik op lage hoogte en tja, toen kwam net die ene harde windvlaag die de Corona gewoon op z'n kant gooide. Aanvankelijk kon ik het nog corrigeren maar omdat ik net te laag zat raakten de tippen van de bladen het gras en de grond en toen , tja, toen was het gedaan met de maagdelijke staartbuis. Eigen schuld dikke bult zal ik maar zeggen.

img_1938_.jpg

img_1940_.jpg

Verder is er niets beschadigd, maar dat ga ik nog even goed verifieren. Zal ook gelijk kijken of de hoofdrotor-as krom is.

Het idee is om een stuk alu buis van de Gamma er tussen te plaatsen. De buitendiameter van deze buis komt namelijk net overeen met de binnendiameter van de staartbuis=10mm. Dat wordt een perspassing met wellicht wat lijm ertussen. Eens kijken met welke lijm ik aluminium kan lijmen ...
Nu vang ik gelijk twee vliegen in een klap , want de Gamma buis is dikwandiger , 1mm en dus minder kwetsbaar dan de originele staartbuis die maar 0.5mm dik is (weegt slechts 19gram).

wordt vervolgd

Ik heb nog 2 splinternieuwe orginele staartbuisjes liggen hoor, dus als we elkaar nog eens tegen komen, en je moet er toevallig eentje hebben, mag je dr van mij wel eentje hebben voor een zacht vriendenprijsje. ;) Ik heb dr zelf niet veel aan.

@freak :
bedankt voor je aanbod maar ik heb het inmiddels anders opgelost :

Ik heb van de originele staartbuis die 44.4cm lang is twee stukken van 5 cm afgezaagd . Vervolgens de Gamma aluminium buis (met buitendiameter 10mm en binnendiameter 8mm) genomen en daarvan 44.4 cm - 2x1.1cm afgezaagd. (Die 2 x 1.1 cm komen van de plastic doppen die aan de uiteinden ca. 1.1cm in de buis steken.).
Vervolgens beide buisjes van 5cm aan weerszijde over de Gamma buis ( die nu een lengte heeft van 42.2cm ) heen geschoven totdat de plastic doppen tegen de Gamma buis aankomen. De totale lengte is nu gelijk aan de oude staartbuis. Vervolgens aan weerszijden twee gaatjes van 2mm dwars door de buizen heen geboord en met 4 korte schroefjes + threadlock aan elkaar gefixeerd, want het bleek dat de buizen gemakkelijk over elkaar heen konden schuiven.
Nu past de nieuwe staartbuis weer in de oorspronkelijke chassishouder evenals in de originele heckrotorhouder (binnendiameter 11mm !).

In de originele staartbuis zitten twee ronde busjes die voor geleiding van de heckrotor aandrijfas zorgen. Aangezien deze niet passen in de Gamma buis omdat de binnendiameter kleiner is (8mm) kon ik de originele busjes afdraaien of iets anders zoeken. Aangezien ik de originele busjes in oorspronkelijke staat wilde houden (je weet nooit!) heb ik ter vervanging 2 geleiderolletjes uit een oud cassettebandje gehaald. Deze hebben een diameter van ca. 7mm met aan aan elke rand 2 flensen van iets meer dan 8mm, en passen precies in de Gamma buis. De gaatjes moeten wel opgeruimd worden tot 1.8mm voor de aandrijfas, maar verder lijkt het alsof het ervoor gemaakt is ! De 4 schroefjes komen trouwens ook van hetzelfde cassettebandje.

Ik heb het geheel ook nog even gewogen en kwam op 32gram , terwijl het origineel 19 gram weegt, 13 gram extra dus.

Wat betreft de kosten : voor 1 Corona staartbuis kan ik bijna 3 Gamma buizen kopen van 1 meter ! Let wel op want niet alle Gamma buizen zijn even recht ...

Ik verwacht dat de Gamma buis beter tegen een boomstrike bestand is dan de originele omdat de wanddikte 1mm is ipv 0.5mm. Maar stel dat dit niet zo is en er komt weer een deuk in dan is het een kwestie van 4 schroefjes losdraaien en het stuk alu vervangen en klaar is kees !

Met een beetje geluk kan ik vanavond alles monteren, fotootje schieten en de eerste testen doen.

DAT ZEG IK; GAMMA !

Zo, weer lekker crea bezig, Yeti! :P Netjes.

Ikzelf heb gisteren ook een ongelukje gehad. :( Mijn kap is naar de #$%@. Verder hebben de tierips van mijn landingsgestel losgelaten (uitstekende crash remmers!), en is de crutch een klein beetje krom gegaan. Die laatste 2 heb ik weer kunnen verhelpen (nieuwe zipjes erop, crutch gedemonteerd en weer terug geduwd), maar mijn kapje is helaas compleet in de prak. De staart is heel gebleven, dus 100 dollar aan titanium is dus toch nog ergens goed voor. :P

Ik heb na 10 packs verveeld hoveren op mijn kleine achtertuintje en 4 packs op een veldje in et park voorzichtig rondjes vliegen, eens een groot veld opgezocht en flink aangepoot. Dat ging een pack of 5 lekker, maar toen ging et mis, want et ding kan in een mum van tijd een bak snelheid opbouwen, en et beest hield niet van rugwind in een bocht.. :oops: Niet genoeg vermogen om em op hoogte te houden met zon snelheid, maar nog wel et zooitje recht kunnen trekken voor de impact.

Ik schrok me dood, en ik dacht dat ie nu wel helemaal kapot zou zijn. Maar ik sta dr van te kijken hoe taai dat kreng wel niet is. :P Want hij ging echt hard omlaag. Nu weet ik waarom ik een corona gekocht heb. :lol:

De crash staat zelfs op film, maar ik schaam me dr n beetje voor om et te laten zien. :oops:

Maar hij staat inmiddels weer zoals ie was, geen schade aan de heli zelf, alleen die kap heeft er een 8cell pack doorheen gehad, dus die is einde oefening.

Weet je mischien welke kappen er nogmeer op zouden passen? Ik wil dr nu graag een transparant lexaan kap op zetten, zodat ik die mooi kan spuiten. Wit/grijs vind ik namenlijk niet echt een ideale kleur als die corona een kleine 50 meter verderop rondjes aan et zwieren is. Ik zou em graag Fel oranje hebben met mijn naam int zwart op de flank. (lekker orgineel kleurtje, ik weet et. ;) Maar et staat zo mooi met mijn alu paarse crutch eronder.)

Freakazoid zei:
De crash staat zelfs op film, maar ik schaam me dr n beetje voor om et te laten zien. :oops:

geen gel*l........................

posten die hap :D
leedvermaak is ook vermaak !

Mjep, en daar gingtie :P

toch (zo te zien) vliegt dat ding echt goed, voor een FP heli...
En de crash was toch neit echt zacht als ik het zo zie... stevig dingetje hoor..

En ja, freak... tot nu toe heb je nooit moeite gehad met je crashes tonen ;)
Een echte foam fighter laat alles zien :celebrate:

Back