dagboek van een heli wedstrijdvlieger.

Dat is inderdaad wat ik meende te zien: Dat het hoofdtandwiel deels in de "frees-uitloop" van het pinion aangreep, en in die uitloop is het tandprofiel niet meer gelijk aan wat bij de modulus hoort.
E.e.a. zal vermoedelijk weer wat op elkaar in moeten lopen, maar ik denk wel dat dit zich beter zal gedragen, Hopelijk wat minder geruis en wat minder wrijving en elastische vervorming van het hoofdtandwiel.

De verbeterde kamming is in ieder geval absoluut duidelijk zichtbaar in de gelijkmatiger vet verdeling op de main gear.
 
Ik heb al enige tijd niks meer van me laten horen. Dat heeft wat te maken met privé drukte, maar vooral ook omdat mijn club haar nieuwe veld in gebruik heeft genomen. Ik heb dus wat tijd besteed aan vliegen en daarbij is weinig nieuws ontstaan. Ook vandaag was ik op de club en trof een wat rauw geluid mijn aandacht. Vanavond heb ik het even onderzocht en inderdaad, er is een lager van de motor stukgelopen.

s!AhI3U_HPNMSM513wBdOUk2cnoQtq


Het stukgelopen lager.

s!AhI3U_HPNMSM51zJcFb5hm7scVmf


Pers beugel gemaakt. Helaas is de as wel wat beschadigd door het heet gelopen lager. Dat bemoeilijkte het demonteren enigszins. De pers hielp. Maar om het lager er vervolgens uit te halen moest ik het binnendeel wel vast hebben zitten in de buitenring van het lager. Omdat de ring inhet lager er niet meer was rolden de kogels allemaal naar één kant. Die heb ik weer verdeeld en vervolgens gefixeerd met bakpoeder en seconden lijm. Dat heeft gewerkt. Het lager kwam naar buiten toen ik het op de draaibank eruit perste.

s!AhI3U_HPNMSM51vutSlvdXbGnv1Q


Nieuwe lagers erin gedrukt en morgen alle troep van de magneten verwijderen.

s!AhI3U_HPNMSM51qbzsI9W8fUm-Nb


Tot morgen....
 
Hmmm, dat van :"tot morgen" is niet gelukt. Wat is er gebeurd? De eerste testrun leek goed te gaan totdat de motor minder mooi ging lopen, ik een geurtje rook en daarna wat wolkjes zag opstijgen. Snel uit en kijken. Hmm, niks te zien. Nog even voorzichtig proberen. Flits, vonkslag in de motor. Motor maar weer uitbouwen en open maken.

s!AhI3U_HPNMSM52fuwBjS7_ZO0nIv


2 wikkelingen zwart. Jammer, de motor dus ook nog opnieuw wikkelen. Weer een avond weg. Dus de avond daarna weer eer testrun.
Motor toert op naar 500 en zakt daarna terug naar 300 tpm. ESC? Andere ESC erbij en weer testen. Motor loopt nu goed. Conclusie ESC heeft ook een klap gehad van de vonkslag.
Al balend een tweede handse Jive Pro 80HV gekocht. De daaropvolgende avond bedenk ik me toch nog om de defecte Heli Jive eens te resetten en opnieuw in te stellen. Waarachtig, de Heli Jive doet het weer. Gauw de boel weer in elkaar zetten. Rotorkop er weer op. Schroeven lock titen, enz. Vanmorgen nog gauw even een hover in de tuin gedaan. Pfffw, alles op tijd klaar voor de Euroheliseries die dit weekend in Odoorn gevlogen wordt. Het zit er met het weer ook goed uit. Het wordt vast een mooi weekend!
 
Laatst bewerkt:
Was dit de motor die je zelf al gewikkeld had? Succes dit weekend!

Nee, dit is een andere motor. Deze heb ik 13 jaar geleden zelf gekocht en heeft in die tijd flink wat uurtjes gedraaid. Ik heb er destijds 2 tegelijk gekocht en de tweede motor van toen zal ik preventief dit najaar ook maar eens van nieuwe lagers voorzien.
 
We zijn weer thuis van een weekend euroheliseries. wederom de Odoorner Luchtvaartclub, want dat is een prima plek met een prachtig veld. De vooruitzichten aangaande het weer waren goed. Voldoende zon met een windsterkte van 2 a 3 Bft. Helaas dacht het weer er op het laatste moment toch iets anders over en woei het ons weer kats deur de box heen. De wind was het ene moment sterker dan het andere moment maar het was wel de hele dag een crosswind.

s!AhI3U_HPNMSM6BL1nbr3hh2U7i_-


Hier Steve Roberts bij dichte bewolking.

s!AhI3U_HPNMSM6A5bUp8x5BrsAjFk


En hier Mark Christy bij zonnig weer...

