dagboek van een heli wedstrijdvlieger.

Discussie in 'bouwverslagen' gestart door heimhelicopters, 5 sep 2007.

  1. renetl50

    renetl50

    Lid geworden:
    1 jun 2014
    Berichten:
    307
    Locatie:
    Borne (OV)
    Tja soms heb je pech, net zoals ik laats, ff niet op letten in het landings traject, even afgeleid door een grasmaaier.
    Resultaat ,staart stuk bladen kapot,tandwiel en as van een T rex 700 ,wat vervangen moet worden
     
  2. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.789
    Locatie:
    hengelo
    Aaah! Vervelend is dat. Hoe is het met de verkrijgbaarheid van Align onderdelen momenteel?
     
  3. jjdehaan

    jjdehaan

    Lid geworden:
    20 okt 2008
    Berichten:
    1.745
    Locatie:
    Rockanje,Zuid-Holland
    Heb zelf ook nog een Align Benzine(Gasser) 800 heli en via via als je wat zoekt op internet zijn er nog zat Align delen te verkrijgen hoor,maar t word minder..helaas
    Wel nog zoekende naar hoofd tandwielen MOD1 (gewoon rechte uitvoering en geen slant) en dat word wel een klein probleem...maar blijf zoeken,verder zijn er best nog wel wat delen te vinden
     
  4. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.789
    Locatie:
    hengelo
    Hoe dik zijn die? Zoals je wellicht gezien hebt kan ik tandwielen maken tot een dikte van 10mm....
     
    jjdehaan vindt dit leuk.
  5. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.789
    Locatie:
    hengelo
    De winterkou doet zijn intrede. vandaag maar even in het knutselhok geweest. ik heb de brandstof hirobo er maar bij gepakt. Die had wat schade opgelopen. assen waren krom geworden natuurlijk maar ook het secundaire tandwiel had schade en miste 2 tanden. Ik had al eens erder zo'n plastic secundair tandwiel van een nieuw tandwiel voorzien en dat toen een beetje naar eigen inzichten gedaan. De wens lag er nog steeds om dat eens zo te doen dat het originele Hirobo maten krijgt. Dat wil zeggen dat ik het oude tandwiel 0414-114 afdraai tot die dezelfde maten heeft als de alu naaf uit set 0414-154. Ik had er laatst 1 gekocht voor mijn wedstrijd heli die de alu uitvoering miste. Maar omdat ik nu een losse naaf heb kon ik die netjes opmeten en namaken.

    [​IMG]

    Ik had nog een defecte 0414-114 in de la liggen dus die heb ik ook maar gelijk afgedraaid. Blijft over dat er nog tandwielen gemaakt moeten worden. Materiaal ligt er al dus het is een kwestie van de tekening ook aan passen en frezen maar!

    Steven.

    supplement: In mijn Eagle 3 zijn de boutjes van de naaf op de hoofdas m3,5 echter zit er in de set m3.
     
    Laatst bewerkt: 20 nov 2022
    Demaic vindt dit leuk.
  6. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.789
    Locatie:
    hengelo
    Je loopt er tegenwoordig steeds vaker tegenaan dat onderdelen niet te verkrijgen zijn. Ik ben blij in gereedschappen te hebben geïnvesteerd waardoor ik dat leed met enige creativiteit wel kan omzeilen. Zo hier de tuimelschijf anti rotatiedinges. Radius stay op zijn engels... 1 om te gebruiken en 2 voor in de onderdelen voorraad. gezien het buiten te koud of te donker is maken we alles wat nog kapot was maar weer heel.

    [​IMG]

    en op de heli gebouwd:

    [​IMG]

    groet!
     
    Demaic, jjdehaan, helihenk en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  7. jjdehaan

    jjdehaan

    Lid geworden:
    20 okt 2008
    Berichten:
    1.745
    Locatie:
    Rockanje,Zuid-Holland
    Oooo dan moet ik even de dikte opmeten, de originele Mod1 115T zijn niet meer zover ik zie leverbaar....kom hier met een prive bericht op terug

