dagboek van een heli wedstrijdvlieger.

Discussie in 'bouwverslagen' gestart door heimhelicopters, 5 sep 2007.

  1. Wildeman

    Wildeman

    Lid geworden:
    31 aug 2007
    Berichten:
    19
    Locatie:
    Hengelo
    Zaterdag 12 april

    Aan het verhaal hoeft eingelijk niets meer toegevoegd te worden, is namelijk over compleet.

    Het oefenen van de autorotatie heeft in ieder geval zijn vruchten afgeworpen, ERG netjes neergezet. Tja wat betreft het wedstrijdvierkant... een gedwogen autorotatie (en toch goed landen) maakt zo'n vierkantje wat minder belangrijk. Het heeft je in ieder geval een 10 voor de spanning opgeleverd.

    Zou eigenlijk niet weten hoe het mij zou zijn vergaan, waarschijnlijk was het geëindigd met een grote bestellijst... Misschien toch maar eens tijd aan besteden.
    Maar hoe dan ook ... wij waren net zoals jij, blij dat die ene spier is blijven werken.

    Groeten,

    Nico.
     
  2. Lazerbeak

    Lazerbeak

    Lid geworden:
    2 jan 2005
    Berichten:
    1.284
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    AMEN!

    Groeten,
    Tjerk ;)
     
  3. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.789
    Locatie:
    hengelo
    Tis maar goed dat we de koffie vergeten zijn mee te nemen...............
     
  4. kraaijer

    kraaijer

    Lid geworden:
    15 jun 2006
    Berichten:
    652
    Locatie:
    Brussel - B
    Goed bezig Steven, leuk om te lezen!

    Ron
     
  5. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.836
    Locatie:
    Nootdorp
    Yep, zeker leuk om te lezen !
    Die (geslaagde) autorotatie geeft je zelfvertrouwen .
    Een tollende heli is nog stabieler en het hoogte winnen was op zeker een goede keuze :D
     
  6. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.789
    Locatie:
    hengelo
    na de wedstrijd....

    Tja, Wat ben je soms toch stom bezig hè? Natuurlijk is na je laatste oefendag je cannetje brandstof weer leeg en zelfmengers hebben dan een probleem als ze allerlij zooi in de schuur hebben liggen en de ene keer met de en olie en de andere keer weer wat nitro hebben gebruikt. Ik dacht em even in de tuin af te stellen maar het volgas zat er nog mijlenver naast. Toch maak ik mijn eerste ronde niet eens zo slecht. Wat wel weer grappig is is dat de jury in eerste instantie niet over de juiste lijst met figuren beschikte en ik moest daar door na mijn eerste figuur stoppen en achteraan in de rij aansluiten. dat is even vervelend als je toch al wat neveus bent en de adrenaline gaat nog een keer op gang natuurlijk. Al met al ging het dus wel. Toch zit er nog een ding niet mee: Tjerk vliegt de sterren van de hemel. Hij heeft ook goed geoefend en niet zoals ik maar 2 keer de pull back gedaan ofzo. mijn pull back verloopt dan ook waardeloos in mijn ogen. Ook de knive edge word slecht. Bij mijn tweede en derde ronde blijkt dat ik ze echt veel te hard aanvlieg en de pirouette komt niet rond. Weer stom. Het is het gevolg van dat je alles zelf moet uitzoeken, het duurt allemaal veel te lang zo voordat je op niveau bent.
    Na de eerste ronde ga ik nog even bezig om de motor wat scherper af te stellen. Rob E. springt bij en helpt me een heel eind in de goeie richting. Het is nog niet helemaal okay zo blijkt in de tweede ronde maar we kunnnen ook niet volledig losgaan. Toch heb ik al heel wat meer vermogen ter beschikking. Helaas zijn mijn vliegkunsten ernstig verstoord en blijven de hoge scores uit.
    Tjerk vliegt mij eruit, ik lig op nummer twee dank zij de hoge k-factoren.
    Zo blijkt toch dat vliegen als een baksteen met hoge k-factoren flink loont ,want Bennie blijft nu wel heel erg achter.
    De komende 2 wedstrijden ga ik niet meemaken dus ik heb nu alle tijd om me voor de laatste wedstrijd van dit jaar voor te bereiden. En ik hoop dat er minder stress en minder schade aan vooraf gaat. het moet immers wel leuk blijven.
     
