cx500 of hk500

• Topicstarter Topicstarter <<hobbyist>>
  • Startdatum Startdatum
wat maakt het nou uit wat voor formaat heli het is en/of statische energie dan fataal zou zijn?? raar verhaal.

ik heb nog maar een jaar heli ervaring, maar mijn ervaringen tot nu toe met een snaar zijn ook niet zo super, vandaar dat ik nu een beetje torque tube geil ben..

mijn cx 450 v2 draaide heel zwaar met belt driven tail, en met warm of koud weer veranderde de riemspanning telkens..

vervolgens een align tt gemonteerd en merkte een wereld van verschil. op 1 of andere manier een stuk minder gewaggel in de staart, en hij draait nu een stuk soepeler. na de landing bijvoorbeeld draaien de rotorbladen nog heel lang door. met snaar aandrijving stopte de bladen al vrij snel.

een tt is niet per see noodzakelijk, maar het verbeterd de eigenschappen enorm.

en al die leipe poespas verders merk ik als beginner echt nog niet, ik had laatst bijvoorbeeld een setje carbon bladen gekocht maar merkte geen direct verschil :wink: ik vlieg nu hooguit af en toe een looping en wat stall turns maar fladder voor de rest nog maar wat rond.. en daar heb je echt geen super stijve carbon blades voor nodig

ik wil eerst in alle richtingen strak leren vliegen.

groet

Laatst bewerkt door een moderator:
Simpelweg omdat ik niet geen Align elektronika zou willen kopen.
vertel mij nu eens waarom 95% vd mensen die e Align hebben met de Align electronica er dan wel mee vliegen maar dat volgens jou niet goed zou zijn???? heb het dan bvb op de servos...
of begrijp ik je verkeerd?
als je over e 500 spreekt spreek je ook over minder uitgebreid budget, anders koop je wel e mikado...

de goedkoopste trex 500 vind ik voor 575 euro

daar kan ik denk ik 2 x een copter x 500 voor maken inclusief align tt/ tandwielen/ motor/ esc/ en servo's

groet

Doe mij er maar 2 dan :).Dat kan je trouwens wel vergeten voor die prijs!Align onderdelen zijn gewoon duur, maar je krijgt er kwaliteit voor terug.
Maar nog iets, ik ben zelf ook begonnen met copterx en het zijn geen verkeerde heli's.Maar achteraf had ik gelijk voor de align gegaan!! Kwaliteit verschil merk je echt wel! juist met een crash!! Een crash met mijn copterx 450 koste me ook 150, want alle kunstof shit vervang je gelijk voor beter zo ook de servo's die gelijk bij een iets wat harde landing stuk waren.
En de align kan dan toch iets meer hebben.Ik dacht te lezen dat je het ook over een 550 had?? Die heb ik van de week gebouwd.SUPER!! weer meer doordacht en je merkt de kwaliteit van het spul met bouwen.

Deze discussie komt met een vast ritme iedere keer terug.
Mensen die het niet geloven, en later (als ze doorgaan met de hobby) toch bekeren.
Align is niet heilig of de enige die redelijk tot zeer goede kwaliteit levert, er zijn ook andere merken die WEL een QC afdeling hebben ;)
Compass, Outrage, Mikado, Avant, MSH, Gaui, JR, etc.etc.
Toppers: Henseleit, Vario etc.

Een RC heli is werkende machine met veel draaiende en schuivende delen.
Werkt 1 onderdeel crappy, werkt de gehele machine crappy.
Passingen en kwaliteit beheren na productie kost geld, en die betaal je gewoon.
of niet....

Grt,
Eric

Laatst bewerkt:
Over die snaaraandrijving..

Waarschijnlijk heb je die te strak gehad

Voor mij is dat een reden om op tt over te stappen, puur omdat ik geen gevoel heb met een snaar
Ik zie niet wanneer hij versleten is, te strak of te los zit binnen een mm enz
Ik heb persoonlijk veel meer gevoel met tandwielen, daar kun je wat aan zien, ik weet hoe strak dat mot staan etc..
Maar tt heeft als nadeel dat hij sneller kapot is bij wat ruigere landingen
Dat is de afweging

Dus het is niet perse beter, het heeft allebei zn nadelen

Qua electronica is align niet slecht, kan ik uit ervaring vertellen
Ik heb 3 van die dingen hier staan, ze vliegen allemaal nog op de standaard electronica
Alleen de 450 heeft een losse bec gekregen, verder alles hetzelfde

Waarschijnlijk voor mensen die hard 3d vliegen is het niet geweldig, maar voor de gemiddelde vlieger is het gewoon perfect spul

Align electronica is echt niets mis mee.
Zelfs met hard 3D houd het zich prima, maar er zijn producten te krijgen die het net ietsje beter doen en het wat langer uithouden als je steeds weer het uiterste uit je heli haald.