    Jeroen
     
    heimhelicopters vindt dit leuk.
  8. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.789
    Locatie:
    hengelo
    Het wordt tijd nu om wat van me af te schrijven. Het laatste bericht hier was van 25 november. dat is de verjaardag van mijn maatje Harrie. Helaas was dat zijn laatste verjaardag.... Hij is 12 januari van ons heengegaan. Dat wordt voortaan alleen staan op ons veldje. Ik hoop dat onze club gauw over een veld kan beschikken dan kan ik daar weer heen. Ik zal em ernstig missen.
    Wat al een tijdje loopt is dat ik gevraagd ben om een f3c romp te verlengen en er een 2tal te maken. Dat leek mij een leuke uitdaging omdat ik die romp in orginele lengte zelf wel wilde hebben. Ik heb mijn eigenbouw rompen nu ruim 9 jaar "in de lucht" en dit was een uitgelezen kans om een stapje "hogerop" te gaan. De aanvrager had nog een Staysee 3 romp liggen onder de werkbank en die mocht ik gebruiken om af te vormen. Dat heeft mij de afgelopen maanden ook bezig gehouden. Het is vrijwel net zoveel werk als vanuit het niets mallen en een romp maken. Een aantal ventilatie gaten moeten eerst dicht gemaakt worden en uiteindelijk heb ik de romp toch geschuurd voordat ik hem ging afvormen. De originele romp was namelijk geverfd en beplakt en afgelakt. dat ziet er fantastisch uit maar op alle verfnaden is er gewoon een scherpe rand , om nog maar niet te spreken van de plakletters die ook overtrokken zijn met blanke lak. Ik wilde achteraf niet met spijt zitten dus de hele handel heb ik glad geschuurd. Da's jammer van zo'n mooie paintjob, maar nog jammerder als je alle verflijnen in je mal terugziet.

    Eerst maar wat foto's:

    [​IMG]

    Hierboven eerst op de foto, ik had al wel 2 gaatjes gedicht waar de kappen aan het mechaniek verbonden waren. Totaal 12 gaten te dichten waarvan 4 nogal groot en waarvan 2 weer erg lastig (staart) omdat je de laatste niet makkelijk van binnen uit kan dichten. Ik bespaar je die foto's.

    Dan heb je wat materiaal nodig:

    [​IMG]

    moet je het een en ander opschuren:

    [​IMG]

    deelplankje nodig:

    [​IMG]

    nouja, hetzelfde verhaal als op pagina's 25 tot 27 van dit dagboek.

    eindresultaat:

    [​IMG]

    en

    [​IMG]

    Toen werd het tijd om te vragen hoeveel de romp langer moet worden,....... :"nou eeuh, ik heb die heli verkocht, had ik je nog willen zeggen......"

    nou ja, dan maak ik er een paar voor mezelf toch?

    gr, S.
     
    Laatst bewerkt: 7 jun 2023
    Demaic en AHoogendijk vinden dit leuk.
  9. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.933
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Sterkte, kerel! Dat soort dingen zijn toch altijd wel ontzettend klote.
     
    heimhelicopters vindt dit leuk.
  10. renetl50

    renetl50

    Lid geworden:
    1 jun 2014
    Berichten:
    307
    Locatie:
    Borne (OV)
    Hallo Steven welk formaat gaat dit worden?

    Groetjes

    Rene
     
  11. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.789
    Locatie:
    hengelo
    Het is een 700 René. Ik zou hem naar 750 verlengen,dat heeft nu geen directe haast..... Interesse?
     
    Laatst bewerkt: 2 feb 2023
  12. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.789
    Locatie:
    hengelo
    Voor wie het nog niet of facebook gezien heeft: hier de eerste resultaten. Nieuw voor me was het toepassen van een gelcoat laag.Die heb ik wit ingekleurd. Dat is niet al te best gegaan, dat poedertje klontert ook als koffiecreamer. Ik had nog enige hoop door de gelcoat goed in te kwasten in de mal, maar dat heeft maar marginaal geholpen. Volgende keer de poeder voorzichtiger in de gelcoat strooien.

    Hier de mal helften in de gelcoat.

    [​IMG]

    Na anderhalf uur geleren de eerste glaslaag:

    [​IMG]

    Dan de 2e laag glas, randjes geknipt voor nat in nat montage.

    [​IMG]

    en het resultaat na een ruime dag.

    [​IMG]

    Al met al zeer tevreden, de kleine spikkels op deze foto, zijn ingkapseld in de gelcoat en prik je niet zomar stuk dus die zie je niet meer na een laagje verf. De grote prikte ik wel door en kan met een beetje plamuur gedicht worden. Oorzaak is dat ik in de punt niet meer goed aangedrukt heb na het sluiten van de mal delen.

    [​IMG]

    Hier aan de onderzijde is ie glad.

    [​IMG]

    maar hier een duidelijke aandrukfout, of de glasmat is weggetrokken tijdens het lamineren. Ook hier zal plamuur het moeten fixen.

    [​IMG]

    komend weekend een staartdeel maken, Groet, S
     
    Laatst bewerkt: 22 feb 2023
    Demaic, E.hof en helihenk vinden dit leuk.
  13. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.789
    Locatie:
    hengelo
    En toen eens een keerje minder succes. De plek waar de horizontale vinnen op gemonteerd moeten worden zijn uitsulpinkjes aan de romp die lastig lossen uit de mal en ik heb dus nogal moeten breken om de romp er uiteindelijk wel uit te krijgen. Daarbij zijn helaas wat stukjes van de mal meegekomen en dus moest ik de mal wederom repareren.