  7. Lazerbeak

    Lazerbeak

    Lid geworden:
    2 jan 2005
    Berichten:
    1.284
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    Wat zeg je me nou Steven? Niet naar België?!
    Hmm jammer :( Je kunt t thuis niet klaarspelen?

    Groeten,
    Tjerk ;)
     
  8. chopperpilot

    chopperpilot

    Lid geworden:
    5 mei 2008
    Berichten:
    4
    Locatie:
    Hengelo (o)
    Nou Steven ik heb me dan toch maar aangemeld voor dit forum.
    Eerst wil ik je even feliciteren met je behaalde 2de plaats.
    Je gaat me toch niet nadoen he wat betreft de 2de plaats.
    Zoals je weet had ik dat ook in 1991 en ik denk dat jij inmiddels heel wat in je mars hebt om dat met gemak te kunnen verbeteren.
    Hoe zit het met je staartrotor, is dat gefixed? Anders kom je maar eens even een keertje buurten bij me.
    Misschien heb ik nog wat bruikbaars liggen.
    Tjerk ook van harte, ik ken je niet maar toch een mooie prestatie.
    Geweldig dat het helivliegen weer begint te leven, en dat nog wel in Hengelooooo.
    Wordt tijd dat die Nico ook maar eens mee gaat doen met freestyle. Dan gaan zeker de eerste 3 plaatsen naar Hengelo.
    Voor nu even genoeg op het keyboard gerammelt, wie weet zie ik jullie binnenkort weer op het veld.
    Vooraleerst heb ik nog heel wat werk met de verbouwing hier aan mijn woning in Hengeloooooooooooo.

    Groeten Wim
     
  9. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.789
    Locatie:
    hengelo
    Leuk je ook hier te ontmoeten Wim. De heli is bij mij nooit langer dan een week stuk tegenwoordig.
    Dank voor de felicitaties. Het wordt er wel weer tijd voor om veel te gaan vliegen, Tjerk is helaas nog geen lid bij onze club. en eigenlijk kan ik hem geen ongelijk geven met de huidige toestand op de vliegbasis en het gezeik dat er binnen de club soms is.
    Maar ik kom zeker een keertje buurten want ik wil je "nieuwe" vloot natuurlijk even bewonderen.

    Groet
    Steven
     
  10. chopperpilot

    chopperpilot

    Lid geworden:
    5 mei 2008
    Berichten:
    4
    Locatie:
    Hengelo (o)
    Je komt maar hoor!!!

    Steven,

    Dat klinkt goed, de heli geen week stuk......
    Ik heb in december een mailtje gestuurd naar "De Witte Reus" dit ivm het reklame spotje waar mijn helikopter voor is gebruikt.
    In maart kreeg ik eindelijk de beloofde dvd , echter de dvd was leeg.
    Verkeerd gebrand vlgs de secretaresse, ze zouden een nieuwe branden en sturen.
    Ik moet de dvd nog steeds hebben, als de witte was net zo snel gaat als het branden van de dvd met Witte Reus dan kun je beter iedere week nieuwe lakens kopen.
    Anders krijg je nooit wat schoons op je bed........

    Groeten Wim
     
  11. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.789
    Locatie:
    hengelo
    Even rust in de tent...

    Het was nodig. De tweede wedstrijd was me te dicht op de eerste en te verweg. Dus even rust. De derde wedstrijd lukt ook niet want die is op twee familie feestdagen geplanned. 1: Bruiloft in de familie en 2: verjaardag van mijn kinderen. Maar goed . Gister heb ik nog maar even een rondje gevlogen. Ik heb mezelf nog wat ervaring gegund met het afstellen van de motor. Het vliegen was niet super, ik was de enige helivlieger ophet veld en op 1 of andere manier gierden de zenuwen weer door de keel. Ik weet ook niet waarom. Maar naarmate je weer even gevlogen hebt en je weer weet dat de heli het best doet gaat het wel weer een beetje. Eerst maar weer eens een looping. Okay ,nog beter afstellen dus. Auto naar beneden , motor gaat uit, precies: afstellen hij had stationair moeten blijven.Volgende tankje een halfuurtje later, geeft meer vertrouwen. Toch nog even een pull-back doen. Mooi de eerste helft ziet er goed uit dan wipt de heli toch te ver door naar boven en de erop volgende duikvlucht duikt nog lang niet steil genoeg. Okk nog even een rolling stall turn, Die moet ik gewoon nog 100000x doen en dan is ie wel mooi.Vandaag heb ik maar weer eens wat geknutseld. Het wordt namelijk tijd om wat met de pijlen te doen en uni 2 heeft behoefte aan een torque-tube.Ik had nog een staartrotor huis liggen. Die heb ik aangepast met en langere ingangs as:

    [​IMG]

    en dan lagerhouders die in de staartbuis moeten:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    pwooaaa wat een mooie foto.....

    groet'n
    Steven
     
    Laatst bewerkt: 23 apr 2015
  12. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.789
    Locatie:
    hengelo
    een oud knvvl gezegde: bouwen en vliegen

    Hallo allemaal, leuk jullie hier weer te treffen!

