dagboek van een heli wedstrijdvlieger.

Discussie in 'bouwverslagen' gestart door heimhelicopters, 5 sep 2007.

  1. 666yeti666

    666yeti666

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    3.872
    Locatie:
    Nijmegen
    Steven, jij hebt wel pech man !

    Nou ja, je hebt nu nog 1.5 week de tijd om de spullen op orde te krijgen, succes en tot de 21ste !

    bas
     
  2. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.789
    Locatie:
    hengelo
    hey Bas,

    Maar ook wel weer geluk dat dit voor de wedstrijd boven water komt.

    Tot de 21e, ik ga er maar even vanuit dat dat lukken gaat en dit keer het weer meewerkt.

    Steven
     
  3. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.789
    Locatie:
    hengelo
    Winterkost.....

    Nou nou, het is alweer even geleden dat ik mijn draadje weer vervuild heb.
    Bij deze dan maar weer.

    Ik heb onlangs de oude Eagle maar eens van een alu staartaandrijving voorzien want ik vond de eerder gemaakte koolstof staaf achteraf niet betrouwbaar. temeer ook omdat ik er maar 1 lager om gedaan heb omdat de originele dat ook had. Maar omdat alles er zo anders uit is gaan zien moest het aantal lagerpunten ook wel naar minimaal 2.

    En dan ga je er dus op een lekker winderige dag mee hooveren om er maar voorzichtig weer vertrouwen in te krijgen. Natuurlijk neem je ook je vertrouwde Uni star 1 mee. En dan blijkt dat ik met de eagle veel strakker kan hooveren.
    Tijd om aandacht te besteden aan de uni dus. De laatste wedstrijd vond ik de uni ook al erg moeilijk in bedwang te houden met de hoover figuren. Naar mij idee zo achteraf heb ik met de laatste ombouw toch wel een te korte paddlestang gemonteerd. Tijd voor een uitgebreide test.

    Eerst gaan we maar eens kijken wat de direct zichtbare verschillen zijn tussen de beide koppen. dan gaan we bedenken wat we kunnen veranderen.
    mijn bevindingen zijn de volegnde:
    De hirobo SSR-II kop heeft een veel langere paddlestang met ik weet niet hoe zware paddlebladen.
    Dan is de mix verhouding van de paddlestang naar de bladen 1:1 en bij de Heim is dat 1: 0,5.
    De hirobo kop heeft een scharnierende kop en de uni een in rubbers zwevende blad-as zonder scharnier.

    Dat laatste kunnen we natuurlijk niet veranderen, dan kun je beter een Hirobo kop pakken, aan de andere kant wil je dat waarschijnlijk niet want onze amerikaanse vrienden op runryder vertellen dat de zwevende as beter hoovert.

    Het ombouwplan is als volgt geworden, eigenlijk stom weer van me ,ik had me nog zo beloofd maar 1 ding tegelijk te veranderen, Maar goed daar gaat het:

    [​IMG]

    Kop omgebouwd naar zo goed als 1:1 mixing en een 46cm paddlestang. (was 40cm)

    [​IMG]
    Tuimelschijf horizontaal (geloof me maar) en blad op nul graden (dat vage ding vooraan in de foto)

    [​IMG]

    Hier is alleen de paddlestang gekanteld en je ziet dat het rotorblad evenwijdig blijft aan de paddlestang( datis dus 1:1)

    [​IMG]

    en naar de andere kant ook.

    De paddles zitten er hier nog niet op.

    Vandaag heb ik er even mee gehoovert en het verschil is dus enorm. Hij is vreselijk stabiel nu en toch fors te sturen. het voelt alleen allemaal wat traag aan. Pirouetten gaan nu behoorlijk makkelijk, echter moest ik de heli iets naar voren trimmen en met de wind in de rug moest je dat dan ook precies tegensturen. Als de heli nog beter in balans is zou dat dus "a piece of cake" moeten worden.
    Alles is natuurlijk direct vergeleken met de eagle om niet met verschillen van de weersomstandigheden te zitten "meten".
    Het enige wat wel blijft is het springerige gedrag met de windvlagen. Ik denk dat ook daarin de uni wat traag reageert. Of de servo's zijn wat langzaam (S9202) maar ik denk niet dat dat de oorzaak is, ik denk eerder dat het in de overgebleven speling in de kogellinks enzo zit.

    ik zal me maar eens wat nieuwe linkjes kopen in de hoop dat de aangegoten kogels niet versleten zijn.

    groeten Steven
     
  4. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.835
    Locatie:
    Nootdorp
    Heb je symetrische bladen ?

    Zo nee, verklaart dat het springerige gedrag tijdens windvlagen.
     
  5. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.789
    Locatie:
    hengelo
    Hoi Rene,

    het zijn de NHP razor pro white 680mm 185 gr bladen. Zo symmetrisch als het maar kan..............

