dagboek van een heli wedstrijdvlieger.

Discussie in 'bouwverslagen' gestart door heimhelicopters, 5 sep 2007.

  1. wrobijns

    wrobijns

    Lid geworden:
    13 apr 2004
    Berichten:
    3.687
    Locatie:
    Swalmen
    Steven,
    Hoe staat het met je Shark?
    Al heeeeeel langs niets meer van vernomen.
     
  2. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.789
    Locatie:
    hengelo
    Hey Walter,

    Leuk dat je er nog eens aan denkt. Ik heb de shark niet op een heel hoge prio staan.
    Omdat de originele koppeling een bevestigingsdeel heeft welke alleen op een OS motor past moest ik gelijk een nieuw onderdeel bestellen. Ik heb even wat tijd genomen om een kleine order te maken en die bij de fabriek besteld. Deze order is nu onderweg naar hier.
    Wat ik ook besteld heb is een 16 tands pinion, want de YS draait liever iets langzamer. En verder wat kleine spulletjes. Ik ben met name ook benieuwd hoe het bestellen bij de fabriek verloopt. Als er interesse blijkt te zijn wil ik wel bouwdozen deze kant op gaan laten komen. Ze hebben ondertussen ook een leuke heli die wat lijkt op een Vibe 50. Schijnt een erg goeie heli te zijn.....
    Dan als de bestelling binnen is zal ik mijn meisje nog even lief moeten aankijken zodat ik een paar servo's kan gaan kopen. Ondertussen maak ik haar keuken mooi in orde. Nee, gekheid , dat is helemaal niet nodig om servo's te krijgen hoor.. Al met al hoop ik wel dat ik em kan showen met de 1e D3D.
    Ik ben nieuwsgierig hoe die vliegt ,Tjerk is nieuwsgierig hoe ik ermee vlieg...... Zoals Tjerk ook zegt: we gaan het beleven!

    Ik ben de laatste tijd nogal bezig geweest met de carbsmarts op mijn uni 1 en uni 2. Maar door het mindere weer nog niet veel kunnen vliegen.

    Steven
     
    Laatst bewerkt: 6 feb 2009
  3. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.789
    Locatie:
    hengelo
    Pakketje uit China

    Wel wel,
    het pakketje uit china is er. De chinezen hebben zo rond januari hun eigen oud en nieuw en dan wordt er 2 weken niet gewerkt. Uiteindelijk was het pakketje hier met een dag of 10.
    Prima. Omdat ik niet voor 1 onderdeel een bestelling wilde doen heb ik maar wat meer troep besteld. Alles is goedkoop dus ook maar bladen en een uitlaat besteld, 2 upgrades en natuurlijk de speciale krukasmoer waar het eigenlijk om ging.
    Ik wilde toch wel eens wat van hun overige spullen proberen dus hier gaat ie.
    De bladen zijn echt chinees: goedkoop en bah wat een kwaliteit. Het eerste wat opvalt is dat ze er mooi en strak uitzien. bij nadere beschouwing blijkt de bevestigingsvoet geen 14mm maar 13,6 ofzo. Daar zijn natuurlijk geen opvulringen voor. Metalen bladhouders geven ook niet zo goed mee. Dus nog op zoek naar shims van 0,2mm. (Aha, schiet me net te binnen dat ik nog ergens een heel dun koperen plaatje moet hebben rondzwerven)
    Tailblades: nog goedkoper en best wel lekker hard. Dat zal wel gaan.
    Baseplate upgrade. Alle verhalen vertelden dat ie van carbon zou zijn , maar het blijkt aluminium. Ik weet niet wat voor schuifmaat de chinezen hebben, maar ik weet wel dat ze er minimaal 2 hebben. En die hebben allebeide een andere maat. Zo ook de gaatjes in de baseplate, ze kloppen niet en ik moest ze dus bijwerken.

    [​IMG]

    De uitlaat ziet er mooi uit, afwachten wanneer ie erafvalt zal ik maar zeggen. Nee zonder gekheid hij is netjes genoeg. De einddoppen hebben een naad die er wat lelijk uitziet. Daar kijk ik maar even doorheen.
    [​IMG]

    aangepast voor YS door mezelf.

    [​IMG]

    En dan waar het om ging , de moer voor de YS motor.........................
    De jongens van JSmodels hebben er blijkbaar nooit 1 getest, ik snap dit echt niet. Op de YS motor zit M8x1.0 schroefdraad en ze leveren hun moer met M8x1,25. Verkeerde tap in de machine gezet? Praktikantje aan het sukkelen geweest? zeg het maar. Ik ben blij dat ik direct contact heb met de fabriek. Dat werk 1:1 in de communicatie. Ben benieuwd hoe ze dit gaan oplossen.

    [​IMG]

    Steven.
     
