dagboek van een heli wedstrijdvlieger.

Discussie in 'bouwverslagen' gestart door heimhelicopters, 5 sep 2007.

  1. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.789
    Locatie:
    hengelo
    Even een korte update.

    Afgelopen weekend hadden we op zondag een hele mooie middag. Lang leve weeronline en buienradar. Ik kon op de buienradar inschatten dat het rond het middaguur droog zou worden en dat deed het ook. Had ik niet op buienradar gekeken had ik me de hele middag zitten opvreten omdat ik de accu's niet geladen zou hebben. Smorgens had je de hele dag afgekeurd. Gelukkig was dat niet nodig en kon ik even voor het middaguur de helies inpakken terwijl het nog regende. Het lijkt Noach wel maar dan andersom , hij ging een bootje maken terwijl het droog was.....
    Dit keer koos ik voor uni 1 en uni 2. Op het veld bleek de wind een stuk sterker dan de afgelopen keer en de lucht was iets droger. dat bleek direct omdat van beide helies de motoren niet lekker op volgas liepen. Bij uni 2 was dit opgelost door de carbsmart 10 graden warmer te zetten. Bij uni 2 werd het met 10graden hoger wel beter maar het was het nog niet helemaal. Waarom ik hem niet noges een keer 10 graden hoger heb gezet weet ik niet. Ik denk dat de motor daarna wel lekker gelopen zou hebben. Ik denk maar dat het aan mijn aandacht voorbij gegaan is omdat ik mijn gedachten bij de stabilo's had en bij ----->>full speed!!!!<<----. :cool::cool::cool::cool:
    Eerst de stabilo's: Beide hebben dezelfde instelhoek, de wind is sterker vandaag en wat laat zich zien vandaag?.. Uni 1 heeft ietsje moeite om rechtuit te gaan bij full speed/throttle. :rolleyes: Hij wil heel ietsje opboomen en om dat te corrigeren met voorover nicken is wat lastig. Misschien zou een beetje expo uitkomst bieden misschien heb ik wat speling op het stuur.
    Ten tweede -->speed<--: Dat Uni1 een sterkere motor heeft dan uni 2 laat zich duidelijk zien in de snelheid die hij maakt. Ik ga nu goed begrijpen waarom de TDRigid zo hard gaat. De electro motor heeft aso-veel vermogen. Wellicht meer dan 3x zoveel als mijn OS61 RX. Deze geeft nl 'maar' 1600Watt af. En de uni heeft natuurlijk verliezen in de paddles..... toch ben ik wel onder de indruk. :p Tjerk ook. Die vindt dat ik onmeunig aan het heen en weer knallen ben. Tjerk moet zijn nieuwe YS 50 inlopen en het tamme heen en weer vliegen verveelt hem enorm.
    Ik heb het figuren palette van vorig jaar nog maar eens gevlogen, want ik denk dat ik dit jaar dezelfde figuren nog maar eens met de wedstrijden ga doen. De veranderingen aan de helies zijn positief , ze vliegen allebeide een enorm stuk beter. Ik vind dat ze klaar zijn voor de wedstrijden van dit jaar. Nu hoef ik ze alleen nog maar heel te houden en heel gauw de frituurolie opstoken zodat ik veel oefening heb gehad en ik weer snel met de andere olie kan gaan vliegen. Waarom dan niet direct naar de andere olie overstappen? Tja, ik ben zuinig an grootgebracht en weggooien is zonde en het oale mot eerst op! :D:D
    Het moet gewoon gauw mooi weer worden en zomertijd enzo, dan kan ik dat spul snel opstoken en dan heb ik lekker veel geoefend en dat betekent dat ik dan heel goed kan vliegen en heel veel punten ga scoren. haha!! :-D:-D:-D
    Omdat de helies voor mijn gevoel nu af zijn ben ik in wat overige uurtjes weer aan het schuren gegaan aan de romp. Misschien komt die dan ook nog es af.
    Ik vind het wel ontiegelijk mooi zo'n romp........
    Zo, het is 23.48h. het is vandaag weer mooi geweest. ik ga te bed.
     