    Ik heb trouwens nog wat moois beleefd:
    ten eerste zag ik een echtpaartje roofvogel bij ons uitwijkveldje. Wat geweldig mooi als je die beesten ziet. Deze hebben een beste spanwijdte. Ik zag ze van een afstand maar gok toch dat ze tegen de 1,5 mtr hebben.
    Het tweede dat me opviel is dat mijn Eagle in de FFF (fast forward flight) tegen de wind in soms een dofijnende nareactie vertoonde terwijl ik eigenlijk geen inputs meer gaf. Heel raar. Ik denk dat dat iets met de negatieve delta van de kop te maken heeft en een toerental op de kop die daar dan precies een resonantie geeft. Soms als je em op de grond optoert zie je de rotorschijf ook een moment een wokkelende vorm vertonen.


    Steven.
     
  6. 666yeti666

    666yeti666

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    3.872
    Locatie:
    Nijmegen
    Even off topic als het mag van Steven ?;

    Met windvlagen gaat een heli toch altijd op en neer ??? (=transversale lift) Tenminste , ik herken dit vervelende gedrag wel met mijn logo 10 3D xl . Op de dutch 3d zit ik altijd te hannesen met een heli die op en neer hopt tijdens de hoover oefeningen.
    Er zitten SAB 550 GFK (053) bladen op en vind het erg vervelend dat hij zo op en neer hopt bij windvlagen. De pitch had ik al sterk gereduceerd als ook het toerental. Het is een stuk minder maar er nog niet helemaal uit.
    Ga je me nu vertellen dat dit aan de bladen kan liggen ???

    Bas
     
  7. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.835
    Locatie:
    Nootdorp
    Ja, dit ligt altijd aan je bladen ! ;)

    Elke heli gaat omhoog bij een windvlaag, dat is ook logisch omdat er meer lift ontstaat naargelang de luchtsnelheid toeneemt.

    Half symetrische of S-slag bladen zijn gemaakt om zoveel mogelijk lift te genereren, en dat bij een positieve bladhoek. dit soort bladen worden vooral gebruikt bij schaalhelikopters, want die vliegen niet ondersteboven.

    Welliswaar reageren deze heftiger op windvlagen tijdens hoover, wat het zware gewicht wel weer compenseert.

    Zet je deze bladen op een trainer, wat trouwens prima gaat, heb je dus "last" van deze eigenschappen bij windvlagen.
     
  8. 666yeti666

    666yeti666

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    3.872
    Locatie:
    Nijmegen
    mmm .... volgens mij heb ik symmetrische bladen ..... ik zal het toch nog eens even controleren. Is het verschil tussen je genoemde bladen gemakkelijk te zien ?
    Nou wordt ik wel nieuwsgierig, tijdens een roll is het misschien ook te merken als je a-symmetrische bladen hebt ...

    Bas
     
  9. EricW

    EricW

    Lid geworden:
    22 mrt 2007
    Berichten:
    4.246
    Locatie:
    Raamsdonksveer
    Bij een symmetrisch blad is de profiellijn/vorm boven de middellijn van het profiel gelijk aan de onderste profiel lijn, oftewel gespiegeld t.o.v. de middenlijn.
    Bij een a-symmetrisch profiel is bovenzijde profiel hoger t.o.v. de middenlijn.
    Verder heb ik ondervonden dat het verlagen van je headspeed juist meer windgevoeligheid oplevert in een hover.

    Groet,
    Eric
     
  10. wrobijns

    wrobijns

    Lid geworden:
    13 apr 2004
    Berichten:
    3.687
    Locatie:
    Swalmen
    a-symetrische bladen worden vooral gebruikt op heli's die niet inverted vliegen.
    Door een slag ik het profiel hebben deze bladen meer opwaardse lift maar tegelijkertijd minder negatieve "lift".
    Schaalheli's gebruiken ze vooral.

    Een roll is bijvoorbeeld niet fijn met een a-symetrisch blad omdat het gedrag inverted geheel anders is.
    Die bladen zijn ook eens stuk moeilijker te vinden.
    Bijna alle bladen op de markt zijn dus ook symetrisch.
     
  11. 666yeti666

    666yeti666

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    3.872
    Locatie:
    Nijmegen
    Maar even een fotootje gemaakt en ze zijn toch wel symmetrisch ......

    [​IMG]

    Dat op en neer hoppen zal dan wel met knuppelmanagement te maken hebben ....
    Bas
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 dec 2015
  12. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.789
    Locatie:
    hengelo
    Ik verwacht ook niet dat het in ons geval daaraaan ligt Bas, Ik vlieg ook met symmetrische bladen en ik heb een tijdje s-slag bladen op mijn Uni star 1 en 2 gehad.
    Ik zal de komende keer op zowel mijn Uni star 1 als op mijn eagle 3 setjes bladen proberen. Te weten:
    De NHP razor pro 680 bladen

    [​IMG]


    de Hetec (uit de oude doos) bladen die nu op de eagle zitten

    [​IMG]


    en mijn setje s-slag bladen ,ook uit de oude doos.

