Dalton Extra300 Mark Leseberg-edition 123''

Opletten wanneer je nylonboutjes bij de doe het zelf zaak koopt; deze zijn soms uit teflon-achtig plastic en zijn erg hard. Bij Aerobertics hebben ze er met een dikke kruiskop, héél handig.
 
ik heb ook 4M nylon geplaatst in mijne krill sukhoi voor de bevestiging van de hoogteroeren
 
Laatst bewerkt:
De romp begint vorm te krijgen.
De verbinding tussen de voor- en achterzijde gebeurt met een aantal 6mm dennenhouten latjes.
Ik heb eerst de tussenverbanden tussen de verschillende spanten aangebracht. In tegenstelling tot de Carden worden deze enkel verbonden (dus niet kruislings). Ik ben benieuwd of dit voldoende is om voldoende torsiestijfheid te kunnen krijgen. Dit zal ik wanneer de romp af is toch nog eens moeten testen. Ik hou er rekening mee dat ik uiteindelijk toch kruisverbanden aan het maken kom.

IMGP3735.jpg


Daarna ben ik de latjes gaan verlijmen. Dit is toch een behoorlijke klus.

IMGP3738.jpg


IMGP3737.jpg


IMGP3740.jpg


IMGP3743.jpg


IMGP3745.jpg


IMGP3744.jpg


Nu moeten de balsalatjes nog gelijmd worden. De komende week heb ik wat minder tijd. Dus dat moet er dan meer even tussendoor.
 
De onderzijde van de romp is verder afgewerkt.
Ik heb voor stevigheid de dwarsverbindingen in de romp verlijmd met driehoekjes. Dit zorgt er straks voor dat de dwarsverbindingen na de nodige vluchten niet te gemakkelijk loslaten. Dit stond niet in de bouwbeschrijving maar uit ervaring doe ik dit altijd standaard. Bij de Carden zit alles dan ook nog perfect op z'n plaats.

IMGP3758.jpg


Daarna heb ik de triplex plaat ingelijmd waaraan het staartlandingsgestel wordt geschroeft. Ik ga ook niet een exemplaar van Krill gebruiken. Is licht én sterk.
De constructie is zo gemaakt dat het stevig is, maar bij een erg harde landing er ook weer eenvoudig uit kan breken, zonder dat de staart wordt teveel wordt beschadigd.

IMGP3748.jpg


IMGP3750.jpg


Voor de aansturing van het richtingroer wordt een triplex plaat ingelijmd waarin 4 (!) servo's geplaatst kunnen worden. Tevens is er een uitsparing gemaakt voor eventueel een aansturing (push/pull) vanuit de romp. Dit laatste heeft mijn voorkeur. Dus dat ga ik in principe doen, zeker omdat er anders teveel gewicht in de staart komt. Maar dat zien we later wel weer.

IMGP3752.jpg


IMGP3754.jpg


Tevens wordt in de start alles nog een keer extra verstevigd met balsaliggers tussen de dennenhouten latjes. Gewoon licht en stevig.
De staart is klaar.

IMGP3759.jpg


IMGP3762.jpg
 
De afgelopen dagen heb ik verder gebouwd aan de romp. Nu zijn alle balsalijsten ook in de romp gelijmd

IMGP3769.jpg


IMGP3770.jpg


Daarn heb ik eerst een zijkant van de romp beplankt. Deze bestaat uit 4 balsaplanken van 2,5 mm dik. Nadat ik deze aan elkaar heb gelijmd zijn ze met PU-lijm aan de romp gelijmd. Dalton adviseerde hiervoor een hulpconstructie te maken van een plank langs de volle kant van de romp. Deze moest vervolgens vast gezet worden aan de romp met klemmen. Ik heb een poging ondernomen, maar het werkte niet goed.

sheeting20jig201.jpg


Op flyinggiants vond ik een andere en veel eenvoudigere manier. Gewoon de romp op de zijkant leggen en beplanken. Wel goed verstevigen met gewicht zodat alles mooi recht is. Doordat de romp kaarsrecht is, werkt dit goed.

IMGP3774.jpg


IMGP3776.jpg


IMGP3781.jpg


IMGP3782.jpg


Toen ik een rompzijkant had gelijmd kwam ik tot de ontdekking dat er toch nog enige torsie in de romp zat. Waarschijnlijk zou dit met de andere zijde ook beplankt minder zijn, maar desondanks heb ik besloten de tussenspanten extra te verlijmen door het aanbrengen van een extra balsalijst. Hierdoor is er sprake van een volledig kruisverband. Volgens Dalton hoeft dit niet, maar nu kon ik er nog goed bij. Bij een volledige beplanking kon ik niet meer bij de onderkant. En het resultaat is verbluffend. Veel minder torsie.