Torque v/s snaar.
Niets mis met een snaar.
Je moet de spanning in de gaten houden, ook bij temperatuur wisselingen.
En op de T500 is statische ontlading wel degelijk een groot probleem geweest i.c.m. Spektrum ontvangers.
Futaba lijkt er wat minder last van te hebben (waarschijnlijk omdat er geen satelieten in de buurt van vonkoverslagen kunnen zitten).
Als je de staartboom goed aard is dat echter ook verholpen.
Maar de reden van de bijna gehele overstap op Torque tube op de T500 was inderdaad het static probleem (USA).

Grt,
Eric

Laatst bewerkt:
het budget interesseert me niet zoveel, maar ik wil mijn budget wel graag groots houden :D

en mikado heli's vind ik foeilelijk, het oog wil ook wat he, en ik ben nog lang niet ervaren genoeg om puur en alleen voor performance te gaan. en ik vind een trex of trex cloon gewoon makkelijk sleutelen.

ook zie ik het nut er niet van in om een high performance 3d monster te kopen, aangezien ik nu al weet dat ik nooit genoeg vrije tijd zal hebben om te leren 3den.
een beetje 3den lukt me vast ooit wel maar het uiterste qua 3d zal ik nooit uit een trex of mikado heli kunnen halen.

als ik af en toe in het weekend eens vrij ben vlieg ik eens een accutje, soms 2, heb ik daar dan een top of the line rc heli voor nodig?? lijkt me niet toch??

maargoed ik had ook kunnen weten dat 1000 mensen ook 1000 meningen hebben en ik er persoonlijk waarschijnlijk alleen maar minder wijs van word.. :D

groet

Laatst bewerkt door een moderator:
Als je dit topic goed leest, en ook mijn post,
Dan zitten er best veel bruikbare en gegronde tips in.
Zelfs Molen had grotendeels gelijk deze keer.
Mijn mening (en die van anderen) is niet alleen gebaseerd op mijn eigen ervaring maar ook die van vele beginnende piloten om mij heen, hier en op de club.
Maar zeggen en denken dat het voor jou, op jouw niveau etc.etc. niet gaat uitmaken vind ik toch wat kort door de bocht, als bijna iedereen hier hetzelfde en tegengestelde zegt.
Doe ermee wat je wilt.

Laatst bewerkt:
het zal vast wel wat uitmaken, daar twijfel ik niet over

maar ik vraag me gewoon af of het voor mij nu al echt nodig is om zo'n high tec machine aan te schaffen.

groet

Het is niet zozeer Hightech, echt niet.
Zelfs een deel van de materialen van een HK zijn redelijk hightech te noemen.
Het is gewoon veel beter op orde qua maatvoeringen en onderlinge toleranties, puur technisch verhaal.
En dat is waar het allemaal om draait (letterlijk en figuurlijk) bij een RC heli.
Dus ook een beginner heeft daar baat bij, de heli loopt gewoon veel mooier, en stuurt veel beter.

Laatst bewerkt:
dat statisch elektriciteits probleem, hoe ernstig is dat probleem dan? Ben er een tijdje uit geweest en heb altijd met snaren gevlogen. Met mijn raptor heb ik nooit problemen gehad, maar die had geloof ik een anti statische snaar. Mijn logo 10 wel: oud topic van mijn ervaring
Maar meer dan wat "jitters" heb ik nooit gehad. En na de staartbuis met de massa hebben verbonden was het probleem voorbij. Ik heb hier nog een Trex 500 met snaren liggen, en eigenlijk wil ik hier ook wel een Futaba Fasst ontvangertje in prikken. Is het probleem veel ernstiger dan op 2,4 Ghz?

