dagboek van een heli wedstrijdvlieger.

Discussie in 'bouwverslagen' gestart door heimhelicopters, 5 sep 2007.

  1. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.789
    Locatie:
    hengelo
    Nou even kijken of het passen wil:

    [​IMG]

    Dit past in ieder geval. De kontronik regelaar moet aan de kant en onder het frame op de bodem van de romp verhoog ik het met 9mm hout. Dat is nodig want anders past het niet.

    [​IMG]

    Ook aan de achterkant past het. Met dit verschil dat bij de funtech staysee de staartrotoras achter de romp zit. Zo'n 2 cm verder naar achteren dan bij mijn romp. Oftewel: de romp is toch te lang geworden. Aan de andere kant vind ik het eigenlijk mooier zo , maar een tandriemaandrijving is nu wel heel lastig te monteren. Met wat gewurg gaat het net. Wel moeten er nog gaatjes in de romp om de schroeven en moeren te monteren. Jammer, maar dat is bij de funtech ook zo....

    [​IMG]

    dan nog een uitsparing voor de tuimelschijf en de kap kan er voor. Makkie, alles past uiteindelijk.

    [​IMG]

    Het zou esthetisch meer verantwoord zijn dat de tuimelschijf nog 1,5 cm verder naar voren zou zitten, maar helaas. De romp is dus in totaal 3,5 cm te lang geworden.....
    Ik vind het mooi zo, en nieuwe mallen maken? Mij niet gezien......
    Wie het zo ook mooi vindt heeft mazzel..... ;)

    Steven
     
  2. Super john

    Super john verslagschrijvers

    Lid geworden:
    24 feb 2005
    Berichten:
    1.710
    Locatie:
    Omg. Utrecht
    Het is prachtig zo :proost:
     
  3. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.789
    Locatie:
    hengelo
    Vandaag gemetseld buiten dus maar weinig aan de heli gedaan.
    maar toch. Cad tekeningetje, frezen en hopsa :schuimpje

    [​IMG]


    Zo om de staartbuis:

    [​IMG]

    En in de romp:

    [​IMG]

    Ik had al een paar stukjes hout op de bodem van de romp gelijmd, dus het achterstuk van de romp zit nu vast, en goed.

    S.
     
  4. vliegtuigje

    vliegtuigje

    Lid geworden:
    28 mrt 2012
    Berichten:
    165
    Locatie:
    Staphorst, vlakbij meppel en zwolle
    Mooie heli hoor!
     
  5. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.789
    Locatie:
    hengelo
    Gisteren een nieuwe frontkap uit de mal gehaald. Gemaakt van 2 lagen 100grams glas. Hij weegt nu 160 gram. Wellicht maak ik nog iets extra versteviging aan de toekomstige bevestigingspunten.

    Vanavond of morgen het staartstuk uit de mal halen.....

    S.
     
  6. Lazerbeak

    Lazerbeak

    Lid geworden:
    2 jan 2005
    Berichten:
    1.284
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    Mooi wark Zteven! Ziet er erg gaaf uit, hoop gauw even wat simpele paintjobs in elkaar te soepen. Hoe mooi past dat logo 600 frame erin? Moet je nog een maat hebben bijvoorbeeld; achterkant frame -> tail-rotor-shaft SE tail?

    Gauw eens een bakkie doen, we mailen!
     
  7. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.789
    Locatie:
    hengelo
    Deze jongen is zeker groot genoeg. Ik denk dat hier elke heli ingaat met een hoofdas - staartas afstand van 92 a 93 cm. Groter gaat ook wel maar dan komt de staart as gewoon verder naar achteren.

    S.
     
  8. Lazerbeak

    Lazerbeak

    Lid geworden:
    2 jan 2005
    Berichten:
    1.284
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    Haha ik ben eerder bang dat ie te groot voor de SE is en dus 'out of scale' oftewel esthetisch onverantwoord wordt dan te klein ;P M'n reactie slaat dus nergens over, we checken het gauw!
     
  9. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.789
    Locatie:
    hengelo
    We hebben het allemaal samen gechecked, De 600SE heeft een as afstand van 91 cm. En dat maakt het dan toch weer lastig. Misschien eens kijken of het staart stuk in te korten is en of het daarbij ook mooi te houden is.

    Het nieuwe staartsuk met 2x 100grams glasweefselmatten weegt 210 gram. Dat geeft een totaal voor deze romp van 370 gram. En ja , deze mag nog wel wat versteviging gebruiken. Ik ga maar eens een matje van 150 gram bestellen.....

    [​IMG]

    Zo nu maar weer even schluss met de bouwerij, even concentreren op de 2e wedstrijd......

    edit 10 mei: Rotorkop rubbers nogmaals wat getrimd. Nu alleen nog de buitenste ring aanwezig....

    Steven
     
    Laatst bewerkt: 15 mei 2013
  10. Ronald van Lent

    Ronald van Lent

    Lid geworden:
    3 sep 2007
    Berichten:
    147
    Locatie:
    Nunspeet
    Hoi Steven,

    Mooi hoor, knap werk! Ben benieuwd naar het eindresultaat om de heli.