IMGP3788.jpg


De komende dagen de rest van de romp afwerken.
 
Laatst bewerkt:
Goede beslissing om volledige kruisen te gebruiken! Ik heb nog niet veel kisten gevlogen waar er geen torsie in zat.
 
Ook de andere kant van de romp heb ik beplankt door deze op de zijkant te leggen. En het is een kaarsrecht resultaat geworden.

IMGP3796.jpg


IMGP3798.jpg


Dalton geeft het als een optie aan om een deel van de voorkant van de romp te beplanken met 1,5 mm balsa. De reden hiervoor is om de folie op deze plek goed bevestigd te krijgen. Omdat het toestel waarschijnlijk aan de staart te zwaar zal zijn (hier moeten t.z.t. nog gewichtsbesparingen aan o.a. het richtingroer plaatsvinden) mag de voorkant best wel enkele grammen zwaarder worden. Dus heb ik de voorkant beplankt. Ik heb er wel voor gekozen op één deel af te wijken van het advies van Dalton. Ik heb de onderzijde is verder beplankt als wordt geadviseerd. Op deze manier kan ik beter en mooier de koelopeningen voor de uitlaten maken. Dus zal een deel van het extra gewicht ook weer weggehaald worden.

IMGP3799.jpg


IMGP3802.jpg


IMGP3804.jpg


De komende dagen de onderzijde van de romp verder afwerken.
 
Keep up the good work,ben nu al weer nieuwschierig naar het kleurenschema!
Ben blij als m'n Emhw Challenger 2.70m binnenkomt kunnen we ook eens gaan bouwen hierzo.

Grt.
 
Dat beplanken is zeker geen slechte zet... Anders is het inderdaad altijd een warboel met die folie!
 
De onderkant van de romp is klaar. Het landingsgestel en staartwiel is gemonteerd.

IMGP3807-1.jpg


IMGP3808.jpg


Voordat ik de bovenzijde van de romp ga afbouwen, maak ik eerst het stabilo en de vleugels. De romp kan ik nu nog gemakkelijk op z'n kop leggen om de instelhoekken mooi en goed gemeten en ingesteld te krijgen. Ik heb het zo ook met de Carden gedaan en dat werkt uitstekend.

Ik begin de komende week met het stabilo.
 
De eerste stappen voor het maken van het stabilo zijn gezet.
Ik heb eerst alles precies op de styropor kernen uitgetekend. Hiermee ben ik er zeker van dat beide stabilohelften precies identiek zijn. Het valt op dat de hoogteroerservo ver in het stabilo bevestigd moeten worden. Maar gezien de grootte van het hoogteroer t.o.v. het totale stabilo en de aanwezigheid van de stabilobuis kan dit ook niet anders.

IMGP3809.jpg


Voor de bevestiging van de servo's in zowel het stabilo als de vleugel levert Dalton precies passende "bouwpakketjes" voor de servo's mee. Ze passen precies voor een Hitec 7955TG servo. Zelfs een malletje voor het uitfreezen van het stabilo is meegeleverd.

IMGP3794.jpg


Daarna heb ik de uitsparingen met een soldeerbout gemaakt. Hierin pasten de servohouders precies.
De stabilobuis word volgens de bouwbeschrijving "koud" in het stabilo gelijmd. Ik ben toch maar voor zekerheid gegaan en heb aan het einde alsnog een triplexplaatje gelijmd waarin de stabilobuis precies past.

IMGP3831.jpg


De komende dagen de stabilo's beplanken.
 
Mooi toestel! Zeker een goede keus... Wat betreft de bouwwijze van de romp lijkt deze erg op de EMHW Katana 3.10 die ik zelf gebouwd heb! Die standaard de kruizen in de romp heeft voor de torsie (onder en boven)

katana.jpg



P1000072.JPG


De romp heeft alleen geen beplanking....
 
Laatst bewerkt:
Het stabilo is beplankt. Vroeger gebruikte ik daar textielijm voor. Maar bij de Carden werd geadviseerd dit te doen met polyeurethaanlijm. En dat is goed bevallen. Deze lijm trekt mooi in zowel hout als tempex, waardoor er een erg sterke constructie ontstaat. Omdat deze lijm aanzienlijk uitzet (en dus de poriën vult) moet e.e.a. wel fors aangedrukt worden. Je kunt het ook vacuum trekken, maar die apparatuur heb ik niet ter beschikking. Dus doen we het aandrukken met trottoirtegels en extra gewichten.

