Curare 40 en 60

Yep, de schweighofer Curare.
De triplex ligger in het stabilo compleet doormidden gebroken.
Door de klap brak ook de aansturing van het rudder af. Dus geland op ailerons en 1 hoogteroer. Ging nog verrassend goed.

Grt,

Arnoud.
 
Bizar ! Ik ben weleens een complete vleugel verloren en landen was best een uitdaging, maar een half stabilo heb ik nooit eerder gezien.
 
Oeps. Ik probeer op de foto te ontdekken wat voor soort hoofdligger er in het stabilo gebruikt wordt. Ik neem aan niet iets standaards wat doorloopt van links naar rechts, gezien de negatieve V-stelling.
 
Oeps. Ik probeer op de foto te ontdekken wat voor soort hoofdligger er in het stabilo gebruikt wordt. Ik neem aan niet iets standaards wat doorloopt van links naar rechts, gezien de negatieve V-stelling.
Er zit een 5 mm triplex ligger in die in een v-vorm is gezaagd. (Deze blijkt echter van zeer slechte kwaliteit)
Nu heb ik van 5x 1,5 mm vliegtuig triplex een nieuwe ligger gezaagd, dat gaat niet meer stuk.
Deze nieuwe ligger komt naast de bestaande ligger.

Grt,

Arnoud.
 
Het stabilo is weer gerepareerd.
De oude ligger was 10x5 mm triplex, van slechte kwaliteit blijkt nu. De ligger is precies in het midden van de romp gebroken.
Van 'goed' vliegtuigtriplex een 'nieuwe' ligger van 17x6,5 mm gezaagd, die gaat echt niet meer stuk. Deze verlijmd naast de bestaande ligger.
De uitlijning van het stabilo is een precies klusje, de negatieve v-stelling maakt het meten lastig.
Het geheel zit echter weer netjes vast.
De romp iets verstevigd met een stukje glasmat.

1000005610.jpg


Gisteren heeft de Curare weer gevlogen, vliegt weer net als vanouds !

Nog even een poging gedaan om de krachten op het stabilo te achterhalen. Normaliter draagt een stabilo voor 5% bij aan de totale liftkracht.
Dat is dus relatief heel weinig.

Echter, bij een snaproll kunnen de krachten oplopen tot 8G! Dat zou geen issue moeten zijn, maar als je kijkt naar het dunne standaard liggertje dan komt daar bijna 1,5 kg op te staan, dat gecombineerd met de slechte kwaliteit, vul zelf maar in....

Nu is het echter helemaal ok !

Grt,

Arnoud.
 

Bijlagen

  • 20250716_153331.jpg
    20250716_153331.jpg
    310,8 KB · Weergaven: 45
  • 20250716_153326.jpg
    20250716_153326.jpg
    298,6 KB · Weergaven: 47
Laatst bewerkt:
Even een waarschuwing voor iedereen die dit soort (oude) toestellen tweedehands wil kopen.
Ik ben behoorlijk belazerd met de aanschaf van een Magic. In goed vertrouwen gekocht, maar achteraf gezien deugde er niet veel van.
Laat een tweedehands kist a.j.b. voor-vliegen voordat je ook maar 1 euro er aan uitgeeft.
Dit "grapje" kost mij zo'n 300-400 euro en een boel tijd.
Ik vlieg alleen nog maar met kisten die ik zelf gebouwd heb, dan weet ik wat het is.
U bent gewaarschuwd.
 
Klopt Wil... bagger voor het hoogste bod en met een dikke glimlach...
Je bent er echter zelf bij. Maar de meeste meuk die hier binnen kwam had wel een stevige fix nodig.

Maar ook nieuw in doos... ARF... Tower Hobbies... Great Planes... gewoon maandagmorgen bagger!
Eigenbouw sneller dan een restauratie...
 
Het is een beetje off-topic, maar ik wil het toch graag even melden. De servo's waren van D-Power. Ze trilden als de antenne's te dichtbij kwamen.
Een bocht maken was al erg moeilijk. Ik was hem dan ook bijna kwijt tijdens de maiden. Dan maar de uitslagen op 15mm gezet. Bij de tweede vlucht kreeg ik hem de bocht niet om. Nog meer aileron gegeven en hij stortte loodrecht naar beneden. Alles in de aandrijving was nieuw behalve de servo's. Een oude rot in het vak vertelde zojuist ook problemen te hebben gehad met NIEUWE D-Power servo's. Zelf zet ik er altijd KST en voorheen Graupner's in. Zonder ook maar 1 probleem. Dezelfde man had een nieuw uitziende regelaar van iemand overgekocht. De kist en alle electronica liggen nu in de kliko. Ik overweeg een nieuw topic over tweedehands spullen te beginnen.
 
Back
Top