    Laatst bewerkt: 21 apr 2022
  2. 666yeti666

    666yeti666

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    3.872
    Locatie:
    Nijmegen
    Steven, altijd erg leuk om jou verhalen te lezen :)
    En als ik het bovenstaande lees, dan zie ik hier een potentiele elektro vlieger ontstaan ..... ?

    Bas
     
  3. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.789
    Locatie:
    hengelo
    Ja Bas, dat zie je wel goed. Ik heb nog maar 2 remmingen ervoor:

    1. Ik heb nog steeds 6 goeie brandstofmotoren die je aan de straatstenen niet kwijtraakt.
    2. Ik heb eens gekeken naar zo'n scorpion4035 en een jeti spin99. Nou vindt ik de prijs van de scorpion acceptabel maar zo'n regelaar...... ABSURD gewoonweg!
    Dan komen daaroverheen nog de accu's,....Nee ik wacht nog wel even.

    S.
     
  4. Lazerbeak

    Lazerbeak

    Lid geworden:
    2 jan 2005
    Berichten:
    1.284
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    Hey Shakin Stevens!

    Haha ja altijd lachen jou verhalen ! "Noa's arc.. hoe kom je er op, zo op de donderdag avond?!

    Wie weet tot dit weekend! Vlieg dan wel wat verder met al je capriolen. Doe het in het kader van je eigen veiligheid en die van anderen ;)

    Groenten,
    T-jerk
     
  5. EC135

    EC135

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    326
    Locatie:
    Limburg
    Als ik dat zo lees wordt het tijd om die goofy weer te vervangen voor een eigenportret MET die Curtis hoed van je.
     
  6. Wildeman

    Wildeman

    Lid geworden:
    31 aug 2007
    Berichten:
    19
    Locatie:
    Hengelo
    Ha die Steven,

    Inderdaad ietsjes verder zoals Tjerk aangeeft.....

    Ik ga graag naar de snackbar toe.... en heb liever niet dat die bij mij komt... ;)

    Hopelijk speelt het weer... weer een beetje mee dit weekend,

    Groetens,

    Nico.
     
  7. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.789
    Locatie:
    hengelo
    Hmmmm,



    Je hebt gelijk, het wordt er weer tijd voor:

    Even voor de duidelijkheid hier "the head", "the hat" -- Shakin Stevens --

    [​IMG]

    En gezien we hier het over "Heli Team Twente" hebben:

    [​IMG]

    Zoals je ziet wilden ze niet herkenbaar op de foto.

    Het is al gezellig met zijn 3en, echter kunnen we nog wel wat leden gebruiken.
    Aanmelding via email graag. :D:D:D:D:D:D:D:D:D:D Hahahahahahahahaha!!


    Ohw ja, als de heli te dicht bij komt, blaas je niet hard genoeg!!!!!!!!!! Hahahahaha!!!
    nu hou ik op hoor, straks lig ik nog naast m'n stoel.

    the Gooffffff.
     
    Laatst bewerkt: 13 mrt 2009
  8. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.789
    Locatie:
    hengelo
    even maar een TZ Shark update:
    Omdat ik geen zin meer heb om nog veel langer te wachten heb ik de servo leverancier nog maar eens gecontacteerd middels email. (zie permalink 84)

    Het blijkt dat de nieuwe DES servo's er nu zijn en dat nu het wachten nog is op de DS8900g. :eek: Ja jammer dan, als ik zo op het www rondsnuffel zijn die servo's overal zo'n beetje op, dus dat zou betekenen dat ik kan wachten totdat er een of andere japanner of koreaan de fabriek heeft omgebouwd zodat ze de DS8900g weer kunnen gaan produceren. :mad::mad: Omdat het nu zo langzaam aan weer mooi weer begint te worden en het gras weer begint te groeien moeten er servo's in de Shark!! :-D

    :rolleyes: Wat heb ik dus gedaan? Ik heb de winkel effe gebeld en overlegd dat het maar een DS8100g moet worden en dat ie er nog maar een standaart servo'tje bij moet doen. Dat was een heel erg goed idee vond hij en dus zit ik nu bij de voordeur te wachten op de TNT of een concurerende instantie.
     
