Cropduster - Airtractor AT-502B

Het heeft even geduurd, dus wordt het weer eens tijd voor een update.

De tekeningen zijn ontvangen en een begin met de romp is gemaakt.
Volgens opgaaf moet deze kist 4,5 kg gaan wegen, maar ik vind dat het wel een kilootje :rolleyes: minder kan, dus waar mogelijk de spanten/doublers voorzien van verlichtingsgaten.

full

full

Bij nadere beschouwing is het model toch minder schaal dan ik dacht. Ik heb nog even zitten twijfelen, maar op enkele correcties na ga ik hem toch maar zo bouwen, anders had ik net zo goed zelf kunnen gaan tekenen en dan zijn we zo weer een jaar verder.
En waarschijnlijk zien jullie toch niet wat er niet klopt. ;)
Wie het ziet mag het zeggen. :p

Laatst bewerkt door een moderator:
Ondertussen weer een stukje verder.
De romp begint vorm te krijgen

full

En ook het stabilo begint wat te worden. In tegenstelling tot de vlakke plank volgens tekening heb ik een geprofileerd stabilo gemaakt met wat ribbetjes (NACA 0009).

full

Ondertussen is de bovenindekking gelijmd en het hele handeltje ligt nu te drogen.

Binnenkort meer.

Hey Wouter,

Begint er goed uit te zien. Heb je veel aanpassingen gedaan in de neus sectie? Het ziet er lichter (minder hout) dan dat ik me van producent foto's herrinner. Kun je aangeven waar je dingen hebt weggelaten?

Ben

Eigenlijk heb ik alleen nog maar dingen toegevoegd. :wink:
Het tweede spant is op tekening van Calvert het motorschot van 6mm ply. Dit heb ik van 3mm gemaakt (met een flink gat erin) en ik heb een extra spant geplaatst waar de overgang zit tussen het 'rechte' deel van de romp en de kromming vlak achter de spinner.
De tekening voorziet in een GFK motorkap tussen motorspant en spinner, maar ik had niet zoveel zin om veel geld uit te geven voor iets dat ik ook met wat balsa kan maken.

Landingsgestel en vleugelbuis zijn onderweg, dus als die er zijn kunnen we de voorkant van de romp afmaken.

Het landingsgestel en de vleugelbuis zijn ook binnen. :D

Ondertussen verder met het stabilo.
Dit is de tweede versie, de eerste was niet naar mijn zin: te slap door té licht balsa en krom door (ik denk) de (natte) witte houtlijm.

full

full

Het enige dat ik vergeten ben (in deze versie) zijn de bevestigingspunten voor de struts... :oops:

Die overgang van plaatje 1 naar plaatje 2: dat doe ik je niet na! :shock:

;)

De struts lijken me voor een schaalmodel tamelijk essentieel!

Go the extra mile . . .

jan.

Komt goed Jan, al is het vóór het aanbrengen van de indekking makkkelijker als achteraf.

Even een vraag.
De vleugels zijn in vergelijking met het origineel te breed en te kort, kan ik ongestraft de koorde 10% verkleinen en de span 10% vergroten?

Daarnaast zit er 0,0 washout in de vleugels, omdat volgens Hollis
The full scale Air Tractor has NONE, so the model has NONE also... check out the full scale photos on the CD, and you can see the wing is straight out to the tip.

Down thrust in the engine!! Please do not make the mistake of adding down thrust with the engine mount. The engine mounts square with the firewall(90 degrees). This is a common question... down thrust should be an angle relative to the flying line of the wing, and not some other so called "thrust line".

In the Air Tractor spec. on the full scale, the prop shaft is negative to the main wing 4.5 degrees... so is the model.

Which means... when the plane is flying level, the engine is pointing downward 4.5 degrees. Even with that much down, some builders are determined to add more down thrust... not a good deal.

Wat is verstandig? Geen wash-out of toch stiekem wel 2% toevoegen.
Profiel NACA 2415.

De vleugels zijn in vergelijking met het origineel te breed en te kort, kan ik ongestraft de koorde 10% verkleinen en de span 10% vergroten?

Heb je enig idee waarom dat zo (fout) getekend is, op de tekening?

Een wonder van aerodynamisch design zal het denk ik nooit worden, maar met een bescheiden verkleining van de koorde en een vergroting van de spanwijdte kan er niet heel veel fout gaan, zou je zeggen.

Vwb. de wash-out: je kunt ook zonder er verder iets van te zeggen bv. 1° washout inbouwen.

Kraait geen haan naar, en het helpt toch maar mooi mee!

Overigens, even uit het hoofd; NACA 2415 is een absoluut niet-kritisch profiel.

Stall-eigenschappen zijn prima, toch?

