dagboek van een heli wedstrijdvlieger.

Discussie in 'bouwverslagen' gestart door heimhelicopters, 5 sep 2007.

  1. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    23.920
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Vind ik eigenlijk wel een héél erg mooi kleurenschema... simpel maar heel "fris"....

    Groet, Bert
     
  2. dutchhelipilot

    dutchhelipilot

    Lid geworden:
    15 aug 2003
    Berichten:
    2.040
    Locatie:
    Doetinchem
    Netjes hoor, en odoorn is nog zo ver weg dus tijd zat :wink:


    Gr. Remco en Darwin
     
  3. Super john

    Super john verslagschrijvers

    Lid geworden:
    24 feb 2005
    Berichten:
    1.710
    Locatie:
    Omg. Utrecht
    Nice! nou nog een mooi naampie erop: ZTEVZIE I of zo ;-)
     
  4. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.674
    Locatie:
    hengelo
    Dank allen voor de lovende woorden. gelukkig is dit nog de test 'n try - romp.

    Wat de naam betreft is al van alles de revue gepasseerd: Stay-Z, Steve-Z, SteveZinator, Spearhead, .......... Ik weet het echt nog niet....

    Steven
     
  5. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.674
    Locatie:
    hengelo
    Het zou vandaag in de middag gaan regenen, maar dat bleef uit. Ik had dus geen goede reden om met de heli verder te bouwen...... dus...... bouwen we toch even verder.

    Er moesten nog een paar kleine dingetjes gemaakt worden. 1 daarvan is de aan schakelaar. Hij moet met gesloten romp bedienbaar zijn. Als volgt opgelost:

    Ontvanger uit:

    [​IMG]

    ontvanger aan:

    [​IMG]

    De onderkant van de romp met het verstevigde onderstel:

    [​IMG]

    En hier zie je het touwtje aan de schakelaarpin en de contacten waar (na het initialiseren van de gyro) de accu op geprikt wordt.

    [​IMG]

    Nou had ik na deze laatste arbeid nog even tijd voor zonsondergang dus ik heb toch nog even een accu geladen en een proefvlucht gemaakt. Terwijl de accu laadt zet ik de heli maar eens op de weegschaal: oeps, 4580 gram. Met de accu erbij wordt deze dan 6200 gram. Da's best zwaar, maar gelukkig is dit dan ook de veel te zware romp. De andere (slappe ) romp weegt denk ik zeker 300 gram minder dan deze. de acculader piept ondertussen en ik kan eens testen of het monteren van de accu naar wens verloopt:
    1: Heli op zijn kant leggen en voorste schroeven uit het landingsgestel draaien. Het zijn erg lange schroeven dus de accuschroefmachine is een goede vriend hier. Ronald noemde deze schroeven de therapeutische schroeven, je hebt er even geduld voor nodig om ze met de hand los te draaien........
    2: Heli weer op de poten en licht achterover kantelen om de kap eraf te nemen. Dat werkt allemaal goed.
    3: Accu in de geleiderails schuiven en vergrendelen. Aha vergeten de grendel te maken...... Naja kan wel even zo. De oude grendel kan naar de zijkant gedraaid worden en dat houd em ook wel enigszins vast.
    4: Kap er weer op.
    5: Heli op zijn kant en de therapeutische schroeven weer monteren. Dit loopt niet helemaal lekker. De gaten zitten niet echt strak tegenover elkaar. Er is een klein beetje wrikwerk nodig om het pas te krijgen, maar het gaat dan ook goed.
    6: touwtje door het gat naar buiten halen en de accu draden ook.
    Klaar.
    Zender mee. Hup naar de testlokatie.
    Op de test lokatie zet ik de heli op de grond zet de zender aan en trek de pen uit de heli. Cool , de pen is langer dan de bodemvrijheid van de heli. Hij blijft dus nog net haken. Na een kort moment kantel ik de heli een klein beetje om de accudraden te verbinden. Ook dit gaat goed.
    Vliegen: Voorheen wogen de helies 5800 gr en deze is maar liefst 400 gram zwaarder dus. Ik ben benieuwd wat het met de stroomopname doet.......
    ff spieken op de zender. 18 ampere, da's niks anders dan voorheen. De heli voelt ook als vanouds aan. Goed gerepareerd is ie dus ook. Het waait niet hard ,ongeveer windkracht 3. maar volgens mijn gevoel iets minder. In de hover reageert de heli eigenlijk hetzelfde als voorheen. Even een paar baantje vliegen. De heli pakt makkelijk snelheid op, maar echt een mega snelheid maakt hij niet op dit moment, ik doe het ook nog een beetje rustig aan.
    Met deze weinige wind en eerste test concludeer ik dat de romp eigenlijk niet veel brengt, geen voordeel maar ook geen nadeel. Het visuele aspect is natuurlijk dat het er enorm fraai uitziet, maar ik heb ook zeker het idee dat ik de heli beter kan zien als ie verder weg is.