    Groet,

    Ronald
     
  11. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.789
    Locatie:
    hengelo
    Het werk aan de rompen stond al even geparkeerd, want ik kon beter nog wat aan oefenen doen voor de tweede wedstrijd. Het heeft niet geholpen. de omstandigheden hebben het toegelaten dat ik nog 1 x heb kunnen oefenen.
    Toch ben ik weer iets vooruitgegaan. In Bemmel was mijn beste ronde de laatste ronde en die had ik met 657 punten afgerond. Ik had dit keer in Valkenburg wellicht de eerste ronde als beste ronde met 578 punten. Dit keer zat de autorotatie er namelijk ook bij. In de tweede ronde heb ik de cobra-v nogal verstierd dus die ronde zal wellicht weer laag uitvallen... Even wachten nog tot de beoordelingen nagekeken zijn.
    Bij de autorotatie in de 2e ronde helaas een tandwieltje gestript. Zo veilig was het hoge gras dus ook weer niet.

    Steven
     
  12. laurens

    laurens Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2003
    Berichten:
    6.133
    Locatie:
    Oegstgeest
    Steven, respect dat je nu all the way down gaat. Ik zie overduidelijk vooruitgang. Door de wind is het wel lastig inschatten hoe je met je pitch om moet gaan. Het eerste deel van de autorotatie gaat rap, maar je moet die afstand die je dan aflegt ook weer op de terugweg afleggen met wind tegen...
     
  13. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.789
    Locatie:
    hengelo
    Laatste nieuws:

    De 2e ronde heeft 705 punten opgeleverd! Dat ondanks het verpierde figuur!

    Steven
     
  14. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.789
    Locatie:
    hengelo
    Elke dag heb je weer kansen op een nieuwe ervaring. Zo ook vandaag. Nadat ik zaterdag nog even mijn neus heb laten zien in Eibergen bij de Oldie-meeting en daarbij wel helies meenam maar de zender vergat, wilde ik vanavond toch nog even de helies laten vliegen. Natuurlijk gaat het nu om de Sigma en de Eagle 1.
    De Eagle 1 vliegt eigenlijk best goed dus dat was de nummer 1 keuze voor vanavond. Omdat ik dacht een flesje 12% nitrobrandstof op te maken heb ik even wat problemen gehad om de motor af te stellen ,maar op een gegeven moment liep ie toch goed, enkel het stationair was wat aan de arme kant. Maar omdat het een 2 naalds carburateur is was dat ook niet goed te krijgen en ben ik gewoon lekker gaan hoveren.
    Toch even een paar baantjes gevlogen na enige tijd maar in de landings aanvlucht wat het plotseling een "PING" met een stilte erop gevolgd. De landing was zonder enig probleem en ik had zo al mijn vermoeden.....

    [​IMG]

    Drijstang stuk. Heb ik nog nooit meegemaakt..... Maar ik heb dan ook maar 1 ASP motor. Da's net zo'n chinees ding als een SC. Die SC is namelijk exact dezelfde maar die heeft geen compressie meer. Maar wellicht nog wel een drijfstang....

    [​IMG]

    Het is maar weer een ervaring. En die ben ik nu ook rijker!

    De Sigma heeft een raar trillings probleem. Zogauw ze los is trilt het echt enorm maar met een hoger toerental is het nagenoeg weg. Ik verdenk de staartrotoras.
    De Sigma was nog erg gevoelig op de nick. Tja , dat kan natuurlijk als je ook nog nooit Dual rate en expo in de nieuwe zender hebt geprogrammeerd! Nou dat scheelt dan ook een berg, maar vliegen als de nieuwe Freya's? Nee bij verre niet. Op een of andere manier wordt de sigma maar ook de Eagle 1, gewoon met de wind meegenomen. Bij de halve boog moet je erg vechten om tegen de wind in de tweede helft van de boog te maken en dat effect is bij de Sigma alleen nog maar groter! Misschien is toch de paddlestang werking nog iets te groot. Maar veel zal dat niet meer zijn...

    Nou, het was weer een enerverende avond. Verder was er op de club niemand dus mooi het veld voor me alleen. Waait het een beetje zijn ze allemaal weg......

    Z.
     
  15. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.789
    Locatie:
    hengelo
    Het ziet er denk ik slecht uit voor deze motor. Ik heb het idee dat de nok van de krukas wat aangevreten is. Of er zit wat aluslijpsel aangeplakt, ik weet het nog niet.

    Eventueel iemand een os of align 91 motor voor weinig te koop?

    Steven
     
  16. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.838
    Locatie:
    Nootdorp
    Hoi ! Het lijkt wel alsof er iets op het achterdeksel ligt ?
    Blikbaar zijn de smeergaatjes in de drijfstang dichtgelopen waardoor je deze ellende hebt gekregen.
     
