CSM Carbsmart install

OK,

De carbsmarts zitten er in.
Zaterdag bij DUtch3D Special day zal blijken hoe ze het doen.

Ik hou van research en kwam op de volgende link:
teambob00.com

Uitsnede:
What's also pretty cool is the machines with identical power plants now sound exactly alike. Another interesting observation is that the MP5 helis (the two on the left) run best at 100c while the Hatori machines are happiest at 110c. We currently have the gain pot set at the 2 o'clock position, for about 75% which has been working very well for Mike. If you've got an OS SZ and want to consistently get the best power from it you've gotta try one of these.

Heeft iemand de combinatie:
OS91SZ + MP5 al getest met de carbsmart?
Welke temp kwam jij op uit?

Vraag2:
Mijn miniservo is nu met een zelf gemaakt bracket aan het frame vastgezet.
maar vanwege het formaat kan ik de servo niet monteren met rubbertjes om de trilling tegen te gaan. In de foto's die ik tot nu toe van de montage heb gezien heeft iedereen ze hard vastgezet.
Hoe hebben jullie dit opgelost?

Laatst bewerkt:
Als het goed is krijg ik mijn Carbsmart binnen, die gaat op mn Fury met de SZ/MP5. Ik denk dat ik meteen maar 100 graden probeer.

Ik laat het je weten, maar ik vrees dat ik zaterdag mn Fury pas kan invliegen.

Walter,

ik heb de CarbSmart in de MP-XL en de Freya op 90 graden staan beide met een Hatori 938, de MP-XL loopt perfect maar de Freya gaat de eerst volgende keer naar de 100 / 110 omdat deze wel erg vet loopt op 90 graden, dus niet alleen de motor / uitlaat is bepalend maar de efficiëntie van de koeling speelt ook een grote rol, en de hoeveelheid nitro ook natuurlijk.

Voor de servo zou ik toch kijken of je deze niet op een of andere manier
kan beschermen tegen de trillingen, vroeg of laat geven ze anders toch de geest, en zeker de kleinere servo's!!

Gr,

Mario

hoe hebben jullie de gain staan nadat alles helemaal goed is ingesteld en fijn draaid ?
ik heb een nieuwe heli , 6 liter oud , en heb hem erg vet staan , zeg maar , smartcarb op 90 graden en dan staat ie hele vucht op mager , zou er alleen in idle 2 uitkomen , maar heb nog niet met zon headspeed gevlogen.
ik vlieg wel in idle 1 , met een curve van ongeveer 58-40-35-40-58 , of zoiets.
maar , dit wil de carb dus doen op de middelste naald ? want als ik hem in idle 1 zet in vlucht , gaan de toeren omhoog , om na 10 seconden ofzo in te kakken [en rookt flink!].

de motor loopt supersmooth , maar t lijkt alsof de carbsmart gaat stellen en m te rijk zet.
heb ik het goed als ik denk dat als je je middennaald arm hebt staan , de temp omhoog gaat en de carbsmart gaat ingrijpen ,maar dat de motor dan niet super draait omdat ie dan wel meer brandstof krijgt maar door een ver opengedraaide hooftnaald ipv een goed afgestelde middennaald ? als je t nog kan volgen hoor ik t graag :]

Ferry,

Als de heli op lage toeren draait (midden gebied) doet de SmartCarb inderdaad weinig tot niks, hij zal wel gaan verstellen maar in het verkeerde gebied.

Gr,

Mario

ja oke , dus als ik de middennaald wat arm heb staan , gooit de carbsmart mn hoofdnaald een eind open , waardoor ie ook in t middengebied meer krijgt , maar op de verkeerde manier, want ik moet eigenlijk gewoon mn middennaald afstellen . correcte gedachtengang ??
mvg mp fan ferry

JA !!!

EERST de kleine naald.
Dan de grote Naald
Dan de midden naald.

Je stelt altijd af in een "toerental" zodat je maar één naald effectief gebruikt.
In Idle werkt alleen de kleine naald dus daar stel je hem af met de Pinchtest en Hanging RPM.

In full load werkt alleen de grote naald.
Dus stel je deze af in een full climb die je heeeeel lang door trekt.
Luister dan of hij mager gaat lopen.

Dan pas de midden naald.
Full climb, dan direct er na een daling van 7%.
Luister naar Hanging RPM.
Je motor heeft dan geen load maar je gas staat in het midden.
Levert je midden naald dan genoeg brandstof om te "ademen"?

http://www.jupiter-venlo.nl/Algemeen/Tips/Helimotor afstellen v3.1.pdf

Pas als je dat redelijk hebt heeft een Carbsmart nut.
Die tuned de laatste 20% wel voor je.

ja oke , dat dacht ik al.
maar ik had de kleine naald goed afgesteld , en de grote naald anderhalf en een beetje opengezet . dit was vorige week met hagel nieuwe mp xl en dito motor.
was dus van het boekje uitgegaan . daar stond dus ook in dat je met de middennaald zou KUNNEN fijn tunen INDIEN nodig.

dacht daardoor dus niet dat de motor voornamelijk op middennaald zou lopen in dat gebied .
had dus geen aandacht besteed aan middennaald anders dan dat ie op fabrieksetting stond .
vandaar dus .

de smartcarb gaat hier dus niet werken , is ie ook niet voor bedoeld , maar behoed zo wel voor een mogelijke stomiteit , toch.
@walter ; je zegd climb out enzo he , maar mn motor is 6 liter oud , wanneer doe jy dat dan , gelijk al ?

Niet met een nieuwe :)
Ik werk er meestal een litertje of 8-10 doorheen met extra vette settings voordat ik dit doe.

Als je pech hebt zet je de midden naald zo vet dat je de grote naald overschaduwd.
Hij draait dan knettervet in hover en te mager in high load figuren.
Daarom moet je eerst de grote naald afstellen, voor de midden naald.
Anders blijf je aan het draaien.

Je hoeft dit ook maar een keer of drie te doen voor de grote naald.
Mischien twee keer voor de midden naald
Dan weet je de afstelling die best goed is.
Met je Carbsmart hou je hem dan verder perfect, op de grote naald.

De SZ standaard waarden staan ingesteld voor 15% Nitro.
Draai je met minder Nitro, dan staat hij te vet. Met 30% iets te arm.
Met 30% moet je ook minimaal één extra shim toevoegen

Laatst bewerkt:
haha , ik ga het hele motormanagment systeem uit mn r1 trekken en die erin planten !!
nee , geouwehoer , ik wist niet dat t zo zat , heb net gevlogen en hanging rpm test gedaan , en alles loopt mooi .

bij mij is nu alles ingelopen , en goed afgesteld
dus had ik de smartcarb aangesloten en op 90 graden gezet .
ik heb echter last van een jojo effect , als ik naar idle 2 ga , gaat de headspeed omhoog , draait de motor verschrikkelijk veel toeren [normaal dus] , en als ik dan rondvlucht inzet met ff enzo , zakt t toerental iets in [na 20 seconde zwaar belasten dus]. als ik vervolgens de heli laat hooveren , duurt t even en loopt t toerental weer op[en rookt veel].
zou dit wezen omdat mn motor mss een hogere werktemperatuur heeft dan de 90 graden , of is de gain te laag waardoor ie mss te laat reageert op te hoge temp en m vervolgens helemaal ri vetst stelt ? btw , hij loopt nergens te mager , rookt altyd flink
mvg ferry

Het klinkt alsof je grote naald veel te krap staat.
Als je hem belast wordt je motor te heet en verliest vermogen.
Nadat hij dan kan "ademen" in hover koelt hij af en krijgt hij weer power.
Het klinkt of je met jouw midden naald de grote naald aan het compenseren bent.
VET in het midden gebied, Arm met vol-gas.