IMGP3835.jpg


IMGP3838.jpg


Daar na heb ik de voor en achterlijsten eveneens met polyeurethaan gelijmd.

IMGP3840.jpg


IMGP3844.jpg


Het lossnijden van de hoogteroeren doe ik pas op het laatste moment. Dit i.v.m. de afstelling van de juiste instelhoek en de afstelling voor de vleugels. Dat gaat op deze manier het gemakkelijkst.

De komende week het stabilo verder afwerken met de bevestiging e.d.
 
Afgelopen dagen de stabilo's verder afgewerkt. Ik heb ervoor de gekozen om van de bouwbeschrijving af te wijken en een andere constructie van de stabilobevestiging te maken. Volgens Dalton moet het stabilo via de stabilobuis vergrendeld worden. Maar ik vond het eenvoudiger om de methode te gebruiken die ook om mij EF Yak werd gebruikt. Gewoon een triplex spant maken en dit met 2 nylonbouten M4 te bevestigen. Heel simpel en oerdegelijk. Ik snap niet waarom Dalton (maar ook Carden) nog de andere methode gebruiken bij hun bouwdozen.
Het spant heb ik met constructielijm tegen het stabilo gelijmd.

IMGP3845.jpg


IMGP3850.jpg


Daarna heb ik pas de koker voor de stabilobuis in de romp gelijmd. Ik heb met een malletje aan beide kanten de precieze hoogte afgesteld, zodat het stabilo mooi recht aan de romp wordt bevestigd. Alles paste perfect.

IMGP3851.jpg


Daarna ben ik het stabilo gaan passen om de juiste instelhoek van 0 graden te krijgen.

IMGP3857.jpg


IMGP3855.jpg


Bij precies 0 graden heb ik de gaten in de romp geboord voor bevestiging van de nylon M4 boutjes.

IMGP3859.jpg


De nylonbouten alleen geven onvoldoende sterkte, daarom moet er aan de voorzijde van het stabilo nog een hardhouten antirotatiepin worden aangebracht.

IMGP3864.jpg


Bij de Dalton valt deze antirotatiepin in een aluminiumbuisje. Even goed uitmeten en alles past perfect. Daarna heb ik dit aluminiumbuisje in de romp gelijmd.

IMGP3861.jpg


IMGP3863.jpg


Nu zit het stabilo perfect aan de romp bevestigd.

De komende dagen ga ik beginnen met de bouw van de vleugels.
 
We zijn begonnen aan de vleugels.
Ik heb eerst gekeken of de vleugels wel mooi strak aan de romp aansluiten. Want achteraf, na beplanking, alles mooi te laten aansluiten is niet gemakkelijk. En het is maar goed dat ik dat het eerste heb gedaan. Want beide vleugels sluiten aan de voorzijde keurig aan de romp aan, maar aan de achterzijde niet. Hier zit een opening van ongeveer 8 mm. Ik heb daarom eerst de vleugel mooi laten aansluiten door met een snijdraad deze 8 mm. weg te halen. Daarna past het perfect.

IMGP3867.jpg


Net als bij de Carden ben ik daarna alles op de vleugel gaan uittekenen om beide vleugels precies hetzelfde te gaan bouwen. Net als bij de Carden verstevig ik de rolroeren met koolstof roofings.

IMGP3873.jpg


Met een snijdraad heb ik de ruimten voor de servo's uitgehaald. Ook hiervoor levert Dalton perfect passende "bakjes" erbij.

IMGP3878.jpg


IMGP3880.jpg


Daarna heb ik de vleugelbuis in de vleugel gelijmd. Dit doe ik altijd met PU-lijm. Vult nl. er mooi op. Aan de bovenzijde van de vleugelbuis zit een opening waar de gloeidraad doorheen is gegaan. Deze vul ik op met een balsa-latje. Zo komt alles mooi en strak te zitten.
Om de krachten op de vleugelbuis mooi te kunnen verdelen over een groter oppervlak verstevig ik het uiteinde met een triplex latje van 4 mm. Aan de andere zijde van de vleugel heb ik dat ook gedaan alleen daar van linksvoor naar rechtsachter. Volgens Dalton is dat niet nodig, maar het geeft toch een veiliger gevoel om het wel te doen.

IMGP3883.jpg
 
Back
Top