Laatst bewerkt:
Maak voor je zelf eens uit wat je echt wil.Als je maar een lipo van +- 6 minuten wil vliegen, een keer in de maand, zou ik idd voor de hk gaan.Als je meer wil vliegen en echt verder wil met de hobby en ook echt plezier en degelijkheid wil is het wel duidelijk denk ik.

dat statisch elektriciteits probleem, hoe ernstig is dat probleem dan? Ben er een tijdje uit geweest en heb altijd met snaren gevlogen. Met mijn raptor heb ik nooit problemen gehad, maar die had geloof ik een anti statische snaar. Mijn logo 10 wel: oud topic van mijn ervaring
Maar meer dan wat "jitters" heb ik nooit gehad. En na de staartbuis met de massa hebben verbonden was het probleem voorbij. Ik heb hier nog een Trex 500 met snaren liggen, en eigenlijk wil ik hier ook wel een Futaba Fasst ontvangertje in prikken. Is het probleem veel ernstiger dan op 2,4 Ghz?
Het probleem doet zich voornamelijk voor bij gebruik van 2,4 Ghz sateliet ontvangers van Spektrum.
Op 35 Mhz zal je niet meer merken dan dat het signaal wordt verstoort.
De zgn. jitters.
Een spektrum satelietontvanger voert een volledige reset uit, of slaat gewoon vast als hij wordt geraakt door een ontladingsvonk op de antennes.
Het aarden van de staartbuis en er voor zorgen dat je continuiteit meet van je motormount tot aan je staarthuis zal het risico hiervan volledig wegnemen.
als er continuiteit is slaat er ook geen vonk over.
Ik plaats mijn satelieten / antenne sprieten dan alsnog zo ver mogelijk weg van de maingear en staartbuis.

is het trouwens wel verstandig om nu een cx 500 bij ehirobo te bestellen?? :D

groet

is het trouwens wel verstandig om nu een cx 500 bij ehirobo te bestellen?? :D

groet

Waarom niet? Als ze eerder 'slecht' waren dan zijn ze nu waarschijnlijk niet opeens goed of vice versa.

In mijn ervaring zijn het prima heli's wanneer je weet hoe je helicopters moet bouwen en afstellen. Ook is verzending bij Ehirobo snel. Enkele onderdelen zul je mogelijk willen vervangen, al is het maar om het vertrouwen in die heli wat te vergroten (kortom, voor het gevoel tussen de oren dus).

In feite is er met de CopterX 450 en CopterX 500 niets mis. De staart is bij beiden van relatief zachter materiaal en dit kan betekenen dat je goed moet controleren of alles nog vast zit. Daarnaast ook goed locktide gebruiken en het zal prima werken.

Maak je fouten of ben je te laks, dan zullen schroeven zichzelf loswrikken en het zachte metaal uitslijten. Het zijn echter niet zaken die noodzakelijkerwijs gáán gebeuren, mits je afstelling en bouw goed zijn uitgevoerd. Staar je niet blind op Align, want dat merk kent grotendeels dezelfde aan onderhoud, afstelling en bouw gelegen problematiek. Alleen dan voor een premium prijs.

Laatst bewerkt:
Ik ben bezig aan een copterx 500 voor een vriend van mij. Hij is al 4 weken klaar en heb nog geen meter gevlogen doordat alles trilt en schud. Na wat onderzoek bleek er dit allemaal loos:

Asgat in de tailhub zit niet in het midden.
Staartaspulley wobbelt als een malle.
Tailpitchslider is niet symetrisch en gewoon grof uit balans dus.
Tailboomblok heeft te grote gaten voor de lagers van de tailgear assembly dus de lagers daarvan wiebelde gewoon heen en weer.
Tandwieltje op de tailgear assembly wobbelde als een malle. Asgat was scheef geboord.
Mainas is net te dun en geeft een hoop speling in de mainaslagers.

Verder viel me op dat de main gear van veel zachter materiaal is gemaakt en wobbelt als een malle door slechte maatvoeringen.
De skids zijn van slapper plastic gemaakt dan die van align en de skidpipes zijn bagger. Alle schroeven draaien door als je ze los wil halen, en de lagers zijn van nog slechtere kwaliteit dan die van align.

Mijn conclusie na de zoveelste kloon omgebouwd te hebben met align parts.

Koop gewoon Align. Want ook deze CX was duurkoop.

Laatst bewerkt:
Waarom geen compass atom? Die kan je bv bij rc711.com in een heel leuk combo pakket voor een prikje op de kop tikken! Ben nog geen enkele compass vlieger tegengekomen die een toestel verkocht had omdat hij er niet tevreden van was. Zoveel duurder gaat je dat niet uitkomen.

En copterX of HK, ik zou dan opteren voor de versie waarbij je het minste onderdelen door align moet vervangen.
Kijk eens naar Tarot ? Naar het schijnt zijn dat de beste klonen die je kan kopen. Al heel veel goede dingen over gelezen maar zijn helaas niet zo bekend hier.

Laatst bewerkt:
Back