Waar ligt Juinen?
De ANWB routeplanner kent Juinen niet (TomTom ook niet)
Als het niet verder dan een uur rijden is vanuit midden Limburg kom ik je wel helpen.
Dan heb ik weer een gastvlieg dagje vol geplanned :-)
En dan kan ik je helpen met jouw afstelling. Want die klinkt nog niet geheel goed.

ha , juinen , dat ligt naast ter weksel [kooten en de bie]
ik woon bij apeldoorn .
walter , ik had de boel manueel afgesteld en alles stond min of meer perfect.
heb toen de smartcasb hevel eropgezet , met de goede naaldsetting iets uit de midden van de smartcarb bereik. dus de middenstand van carbsmart is aan de vette kant .
dit met de gedachte dat als de sensor kapot gaat en de hevel naar t midden gaat , dit niet mn motor kost .
maar , had ook manueel gecheckt , en de armste stand van de smartcarb [waar ie vanaf opstijgen tot ie op temp is op staat] , is wel arm . dus , dan zit ik toch goed ?
hevel heeft dus bereik van ; aan de arme kant- tot aan moddervet.
de mid en idle naald staan goed , in normal en idle1 loopt ie supersmooth met genoeg power .
hoe hebben jullie dat , als jullie de hooftnaald perfect hebben afgesteld , en dan de hevel aan de sproeier zet , waar zit dan het punt waarop ie zonder hevel perfect liep , voor de middenstand of na de middenstand ? maw ; hoe rijk/arm staat ie met hevel in t midden?
moet ook zeggen , heb gain net verhoogd naar zo'n 70 % en hij lijkt beter , wat zou betekenen dat ie er 'op tijd bij is '
mvg ferry

Ferry, mijn ervaring met de SZ 91 motor is dat de midden naald helemaal dicht kan, aangezien wij de zelfde brandstof gebruiken zou dat bij jou ook zo moeten zijn, dus als deze meer als een halve slag open staat zou Walter wel eens gelijk kunnen hebben.

Gr,

Mario

Mijn motor was aardig ingeregeld, niet perfect.
Dit heb als uitgangspositie genomen en dat de mid-positie gemaakt van de carbsmart.
Zo iets als jij dus ook hebt gedaan.

Gisteren heb ik het dus voor het eerst getest.
Wanneer gebruik je de grote naald? Bij full-load.
Dus ik heb staan tic-toccen tot ik een ons woog (10-15x) om de motor vol te belasten zonder dat ik 4 km veld nodig heb.
Toen snel naar beneden gebracht en kijken hoe de hevel stond.
Hij stond VOL-vet. (100 graden instelling op de carbsmart)
Dit betekent dat de grote naald van mijn instelling toch nog te mager was.
Die volvette instelling is nu mijn nieuwe midden instelling van de carbsmart.
Nu ga ik dit de volgende keer weer zo doen totdat de carbsmart de zwaarste load op mijn motor kan corrigeren.
Ik verwacht zelf wel dat mijn midden naald straks wat krapper moet als ik klaar ben.
Anders verdrink ik hem in het middengebied.

P.S.
Mijn toerental veranderd niet door vettere of magere instellingen omdat ik een Governor gebruik. Zonder governor heeft je carbsmart ook indirect invloed op je toerental.
Da's minder.....

Laatst bewerkt:
ok , klinkt niet logish [voor mij dan ], maar ga t proberen .
mn midnaald staat momenteel 1 en een beetje open.
je hoort er zo van :]

Ik heb mijn midden naald wel nodig tot nu toe.
Ik heb mijn midden naald zelf bijna 2x 360 open.
Als ik dit niet doe heb ik hanging RPM bij een 7% daling na een full climb.
= magere midden naald.

Ik vlieg wel 30% Wildcat overigens.
Ik weet niet wat jullie vliegen.

Back