    Laatst bewerkt: 21 apr 2022
  9. Lazerbeak

    Lazerbeak

    Lid geworden:
    2 jan 2005
    Berichten:
    1.284
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    Gaaf Steven!

    Dan heb je ook werkelijk alles? Bladen, ontvanger, uitlaatje?

    Groeten,
    Tjerk ;)
     
  10. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.789
    Locatie:
    hengelo
    Nou, de servo's zijn er. ik ben gisteravond natuurlijk gelijk aan de slag gegaan en een aantal kleine tegenslagen te lijf gegaan waardoor er geen tijd meer was om een paar plaatjes te schieten.
    Maargoed de servo's zitten erin, natuurlijk waren de kabels te kort :eek: , mechanisch is bijna alles afgesteld , dus dan kan het programmeren beginnen.
    Natuurlijk kwam ik dan weer een stuurstang tegen die te lang was en dus korter gezaagd moet worden. Dat soort dingen heb ik op zo'n moment echt geen zin in. Dan begint je zender te piepen dat de accu leeg is.......
    Allemaal waarschuwingen om maar eens te stoppen en gewoon naar bed te gaan slapen. :sleepy:

    Vanavond wellicht nog een moment er mee bezig en in princiepe zondag de maiden. :)

    groeten,
    Steven
     
  11. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.789
    Locatie:
    hengelo
    Jah, we zijn er weer.

    The bird has hovered! Het heeft toch nog wat voeten in aarde gehad maar het is toch gelukt. Zoals ik al vermeld had heb ik de servo's ogenblikkelijk in de heli gemonteerd. Plaatjes zeggen meer dus hier een plaatje:

    [​IMG]

    [​IMG]

    Eerst maar even wat over de servo's. Het zijn dus nogal goedkope servo's.
    Daar heb ik tot noch toe niks van kunnen merken, hoewel ik niet echt vergelijkings materiaal bij de hand heb. Wat me alleszins meeviel is de bij digitale servo's gevreesde "dead-band-zone". Ik heb em niet kunnen bemerken. de servo's reageren op het kleinste tikje tegen de knuppel ,maar ook als je de roerhoorns iets wil verdraaien met de hand merk je dat ie gelijk tegenwerkt. Ze keren ook exact naar hetzelfde punt terug als je de knuppel weer loslaat. Er zijn veel roerhoorntjes bijgeleverd waaronder het extra grote en extra dikke kruis die ik er hier op heb zitten. De twee onnodige delen heb ik er afgezaagd. Hoe ze op de lange duur zijn kan alleen de tijd uitwijzen.
    De staartservo moest bij deze heli een vrij korte arm hebben. 13mm is het geworden en het kon mooi op het gemonteerde schijfje.

