Corona LMH 120 - Freakazoids logboek.

Cool, bedankt, tieske! Even die topics lezen. :)

Maar ik wil toch graag mijn 3s2p 4400 lipo pack gebruiken eigenlijk, inplaats van weer 60 ballen uit te geven aan een nieuwe accu. Mischien toch een andere motor?

Freakazoid zei:
Ik heb wel al van een paar mensen gehoord dat de Mega 16/15/3 een leuke is voor de corona, en die vreet 29A max geloof ik, dus die 35A regelaar zit inderdaad wel goed. MAAR... Ik heb wel et idee dat die motor maar 8 tot hooguit 9 NiCD/MH cellen mag hebben. Mag ik hier dan nog wel een 3cell lipo op zetten?

4-10 článků/3S Li-pol, Vanaf de 16-15-4 4-16článků/4S Li-pol.

Onbelast bestaat de kans dat de motor boven zijn max toerental komt als je meer dan 10 cellen gaat gebruiken. Mega legt de grenz op max. 10 cellen. Mega heeft altijd zeer veilige marges, met meerdere type Mega's zijn we al vaak voorbij verschillende grenzen gegaan (stroom, spanning, temperatuur en toerental, zelfs gecombineerd 8O ), er is nog nooit een defect geraakt. Echter onbelast op een FP heli, dat kan niet! 100% overtuiging dat die motor niet stuk gaat.

Groetjes van Aldert :roll:

Gewoon op die accu vliegen!!!

Mocht je teveel toeren hebben dan verlaag je je throttle curve gewoon.

Aaalie: Joh, jij bent Aldert. :D Weet ik dat ook weer.

Laurens: En hoe moet ik weten of de toeren tehoor zijn? :D Moet ik zeker weer zon peperdure meter kopen?

Ik wil wel n beetje safe zitten, eerlijk gezegt. :P Want een motortje van 90 euro opfikken is gewoon gruwelijk zonde.

Die motor fik je nooit op met 3s.
Met te veel toeren word bedoeld voor de heli. Gewoon gas geven tot je een lekker toerental hebt. Daar heb je geen meter voor nodig. Als je bij 1/4 stickbeweging al hovert kan de atv dus al meteen een stuk omlaag.

tieske

Kan ik et allemaal zo afstellen dat ik maar 80% gas kan geven ofzo? Of zijn alle regelaars meestal zelf calibrerend, en pakken ze altijd 100%?

Want als ik gewoon een throttle "roof" kan instellen, dan vliegt dat allemaal wel denk ik. En veel zwaarder zal een 3s2p 4400 pack toch niet zijn, dan een 3800 nicd pack ofzo, toch? En met zon lipopack en een limit van 80% zal die ook wel lekker lang in de lucht blijven denk ik?

Volle toeren geeft ie alleen alsie op zn kop naar beneden komt (:schrik:), of met de kraan vol open aan et klimmen is (dat duurt nooit lang), of snel vooruit vliegt. De eerste 2 zal et probleem niet zijn, maar als ik et kan limiten, kan ik dr gewoon lekker alles mee doen.

Satoer: KLEINER tandwiel? Dan moet de motor toch juist sneller draaien voor etzelfde head RPM?

Jup, maar stel dat je met het kleinst tandwiel nog teveel toeren hebt gewoon even afstellen.

teveel toeren = jij vind dat ie te snel omhoog spurt als je vol gas geeft.

Met een FP heli...
kleiner tandwiel natuurlijk

Tandwiel is dan al 8 tands dus erg klein. Ik weet niet of je nog kleinere kunt krijgen dus wat dit betreft is de KV van 3000 wat aan de hoge kant.

Kan ik et allemaal zo afstellen dat ik maar 80% gas kan geven ofzo? Of zijn alle regelaars meestal zelf calibrerend, en pakken ze altijd 100%?

