custom wild dagger

die havocs heb ik ook gehad erg fijne motoren maar op een gegeven moment waren ze dan toch echt versleten. Het chassis van oscar had ik wel eens gezien. van datzelfde materiaal heb ik nu mijn chassis ook gemaakt alleen dan wel met de hand ipv met de machine (heb ik geen beschikking over) Die alu shocktowers samen met vele andere delen zoals de oliedempers komen van de reely big tiger welke nu niet meer op conrad te koop is. Ik heb de gaten ervan onderaan iets uitgeboord om ze passend te krijgen.

oja waar kan ik die lagers krijgen
 
hey met welke precieze onderdelen heb je toen de veranderingen gemaakt wat betreft de aandrijflijn

een paar linkies zouden fijn zijn

Zoeff


-2*zelf verstevigd spider in beide differentielen

als je je differentielen open haalt zie je een klein spidertje zitten waarop de 3 kleine kegeltandwieltjes gemonteerd zijn. Van deze spider breken de pinnetjes sowieso af, omdat de spider van gietijzer is. Ik heb van de spiders te pinnetjes afgezaagd en (precies op de plek waar die pinnetjes zaten) in het rondje wat ik toen overhield 3 gaatjes geboord. In die gaatjes heb ik gehard stalen pennen gedaan. Daarna moest ik wel de kleine kegeltandwieltjes uitboren omdat de gehard stalen pennen iets dikker waren dan standaard. Nauwkeurig priegelwerk maar het loont zich!!!

-Gehard stalen outdrives

Deze zijn van tamiya zelf met artikelnummer #53218

-Topcad heavy duty CVD assen rondom

op rcmart.com te verkrijgen net zoals de gehard stalen outdrives.
art nr DF03113
voordat je deze in gebruik neemt een heel klein beetje locktide op de imbusboutjes in het scharnierpunt, anders trillen ze los en trek je je as kapot

-Siliconen ashoezen rondom

weet ik niet meer welk merk, maar heb ze gemonteerd om overmatige slijtage door zand te vermijden

-Gesealede kogellagers overal

op rcmart.com gevonden. NIET die voor een wild dagger kopen. daar zitten er maar 20 in terwijl de wagen 24 kogellagers nodig heeft. Het setje waar je er wel genoeg van hebt is het setje van de tl-01 met art nr YB0050B/S24-BU

Verder heb ik nog aluminium wielmeenemers maar dit is niet zon vereiste.

De diffmod is verder niet leuk om te doen, maar echt noodzakelijk en een andere betaalbare optie is er ook niet echt. er is 1 man die heeft een paar jaar terug geheel eigen design aluminium differentielen voor de wild dagger gemaakt op basis van een 1/8 buggydifferentieel. Deze zijn echter niet meer te koop. Dan is er nog een andere mod waarbij de tandwielen uit het differentieel van een tamiya tnx monstertruck worden gebruikt, echter 2 setjes van die tandwielen kost geloof ik 30 euro, en dat is nogal wat vond ik.

Succes!!
 
voor de lagers kijk ik op conrad of ik ga naar hobma (mijn modelbouw zaak)
en een gelock diff is idd nodig zijn deze lagers goed

ik heb het niet over een gelocked differentieel. Het originele dient gewoon wat aangepast te worden zonder dat het zijn differentieelwerking verliest. Ga je gelockte differentielen inbouwen creëer je bij een zeer snelle wild dagger alleen nog maar meer stress op je aandrijving. Gegarandeert dat het kapot gaat. helemaal op ondergronden zoals gras en asfalt.
Het maakt mij niet uit waar je je lagers vandaan haalt als het maar 5*11*4 mm (binnenmaat*buitenmaat*dikte ) lagers zijn. De lagers op conrad zijn gewone lagers zonder sealing. Je doet er verstandig aan om in de wielhubs en de tandwielkastuitgangen lagers met een rubber sealing te plaatsen. Dit zijn er dan in totaal 12.
 
ik heb het niet over een gelocked differentieel. Het originele dient gewoon wat aangepast te worden zonder dat het zijn differentieelwerking verliest. Ga je gelockte differentielen inbouwen creëer je bij een zeer snelle wild dagger alleen nog maar meer stress op je aandrijving. Gegarandeert dat het kapot gaat. helemaal op ondergronden zoals gras en asfalt.
Het maakt mij niet uit waar je je lagers vandaan haalt als het maar 5*11*4 mm (binnenmaat*buitenmaat*dikte ) lagers zijn. De lagers op conrad zijn gewone lagers zonder sealing. Je doet er verstandig aan om in de wielhubs en de tandwielkastuitgangen lagers met een rubber sealing te plaatsen. Dit zijn er dan in totaal 12.
okej wat voor een aanpsing aan het diff
en re komt maat een 18 turns brushed motor in
 
wat voor aanpassing aan het differentieel heb ik al eerder in dit topic uitgebreid uitgelegd.
Zelfs een 18 turns motor kan de boel slopen. Een 23 turns is eigenlijk het maximale wat de aandrijflijn van de wild dagger standaard aankan
 
ik heb het hele topic door gelezen en nix gezien
of ik ben blind maar dat lijk me niet

misschien niet blind maar misschien wel een bril nodig:p
2 dagen geleden heb ik dit namelijk nog gepost over de differentielen