    De gyrotol is de JR G770t. Ik had deze van Tjerk overgenomen. Tjerk was em zat want hij heeft em nooit goed ingesteld gekregen. Dat klopte natuurlijk als een bus , het lukte mij aanvankelijk ook niet. De heli bleef op onregelmatige intervallen de staart zo'n 20 a 30 cm heen en weer gooien. Zo kun je niet rustig vliegen en daar moest dus echt wat aan gedaan worden. De gain was ondertussen al tot een ernstig minimum gedaald en niets hielp. Dan maar een experiment met een metalen plaatje. Ook dat bracht niets. Wat nu?
    Ik had ondertussen de heli maar eens op de werktafel weer neergezet. De achtertuin is de ideale plaats om de heli te proefdraaien anders kun je wel tien keer op en neer naar het modelvliegveld. Daar heb ik dus echt geen zin in.
    Als ik dan op mijn troon zit in de hobbyruimte en zo naar de heli kijk gaan er vele dingen door mijn gedachten. Wat kan dit onregelmatige gedoe nu zijn?
    Op een rij: 1 als ie op tafel staat is de gyro doodstil. 2 Tjerk was ervan af sinds dat ie een spartan gemonteerd heeft. 3 (toch maar even genoemd) Ik heb precies hetzelfde probleem als Tjerk. 4 Het probleem is onregelmatig in zijn uitwerking.
    Ik denk in de richting van de gyro natuurlijk , daar zit echt het probleem. 1 en 2 en 3 en 4 is : de gyro is echt niet goed. Toch is die zo goed als nieuw. Ik weet het effe nog niet. Echter zijn schroefjes gewillig dus ik schroef van het ding maar eens het deksel eraf. Een printplaatje, wat leuk jou hier tegen te komen.. Maar hee, waarom kan ik jou heen en weer bewegen? Aha, ik weet nu wel waarom de heli niet strak te krijgen is. Dit moet gewoon de oorzaak van het probleem zijn. Nadat ik de gehele gyro aan beide zijden open gemaakt heb valt het binnenwerk er zo uit. Da's echt niet goed hoor. Ik kan echter niet zien hoe de fabriek bedoeld heeft dat dit vast zou moeten zitten. Ik weet wel hoe ik het vast ga zetten. Er zitten twee printplaatjes boven op elkaar die tussen twee kunststof plaatjes geklemd worden, althans dat zou zo moeten, maar het heeft wat speling. Ik doe wat drupjes bisonkit op de kunststof plaatjes in het gleufje waar de onderste print in leunt, dan gaat het geheel met wat drupjes bisonkit aan de buitenkant weer in het huis. Voor wat extra steun doe ik een heel klein stukje schuim aan de overige zijkant van de print die continue wat druk op de print zet zodat ie op zijn plaats geklemd blijft. Ook op de sensor heb ik een mini stukje schuim gelegd. Nadat de lijm gedroogd heeft heb ik de gyro weer dichtgeschroefd.
    En dan komt het moment dat je nog even een proefvluchtje moet (lees: wil) maken. Raad maar: niks mis meer. De staart staat! :-D
    Gauw even de motor afstellen wat hij loopt telkens warm en dat had alweer een plugje gekost. Tsjonge , die YS is supermakkelijk af te stellen zeg en dat zelfs zonder nitro. De volgas naald kan ik echter maandag pas afstellen als ik op het vliegveld ben , dat lukt niet in de tuin.
    Nog even hooveren..............ja alles okay tot zover. :p:p:p:p

    De gyrotol op de koeltunnel met een metalen plaatje tussen de schuimlaagjes.

    [​IMG]


    En de troep voorin, alles vast met groene blingbling ty-raps:

    [​IMG]

    Nou, Maandag moet het gaan gebeuren, de eerste vluchtjes op ons vliegveld.
    Daarna zal ik wat over zijn vliegeigenschappen gaan vertellen.

    tot dan.
     
    Laatst bewerkt: 21 feb 2010
  12. Wildeman

    Wildeman

    Lid geworden:
    31 aug 2007
    Berichten:
    19
    Locatie:
    Hengelo
    Dag Stefan :) , je zou Steven niet zijn als dit mysterieuze gyro niet probleem zou verholpen worden.

    En dit dankzij de "Unmatched JR quality in every detail" .. en jouw ongekende reparatie technieken. ;)

    Nee joh, flauwe kul, mooi dat het probleem verholpen is, we gaan er zeker bij zijn als de eerste vlucht op het veld gemaakt gaat worden.

    Groeten,

    Nico
     
  13. wrobijns

    wrobijns

    Lid geworden:
    13 apr 2004
    Berichten:
    3.687
    Locatie:
    Swalmen
    Altijd leuk om te lezen.
    En cool dat je het gyro probleem hebt opgelost.
    Ik ben benieuwd wat dit ding voor je vliegkunsten gaat doen.
     
  14. ferro

    ferro

    Lid geworden:
    4 nov 2005
    Berichten:
    1.013
    Locatie:
    emst
    wat een aparte heli is dat , is dat een 90er ?
    zit daar de koppeling op de motoras zoals bij vario en henseleit ? de heli ziet er groot maar mooi uit , ik heb nog nooit van dit merk gehoord.
    vooral het alu springt eruit.
    en je gyro is dus nu strak ondanks dat hij op het koelhuis geplakt is ?
    cheers ferry
     
  15. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.789
    Locatie:
    hengelo
    Hoi allen,

    Ja, inderdaad had ik dit niet verwacht en ik stond er ook nogal van te kijken en me te verbazen dat wat ik aantrof echt zo was........