Door de crosswind lieten de resultaten bij de meeste, zo niet alle, piloten lagere scores zien. Mijn eerste ronde was weer een binnenkomertje en scoorde het laagst. Mede doordat ik met het aanvliegen van de autorotatie een erg hoge snelheid had en relatief dicht bij vloog, had ik een brainfreeze en maakte ik de autorotatie niet. De tweede en derde ronde waren gelijkwaardig en met een autorotatie.

s!AhI3U_HPNMSM6Be6dWivVGUSO0xO

s!AhI3U_HPNMSM6BgdLp9vSH3Mihqa


s!AhI3U_HPNMSM6BljP4o7bBa9nFgC


Eerlijk gezegd ben ik niet ontevreden. Het waren lastige omstandigheden. Op zondag werden de finale rondes gevlogen voor de beste 10 piloten. Dus ik heb lekker een dagje kunnen kijken. Daar leer je ook wel van.

s!AhI3U_HPNMSM6Al-8jhZBB0QlsR9


Bruce met zijn Hirobo Eagle 4.

s!AhI3U_HPNMSM6AX45IDovot2qJSv


Stephan Burndorfer met zijn prachtige Staysee III.

s!AhI3U_HPNMSM537Ol_yYRdt2X8qB



s!AhI3U_HPNMSM53slp3_muS_0oRiN


Groeten en komende zaterdag de laatste nationale wedstrijd bij Almere.
 
Laatst bewerkt:
De zaterdag is voorbij. Het was een dag met prachtig weer en weinig wind. De wind stond ook vandaag 90gr haaks op de vlieglijn maar nu van achteren. Vandaag was dat geen probleem want de wind was zwak. Vandaag waren niet alleen de weersverwachtingen goed maar de werkelijkheid ook.
Ik mocht gelijk het spits afbijten en ging met de hoogste concentratie in de cirkel staan. Ik moest weer even wennen aan de omgeving want de grote windturbines geven je het gevoel dat ze veel dichterbij zijn dan dat ze werkelijk zijn. De eerst ronde eindigde met een verassing voor me.

s!AhI3U_HPNMSM6D4vWAV7-F2u_9pZ


181 punten! De 180 limiet is gehaald en ik heb weer een volgend doel bereikt! Gaan we dit nu volhouden? De tweede ronde was beduidend minder goed en de laatste kunstvlucht figuren gingen nogal scheef en of verweg. Het resultaat was minder maar meer dan ik had verwacht.

s!AhI3U_HPNMSM6D1IAWPpD6Fdb4mx


De derde ronde ging weer wat beter voor mijn gevoel en de punten lieten nog een stijging zien. Dat was wederom een verassing.

s!AhI3U_HPNMSM6DzIo0HsRxOrxBz2


Zeer tevreden over de resultaten, prachtig weer. De dag kon niet meer stuk.
De vierde ronde is een ronde met de moeilijkere figuren van het final programma. Ik wist dat ik met deze weersomstandigheden alle figuren moest kunnen vliegen. Ik had ze alleen nog nooit met geslaagd resultaat op volgorde doorlopen. De hover figuren werden helaas erg slecht. De kunstvlucht figuren begonnen goed. De candle leverde goed wat punten op . De inverted cuban eight werd heel mooi, maar had toch hier en daar wat foutjes. De driehoek ging helaas mis omdat na de eerst rol de snelheid te laag was. De laatste 2 figuren hebben geen punten opgeleverd. Van de inverted umbrella snap ik dat nog , maar van de autorotatie niet.

s!AhI3U_HPNMSM6Dv9OqViyGfv5mWA


s!AhI3U_HPNMSM6Dns5sb90qtNwMqM


En hier nog het filmpje van de derde ronde:


Groet!
 
Al weer een hele tijd geleden dat ik weer wat schreef en terecht want er was ook eigenlijk niks nieuws te melden. Vandaag wel. Ik had al enige tijd in gedachten dat ik qua techniek weinig meer verbeteren kan aan de helies behalve dat ik mogelijk met nog snellere en sterkere servo's nog wat meer stabiliteit kan binnen halen. In mijn zoektocht naar servo's kwam de uiteindelijke keuze bij de GDW 992 en 995 servo's uit. Dit zijn de topservo's van GDW en toch maar 80 euro per stuk.

s!AhI3U_HPNMSM6g5Kl0enJViIFbcx


Vol alu huis, brushless en HV. Ik vond een set 2e hands en heb die overgenomen om ze aanstonds uit te proberen. Ik verwacht dat de gain's weer verder omhoog kunnen. Maar omdat de servo's al nagenoeg 2x sneller zijn dan de servo's die ik erin had zal het wellicht al stabieler zijn zonder aanpassingen.
Vandaag heb ik de servo's ingebouwd. Dat kostte geen moeite natuurlijk.

s!AhI3U_HPNMSM6g3Iq-7kGCqrYAOB


s!AhI3U_HPNMSM6hBWsJOWw3tV_tda


s!AhI3U_HPNMSM6g-mEQNq-jQN_S05


Groet maar weer!
 
Laatst bewerkt:
We zijn weer ruim een maand verder. Het klussen aan het huis van mijn zoon neemt eea aan tijd in beslag en met de koude heb ik niet altijd zin om mijn hok in te duiken. Misschien aanstonds maar eens een verwarmingsplaat er monteren....
Wat is er nieuw vandaag? Ik heb eens een set serieuze scharen gekocht.