    Hier de gelcoat laag erin. Ook bij het schoonvegen van de rand van de mal heb ik een domme fout gemaakt. De gelcoat was al wat aan het geleren en ik kreeg het er niet zomaar meer af. Maar oplosmiddelen zijn dus ook geen optie want die nemen de waslaag ook mee. Al doende leert men....

    [​IMG]

    Hier de gesloten mal om een ruim etmaal uit te harden.

    [​IMG]

    Bij het ontmallen bleef een deel in de mal hangen en een deel van de mal ging met de romp mee...

    [​IMG]

    Hier ging een stuk van de rand van de mal mee en vele stukken epoxy kon in met moeite weer van de rand verwijderen.

    [​IMG]

    Stukje van de mal nog aan de romp..

    [​IMG]

    Maar het eindresultaat is verder best in orde en goed genoeg om er een mooie romp van te maken.

    [​IMG]

    Groet!
     
    Laatst bewerkt: 22 feb 2023
  14. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.789
    Locatie:
    hengelo
    Ook aan dit front weer wat gedaan. Met een beetje geluk kan ik elke zondag ochtend een deel maken. En wanneer ik er 4 heb vind ik het gepruts met epoxy wel weer even genoeg. Er moet aanstonds toch weer regelmatig geoefend worden met het vliegen. Maar voor nu is de tweede romp ook uit de mal. Hier het staartstuk vers , net ontmald.

    [​IMG]

    dit keer maar 1 luchtbel , een geweldig goed resultaat voor mij!

    [​IMG]

    Van dichtbij zie je ook dat de gelcoat niet egaal wit is. Dat komt omdat ik het er met een kwast inwerk en ik er eigenlijk een heel dunne laag insmeer. Verf zal em uiteindelijk echt wit moeten maken. De kale romp zo (kap en staart) zit al op 580 gram.\

    groet,
     
    renetl50, Demaic, Thedo en 4 anderen vinden dit leuk.
  15. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.789
    Locatie:
    hengelo
    En lekker gevlogen afgelopen weekend en ook nog een kap gemaakt.
    De kap is weer beter dan de vorige. Nu slechts 2 kleine plekjes die even gevuld moeten worden.

    [​IMG]

    2 rompen en 1 kap. Ik voel me wel een beetje rijk. Maar dat is alleen materialistisch, geliefden en gezondheid zijn onze echte rijkdommen vind ik.

    9 accu's geleegd in dit weekend. Heerlijk om zo na deze koudere periode weer in de wei te staan.

    [​IMG]

    En ik was niet alleen...

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Wellicht tot volgende week!
     
    Demaic en Helikapoter vinden dit leuk.
  16. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.933
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Toe maar weer, smijt maar weer met geld...
     
  17. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.789
    Locatie:
    hengelo
    Nou eeeuuh vier op zaterdag en vijf op zondag. Meer dan vijf heeft geen zin. Na drie accu's geleegd te hebben gaat de concentratie er niet meer op vooruit...
     
  18. AHoogendijk

    AHoogendijk PH-SAM

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    1.602
    Locatie:
    Krabbendijke
    Helemaal mee eens, maar toch mooi tafeltje met rompen zo!
     
  19. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.789
    Locatie:
    hengelo
    en zo is ook de derde romp compleet geworden.

    [​IMG]

    hier nog ruw net uit de mal. Ook deze hoeft nauwelijks nabewerkt te worden, slechts op 1 plek is de lasnaad niet goed aangedrukt door mij waardoor hij hier los is. Druppeltje epoxy ertussen en klaar.
    volgende stappen zijn de magneetjes plaatsen om de kap op zijn plek te houden. Dit heeft zich voor mij bewezen bij de vorige rompen. En een mal maken voor de staart-"vleugeltjes". Daarna mechaniek erin passen en daarna verven. Genoeg te doen nog.

    steven
     
    Thedo, renetl50, brutus en 3 anderen vinden dit leuk.
  20. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.789
    Locatie:
    hengelo
    In de tussentijd had ik een paar boormallen gemaakt om de magneten te kunnen monteren. De grap is namelijk dat ik de romp aan de onderkant dicht heb en er niet bij kan om de magneten in te bedden in epoxy. Daarom 2 mallen die de uiteinden zijn van de romp en de kapzodat we er wel bij kunnen.

    [​IMG]

    Hier de mallen. De boorgaatjes zijn maar 1,5mm die zie je nauwelijks. De metalen bussen die je ziet zijn van de originele richtpennen, maar die blijken achteraf af fabriek scheef geplaatst te zijn. Maar wel recht tegenover elkaar zodat de romp recht sluit.

    [​IMG]

    Hier de boormal met een paar stukjes schilderstape tegen de kap geplakt.

    [​IMG]

    En boren...

    Van het weekend verder...
     
    Demaic en Helikapoter vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina