D3D - Dutch 3D competition......... Help !

Discussie in 'F3C & D3D' gestart door winkje, 27 sep 2005.

  1. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.788
    Locatie:
    hengelo
    Hoihoi,

    Ik denk dat ik ook wel mee wil helpen om de figuren te vliegen. Ik zal daarvoor dan weer wel een afspraak met een plaatsgenoot moeten maken omdat ikzelf aerofly gebruik. Ik zal eens gaan kijken of ik wat kan regelen.

    Steven
     
  2. Dirk Luchtmeijer

    Dirk Luchtmeijer

    Lid geworden:
    24 apr 2007
    Berichten:
    324
    Locatie:
    Lelystad

    alle hulp is welkom! mocht je de gelegenheid hebben de bestanden te mailen (record files vanuit reflex of phoenix) dan kun je ze mailen naar MIJ waarna we ze om kunnen zetten naar videostream. Ze hoeven niet perfect opgenomen te worden.. de best uitziende moves worden eruit gefilterd en verwerkt.

    als we alle figuren uit de sportklasse hebben gaan we ze compileren tot een mooi overzichtelijk geheel.

    ps.. het liefts met phoenix... omdat je de stickmovements kunt laten zien, en dat kan voor sommigen stimulerend werken om de figuren onder de knie te krijgen.

    heel veel succes en alvast bedankt voor jullie moeite!!

    grtz,
    Dirk
     
  3. Mopilot

    Mopilot

    Lid geworden:
    31 jul 2006
    Berichten:
    499
    Locatie:
    Vlijmen
    Dirk, fijn dat je zo graag wil helpen maar ik wil diegene die de figuren gaat invliegen toch echt vragen ze aan te leveren aan de D3D organisatie, dat kan dus bij mij. (ik ieder jaar zorg voor de Expert figuren en filmpjes, zoals de meeste wel weten) Zodoende kan het op de D3D site geplaatst worden wat dus de officiƫle site is waar iedereen zijn info vanaf kan halen.

    Dirk dat jij het nog separaat op jullie site wil zetten, geen probleem maar voor de wedstrijd vliegers moet er een punt zijn voor informatie uitwisseling en dat is dus de D3D site.

    Ik zie de filmpjes wel komen ;-)

    Greetz,

    Michiel.

    p.s. Als je mijn mail adres wil hebben, dan kan je me PBen.
     
  4. Dirk Luchtmeijer

    Dirk Luchtmeijer

    Lid geworden:
    24 apr 2007
    Berichten:
    324
    Locatie:
    Lelystad
    Natuurlijk Michiel. niet dat ik alles wil verwerken.. maar goed om te weten waar het dan naartoe moet. Ik wist het namelijk niet. Ik ben best bereid jullie hiermee te ondersteunen.
     
  5. henry luchtmeijer

    henry luchtmeijer

    Lid geworden:
    4 jul 2007
    Berichten:
    435
    Locatie:
    Bussum

    Beste Michiel als je ieder jaar deze filmpjes maakt waar wacht je dan nog op, vanavond op de sim aan de slag geef ons 3dhelifreakz team anders de rec files zetten wij ze wel voor je om vele handen maken licht werk .... sorry hoor maar wij zijn een gedreven stel helivliegers en willen graag verder en we roepen al 8 maanden om aandacht bij de D3D maar geen reaktie ? bestaan ze wel ;-) ik hoop dat je ons begrijpt.

    Groet Henry de Big brother of Dirk
     
  6. 666yeti666

    666yeti666

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    3.871
    Locatie:
    Nijmegen
    Michiel,
    het moet voor jou toch geen probleem zijn om de beginners figuren te vliegen ?
    Het kost natuurlijk tijd, maar daarvoor zit je ook in de organisatie vind ik.

    Wie van de organisatie zou dit voor jou in de plaats kunnen doen ?
    Dat zou ons enorm verder helpen. Beginners zoals ik hebben al moeite genoeg om de figuren te vliegen, maar dan moeten ze wel eerst begrijpelijk op de site staan.

    Het voorbeeld wat ik al aanhaalde omtrent de flip, daar staat niet bij welke kant de staart op moet wijzen, dus als dat niet veranderd wordt op de dutch3d site kan er straks op de wedstrijd ook geen puntenaftek worden gegeven als de staart naar je toe wijst. Dan moeten we daarin ook zo eerlijk zijn vind ik.

    Bas
     
  7. Lazerbeak

    Lazerbeak

    Lid geworden:
    2 jan 2005
    Berichten:
    1.284
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    Hallo Bas,

    De figuren staan allemaal erg goed omschreven, als je letterlijk de instructies opvolgt mag dat geen probleem zijn. Als er bij de criteria niks over staat kun je dus aannemen dat je de flips ook tail-in mag uitvoeren. Ik weet dat er destijds de discussie was over de 2x 2-puntsflip. Hier staat ook duidelijk in de omschrijving dat deze side-in uitgevoerd moet worden. In Almere was de discussie over de dubbele roll, of deze in 1 beweging moest zonder een tussenstop tussen de 2 rollen, of dat je tussen de 2 rollen even een stukje rechtuit mag vliegen. Ook hier staat niks over geschreven, dus mag je het zelf weten zolang je figuur maar symetrisch is. Je kan hier dus ook geen punt aftrek voor krijgen, de jury zal wellicht wel in staat zijn minder punten te geven wanneer je de pause te lang maakt, maar dat laat ik afweten. Je moet gewoon niet te moeilijk denken en doen wat er staat. Bijdehand zijn is dus de juiste manier van lezen "er staat niks over vemeld dus dan mag ik het zelf weten"

    Groeten,
    Tjerk ;)
     
    Laatst bewerkt: 8 feb 2009
  8. Dirk Luchtmeijer

    Dirk Luchtmeijer

    Lid geworden:
    24 apr 2007
    Berichten:
    324
    Locatie:
    Lelystad
    haha da's een goeie.. dus zelf bepalen hoe je je figuren uiteindelijk uitvoerd en dan achteraf minder punten krijgen hehe... Natuurlijk begrijpelijk maar voor velen (waar onder ik) heb toch wat moeite met de uitleg van sommige figuren... (ik was vroeguh ook slecht in vraagstukjes vandaar..) .. maar als #1 van de sportklasse zou ik zeggen. Get your gear and make us WILD ;)
     
  9. 666yeti666

    666yeti666

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    3.871
    Locatie:
    Nijmegen
    Dirk, beter kan ik het niet verwoorden. Ik vind dat het op verschillende manieren geinterpreteerd kan worden. En dat hoort niet op een wedstrijd, ook al behoren wij in de sportklasse tot de mindere goden...
    Ik vind dat als je het doet moet je het goed doen en compleet, en anders niet, dan kan men de sportklasse net zo goed schrappen.

    Tjerk,
    heb jij tijd om de figuren te maken ?? Jij hebt al zoveel ervaring en begrijpt goed hoe de figuren uitgevoerd moeten worden.
    Dat geeft zo enorm veel meer duidelijkheid.
    Ik zal de wedstrijdleiding ook eens benaderen.

    Bas
     
    Laatst bewerkt: 9 feb 2009
  10. Lazerbeak

    Lazerbeak

    Lid geworden:
    2 jan 2005
    Berichten:
    1.284
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    Haha, het was natuurlijk niet de bedoeling een bijdehande opmerking te maken over bijdehand handelen, alhoewel het wel heel voor de hand liggend was. Ik begrijp ook best wel dat een filmpje handig kan zijn, maar denk niet dat dat alle problemen uit de weg helpt.

    Stel wij nemen als voorbeeld de 2 flips (voorwaards of achterwaards): In het filmpje wordt deze (bijvoorbeeld) side-in gevlogen omdat het dan zichtbaarder is. Men zal dan al gauw denken deze MOET side-in en achterwaards "want zo doet het filmpje het ook". Terwijl je dus ook het figuur tail-in mag uitvoeren. Snap je waar ik heen wil? Alles dichtspijkeren heeft naar mijn idee geen zin. Beginnende vliegers zijn al lang blij dat ze de flips tail-in mogen uitvoeren. Het belangrijkste doel van de D3D is fun hebben en laag drempeligheid. Zie D3D website.

    Vergeet niet dat de B klasse samengevoegd is met de FAI F3C B klasse van de KNVvL. Wat ik wil zeggen is dat het niet van 1 kant hoeft te komen. Zonder de site en de organisatie van de D3D was misschien wel de F3C B uitgestorven. (als ik dat zo mag vermelden) Het zal zeker minder bekend zijn geweest, waardoor de aanmeldingen nog lager zouden liggen. Daarbij toont de KNVvL voor hun deel van de klasse weinig interesse en zouden hier best zelf een steentje aan kunnen bijdragen. (als ik dat zo mag vermelden)


    Momenteel ben ik zelf erg druk met m'n eigen zaken: werk, rijlessen, theorie en daarbij moet ik zelf nog genoeg oefenen voor de wedstrijden dit seizoen, helemaal niet meer aan toe gekomen.


    Groenten,
    Tjerk ;)


    (sinds kort ook lid van de Dutch3D organisatie samen met Walter Robijns)
     
  11. Mopilot

    Mopilot

    Lid geworden:
    31 jul 2006
    Berichten:
    499
    Locatie:
    Vlijmen
    Volledig met Tjerk eens.

    We hebben samen gisteren nog even door de figuren heen gelezen en de meeste zijn echt wel duidelijk omschreven en goed voor te stellen. Wat Tjerk ook al aangeeft is dat de KNVvL mede verantwoordelijk is voor deze klasse. Het merendeel van de figuren is afkomstig uit het KNVvL programma en enkele figuren uit Dutch3D. Twijfel je dus over een figuur neem dan contact op met de KNVvL of als het er een van de onderzijde van de lijst is met de Dutch3D.

    Verder is de belemmering die ik heb om deze figuren te vliegen de volgende: ik zit niet in die figuren. Het kan dus best zo zijn dat ik een filmpje verkeert invlieg dan dat bedoeld wordt in het figuur, dit in tegenstelling tot de Expert figuren die ik allemaal stuk voor stuk ken en weet hoe ze gevlogen moeten worden. Overigens slaat Tjerk de spijker op zijn kop dat wanneer er niet expliciet staat geschreven dat iets bijv side in of tail in moet gebeuren dit vrij kiesbaar is. (naar mijn idee dan, dat bedoel ik dus ik weet het niet exact)

    Om een lang verhaal kort te maken, als iemand nu eens exact uitpluist hoe die figuren moeten, zal ik er eens over nadenken om ze op te nemen.


    Greetz,

    Michiel.
     
  12. Dirk Luchtmeijer

    Dirk Luchtmeijer

    Lid geworden:
    24 apr 2007
    Berichten:
    324
    Locatie:
    Lelystad
    hehe.. toch blijft het komisch.. ik begrijp jullie situatie zeker,, maar na dit lezen blijkt maar weer dat er over het algemeen geen volledige duidelijkheid bestaat over de gevlogen figuren..dat maakt het wel spannend ;)... uiteindelijk weet je dan als beginner niet of je de jury nou bij de kop of de staart hebt haha.. grappig :)
     
  13. Mopilot

    Mopilot

    Lid geworden:
    31 jul 2006
    Berichten:
    499
    Locatie:
    Vlijmen
    Goed ik kan mededelen dat er gewerkt wordt aan het maken van filmpjes door een echte sportklasse insider.

    Verder wil ik jullie ook mededelen dat onduidelijkheden in figuren ook op "hoog niveau" spelen. Kijk eens op de 3D Masters site. De figuren worden daar gewoon in een discussie besproken wanneer er onduidelijkheden zijn. Het probleem dat hier echter speelt is dat er "niemand" is die nu echt weet hoe sommige sportklasse figuren gevlogen moeten worden. Of beter er is "niemand" hier op het forum die dat met zekerheid kan zeggen. Het probleem zit hem in het feit dat dit een combi klasse is van de Dutch 3D en de KNVvL. De meeste figuren zijn afkomstig van de KNVvL en die weten dus ook perfect hoe deze gevlogen moeten worden. Ik snap dat je de Dutch 3D hier probeert op aan te spreken want die kan je via het forum bereiken en de KNVvL niet ,maar je zou beter eens contact kunnen opnemen met de KNVvL.

