Nee hoor, hij vliegt dan gewoon rechtuit, met de vleugels niet level. Om een voorbeeld te nomen, stel ik zou driekwart gas een rechte lijn vliegen en een rol maken zodanig dat hij voor die hele rol 1km afstand aflegt (dus een extreme slowroll, zeg maar), en ik zou verder HELEMAAL NIETS sturen, dan zou die kist na die km nog steeds op dezelfde lijn vliegen. Het enige wat zo'n kist doet tijdens zo'n maneuvre, is hoogte verliezen. Na 500 m zou ie waarschijnlijk in de grond verdwijnen dus, maar nog wel op dezelfde diepte (afstand) als waar de maneuvre begonnen is.
Het is dus ook zeker niet nodig om richting én rol te gebruiken voor windcorrecties, vaak is dat een keuze, soms een samenspel, afhankelijk van wat de jury ziet. Vlieg je bv. op de onderlijn, dan kun je beter richting gebruiken, omdat rol goed te zien is dan. Op de bovenlijn is dit precies andersom; daar is juist richting heel goed te zien, dus corrigeer je meer/eerder met rol.
Hoe dan ook, richting en rol zijn dus van elkaar los staande functie. Als de opstuurhoek tijdens het vliegen niet goed blijkt te zijn, je bv. dichterbij komt of juist dieper gaat, volstaat het om bv. louter een beetje rudder te geven. Deze kisten rollen niet op rudder.
Daarmee vervallen dus de twee opties die je geeft.
Sherlock Holmes is in dit geval een grappige quote. Hij zei namelijk dat als alles wat waarschlijnlijk was afviel (en DAT zijn dus de opties die jij noemt), dat dan datgene wat overblijft, hoe onwaarschijnlijk ook, de waarheid moet zijn... misschien moet je het dus meer in het onwaarschijnlijke zoeken?
Wat je nu zegt, KAN niet. met de vleugels niet level, MOET je rudder geven om afglijden te voorkomen.... er is NIETS wat anders het afglijden tegenhoud. En zodra hij afglijd, MOET hij de neus naar beneden gaan steken, anders is er geen richtingsstabiliteit. Teken zelf het krachtendiagrammaar als je me niet gelooft, en je zult zien dat je een vector te kort komt om een sluitend geheel te krijgen. (want wat ik ook mogelijk te kort kom aan kennis over moderne kunstvluchtkisten, een krachtendiagram kan ik wél tekenen, daar stond mijn halve opleiding letterlijk BOL van....)
Verder: Ik heb het niet over een rol, ik heb het over een constante dwarshelling.
Ik heb het ook niet over rollen op rudder, dat heeft er niks mee te maken, dat heeft alleen als effect dat als je rudder houd, je ook rol moet houden om het roleffect te counteren. Als je geen rol effect hebt op rudder (en dat geloof ik graag) dan nog, zul je een gehouden rudder, moeten compenseren met een dwarshelling (niet per sé met gehouden rol). Geef je geen dwarshelling, dan geef je zelf al aan, gaat de kist een vlakke cirkel vliegen. Je weet zelf net zo goed, dat dit komt omdat de slipvlucht die ontstaat, een zijdlingse kracht op de romp zet die een cirkel veroorzaakt. Het omgekeerde geld voor dwarshelling, die moet je compenseren met rudder om te voorkomen dat de kist opzij wegglijd, omdat een deel van de lift opzij gaat werken, maar er geen zijdelingse kracht door de romp opgewekt word (het ruddr stond immer nog neutraal?). En glijd hij opzij weg, dan verliest hij niet alleen hoogte mar ontstaat er ook een zijdelingse beweging van de romp, en dié heeft weer via het kielvlak als gevolg dat hij de neus in de nieuwe vliegrichting steekt, ofwel naar beneden en naar opzij.