    [​IMG]

    ik denk dat het aan het "knuppelen" en eventueel 'speling in het stuur" ligt.
    Enne: dat we maar geen windstille dag hebben komend weekend en het weekend daarna!
    We gaan het beleven,

    Steven
     
  13. wrobijns

    wrobijns

    Lid geworden:
    13 apr 2004
    Berichten:
    3.687
    Locatie:
    Swalmen
    Maar dit dolfijnen is toch gewoon normaal?

    Als de rotor draait dan is dit gewoon een rond massief vlakke ronde voor de wind.
    Als je de wind hier schuin op komt stuurt hij je naar boven of beneden.
    Om dit te corrigeren draai je de rotor anders in de wind en wordt het verschil versterkt.
    Je kunt dus stijgen en dalen met de elevator, zonder pitch te gebruiken.
    Dit principe gebruik je ook weer bij autoroteren tijdens het "flaren" (engels uitspreken) overigens.
    Voila dolfijnen !!!

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 dec 2015
  14. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.789
    Locatie:
    hengelo
    Dolfijnen is niet normaal hoor. Het komt wel veel voor.
    Mijn uni Kon er ook flink wat van, met houten bladen is het helemaal erg en nu met de NHP's is het weg. De eagle maakt zegmaar nog 2 dolfijnbewegingen na als je een correctie met je elevator hebt gegeven in FFF. en dat is heel raar als je dat nog nooit meegemaakt hebt. Het heeft m.i. echt te maken met de negatieven delta sturing. Het wordt ook wel een "niet corrigerende delta sturing" genoemd.

    Steven
     
  15. wrobijns

    wrobijns

    Lid geworden:
    13 apr 2004
    Berichten:
    3.687
    Locatie:
    Swalmen
    Steven,

    Jij hebt het over een forward flight.
    Ik over hoveren. Zoals Bas bedoeld bij Dutch3D.
    Het effect wat ik teken heb je namelijk niet in FF.
     
  16. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.789
    Locatie:
    hengelo
    Voor het hooveren kun je wel iets doen met je elevator maar je heli drijft dan ook wel weer weg in een voorwaartse of achterwaartse richting. Ik ben toch wel van mening dat het met de pitch sturing moet gebeuren.
    Het blijft namelijk wel dat ik 2 verschillend werkende helies heb. Ik heb ooit ook wel eens getest met een verstelbaar stabilovlak. die had ik dan achterover gemonteerd zodat bij een van voren komende windvlaag de heli door het stabilo vlak in duikrichting gestuurd werd. Ook dit werkt eigenlijk niet.
    Ikheb het ook aan meer ervaren F3c piloten gevraagd. en het antwoord ligt altijd in het goed zijn in pitch sturen...... Mijn eagle bewijst , vind ik, dat dat inderdaad waar is.
     
  17. EricW

    EricW

    Lid geworden:
    22 mrt 2007
    Berichten:
    4.246
    Locatie:
    Raamsdonksveer
    Hier een mooi artikel met uitleg wat er gebeurd met de luchtstromen in hover en FF:
    Translational Lift
    Hier wordt ook bevestigd wat we ondervinden.

    Grt.
    Eric
     
  18. 666yeti666

    666yeti666

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    3.872
    Locatie:
    Nijmegen
    ............................
     
  19. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.789
    Locatie:
    hengelo
    Dat is ook zo Bas,

    Ik heb ondertussen een retelange topic op Runryder gelezen. Het is wel mogelijk om het bouncen drastisch te verminderen. Echter komt er op RR ook niet een eenduidig antwoord uit. Alles heeft invloed op elkaar in de rotorkop. Rubbers ,bladen ,paddles , mixverhoudingen en de hele rataplan. Daarnaast heb ik een ontdekking gedaan waar het mogelijk bij mij aan ligt. Dit gaat toch simpelweg over zender instellingen. Van het weekend ga ik weer testen.

    Oja en oefenen tot het je neusgaten uit komt (zei ronny W eens tegen mij)

    Steven
     
  20. 666yeti666

    666yeti666

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    3.872
    Locatie:
    Nijmegen
    Ja het zal wel voornamelijk met sturen te maken hebben, vermoed ik ook.
    Ik mag mezelf tijdens hooveren ook niet vergelijken met een Cees Verplanke , ja ja 30 jaar ervaring vertelde hij onlangs !
    Ach, ik mag eigenlijk niet klagen na 1 jaar vliegen en ca. 100 vluchten met de logo. Ik wil misschien te snel ...

    Ja, oefenen is de enige manier, toch blijft het lastig met een fulltime job en 2 kleine kinderen , zucht .......

    Wie is ronny W trouwens ? Ik wel een ronny B (brunswijk .... ha ha ha )

    Bas
     

Deel Deze Pagina