    Succes,

    Michiel.
     
  14. wrobijns

    wrobijns

    Lid geworden:
    13 apr 2004
    Berichten:
    3.687
    Locatie:
    Swalmen
    OK, ik snap de discussie.
    Maar ik denk dat nu wel de optimale situatie is behaald:
    - Er worden filmpjes gemaakt van de B figuren
    - Via het forum (F3C-D3D sectie) kunnen interpretatieverschillen worden besproken.

    Ik denk dat er nog steeds vragen zullen komen, ookal zijn er filmpjes.
    Bijvoorbeeld:
    "In het filmje staat namelijk een zij aanzicht. Mag ik die flip ook tail in doen?"

    Er zijn ook wel eens discussies over een figuur op het wedstrijd veld geweest. Daar zijn we altijd uit gekomen.
    Al deed de piloot het figuur fout door verkeerde interpretatie dan werd dit gemeld en het figuur alsnog beoordeeld zoals uitgevoerd.
    Het daadwerkelijke probleem is niet zo groot.
    En gaan ook geen miljoenen prijzengeld in om ;)
     
  15. Mopilot

    Mopilot

    Lid geworden:
    31 jul 2006
    Berichten:
    499
    Locatie:
    Vlijmen
    Perfect! Wijs gesproken!

    Greetz,

    Michiel.
     
  16. nando

    nando Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 jun 2004
    Berichten:
    5.111
    Locatie:
    apeldoorn
    Niet???

    Jammer:(
     
  17. 666yeti666

    666yeti666

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    3.871
    Locatie:
    Nijmegen

    He, dat is hartstikke fijn ! Ik kijk er naar uit .

    Bas
     
  18. Lazerbeak

    Lazerbeak

    Lid geworden:
    2 jan 2005
    Berichten:
    1.284
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    Ik ga mijn best doen de aanloop naar en het verloop van een wedstrijddag met een leuk informatief verhaal te omschrijven. Hiervoor zal ik de eerste wedstrijd in Odoorn diverse foto's maken om het verhaal aan te vullen met beeld materiaal. Je kunt het verhaal zonder (of met een aantal) foto's eerder verwachten op de D3D website en/of hier op het forum.

    Groeten,
    Tjerk ;)
     
  19. EricW

    EricW

    Lid geworden:
    22 mrt 2007
    Berichten:
    4.246
    Locatie:
    Raamsdonksveer
    Lijkt me een gepast moment om dit draadje naar de juiste sectie te verplaatsen.

    M.vr.gr.
    Eric
     
  20. jvsjvs

    jvsjvs Guest

    Hoi Allemaal,

    De website van de Dutch 3D is weer up-to-date gemaakt voor het 2009 seizoen!

    Je kan je dus ook weer inschrijven voor het 2009 seizoen. Uiteraard ga ik er van uit dat we er weer met zijn allen een leuk jaar van maken en dat jullie weer allemaal mee doen. Uiteraard is het leuk als je ook andere mensen kunt uitnodigen om mee te doen, hoe meer zielen hoe meer vreugd.

    Om mee te gaan met de tijd hebben we ook het formaat een beetje aangepast:
    - Muziek:
    De belangrijkste aanpassing is dat we nu voor de A klasse een vlucht op muziek hebben toegevoegd (gemotiveerd door de laatste wedstrijd in Almere). Om de instap toch laag te houden hebben we ook een 7 tal muziek nummers gemaakt en beschikbaar gesteld. Je kunt deze nummers downloaden van de Dutch 3D site. Uiteraard mag je ook je eigen muziek maken (2 minuten). In het laaste geval moet je even de "beeps" downloaden op de Dutch 3D site.

    - Figuren:
    We hebben ook de figuren aangepast om weer zo goed mogelijk aan te sluiten bij de 3D Masters. Let dus op bij het invullen van je figuren, dat je de NIEUWE AANDUIDING GEBRUIKT.

    De details kun je op de Dutch 3D site vinden (Dutch 3D Competition). Zorg dat je de regels goed doorleest, er zijn kleine maar belangrijke wijzigingen.

    Groeten,

    John.
     

Deel Deze Pagina