    De volgende vlucht zal ik zorgen dat er beeld materiaal gemaakt wordt......

    Steven
     
  6. JPV

    JPV

    Lid geworden:
    21 mei 2009
    Berichten:
    270
    Het klinkt misschien wat betweterig, maar dat had ik je zó wel kunnen vertellen.
    Het is alweer een jaar of vijftien geleden dat ik regelmatig wedstrijden bezocht als toeschouwer, en de mening "romp of geen romp" verandert volgens mij per seizoen. Ik herinner me nog dat op zeker moment hier (in Nederland bedoel ik) iedereen die meedeed aan het kampioenschap en zichzelf serieus nam met een romp vloog, toen langzaam bekend werd dat een of andere Amerikaan (ik meen dat dat Youngblood was) gewoon met een trainer, dus zonder romp, wereldkampioen was geworden. Het jaar daarop vloog iedereen dus met een pod-and-boom ;). Zal sindsdien nog wel een paar keer gewisseld zijn, vrees ik, ik hou het niet meer zo bij tegenwoordig. Volgens mij is het meer het idee, wat overigens ook een zéér belangrijke factor is, vergis je niet. Mooi voorbeeld zijn de motorrijders die een lawaai-uitlaat monteren; ook al zijn ze 10 pk kwijt, en rijdt het ding na de montage 5 km/u minder, dan nóg geeft het nieuwe geluid het idee van een flinke snelheidstoename. Ik vrees daarom dat je het positieve effect van een heliromp in dat gebied moet zoeken.

    Groet, Jan.
     
  7. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.674
    Locatie:
    hengelo
    Jan,

    Je hebt er denk ik dan ook dik gelijk in.

    Toch wilde ik om in deze "discussie" mee te praten mijn eigen ervaringen opdoen. Er zijn toch veel verschillende gedachtes over deze materie.
    Nu kan ik tenminste mijn eigen ongezouten mening geven.

    15 jaar geleden was ik dan weer niet direct met het wedstrijd vliegen bezig, maar volgens mij loopt de discussie over wel of geen romp nog steeds. De trend is nu wel weer naar het vliegen met romp. Hoe het ook zij, ik vind het primair gewoon mooier.

    Steven
     
  8. Lazerbeak

    Lazerbeak

    Lid geworden:
    2 jan 2005
    Berichten:
    1.284
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    En dan gaat die man gewoon vliegen.. U bent mij er eentje meneer Vermeij!

    Leuk verhaal weer, creatief bedacht die pin-schakelaar, dat wordt een steekschop mee de volgende keer, kuiltje te graven... Zie je het voor je? Op de rand van de tafel vast alles aansluiten, dat bukken ook altijd..
     
  9. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.131
    Locatie:
    Nootdorp
    Met zo`n mooie romp op de wedstrijd verschijnen heeft al invloed op de einduitslag. Je tegenstanders voelen zich kansloos en worden onzeker.
    Best kans dat sommigen meteen rechtsomkeert maken en weer vertrekken zodra ze jouw machine hebben gezien, en anders staan ze met bibberhandjes en knikkende knietjes op de stip. Tip : zorg dat je als laatste start en houd een zwart dekentje over de machine.;)
     
  10. JPV

    JPV

    Lid geworden:
    21 mei 2009
    Berichten:
    270
    Hallo.

    Voor wat betreft het "eigen ervaring opdoen" heb je volgens mij gewoon gelijk. Je kunt net zoveel meningen verzamelen als je wilt, pas na eigen ervaring gaat de materie "leven".