-2*zelf verstevigd spider in beide differentielen

als je je differentielen open haalt zie je een klein spidertje zitten waarop de 3 kleine kegeltandwieltjes gemonteerd zijn. Van deze spider breken de pinnetjes sowieso af, omdat de spider van gietijzer is. Ik heb van de spiders te pinnetjes afgezaagd en (precies op de plek waar die pinnetjes zaten) in het rondje wat ik toen overhield 3 gaatjes geboord. In die gaatjes heb ik gehard stalen pennen gedaan. Daarna moest ik wel de kleine kegeltandwieltjes uitboren omdat de gehard stalen pennen iets dikker waren dan standaard. Nauwkeurig priegelwerk maar het loont zich!!!


voor jou geldt dit voor 1 differentieel aangezien er maar 1 motor in de overlander ligt. In principe is dit exact dezelfde aandrijflijn als de wild dagger heeft, echter is hij totaal gezien lichter denk ik, aangezien je voor geen motor en tandwielen hebt. Hij zal daardoor net iets meer aankunnen dan een wild dagger, echter geloof me maar wanneer ik zeg dat je drivecups zowel bij je wielen als bij je tandwielkast ongelooflijk hard gaan slijten en dat je op een gegeven moment je assen 90 graden gaat twisten/krom rijden en zelfs breken.

aangezien je geen tandwielen voor hebt als ik het goed begrepen heb tenminste, dan heb jij 8 kogellagers minder nodig. Dan heb je er 4 nodig voor de 2 voorwielen, 4 voor de achterwielen en 8 voor de achterste tandwielkast.
Totaal dus 16. ps...zet je wel een wieltje tussen je wheeliebar? en bevestig hem maar goed stevig!

succes!
 
dan draaien je wielen altijd even snel. een differentieel laat de kant de buitenkant van de bocht meer afstand maken dan de binnenkant.

en roben thx voor alle onderdelen
 
en wanneer je dat doet kun je alleen nog op los zand gaan rijden of een andere ondergrond met weinig grip, want op gras of asfalt zet het zoveel stress op je differentieel en assen dat alles stuk gaat.

@zoeff: graag gedaan hoop dat ik je ermee geholpen heb. Heb er zelf heel lang voor moeten zoeken om passende en sterke onderdelen te vinden. Ben zeker een jaar bezig geweest om alles bij elkaar te scharrelen voor de mijne in elk geval door het afstruinen van allerlei forums. Dus heb jij ff geluk dat je zelf niet hoefde te zoeken haha
 
18 turns is tocg niet veel

pfff...lees nou eens goed...alles sneller dan 23 turns brengt overmatige slijtage teweeg aan je assen en drivecups. wat je met deze informatie doet moet je helemaal zelf weten.
Maar nee 18 turns is inderdaad niet zo snel, de assen en drivecups zijn gewoon heel erg slecht tegen wat vermogen opgewassen.
 
Laatst bewerkt:
heb ze bekeken. Mooie dempers. De demperbrug zou ik misschien nog wat lichter maken door 2 driehoeken weg te nemen uit het midden. Hij zit wel stevig zo aan de 4 bevestigingspunten!
Een alu chassis maken is ook zeker een verbetering. Heb het zelf ook gehad! Ben nu overgestapt op het lichtere en stijvere epoxyplaat. Ik heb nog een tip voor je met betrekking tot de stevigheid. Zoals het standaard is hangt 1 tandwielkast met 8 schroefjes vast aan het middendeel (de andere trouwens ook hoor haha) maar luister. Die 8 schroeven zitten vast in 8 uitstekende delen van de tandwielkast. ik weet niet of jij het al meegemaakt hebt maar die platic pinnen waar je de schroeven in vast draait breken dus af bij het maken van sprongen. Daarop heb ik het volgende bedacht. Boor die dingen in de tandwielkast gewoon helemaal door met een 3 mm boor helemaal naar de andere kant. Vervolgens neem je een hele lange (volgens mij ongeveer 55mm) rvs m3 bout met 2 ringetjes en een borgmoer. En met 4 van deze setjes hang je dan 1 tandwielkast vast aan het middendeel van het chassis. In totaal heb je dus 8 rvs m3 ong 55mm boutjes nodig met 16 m3 sluitringen en 8 rvs borgmoeren. Los te kopen bij de fixet;) Is veel steviger wanneer je het zo monteert!!!
 
ik heb het chassis nog niet gemaakt. maar dat doorboren van die gaten daar zat ik ook al aan te denken. ik zit alleen nog met die motoren zie bij model elektronica bij algemene modelbouw.
 
bij een brushless motor kun je willekurig 2 van de 3 draden omkeren om de rotatierichting te wisselen. Bij een ezrun setje kun je de rotatierichting instellen via de meegeleverde programmeerkaart!
 
Back
Top