    Laatst bewerkt: 15 feb 2009
  4. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.789
    Locatie:
    hengelo
    Na de chinezen op de hoogte te hebben gesteld van het probleem heb ik enige dagen niets van ze vernomen. Omdat ik iets minder geduldig ben dan hullie heb ik ze nogmaals gemaild en het antwoord was dat ze gaan kijken of ze het kunnen maken. ?!? Verder het advies om het OS onderdeel te gebruiken met een OS motor!!.................... eeh ja? heb ik die dan? of krijg ik dat van jullie?
    Niet dus. Omdat ik verwacht dat ze het onderdeel ook niet gaan maken heb ik de mijne maar aangepast.
    De schroefdraad heb ik eruitgeboord met 9,5mm. Vervolgens heb ik een bus gedraaid van staal die er weer inpast en daar zit nu M8x 1.0 in. De bus heb ik met 2K lijm verlijmd.

    [​IMG]

    En zo ziet het er weer uit zoals het was maar dan anders.

    [​IMG]

    Had ik al gemeld dat ik de JR G770T van Tjerk heb overgenomen? Als eerste had ik er een DS820 bij willen bestellen ,maar dat is niet helemaal gelopen zoals geplanned met de bestelling dus dat werd em niet. Ik heb na wat wikken en wegen toch de DS8900G erbij besteld. Ook de cyclic servo's heb ik lang over zitten te wikken en wegen. Ik wilde er wel wat sterkere en snellere servo's opzetten dan die ik op mijn Heimhelicopters heb. Ik heb niet lang hoeven te denken over DS 8915 : te duur, DS 8717 : ook prijzig , Hitec HS-6975HB : iets favorieter want ik heb het wat minder op met metalen tandwielen en deze heeft carbonites, verder is de prijs aardig maar nog wel van het type even verder sparen.
    Na het zien van de Graupner neuheiten '09 heb ik besloten om het heel anders te doen. Graupner heeft een "eigen" lijn digitale servo's en daar zit ten 2 hele mooien bij. de DES804 en de DES805. Hier heeft natuurlijk niemand ervaring mee, maar de specs zijn goed. de prijs ook: € 30,- . De lage prijs heeft denk ik ermee te maken dat hier een gewone en geen klokankermotor in zit. Ik heb zelf niet het gevoel dat ik op mijn cyclics een klokankermotor nodig heb. Ik hou wel van dngen uitproberen. Ik had al eerder van Hitec de HS-635HB uitgeprobeerd en die zijn mij op uni2 uitermate goed bevallen.

    preview:

    [​IMG]

    Ik heb de DES-804 's besteld 8,5 Kg en 0,1 sec voor 40gr lijkt mij prima!
    Toen ik begon met modelbouw vonden we 0,3 sec al snel. Lachen ofniettan.

    groet
    Steven
     
  5. wrobijns

    wrobijns

    Lid geworden:
    13 apr 2004
    Berichten:
    3.687
    Locatie:
    Swalmen
    Weer een mooie update.
    Als je nog vulringen voor bladen nodig hebt.
    Of koperen busjes. Ik heb ze.
    VEEEEEEEeeeeeelllll !!!
    Een paar pech jaren en je hebt er zo een hoop :(
     
  6. laurens

    laurens Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2003
    Berichten:
    6.133
    Locatie:
    Oegstgeest
    Als je dan toch bezig bent, heb je dat ook voor staartblaadjes?
     
  7. wrobijns

    wrobijns

    Lid geworden:
    13 apr 2004
    Berichten:
    3.687
    Locatie:
    Swalmen
    Opvulringetjes voor staartblaadjes?
    Of busjes?

    hoe groot?
     
  8. laurens

    laurens Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2003
    Berichten:
    6.133
    Locatie:
    Oegstgeest
    Opvulringetjes van 1.5mm dik, die ben ik helaas kwijtgeraakt bij kamer opruimen. Nu heb ik wel een setje staartblaadjes voor mn Tempest maar geen vulringetjes.
     
  9. wrobijns

    wrobijns

    Lid geworden:
    13 apr 2004
    Berichten:
    3.687
    Locatie:
    Swalmen
    Hebbik :cool:
    Ze liggen nu naast me.
    1,5mm dik
    10mm buiten diameter
    3mm binnen diameter

    Als dit is wat je zoekt. PM me even je adres en ik stuur ze op.
    Of wachten totdat je de 9256 kan betalen om ze samen te sturen?
    Antwoord maar in PM.
    We hebben het draadje al te veel vervuild.