    Hey Walter, Tjerk had dat ook al es gezegd. Echter ben ik bang dat mijn vliegkunsten vooral tussen mijn oren zitten. Oja, het uiteindelijke gewicht is geƫindigd op 4500gr. Jammer he?

    @Ferry,
    Inderdaad is het een 90er. Het is de TZ shark 90 van JSmodels. Het komt uit dezelfde fabriek als waar ook de Gohbee helies vandaan komen want dat zijn eigenlijk ook JSmodels helicopters.
    De koppeling is inderdaad net als bij Vario graupner en henseleit direct op de krukas gemonteerd. Ze hebben het wel zo gemaakt dat het op de normale 9,5mm krukas gaat. Daarvoor hebben ze een speciaal stuk alu gemaakt wat als moer dient. Met name dat stuk is wat minder vindt ik. Een detailfoto vind je in permalink 83 en 84.
    Dat de gyro op het koelhuis zit heeft voor zover ik nu heb kunnen ontdekken geen nadelige invloeden. Er zit ook nog es een metalen plaatje tussen en die dempt denk ik ook wel heel wat trillingen.

    morgen gaat ie uitgebreider vliegen, Vandaag was zoonlief aan de beurt.

    [​IMG]

    Je snapt het natuurlijk al, papa heeft een audi, Axel heeft nu ook een Audi. en die gaat natuurlijk harder dan papa's ferrari.

    Wat een mooie tijd.....

    Steven

    [​IMG]
     
  16. Lazerbeak

    Lazerbeak

    Lid geworden:
    2 jan 2005
    Berichten:
    1.284
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    Congrats Steven met een geslaagde maiden! Het "object" geeft een appart vliegbeeld, doet me meer denken aan een krokodil dan een shark. Ben benieuwd hoe hij zou vliegen met een beetje nitro erbij!

    Hoop dat Nico nog wat mooie foto's voor ons te posten heeft!
    (aanmaken met dat spul nico)

    Groenten,
    Tjerk ;)
     
  17. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.789
    Locatie:
    hengelo
    Ik hoop ook dat Nico gauw wat mooie plaatjes en /of filmpjes plaatst want ik heb met de laatste landing helaas iets te wild gedaan en hem te scheef neergeploft. De schade is zeer beperkt: 1 rotorblad en 1 landingspootje en een deuk in de staartbuis en mijn ego.
    Over het algemeen vond ik de heli goedmoedig vliegen. Het was nagenoeg windstil vandaag dus elke heli hoovert superstabiel. Ook de shark.
    Aan de ene kant is het enorme vermogen dat er is zeer byzonder, aan de andere kant was het volgas nog niet goed afgesteld of de max pitch nog te hoog. Verder was de eerste indruk zeer positief. Zelfs met die goedkope china blades. Wat ik beter vond is dat deze heli nog directer "aan je knuppels hangt" om het maar zo te zeggen. Verder lijkt het toch al veel op mijn uni's kwa gedrag.
    Ik ben dan ook nu wel benieuwd hoe hij hoovert in turbulente wind.

    Welnu, NICO! tijd voor plaatjes want:

    [​IMG]

    Steven
     
  18. laurens

    laurens Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2003
    Berichten:
    6.133
    Locatie:
    Oegstgeest
    Gecondoliflapstaart dan maar?
     
  19. Wildeman

    Wildeman

    Lid geworden:
    31 aug 2007
    Berichten:
    19
    Locatie:
    Hengelo
    Steven, erg balen zeg....

    Maar... als je de volgende keer weer zoiets uithaalt, graag voor de camera...

    Hier een foto, voor aanvang van de eerste vlucht (op het veld).

    [​IMG]

    [​IMG]

    Helaas alleen foto's zonder canopy.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Groeten,

    Nico
     
  20. holco

    holco

    Lid geworden:
    22 dec 2004
    Berichten:
    4.070
    Locatie:
    Capelle aan den IJssel
    Ziet er goed uit steven.

    Maar ik denk dat die erg lange slang aan de uitlaat niet echt bijdraagt aan het vermogen, misschien beter zo'n standaard kort slangetje met een 45 graden knik erin gebruiken, blijft de heli toch wat schoner en je hebt een stuk minder vermogen verlies;)

    Gr,

    Mario
     

Deel Deze Pagina