  17. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    Heel heel voorzichtig een opmerking van mij:

    het is niet handig, verschillende nitros
    of beter gezegd verschillende olies
    te gebruiken,

    maar moet dat wel,
    even de instelling van de motor
    iets rijker stellen en kijken hoe de motor reageert.

    Da zijn die tips, die ik als beginneling heb gekregen,
    en nooit problemen gehad.

    suc6 met de motor, wel jammer als zo iets gebeurt !!

    groetjes van Heli-Uwe
     
  18. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.789
    Locatie:
    hengelo
    Ik geef het een goede kans dat je gelijk hebt René. Het was in het carter namelijk heerlijk vettig van de olie.

    Helaas lukt het me niet om van twee motoren 1 te maken. De SC heeft de cilinder en zuiger versleten en de ASP had nog een fantastische compressie maar helaas is de rand aan de onderkant van deze goede zuiger ook van enige stukken aluminium ontdaan.

    Dus toch maar uitzien naar een andere motor..........


    Steven.
     
  19. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.789
    Locatie:
    hengelo
    toch wel

    Het is wel grappig , het gevoel van niks iets maken... Nouja niet helemaal niks natuurlijk. Twee kapotte motoren en een flinke drang om daar iets van te maken leiden er toch toe dat het motortje weer draait. Ik heb nog geen volgas geprobeert maar hoveren doet het wel. Nouja , eigenlijk is het ook niet helemaal meer interessant want ik heb op ebay een OS61SX weten te bemachtigen voor een bespottelijk lage prijs. Wordt vervolgd...

    Gisteravond heb ik maar weer eens de tijd genomen om toch wat te gaan oefenen voor de komende wedstrijd. Ik had de hele dag met bouw en metselwerkzaamheden al achter de rug en had al afgesproken met Harrie om 's-avonds een paar accu's te gaan leegvliegen. De keuze was gevallen op het veld van de club. Ik had daar een week eerder op zondagavond ook het hele veld voor me alleen dus dat leek mij een goede optie.
    De wind blies fors en was erg turbulent en een strakke hover zat er niet in. Natuurlijk was de heli nog steeds zijn wobble-dance aan het doen. Meestal komt dit door te harde rubbers met een te laag toerental, maar bij de mijnen is het natuurlijk niet volgens de regels. Ik had al eerder eens geprobeerd om het toerental juist omlaag te brengen. dat was toen wel iets beter maar niet afdoende. Ik had nu maar weer eens de toernteller erbij gepakt: 1550tpm. Hup omlaag 1500: nog steeds een wobble-dance. 1470tpm: en weg, strak in de hover. Volgens Harrie zien de hoverfiguren er nu ook een stuk beter uit, "eeeuuh ik denk dat het komt omdat de wind wat is gaan liggen , Harrie. Niet omdat ik nu beter vlieg." Harrie heeft gelijk, nadat er weer wat wind opsteekt zijn de hovers nog steeds beter als voordien.
    Tijd om wat aero's te doen. Helaas geen succes. Ons clubveld is aan de oostzijde door een forse bomen strook afgescheiden van een rolbaan die daar achter ligt. Normaliter staan we dus met de rug naar het oosten en dat geeft 's-avonds het probleem dat je kats tegen de zon inkijkt. Dus sta ik 's-avonds, als ik de enige op het veld ben , aan de westkant van het veld. Maar de bomen partij is dan op zo'n 50 a 60 meter afstand en dat wordt met de aero's niet wat. temeer nu de wind ons half in de rug blaast en de heli telkens doet afdrijven naar de bossage. Ik heb dat nog niet strak in de hand denk ik. Vreemd genoeg gaat de heli , wanneer ik upwind vlieg, meer tegen de wind in kruipen en komt ie dichter naar me toe. Tot 2 keer toe zet ik de pull-back in , maar hij is al zo dicht bij gekomen dat ik er een push over van maak en de vlucht vervolg. nee dit wordt het niet vandaag.
    Maar autorotaties, die moeten ook nog. Ik dacht het , Harrie zegt het. Eerst 2 stuks in de rechte aanvlucht. Nou, ze zijn wel okay. Dan maar eens zoals het moet voor het huidige programma. Ik vlieg aan , zet de daling inen gooi de schakelaar om. harrie roept "start" , ik schrik er eigenlijk van waardoor ik de heli gelijk rechts om gooi. Na enige meters gooi ik em weer rechtsom, maar ik moet nog behoorlijk schuin aanvliegen om tussen de pionnen uit te komen. Maar verdraait, het lukt ook nog. Als er een cirkel stond dan had de heli er middenin gestaan. Toch een WOW-momentje!

    S.
     
    Laatst bewerkt: 3 mei 2021
  20. harkalt

    harkalt

    Lid geworden:
    17 apr 2009
    Berichten:
    23
    toch lastig zo'n schreeuwlelijk naast je en laat ie je ook nog schrikken ook.
    Maar strak gevlogen , volgende week weer ;-)

    gr Harrie
     

Deel Deze Pagina