En dat mag je van mij proberen: leg de vleugels 45 graden scheef, en laat alles los (en het gas op hoe het stond toen je de kist scheef legde, of dat nou 50, 75 of 100% is maakt niet uit) en 100% zeker, je kist komt op zij en draait ook weg.
Ik vlieg geen Acro, maar ik heb ruimschoots genoeg met allerlei kisten (inclusief speedmodellen en goed getrimde RC-1 kisten) gevlogen om dát héél zeker te weten. Ook bijvoorbeeld de oude SpeedCobra van Simprop, die niet eens een richtingsroer had, maar wel uiterst precies getrimd dient te worde, gaat opzij als je hem dwarshelling geeft. Alleen bij 300 km/u+ lijkt het net of hij rechtuit gaat. Trek met dwarshelling het gas dicht, en hij zet vanzelf een bocht in, ruim voor je up moet trekken om hem op hoogte te houden.... en daar heb je jouw wegdraaien bij gas dicht trekken ook al...
Verder is die rol die jij beschrijft onmogelijk Als je kist goed getrimd is voor rechtuit vliegen met vleugels level, leveren je vleugels lift. Als je de kist nu 90 graden op zijn kant legt, leveren die vleugels nog steeds dezelfde lift, maar nu horizontaal. Als je geen down geeft, komt je kist van zijn lijn af.
Ik heb weliswaar nooit de meest moderne kisten gevlogen, maar ik heb echt in mijn tijd ook wel met goed getrimde RC-1 kisten gevlogen.
Bepaalde dingen zijn gewoon algemeen, en een kist die je 90 graden op zijn kant kunt leggen en dan met uitsluitend rudder op zijn lijn blijft, ben ik nog niet tegen gekomen, TENZIJ het rudder een hoog/laag effect heeft door bijvoorbeeld de hoek van de scharnierlijn met de romp-langsas. Minimaal MOET de hoek die de vleugelkoorde maakt met de aanstromende lucht veranderen tijdens de rol van level naar meskant, en voor die hoekverandering is al een correctie met hoogteroer nodig (alweer, tenzij het rudder een licht"down" effect heeft, maar dan zal nog steeds, als je NIET met rudder corrigeert, de kist van zijn lijn komen bij een hellingshoek.
iets anders zou namelijk betekenen dat je tijdens level vlucht met een (licht) achterlijk zwaartepunt vliegt in combinatie met een stabilo wat t.o.v de luchtstroming een positieve invalshoek heeft, net voldoende om het achterlijke zwaartepunt te compenseren. Maar een dergelijke configuratie kan niet stabiel zijn (F-16 gebruikt vrijwel exact zo'n configuratie maar heeft 5 computers nodig om überhaupt in de lucht te blijven) EN je krijgt dan het probleem dat bij afnemende snelheid de kont licht zakt (wat gunstig is omdat je ook meer instelhoek moet hebben, maar de lift/snelheidskarakteristiek van zowel vleugel als stabilo moeten dan wel angstig precies op elkaar afgestemd zijn.
Maar zeer zeker het verhaal van die dwarshelling, dat wéét jij wel dat die kist dan niet recht door gaat, want je maakt mij niet wijs dat je nooit een bocht op rol alleen gevlogen hebt. Als jouw kist met dwarshellig toch recht uit loopt als je verder niks doet, kun je namelijk geen bochten vliegen ZONDER rudder. En nu hoor ik je al zeggen: "Ja, en als je up geeft dan?". PRECIES.... wat doe jij als je de kist uithongert vlak voor die stall? juist.... up (of als je inverted vliegt, down) geven, en je schreef al dat je je zender zo getrimd had dat dit automatisch gebeurde zodat je de sticks kon loslaten. M.a.w. er werd wel degelijk gestuurd: licht up (of inverted en down) in combinatie met die dwarshelling....
By the way, heb je dezelfde figuur ook al gevlogen met je gezicht naar de wind? draaide de kist toen weer naar je toe, of draaide hij weer in de wind op?
Groet, Bert