    En voor wat betreft de rompen: inderdaad een stuk mooier dan een trainer. Persoonlijke favoriet is (blijft) voor mij de Vario Orca, de meesten vonden 'm destijds niet mooi, ik wel, heb er zelfs een gehad, maar die heb ik met m'n domme hoofd verkocht toen ik stopte met de hobby. Kort na de Orca kwam (als ik het me goed herinner) de Flash, was iets kleiner, en meer een wedstrijdheli (voor die tijd dan), maar die vond ik "het" nét weer niet hebben.

    Groet, Jan.
     
  11. Super john

    Super john verslagschrijvers

    Lid geworden:
    24 feb 2005
    Berichten:
    1.710
    Locatie:
    Omg. Utrecht
    Al brengt het mij ook helemaal niets!, het is gewoon indrukwekkend als je met een F3C romp vliegt. Uiteraard is het precisie vliegen de hoofdzaak binnen het F3C vliegen, maar de rompen hebben ook bij mij een grote aantrekkingskracht.

    De winter is nog lang en hoop toch ook volgend jaar met een romp te kunnen vliegen, het brengt mij niet verder maar ze zijn wel mooi ;).

    [​IMG]

    Dus volgend jaar lekker vliegen met die kisten!
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  12. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.956
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    Dat is een mooie heli, 3-blad-kop, gaaf ...

    Groet , Uwe
     
  13. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.674
    Locatie:
    hengelo
    Uwe,

    dat is de Quest Impaction. Het is de voorheen als Kyosho Caliber 90 bekend zijnde heli met de staysee 3 romp in de speciaal voor Quest gemaakte uitvoering.

    Steven
     
  14. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.956
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    bedankt voor de info , Steven

    Groet , Uwe
     
  15. Lazerbeak

    Lazerbeak

    Lid geworden:
    2 jan 2005
    Berichten:
    1.284
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    Linkje naar een snelle montage van afgelopen zaterdag:

    Stay-Z Windy Test Flights - YouTube



    Mooi apparaat om te zien vliegen, de uiteindelijk silhouet is erg gaaf geworden!
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  16. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.674
    Locatie:
    hengelo
    Dank je!

    Het is weer een meesterlijk werkstuk geworden. Mooie shots en fraaie muziek erbij!

    De overige footage kom ik graag nog een keertje bij je thuis bekijken....

    Steven
     
  17. Super john

    Super john verslagschrijvers

    Lid geworden:
    24 feb 2005
    Berichten:
    1.710
    Locatie:
    Omg. Utrecht
    Mooi..... en wat viel je op tijdens het vliegen? Wind gevoelig? en wat merkte je van het feit dat de heli zwaarder is met romp?
     
  18. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.674
    Locatie:
    hengelo
    Hoi John,

    er waren maar een paar kleine dingen die me opvielen.

    Het eerste wat me opviel is dat de heli wat meer wilde opbomen tijdens de snelle voorwaartse vlucht. Het kan zijn dat ik de accu nog iets te ver naar achteren in de heli had zitten.
    Verder schommelde de heli soms (over nick) in de zijwaartse hover bij de stevige windvlagen. Moet misschien nog wat aan de rubbers doen of de peddelstang gewichten naar een iets betere plek...... even wat testen dus.
    Het grotere gewicht is me in de vlucht nog niet opgevallen. Wel heb ik (denk ik) nog iets minder last van het op en neer gaan van de heli in de windvlagen.
    Het grote kielvlak heeft een behoorlijk windvaan effect als je de heli aan de rotor vast hebt, echter heeft de staartrotor er naar mijn idee geen problemen mee.
    Ik heb geen momenten gehad waarin ik de heli visueel "kwijt" was. Dit is denk ik mijn grootste winst!
    Verder nog geen kunstvlucht gedaan want de accuvergrendeling is nog niet af.....

    Steven
     
  19. wrobijns

    wrobijns

    Lid geworden:
    13 apr 2004
    Berichten:
    3.688
    Locatie:
    Swalmen
    Ik vind de romp er zo profi uit zien!
    En Tjerk,... ook weer een mooie compilatie!

    Mooi gedaan jongens !!!! :cool:
     
  20. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.131
    Locatie:
    Nootdorp
    @ Steven, breng wat gewicht in je fly-bar door zwaardere paddles of gewichtjes. Het opboomen duidt op een te lichte fly-bar en het wiebelen ook :p
     

Deel Deze Pagina