Damen multicat 3013, 1/50 scratch build

Dat is nu de plafond plaat geworden
Wordt niks met dat beroep: zitten allemaal gaten in.
Image%20(4).jpeg

Bierklem
20200906_143547.jpeg

Dak liggers nog zichtbaar
20200906_162646.jpeg

Dak in ruw vorm klaar
20200906_183433.jpeg

Hey Tug dat maak je mooi hoor, of je nu dakwerker moet worden daar spreek ik mij niet over uit, maar als modelbouwer kom je er toch goed uit.
Er kruipt stilletjes veel werk in dat scratchbuilden he, maar van die kraan van jou ben ik zeker fan. Als je ze ooit in serie gaat bouwen voel mij geroepen om er een paar af te nemen:p:p.

inderdaad Jan,
dakje de hele zondag mee bezig geweest, en dan had ik hem al in 3D getekend dat was ook een middagje werk.
anderhalve dag dus voor 1 dak.
als ik jouw verslag door lees, ben jij een wel een paar stappen verder dan ik. dus die kraan moet toch geen probleem zijn dan ;)
ik ga er eerst 2 maken. alle tekeningen zijn nu in 3D en bemaat later eentje of meerdere weer maken is dus geen probleem.

mvg,
Roald

Dak was toch niet goed, had nieuwe foto's gevonden op het www en de achterkant was te kort.
Hier moet een deur en een raam ernaast, ik had alleen ruimte voor de deur.
20200907_191429.jpeg

Even stukje uitelkaar en een stukje eraan geplakt nu klopt het wel
20200907_191850.jpeg

20200907_193912.jpeg

Dak weer inzetbaar
20200907_202045.jpeg

Je ziet het bijna niet
20200907_202113.jpeg

Ja dat gebeurt he, soms echt balen, maar als je nog in het begin zit en je kan het aanpassen is het ok. Weet hoe ik dat doe, ik print gewoon het plan op de schaalmaat dan zie je direct als er iets mis is, ook print ik het dek en cabine uit op kalkpapier, dat kan je over het dek leggen en nog beter, als je dat in een frame hangt, en schijnt met een zaklamp erdoor heb je al je lijnen op je romp, wel zo gemakkelijk om over te tekenen. Toch goed dat je meeteen weer doorgaat.

ja, slordig van mij net ff te snel willen werken en niet eerst goed door de fotos heen gebladerd.
dacht het loopt wel los, totdat het dak inelkaar zat en toen er dus achter kwam dat het echt niet ging passen om natuur getrouw te blijven.
volgende project dus 4 keer kijken 2 keer meten en 1 keer snijden ;)
nu met de bakboord kant van het stuurhuis bezig, ook weer leuk, doe ik dat in ene of hou ik stuurhuis los van de opbouw?
ik denk nu dat ik het uit 1 stuk maak en het dak los neembaar maak met magneetjes.
ik wil namelijk FPV cameras in het stuurhuis inbouwen ik heb dit ook op mijn sleepboot en dat is wel grappig varen

Vanavond een begin gemaakt met de stuurhut.
Of is het nu dekhuis?
20200908_182435.jpeg

Op platte pla plaat uitgetekend
20200908_185133.jpeg

Hier de grof uitgesneden bakboord kant voor het scherm van de notebook gezet met de foto op maat uitvergroot
20200908_185518.jpeg

Het word al wat.
Net als in het echt wil ik de ramen opzetten, dat is de volgende stap.
Ik heb 0.4mm doorzichtig pla nu 7 raampjes maken iets groter dan de kozijnen en dan op de zijkant plakken

Niet zoveel gedaan dit weekend.
Begin gemaakt met de ventilatie luiken in de opbouw.
20200913_104620.jpeg

3mm dikke sripjes snijden voor de Luik randen
20200913_111625.jpeg

De randjes in de gaten geplakt,
En 3 deuren geplaats, toch wel leuk die details uitwerken.
Elke keer stapje verder,...heb alweer andere gevonden die er nu natuurlijk ook op moeten.
20200913_113525.jpeg

Nu de schoorsteen nog.
Op wish mooie kleine ventilatoren gevonden, komt er straks ook echt lucht uit de roosters ( was niet gepland wou eerst alleen de luiken erop plakken

Laatst bewerkt:
Nou wou ik eerst al niet die gaten voor de ventilatie luiken maken, ben ik er nu louvres aan het snijden om erin te plakken.
Straks met de luiken ervoor zie je er niet meer veel van denk ik, maar ze zitten er dan wel in .
20200916_180607.jpeg

Zo de eerste is klaar
20200916_182243.jpeg

Toch nog wat kunnen doen afgelopen week
20200928_194252.jpeg

Ventilatie koker gemaakt, hier komt straks een 25x25 mm kleine 12v ventilator onderin, ook nog 2 kleine details op de schoorsteen ombouw toegevoegd.
En een afdakje tussen de opbouw en de schoorsteen
20200928_194324.jpeg

2 kleine ventilatie luiken toegevoegd
20200928_194408.jpeg

De ramen in de voorkant van het stuurhuis uitgesneden en opmaat gevijld.
20200928_194450.jpeg

Stuurhuis schuin van achteren gezien, de opstaande rand van het dak is goed te zien nu in de schaduw

Ook kreeg ik email reply van de lieren fabrikant en heb nu pdf tech tekeningen van de anchor handeling en tow winches, helaas moest ik beloven om ze niet openbaar temaken.
Nu zitten erop deze lieren 5 cilinder radiale hydro motoren, van een Engelse fabrikant, die had gelukkig pdf tekeningen op zijn website staan,..die dus ook maar geprint. Leuk maar klein detail voor op de lierkasten

Laatst bewerkt:
Mooi die koker met houder voor de ventilator. Denk je ook aan kokertjes voor de kabeltjes naar de lampjes her en der? En eventueel ergens een dubbele bodem of plafond om dat soort spaghetti uit het zicht te kunnen laten. Ik weet niet of er schijnwerpers of andere buitenverlichting aan het stuurhuis zitten maar dit is dan wel het moment om dat mee te nemen lijkt mij.

Mooi die koker met houder voor de ventilator. Denk je ook aan kokertjes voor de kabeltjes naar de lampjes her en der? En eventueel ergens een dubbele bodem of plafond om dat soort spaghetti uit het zicht te kunnen laten. Ik weet niet of er schijnwerpers of andere buitenverlichting aan het stuurhuis zitten maar dit is dan wel het moment om dat mee te nemen lijkt mij.
dank je wel Frank voor de reply
inderdaad daar heb ik al rekening mee gehouden, in de echte stuurhut staat er een dikke pijp ergens in het midden, daar gaat straks de bedrading voor alles wat op het dak zit doorheen .
het dak is dubbel wandig i.e er zit een plafond in, daar loopt dus straks de bedrading tussendoor.
de hele kajuit komt met een pc multiplug op het dek te staan, 1 plug alles los wel net zo makkelijk.
net als op mijn havensleper komt er ook nog een camera op de helmplaats voor FPV varen

Back