    Wat heb ik gedaan de laatste tijd? Allereerst zal ik maar zeggen dat mijn vader in de tussentijd ons heeft verlaten om naar het hiernamaals te gaan. Zijn en ons geloof heeft ons erg gesterkt om dit aardse verlies te dragen.

    Dan heb je gewoon even niet zoveel drang om te gaan helivliegen. Toch moet je op een gegeven moment de draad weer oppakken en zo heb ik afgelopen week weer een beetje verder geknutseld en afgelopen zondag 2x over een half tankje gevlogen. Dat lijkt weinig , dat is het ook wel maar met een halve tank vliegt mijn uni star 60/I 10 tot 15 minuten. zo na drie weken heb ik maar gelijk een looping een rol eenrolling stallturn en een knive edge in 1 adem achter elkaar gedaan, dan is dat ook weer dat. Multimate slogan: gewoon doen! De netheid liet weer van alles te wensen over maar nu ook effe geen wedstrijd stress. Helaas heb ik geen foto's maar ondertussen weet iedereen hoe mijn unistar 1 eruit ziet. Dus maar geen foto's; Wim Doornekamp heeft er ook terloops een opmerking over gemaakt tijdens de wedstrijd in Zaltbommel j.l. en dat moet genoeg zijn. Als hij het zegt zorg je gewoon dat het de volgende wedstrijd in orde is!

    het bouwen: Het torque-tube project. Ik heb voor de voor en de achterkant van de pijl een verloopstuk gedraaid en gemonteerd. Hier eerst de achterkant.

    [​IMG]

    De verloopbus heb ik hier al gemonteerd. Doordat de as er 2 cm inschuift zit het mooi recht. De bus heb ik van een nylon gemaakt en er is dus geenmetaal op metaal contact.
    Ik kon het niet laten om Yves Rossy er ook bij op te zetten. Wat een gave gast......... Beroep? Rocketeer!

    [​IMG]

    Hier gemonteerd de dwarspen valt in het gleufje. Geen moeilijkdoenerij effe zagen en vijlen.

    De andere kant krijgt de cardankoppeling omdat de staartbuis niet recht achter het mechaniek komt. Het Uni mechaniek (maar ook het oude profi tuning mechaniek) hebben een behoorlijk laag zittende uitloop voor de staartaandrijving. Om de staart niet in het gras te hebben terwijl de heli recht op de poten staat kun je natuurlijk zo'n giga hoog landingsgestel van Vario monteren ,maar dat ziet er natuurlijk niet uit! En daar komt dan nog bij dat de heli dan niet meer onder de hoedenplank van mijn auto past. Nee ik heb geen stationwagen.....

    In losse onderdelen hebben we dan:

    [​IMG]

    Er moest hier nog m3 draad dwars in de bus getapt worden voor de borgstiften en tevens bleek dat de as van de cardan net iets dikker dan 4mm was. Die moest dus ook nog in de draaibank. Daarna nog even twee vlakke kantjes op de cardan vijlen en het spul monteren.
    Toen werd het tijd om de as in de staartbuis te schuiven. Rubber ringen ingevet en hupsakee.......

    [​IMG]

    Und Yves ist noch immer dabei.......
    Staartrotorhuis erop en done for today.

    [​IMG]

    See you next time on the Team Twente show!

    Steven
     
    Laatst bewerkt: 23 apr 2015
  13. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.789
    Locatie:
    hengelo
    zucht?

    De vakantie is zegmaar weer voorbij, over een week gaan de kinderen weer naar school. Even maar een update: De staartbuis voor Uni2 ligt er nog net zo bij als 2 maanden geleden. Ondertussen heb ik weer met Uni1 lopen prutsen. Wat is er gebeurt? Ik had al een vreemde verdikking op de staartbuis gezien en gedacht dat de staartbuis een kreukelzone had opgelopen. Ik heb er even naar gekeken en vastgesteld dat de boel recht en stevig was: doorvliegen dus. Een paar weken later zet ik de heli na een geslaagde vlucht in het gras bij de startkist om te tanken. Daarbij drukte ik de heli met de staart iets in het gras en plots zit de staartrotor heel raar aan de buis. Aha , geen kreukel zone dus maar een heuse verzwakking. Hoe kan dat nou? Hmmm, nader ondezoek wijst uit dat het dwarspennetje van de staartrotor ingangsas los is gaan zitten en dat die de buis van binnen uit aan het doorslijpen was. Dat verklaart de rare verdikking dus.
    Wat nu? Nou gewoon naar de gamma voor een tientje een gordijnroede kopen en dan heb je gelijk twee staartbuizen. De toevalligheid wil dat de Gamma, Dat zeg ik : Gamma, een aluminium gordijnroede heeft van 20mm doorsnede.
    Bij thuiskomst blijkt de buis een wanddikte te hebben van 1mm en niet, zoals de meeste buizen bij vario en graupner, 0,8mm. Jammer. Aan de andere kant zit ik nog ermee dat de staart van de heli iets te licht is, en ik kan dus best wel iets extra gewicht gebruiken. Daarvoor moeten natuurlijk wel de kogellagerbussen voor de tube drive iets kleiner worden. Mijn idee: maak nieuwe!
    Ik heb vergeten er foto's van te maken, De koppeling aan het eind van de pijp was erg simpel opgebouwd en moest vernieuwd worden want de buis was iets te kort geworden. Ik heb er maar weer een kunststof koppelbus voor gemaakt ,maar nu zo dat de dwarspen niet meer weg kan schieten.

    [​IMG]

    Daarnaast heb ik iemand geholpen met het instellen van zijn zender en als wederdienst heeft hij de kap van mijn heli willen spuiten. En dat was hard nodig. 1 ding kan ik nl. niet: met een verfspuit werken. Mijn kap was dus aan het afbrokkelen en Wim D. had er al een opmerking over gemaakt met de eerste wedstrijd van dit jaar. En als Wim het zegt spring je in de houding, en dan zorg je ervoor dat het goedkomt. Toch?
    Ik ben tevreden met het resultaat:

    [​IMG]

    Ik heb er alweer 1 keer mee gevlogen en het is toch raar dat na elke reparatie de heli toch weer net iets anders vliegt. Maar goed hij is wel weer okay...........
    Nog ff oefenen voor 7 september.

    see ya all.

    Steven
     
    Laatst bewerkt: 26 apr 2015
  14. Wildeman

    Wildeman

    Lid geworden:
    31 aug 2007
    Berichten:
    19
    Locatie:
    Hengelo
    Steven,

    De kap ziet er weer als nieuw uit, netjes.

    Groeten,

    Nico
     
  15. Lazerbeak

    Lazerbeak

    Lid geworden:
    2 jan 2005
    Berichten:
    1.284
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    Heel mooi Steven! Hans heeft hem netjes gespoten!!! Leuk die stickers er weer op!
    Blijf het mooi vinden om je bezig te zien en alles zelf te repareren en naar wens te maken.

    Tot gauw op het veld, oefenen voor D3D Valkenburg!

    Tjerk ;)
     
  16. Brox

    Brox Guest

    Steven cool(e) verslag(en)

    Leuk om the lezen!
    Welkome break during work ;)
     
  17. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.789
    Locatie:
    hengelo
    Vandaag maar weer eens geoefend voor de laatste game van dit jaar. Ik ben maar weer eens braaf naar het clubveld geweest, maar helaas maak je bij ons op de club niet zoveel vluchtjes op ene dag. Voor het oefenen van de figuren is dat geen goeie zaak.
    Aldus dacht ik vandaag maar eens te beginnen met Uni2, de reserve heli. Goede keuze want ik ben zojuist weer klaar met knutselen eraan. Nee gekheid ,er was een kleinigheidje gebroken, niks ernstigs. Na een lange periode van s-slag bladen gehad te hebben op deze heli ,heb ik er maar weer eens symmetrische bladen opgedaan. Ik vind het gewoon beter zo, voor je kunstvlucht figuren is het gewoon makkelijker. Anders moet je met de stallturn achtige figuren zoveel negatief geven in de vertikale klim dat ik telkens er de weg mee kwijt was, en dus de vertikale klim verre van vertikaal werd. Nu dus eerst maar een looping. Met zijwind van rechts moet je dus een rechter correctie op de rol geven en niet een linker, sukkel! Hup nog een keer. Nu een rechter correctie en voila: rechte looping maar ze mag nog iets mooier rond worden. Door naar de rolling stall turn. Ik concentreer me vooral op het met vol pitch te proberen te klimmen om met meer snelheid verticaal omhoog te gaan en zo hoger uit te komen. Iedereen adviseerde me om daar mee bezig te gaan. Ik hoop dat deze en gene een verschil gaan zien op 7 september. Awel, Na het flinke pitchen moet de pitch m.i. toch terug naar 0 anders krijg ik de rol er niet netjes in. dus pitch minderen , heli met de neus vertikaal zetten en gauw de halve rol maken: ik vind em mooi. Blijkbaar heb ik iets aan de rudder getrokken want de heli staat iets scheef. Nu snel de halve pirouette en recht naar beneden duiken. Heli weer horizontaal: voila. Dan de pull-back. ook weer met veel pitch de vertikale klim snelle achterwaartse vlucht met halve flip. mooi de gyro houd de staart mooi op zijn plek en ik kan weer recht naar beneden duiken. weer horizontaal draaien en :voila.
    Knife edge: het advies was dat je die langzaam aanvliegt en niet als een bezetene zoals ik dat deed. Laten we maar zeggen dat ik geen 3d piloot ben.
    Walter, heel erg bedankt voor je advies: relatief langzaam aanvliegen dus, een beetje omhoog en een kwart rol, rudder in de hoek, en we horen weer een klingggggg bij de heli vandaan komen. Jep , ik heb ook nog es de lange draai gekozen....... kwart rol terug en weer horizontaal draaien en : voila.
    Uni2 heeft ja nog steeds de staaldraad aandrijving op de staart en als je dan je rudder in de hoek gooit klappert de staaldraad een keer tegen de staartbuis aan. Ik had al eerder besloten om de torque tube aandrijving pas na de wedstrijd te monteren en dat blijft zo.
    Zo nu nog even de mensen in de pits uitroken met mijn frituurheli. Man wat stinkt dat spul zeg. Eigenlijk wel goed , weet je gelijk hoe giftig het is. De hoover figuren , nose-in cirkel. Okay opstijgen tot ooghoogte, maar uni, wat zit je kap er raar op , en uni ,wat zit je staart er raar achter. Jaha, dan kan ik ja beter crashen! kop dicht roodkapje landt me nu maar!
    tijd voor een kleine reparatie dus.

    Tot de volgende keer!

    Steven.
     
  18. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.789
    Locatie:
    hengelo
    übung macht ihm Meister!

    Da's een mooi spreekwoord. We hebben de laatste tijd nog wat geoefend. Elke keer als ik op het veld ben sta ik weer te trillen van de zenuwen. Ik begin nu te snappen waarom Tjerk mij "Shakin' Stevens" noemt. Ons heligroepje heeft een tweetal nieuwe leden erbij en dat kost ook een beetje tijd ,maar tussen de bedrijven door vlieg ik nog even de wedstrijd figuren. Helaas is mijn caller ziek geworden en we hebben geen tijd meer om samen de figuren door te nemen en wellicht komt hij helaas niet mee naar de wedstrijd.
    De figuren blijven wat mij betreft nog het een en ander te wensen overlaten. Toch heb ik gisteravond een hele mooie rolling stall turn gemaakt. Ook de pull back begint aardig te worden hoewel de "snelle achterwaartse vlucht" niet erg snel is bij mij. En een gewone looping is soms heel erg moeilijk om em gewoon mooi te krijgen. Dan waait ie weer zijwaarts weg ,dan weer is het een eitje ,of bovenin zit er een knik in de lus, whatever. Om een looping echt mooi te krijgen moet je best wat moeite doen. De knive edge blijft ook moeilijk. Het moeilijkste vind ik om de piroutte op het juiste moment te stoppen dat de heli licht schuin naar beneden kan uit vliegen. Meestal moet ik daar een correctie maken en da's nie goe!
    De hoover figuren gaan ook wel aardig , maar als het wat harder waait heb ik er echt wel moeite mee. Ook de pirouette heb ik vooral linksom geoefend, en als ik in 2010 in de F3c wil gaan meedoen moet ik em ook goed de andere kant op kunnen...................

    Ik ben benieuwd wat het gaat worden zondag de 7e sept. zaterdag nog oefenen en donderdag en dan moet het maar gebeuren!
    Veel succes allemaal!!!!!!!!!!
     
  19. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.789
    Locatie:
    hengelo
    crash!!

    Jaja,
    Ik heb het weer gepresteerd. Om nummer 2 klaar te hebben als reserve heli, moet je er natuurlijk mee gaan oefenen. Helaas trilt de heli nogal wat ik wijt aan de staaldraad aandrijving van de staart. Verder doet de heli het lekker echter rolt ie niet zo snel met als gevolg dat ik de rolling stall turn niet kon volbrengen. De duikvlucht ging mooi maar na het recht trekken ging de heli verder van mij af vliegen. Gauw een bochtje maken en retour vliegen. Helaas helaas , de zon schijnt heerlijk op mijn voorhoofd en ik zie de heli wel maar de orientatie is ruk. Hmm de vaart is er ook weer uit. Ietsje duiken en verder vliegen. Sj.. wat doet ie nou? Hij ligt op zijn kant? nee, hij ligt al op de grond.
    Ik hoop donderdag nummer 3 nog door de figuren heen te slepen ,maar ik weet det nummer 3 ook wat krap is met de cyclics. Misschien kan ik nog wat redden met meer toeren................

    Steven.
     
  20. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.789
    Locatie:
    hengelo
    Donderdag avond. Met nummer 3 op stap dus. Ik heb nummer 1 expres thuis gelaten, dan kan ik ook niet in de verleiding komen.
    Eerst maar eens even hooveren en zien wat ie ook al weer doet. Mooi: lekkage bij de tank. Dat had ie al maar het is nu echt een sopzooitje en als de tank halfleeg is gaat de motor ook uit. Het blijkt toch nog een waarschijnlijk niet vervangen messing buisje te zijn. Je kon het nauwelijks zien maar het buisje was in de lengte geheel doorgescheurd.
    Even bijtanken en verder hooveren en de motor nog een beetje beter afstellen. Het begint er weer op te lijken als de motor plotseling langzamer begint te draaien.....???? hoe kan dat nou?
    Het blijkt dat de barrel uit de carb is geschoven. Ja hoor, dat overkomt mij weer. Pak je de extra reserve heli , gaat er van alles mis mee. Het is maar goed dat we het allemaal nog even uitproberen.
    Hup heli slopen in het gras , koeltunnel eraf ,carb er ook maar even af want ik kan met geen mogelijkheid bij het schroefje. Het schroefje is blijkbaar nooit erg diep naar binnen gedraaid en met wat slijtage is de barrel er dan toch overheen gaan schuiven. Naja ,geen man overboord , Spul weer in elkaar schroeven starten en hup nu ligt de start zeskant eraf. Het houd niet op, wat zeg ik? het houd wel op het is einde oefening vandaag.
    De volgende dag maak ik eea thuis weer in orde em maak ik een proefstart en hoover vluchtje in de tuin. Door dat de barrel niet goed heeft gezeten is de stationair afstelling ook niet meer goed. Daardoor kreeg ik hem gisteren niet aan en draaide ik de startzeskant eruit. logisch , toch?

    En toen kwam het bericht dat de wedstrijd niet door ging.......
    Dat brengt dus hetvolgende:
    1: het was me wellicht wel alemaal met nummer 1 gelukt maar,
    2: ik heb nu extra tijd om nummer 3 op orde te maken.

    zondag. Nummer 3: even nog wat fine tuning met de stationairnaald , ook iets prutsen met de hoofdnaald. En dan kan ik nu eens de toerentallen gaan opschroeven en meten. Nico, die toerenteller die is het niet hoor. Maargoed ik meet ongeveer 1500 en 1750. Goed voor een uni star 60.
    Met wat heen en weer gefladder in de sterke wind van vandaag verneem ik dat de heli nu geen enkel e soesa meer maakt. Ze trekt met een forse snelheid voorbij ook tegen de wind in en de heli maakt een prachtig geluid wat ik ook telkens hoor bij de F3c machines. Mooi mooi.
    Voorzichtig wat figuren testen. Ik ben nog even wat te voorzichtig maar de heli heeft er geen problemen mee.
    Enkel dolfijnt de heli iets maar er zit ook wel wat speling in de aansturing van de tuimelschijf en de paddle stang. Naja winter projectje.....

    Op naar de 21e!!!!
     

Deel Deze Pagina