Afgelopen dagen de stabilo's verder afgewerkt. Ik heb ervoor de gekozen om van de bouwbeschrijving af te wijken en een andere constructie van de stabilobevestiging te maken. Volgens Dalton moet het stabilo via de stabilobuis vergrendeld worden. Maar ik vond het eenvoudiger om de methode te gebruiken die ook om mij EF Yak werd gebruikt. Gewoon een triplex spant maken en dit met 2 nylonbouten M4 te bevestigen. Heel simpel en oerdegelijk. Ik snap niet waarom Dalton (maar ook Carden) nog de andere methode gebruiken bij hun bouwdozen.
Het spant heb ik met constructielijm tegen het stabilo gelijmd.
Daarna heb ik pas de koker voor de stabilobuis in de romp gelijmd. Ik heb met een malletje aan beide kanten de precieze hoogte afgesteld, zodat het stabilo mooi recht aan de romp wordt bevestigd. Alles paste perfect.
Daarna ben ik het stabilo gaan passen om de juiste instelhoek van 0 graden te krijgen.
Bij precies 0 graden heb ik de gaten in de romp geboord voor bevestiging van de nylon M4 boutjes.
De nylonbouten alleen geven onvoldoende sterkte, daarom moet er aan de voorzijde van het stabilo nog een hardhouten antirotatiepin worden aangebracht.
Bij de Dalton valt deze antirotatiepin in een aluminiumbuisje. Even goed uitmeten en alles past perfect. Daarna heb ik dit aluminiumbuisje in de romp gelijmd.
Nu zit het stabilo perfect aan de romp bevestigd.
De komende dagen ga ik beginnen met de bouw van de vleugels.