IQQIsKlE4v2zSo5qe_3eggWjAR_ApW1S8Pa-QmvxrmmvyHY


Met een laatste project viel me op dat er enkel op de naad wat luchtbellen zijn ontstaan die er voordien niet waren, omdat ik vrij zeker was dat ik alles goed luchtbelvrij had aangedrukt. Ik kon enkel nog maar concluderen dat de luchtbellen ontstaan zijn bij het samenvoegen van de beide mal heften. Dat betekent dan weer dat de randjes van de gelamineerde glasweefsels niet voldoende afgeknipt waren. Deze linker schaar is een gebogen schaar met kartels aan 1 kant. Een gebogen schaar had ik wel, maar zelf gemaakt van een gewone schaar en dus zonder kartels. De kartels voorkomen dat de glasvezels naar voren in de schaar schuiven tijdens het knippen.

IQSEgfdjq9kZTYEcjV7PFmjCARFF00AsCjikGOEcHNQSlDc


Het zijn hele fijne kartels. Ik voorzie wat problemen bij het schoonmaken van de scharen.

Daarnaast heeft de bouw van de eerste gestretchte romp een beloning opgeleverd. Tevens voor de tweede romp heeft hij betaald en ik heb daarvoor een pakket ontvangen met 2 servosets. 1 set had ik al gekocht in de modelbouw forum markt en met de 2 nu geleverde sets kan ik de 2e en 3e heli ook van deze servo's voorzien. Echter zat er nog meer in het pakket. 1 set JR f3c bladen van 720mm en een Vulcan set van 745mm beide om eens te proberen en een mal van te maken. Daarna is het dan de bedoeling om toch wat te experimenteren met wat modificaties. Sowieso is er het plan om de JR bladen een stuk van het blad weg te halen aan de root kant. Dat deel van het blad draagt namelijk nauwelijks bij aan lift maar wel aan weerstand. Ik ben niet de eerste die dat doet overigens.
Daarnaast nog een goodie omuit te proberen. Een Futaba CGY755.

IQRQLAnlGYdZQJGMuZ65jXGBAZ760YI5SRrRSA_DUEfmjRo


Ik had de CGY750 al eens geprobeerd en er geen betere resultaten mee behaald dan met de 3digi. Als het weer weer beter wordt hebben we tenminste genoeg te doen.
Voor nu nog wat rompen en canopy 's te maken.

Steven.
 
Laatst bewerkt:
Tis al weer even geleden. De afgelopen maand had ik een strakke bouwagenda gemaakt om 1 rompbaf te maken, 1 compleet nieuwe te maken en 5 cockpit kappen van de Hirobo Eagle 3. Op dit moment is de ene romp af en naar de koper gestuurd. 4 cockpit kappen zijn uit de mal en een tweede romp zit in de plamuur en kan daarna geverfd worden.

IQQeKpMgjMSITJy-iz_WSG19Aaq6ZQ_0UMJWqPvM2unI5P4

Hierboven de romp die af is. De volgende mag groen worden.

IQSyjqMJTcePRIRMMGm-uYN0AavkmejN_Ax4lPgapHCCzyE


3 kappen die al af waren.

IQSpKdMYmvF3RoqDA4ROgqG8AeX-CGLHi9ofwciFIL8FpZY


en de 4e die ondertussen ook gelost is. De nioeuwe scharen knippen heerlijk, da´s echt een aanwinst. tevens heb ik 2K blanke lak gekocht en een koffer met spuitpistolen in de aanbieding. Je moet die apparaten wel telkens na gebruik heel goed schoonmaken maar het werkresultaat is geweldig. In deze set zitten ook filters die in de verfbekers gaan. Mocht je verf wat ongerechtigheid hebben dan raakt de naald niet verstopt. Heerlijk, ik heb al meerdere keren met een verstopte spuit te dealen gehad en daar wordt ik geheel niet blij van.

Vandaag heb ik mijn 3e wedstrijdheli erbij gepakt om de kop om te bouwen met het SSL2 centraalstuk, want deze moest nog. Ook had ik als betaling voor de 2 reeds geleverde rompen 2 servosets van GDW gekregen en die moeten nu ook maar eens ingebouwd worden.

IQQCWAYZavn8Tp73ky4r-OjrAYdua_7gJcvyu39ODo1QXGM


IQQbODUqRg5QTYEgeDG3q2ZvAYNzA83WfIJW1IOK_ArLF_Y


IQR-dMYDYltSTqFFqUCf2_O-AV1cCdhK5_JLojwmNuZLxas


Over enige tijd wanneer ik weer een beetje gewend ben met deze heli met deze veranderingen, dan gaat het tijd worden om de heli te stretchen. De spullen daarvoor zijn binnen. Daarna kan ik met langere bladen gaan testen.

ik ben benieuwd, maar eerst mag de temperatuur nog wel wat omhoog buiten.
 
Laatst bewerkt:
Back
Top