    Sorry Steven :D

    :eek:ntopic:
     
    Laatst bewerkt: 22 feb 2009
  10. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.789
    Locatie:
    hengelo
    Geeft niet hoor, als we het maar gezellig hebben samen. Ik heb zelf onlangs ook nog van die ringetjes moeten maken. Ik heb ze uit een plaatje aluminium van 1,5mm gehaald en het mooi rond gedraaid op de draaibank. Handig hoor, zo'n ding.
    Bij de shark heb ik het opvulringen probleem opgelost met een stuk zegmaar dik plasticfolie. Het is nagenoeg 0,25mm en het past perfect. Ik had bij de pasgekochte NHP bladen ook nog wat ringen over maar dat is allemaal 1 en 2 mm. en das veel te dik.
    Ik heb gisteravond nog even de stickers op de kap geplakt. Meer dan de benaming sticker kan je het niet geven. Flunterdun spul en je kan het door de enorme rare bollingen in de kap er niet fatsoenlijk opkrijgen. Ik ga nog wel een keertje proberen te föhnen maar ik heb er weinig verwachting van. Aan de andere kant zou het mooi zijn om er tzt een GFK kap voor te maken. Dit zachte plastic is het niet.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Wat je wellicht graag wil weten is het volgende: Wat geeft de weegschaal aan?

    De heli met erin al 1 servo (gas) ,een 4cellige accu, de bladen, enz. echter zonder Gyro G770t, DES804's , DS8900g en een ontvanger.
    totaal 4025 gr.
    De gyro en servo's komen op 30 gr + 3x 46 gr+ 64 gr + ongeveer 50 gr = 282 gr

    Wat er op neer komt dat de heli zonder brandstof 4300 gr :) gaat wegen.

    Ik vind dat erg licht, Mijn uni's wegen gemiddeld 4700 gr, das al niet veel en die hebben dan een kunststof frame en een kunststoffen rotorkop. De shark is wel een full metal heli.

    Naja genoeg gezeurd, dat ding moet es gaan vliegen!!

    steven
     
    Laatst bewerkt: 23 feb 2009
  11. Lazerbeak

    Lazerbeak

    Lid geworden:
    2 jan 2005
    Berichten:
    1.284
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    Dat klopt! Gewoon doen!
     
  12. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.789
    Locatie:
    hengelo
    Juist,

    Geen punt bij Vermeij.............

    ;)

    :lol::lol::rolling::rolling:
     
  13. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.789
    Locatie:
    hengelo
    Effe ter voorlopige afsluiting van de shark: (want ik wacht nog op de servo's)

    [​IMG]

    en nog een.

    [​IMG]

    En dan nu weer uni star's

    Wat hebben we nu weer uitgespookt?:
    Eerst de probleemstelling: bij fast forward flight boomt de heli verschrikkelijk op sinds dat ik de bell/hiller mixverhouding heb aangepast. Zowel uni 1 als uni 2 doen dit dus. Ik heb lang na zitten denken wat er de oorzaak van zou kunnen zijn en heb zo'n beetje de hele rotorkop in mijn gedachten aan het draaien, vandaar dat ik nu een rotorkop heb ipv een menselijke kop. (zo Tjerk , heb je weer een idee om te fotoshoppen)
    De oplossing kon ik theoretisch niet in de kop ontdekken, ook practisch zag ik geen fouten of oplossingen in de rotorkop.
    Dus moest het misschien nog iets anders zijn. Ik bedacht mij waar nou nog verschillen tussen de eagle zat en de uni. Want ondertussen komen ze dicht bij elkaar in de buurt (vwb mijn vliegkunsten dan!) Tja. het bijna verwaarloosbare stabilo op de uni is anders ,want op de uni loopt de staartbuis schuin omhoog en daardoor ligt ook het stabilo met een negatieve hoekinstelling. Aan de andere kant is de oppervlakte van dat vinnetje zo klein dat ik me niet kan voorstellen dat dat effect heeft.......
    Fout dus: De vin heeft blijkbaar een enorme aerodynamische werking.
    Ik heb een kleine verbouwing gedaan aan het stabilo. Ze is nu verstelbaar en ik kan de gewenste instelhoek zelf bepalen.

    [​IMG]

    Simpel en doeltreffend.

    [​IMG]

    Heel ietsje achterover gesteld om hem horizontaal te krijgen.

    [​IMG]

    Hier nog iets beter zichtbaar.
    En dan ben je natuurlijk benieuwd naar de vliegeigenschappen hier door.
    Ik was volledig van mijn stoel gevallen als ik er op gezeten had. FFF was rechtuut. Nix opbomen , wel nog wat rol moeten toevoegen. Rechts , want het is een linksdraaier.
    Stall turns zijn bijna onbenullig, wat speert die heli nu enorm de hoogte in zeg. Een rolling stall turn wordt een stuk makkelijker want er is nu meer tijd voor de halve rol. Omdat de heli gewoon mooier spoort wordt de hele rolling stall turn mooier. Hier wordt ik wel blij van zo. Een geslaagde middag....

