Darbin (eigen ontwerp 60X30cm)

Ik maak hem denk ik eerst maar af zoals die er nu bijstaat en later zal ik eens kijken op een dergelijke dag hoe anderen het gedaan hebben :).

@micropuller vandaag 14 ;)

Op zich ziet het er in de boot al beter uit dan eerst. Alleen die servohouder zou ik nog eens bekijken, hij oogt alsof hij elk moment in elkaar kan storten.

Ik kan nu even niet verder omdat ik op vakantie ben maar toch even een vraagje :)

Wat voor een veren kun je gebruiken om je servo weer in rechte positie te zetten steeds? Gewoon penveren? of doet de servo dat automatische al?

Een servo volgt de positie van de stick. Staat die in het midden, dan de servo ook. Het enige wat een veer nodig kan hebben is de stick in de zender, vaak is er eentje met een ratel, waardoor die niet zelf naar het midden gaat. Maar meestal wordt die stick gebruikt voor gas, niet iedereen wil het gas zelf neutraliserend hebben.

aha, en in die van robbie dan? Met die soort jetski? (ben de naam even kwijt)

Dat is niet om de servo naar het nulpunt te zetten, maar om de uitslag wat te beperken bij hogere snelheden. Als je met een jetski ineens je roer op 45 graden zet, sta je achterstevoren. Door de veren zal het roer minder ver uitslaan als er meer kracht op staat doordat de jetski sneller gaat. Zie het als een soort adaptieve stuurbekrachtiging. Hebben moderne auto's ook, het stuur reageert dan sneller en lichter als je inparkeert dan wanneer je met 100 door een bocht gaat.

Dat is meestal dun blik, lijkt mij geen goede keuze. Dan kun je beter een stukje hoeklijn uit de bouwmarkt nemen, dat is tenminste wat dikker metaal.

~potdeksel:
horizontale rand, langs de bovenzijde van de romp.
De term wordt voornamelijk gebruikt voor een dergelijke rand op houten of daarvan afgeleide stalen schepen. [stalen potdeksel A>(tek.)] Op de overige schepen, die dus in staal ontworpen zijn, wordt het meestal het relingijzer genoemd.
Houten geroeide vaartuigen hebben soms een dolboom in plaats van een potdeksel.

@indoorvlieger: Oja stom dat ik daar niet aan gedacht had :)

@baggeraar: ik denk/hoop dat je snapt wat ik bedoel :S...

Help help help!!!!

net 2 boortjes kapot gedraaid wat moet ik
full
doen om er een gat in te krijgen?

Laatst bewerkt door een moderator:
Betere boortjes gebruiken. Wel HSS (High Speed Steel) type genomen? Klein putje erin tikken waar het gat moet komen, werkstuk goed vastklemmen en dan rustig beginnen, niet teveel toeren. En wat voor materiaal heb je daar dan? RVS soms?

net 2 boortjes kapot gedraaid wat moet ik doen om er een gat in te krijgen?

Dat kromme boortje lijkt wel een houtboortje als ik het zo bekijk. Een metaalboor is afgeschuind onder een hoek van 120°, bij een houtboortje zie je een uitstekent puntje in het midden. Die zijn absoluut niet geschikt voor metaal.
Het is zo niet te zien of het rvs is, als dat zo is moet je echt een speciaal boortje daarvoor halen, anders gewoon een metaalboortje.

Groet,

Ad Bakker

En vooral de boor het werk laten doen.
Dus geen gigantisch hoge toerentallen en niet met je volle gewicht op de boor leunen.
Een puntje erin slaan zou met een centerpons moeten, maar ik vrees dat je die niet zal hebben; een stalen spijker zou ook moeten kunnen. Mits je niet te hard mept, anders mep je de spijker ook krom en gaat hij op het boortje lijken: krom.

Maar ik denk dat een motorsteun uit dit materiaal voor jou behoorlijk moeite gaat kosten. Daar heb je echt metaalbewerkingsgereedschap voor nodig. Ga maar na:
je moet minimaal 3 gaten boren (1 voor de motoras en 2 voor de schroeven die de motor op je steun vasthouden) plus nog eens twee ronde sleuven waardoor de motor koellucht binnenkrijgt. Die sleuven zitten ook op het motorhuis, en die zitten er niet voor niets.

Ik adviseer om je motorsteun van (stevig) triplex te maken of om er een te kopen. Zoiets als dit:
1303-Motorsteun_-_metaal.jpg

Kosten: 5euro.

mijn vader zei dat het metaalboortjes waren dus hij kan mij niet de schuld geven :) Ik gebruik deze:
full

Waarschijnlijk moet ik het dus nu eens met deze proberen:
full

@Roel: even kijken of ik de juiste boortjes in de koffer vind, daarnaast ligt onze schuur bezaaid met vanalles dus daar ook eens even tussen snuffelen. Verder ben ik best wel een boortjes martelaar dan want ik gebruikte houtboortjes, liet de boor volop draaien met mijn volle gewicht :S. Als ik dat niet heb dat zal ik het wel gewoon van triplex maken en als dat niet werkt gewoon maar kopen :)

Je hebt dus inderdaad houtboortjes gebruikt. Die goudkleurige en die daaronder zijn inderdaad metaalboortjes.

Goed de raad van Roel opvolgen, niet forceren en eerst er een centerpuntje in zien te krijgen.

Groet,

Ad Bakker

Ik denk dat het wel gaat lukken zo (als het geen RVS is)

Wat hebben die nummertjes te betekenen op wat ik denk een centerpons:
full

Kun je met een gewone ijzerzaag door RVS heenkomen want als dat niet zo is is dit geen RVS:banana:

Back