Als je de regelaar op bv kanaal 3 zet en je zet de atv van kanaal 3 op 50% dan kun je dus de regelaar niet verder dan 50% aansturen.

tieske

Freakazoid zei:
Kan ik et allemaal zo afstellen dat ik maar 80% gas kan geven ofzo?
Ja dat kan. Maar je kan er beter een kleiner tandwiel op de motor zetten (dus met minder tanden) als je teveel toeren hebt op de rotorkop. Hierdoor wordt de vertraging groter, het rotortoerental langzamer, de acceleratie krachtiger, de belasting op de motor minder en de efficiëntie van de regelaar groter (waarschijnlijk dat van de motor ook).

laurens: Tesnel klimmen, dat bestaat denk ik niet. ;)

tieske: Ja dat met die tandwielen is inderdaad een probleem. Hoe dat moet kan ik niet vinden.

En je kan veel instellen met een zender, maar als de ESC zichzelf toch calibreerd op de min en max waarden die die van je ontvanger krijgt, dan lukt dat toch niet? Of kun je autocalibratie uitzetten op een of andere manier?

Satoer: Maar met een kleiner tandwiel worden de toeren op de motor toch juist hoger? En is dat niet wat ik moet proberen tegen te gaan.

Hier kwam ik wat tegen dat wel relevant was:
http://www.runryder.com/helicopter/t123364p1/

Ik ben et nog aan et lezen, maar dit ben ik al tegen gekomen:
"if you go mega 16/15/3, you will need to run at least 10 pinion or bigger. the current will be fairly high though, and you won't have long run time. You will be happier with 8 cell or 3S li-poly pack."

"I use the mega 16/15/3 and have had nothing but good luck even in my indestructible Chopper-1 corona and it's seen some pretty hard crashes."

"i used a mega 16/15/3 with a castle 45 on my corona. i'm running a 3s2p tanic packs. has great power and good flying time, 12 minutes."

Je gebruikt geen min max op je ESC. De stick naar voren is meer toeren, de stick naar achteren is minder toeren. De regelaar reageert dus alleen op jou input. Je kunt geen governermode gebruiken bij een fp heli.
Wat het toerental betreft, Jij wil een hogere spanning gebruiken dan aanbevolen. 3s ipv 7 cellen NC. Die hogere spanning zorgt voor een hoger toerental van de motor en dus ook van de rotorkop. Als je nu een kleiner tandwiel gebruikt blijft het toerental van de motor het zelfde maar het toerental op de kop word minder en dat is wat je nodig hebt.
Als je echter geen kleiner tandwiel kunt krijgen moet je de atv van kanaal 3 begrenzen of een motor met een lagere KV gebruiken.

tieske

Freakazoid zei:
Satoer: Maar met een kleiner tandwiel worden de toeren op de motor toch juist hoger? En is dat niet wat ik moet proberen tegen te gaan.
En dat wil je tegengaan door hem nog meer te belasten? Nee de motor draait het efficiënts in de toeren waarvoor hij bedoelt is. De motor wilt veel toeren maken. Jij wilt op jouw rotor niet veel toeren hebben. Dus => vertraging groter maken = kleiner motor tandwiel.

Of natuurlijk wat Tieske zegt, een motor kiezen die minder toeren maakt ;)

Je ATV's verlagen is eigelijk een Lap middel. Als je nog een motor moet kopen koop je natuurlijk meteen een motor die geschikt voor het doel is.

Mijn persoonlijke mening van een te hoog toerental: als iets mechanisch van de heli uit elkaar spat door de toeren. (2500 rpm op mn Spirit)

Nu weet ik et ook nietmeer. Wat kan ik nu et beste doen?

Naar bed gaan en morgen die 22 pagina's op runryder lezen.
Daar staan veel ervaringen van personen die echt met de corona vliegen.

En nog even iets over de ATV. Als je een motor hebt die 't maar net aankan dan is een te groot tandwiel en de ATV verlagen een lapmiddel. Als je motor echter te veel vermogen heeft en dus eigenlijk niets te doen heeft dan is een groter tandwiel en de ATV verlagen energie besparend voor die motor. Je kan dan dus langer vliegen.

tieske

Back