    Steven.
     
    Laatst bewerkt: 12 mrt 2009
  14. holco

    holco

    Lid geworden:
    22 dec 2004
    Berichten:
    4.070
    Locatie:
    Capelle aan den IJssel
    Steven,

    Beide paddles iets negatief wil meestal ook helpen tegen het Up-Boomen.

    Gr,

    Mario
     
  15. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.835
    Locatie:
    Nootdorp
    Ik had daar ook last van met mijn Flash, zwaardere paddles erop gezet en het was weg.
     
  16. EC135

    EC135

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    326
    Locatie:
    Limburg
    Ik heb net alles gelezen. (was wel even doorlezen)
    Leuk Steven.
    Leuk geschreven, duidelijke foto's, leuk van alle werkzaamheden die je uitvoert. Klasse
    Blijf dit zeker volgen !
     
  17. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.789
    Locatie:
    hengelo
    Mario, Dat heb ik inderdaad ook es gelezen in een vario catalogus. Ondanks dat het goed zijn werk zal doen wilde ik daar niet aan beginnen omdat 1: de heli inverted natuurlijk hetzelfde moet presteren als rechtop (Ik weet natuurlijk ook wel dat dat nooit zo zal zijn) zegmaar theoretisch moeten ze op nul, dan hou ik ze ook liever op nul. Achteraf gezien zou ik in geval ik de paddles versteld zou hebben een situatie gecreëerd hebben van remmen en gasgeven tegelijk.

    Rene: Ik had mijn paddlestang al eerder onder handen genomen en een juiste combinatie gevonden van de SAB paddles (35gr) en een stanglengte van 46cm.
    Met zwaardere paddles zou ik dus weer een mindere reactie hebben en dus een langere paddlestang nodig hebben. Op zich niet verkeerd ,maar daar had ik even geen zin in en daar zocht ik de oplossing in eerste instantie ook niet. Achteraf ben ik natuurlijk blij dat ik eerst het stabilo heb aangepast. Had dat niet geholpen was ik inderdaad ook teruggegaan naar de paddlestang en paddles. Maar dat zou ik dan met tegenzin hebben gedaan, want een langere paddlestang zou ook meer energie van de motor vragen en daar ben ik een beetje zuinig op.

    EC135: Welkom in mijn dagboek (of weekboek). Ik ben blij dat je het leuk vindt. Ik heb omtrent de werking van de rotorkop een heleboel vragen gehad en er nergens een duidelijk antwoord op kunnen vinden. Vandaar dat ik mijn bevindingen graag ergens documenteer. Zo kan ik het zelf ook nog es nalezen.... natuurlijk neigen mijn bevindingen ernaar om een heli te creëren die in staat is om de F3c figuren te kunnen vliegen.

    Maar omdat nu het kapitel speedfliegen den kopf aufsteckt (den Rigid ist superg**l !!!!), denken we ook een beetje in speed. Dat is voor f3c ook heel handig namelijk. Het verstellen van het stabilo heeft namelijk ook de speed van mijn heli verhoogd. Omdat het stabilo nu instelbaar is kan ik op eenvoudige wijze gaan zoeken naar de meest gunstige stand. Misschien kom ik er wel bij uit dat voor speedvliegen een andere stand nodig is dan voor hoveren. Jaha, want met het hoveren had ik dus ook extreem veel last van de windvlagen. Achteraf gezien wel logisch denk ik. Ik hoop weer op een winderige dag om ook daarme te experimenteren. Als ik 2 verschillende standen nodig heb mot er natuurlijk weer een servo aan...... ach, het houdt ook nooit op.

    Steven.
     
  18. holco

    holco

    Lid geworden:
    22 dec 2004
    Berichten:
    4.070
    Locatie:
    Capelle aan den IJssel
    Hoe neutraal is hij nu met de verstelde tailvin tijdens rugvlucht;)
     
  19. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.789
    Locatie:
    hengelo
    Zogauw ik (weer) op zijn rug durf te vliegen laat ik het je weten.:)

    Het stabilo staat nu op 0graden dus het zou hetzelfde moeten reageren. Maar toegegeven: ik weet het niet eerder dan wanneer gevlogen. :rolleyes:

    S.
     
  20. wrobijns

    wrobijns

    Lid geworden:
    13 apr 2004
    Berichten:
    3.687
    Locatie:
    Swalmen
    Gebruik je het stabilo echt bij F3C?
    3D vliegers halen hem er vaak af namelijk.
    Dan vangt hij helemaal geen verkeerde wind.

    Maar dat is alleen relevant in figuren die tegen de flow van de stabilo ingaan. Je kunt het eens proberen als je anders niet tevreden bent.
     

Deel Deze Pagina