Google bv. "NACA 2415 characterics" , en dan is het kwestie van veel lezen en zoeken . . .

http://members.tripod.com/m_ghods/frme2.pdf

Succes!

jan.

Heb je enig idee waarom dat zo (fout) getekend is, op de tekening?

Ik denk vanwege de vliegeigenschappen/vleugelbelasting/transport. Volgens opgaaf zou het model ca. 4,5 kg 8-O moeten wegen (echt amerikaans!). Mijn verwachting is dat er toch minimaal een halve kilo af moet kunnen.

De vaart is er een beetje uit.
Ik wacht op de bestelde motor, wielen staan in backorder.

Het stabilo begint vorm te krijgen inclusief werkende "boost tabs".
Nu moet de vleugel gemaakt gaan worden. En wel een beetje meer schaal dan de tekening voorschrijft. Dus 10% smaller en 10% langer, een beetje tipverdraaiing en de scharnierlijn van de ailerons en flaps op de juiste plek.
Dus ben ik weer druk in rhino bezig om alles (opnieuw) te tekenen.
Ik zou eigenlijk gewoon een simpel model gaan bouwen, lekker straight-forward...
Zucht, ik leer het ook nooit.

Laatst bewerkt:
De vaart is er een beetje uit.

Hou het beeld voor ogen van de vorderingen die (ongetwijfeld :yes:) komen gaan. :)

Niets werkt, oa. op het werk, zo motiverend, blijkt uit onderzoek, als het zien dat je 'iets' vooruitgeholpen hebt, dat je vorderingen maakt (bv. in een project).

Schouderklopje van de baas, meer geld: allemaal onzin. :rolleyes:

Zien dat je vorderingen maakt, dat dingen op hun plek gaan vallen: dat motiveert! :p

Ik ben nu (hoop voor de laatste keer) de spantjes voor de Fantrainer aan het tekenen, en het zou me niet verbazen als we rond Oud & Nieuw de contouren van de romp gaan zien. :p

Dat geeft de burger moed. :thumbsup:

Kortom: hang in there. :yes:

(Behalve als je onoplosbare problemen tegenkomt, dan wordt het allemaal wat minder . . . :( )

jan.

Dank voor de peptalk ;)
maar ik doelde meer op 'ik kan jullie nog niet verblijden met nieuwe foto's'.

Dank voor de peptalk
maar ik doelde meer op 'ik kan jullie nog niet verblijden met nieuwe foto's'

???

:bad-words:

;)

Geeft niks, de pep-talk komt vast binnenkort wel van pas.

Is het niet bij jou, dan is het wel bij een ander . . .

;)

jan.

Even een vraagje aan Ben.

Klopt het dat de scharnierlijn van de ailerons onder het profiel 'hangt', op ongeveer 1/3 van de LE van het roer?
Bij flaps weet ik dat het gebruikelijk is, maar bij ailerons heb ik het nog niet eerder gezien.
Ik heb al heel wat gegoogeld, maar hen nog geen duidelijke foto gevonden.

Het zou er in doorsnede ongeveer zo moeten gaan uitzien, waarbij de bovenste de aileron en de onderste de flap is.

full

Tijd voor een update.

Het stabilo is zo goed als klaar. De boostertabs zijn gemaakt.

full

full

Het is even doorbijten zonder CNC maar na een paar uurtjes snijden heb je een setje vleugelribben.

full

Eens even wegen hoeveel al die verlichtingsgaten nu opleveren. :-?
Valt wel tegen eigenlijk, maar toch 20% van het totale ribbengewicht.

full

Begin is er. Met het snijden van de ribben gelijk maar spieën gemaakt, waardoor meteen de juiste tipverdraaiing erin zit. Daarnaast ondersteunen ze de rib vanaf de ligger tot aan de achterlijst, zodat de bovenindekking met redelijk wat gewicht verlijmd kan worden.

full

Het voordeel van een goede voorbereiding is dat het halve werk dan al gedaan is. Binnen afzienbare tijd staat ie er dan zo bij.

full

Volgende keer krijgen jullie betere foto's.

Goede jaarwisseling allemaal :proost:

Mooi en die vleugel gaat snel! Hoe heb je die cirkeltjes uitgesneden, uit de hand :shock:, erg netjes!
Ga je die externe scharnieren zelf maken?

Een goede jaarwisseling,
Grt, Ram6

Laatst bewerkt:
Hoe heb je die cirkeltjes uitgesneden, uit de hand :shock:, erg netjes!
Ga je die externe scharnieren zelf maken?

Met een cirkelsnijdertje, ideaal stukkie gereedschap :banana:

De scharnieren ga ik van printplaat (pertinax?) maken.

Back