Database setups elektrozwevers

Tweede blad toegevoegd waarin de maten en gewichten in Imperial units (inch, oz) zijn berekend. En gegevens van een Israelische vlieger toegevoegd 8)
Ook staat er nu een leeg format online wat je kunt invullen en opsturen (zie startpost)
 
Een geweldig initiatief; dat had me een boel gedonder en onzekerheid bespaard als het een paar weken eerder beschikbaar was geweest :D maar goed, de volgende keer heb ik er ook lol van.
Heb gegevens van mijn SportWing en mijn Robbe Arcus ge-PB't. Jammergenoeg heb ik geen gegevens van de motor van de SportWing.

Bart Doets
 
Vliegtuig
Merk : Multiplex
type : Easyglider elektric
span : 1800 mm
AUW (vliegklaar gewicht) 770Gram
Categorie V/T/W/H

motor
merk en type : Towerpro? B2040-7T
bij borstelloos: 3361kV
gewicht : 60gram
vertraging 3/1 (orginele gearbox)
kwalificatie power A/B/C : C= is goed mee te vliegen maar prestaties zijn niet overdreven.
regelaar : Castle Creation 25amp
prop : Orginele (9,5X5?)

accu : Lipo
merk : Bidproducts
type : 2S1p 10C
capaciteit : 2000Mah
Kwalificatie endurance A/B/C : C= genoeg om flinke hoogte te halen maar zonder thermiek vluchten van ongeveer 10-15 minuten

Servo's : 3X sg90
1X hs81 (hoogte)
 
Laat ik ook eens een poging doen:

Vliegtuig Zwever
Merk Tangent
type Elektromaster
span (mm) 3700
AUW (vliegklaar gewicht) (g) 4200
Categorie T

motor FUN 500-27 6,7:1
merk en type (wees hierbij zo duidelijk mogelijk; "Speed 400" zegt niet zoveel. Geef liefst de complete benaming van de fabrikant)
soort kV
gewicht ?
vertraging 6,7
kwalificatie power B
regelaar (merk, type, max amp) Jazz 40-6-18, 40A
prop (afmetingen, merk, soort) Aeronaut CAM 17x8

accu 12 cellen
merk Sanyo Sub-C NiMH
type (bij NiXX aantal cellen en celtype, bij Lipo aantal cellen serie/parallel en C-waarde)
capaciteit 3700
Kwalificatie endurance C


Gr.
Taco.
 
Vliegtuig Zwever
Merk Scorpio
type Condor Magic 89
span (mm) 2700
AUW 2300 (g)
Categorie Thermiek

motor bRUSCHLES
merk en type MOTORENGROUP zenza C 3845- A
soort kV 1000
gewicht 167 gr
vertraging 1
kwalificatie power B
regelaar Zenza 60 amp opto
prop Aeronaut CAM 13x8

accu lipo 3 S 25 c
merk Flichtpower
capaciteit 2500
Kwalificatie endurance C
 
Hierbij de gegevens van mijn Milan-electro

Vliegtuig: Zwever
Merk: Multiplex
type : Milan
span: 3400 mm
AUW: 3050 g
Categorie: T

motor: MVVS 3,5 960
soort BLO (maar in een buitenhuls)
kV : 960
gewicht : 168 g
vertraging : -
kwalificatie power B
regelaar: Hyperion 50A opto
prop: 12x7 aeronaut carbon

accu: LVX3700
merk: Hyperion
type: 4S 25C 3700mAh
Kwalificatie endurance A

Stroom voor ontvanger en servo's via Hyperion TICOOL-BEC
 
Vliegtuig
Merk : Simprop
Type : Solution XL
Span : 4000mm
AUW : 5500g
Categorie V/T/W/H : T

Motor
Merk en type : Modelmotors Axi 4130/16 Gold line
Soort B/BLO/BLI : BLO
kV : 385
Gewicht : 409g
Vertraging : nee
Kwalificatie power A/B/C : B
Regelaar : CastleCreations Phoenix 80A
Prop : Aeronaut 17x9 CAMcarbon klapprop

Accu
Merk : Kokam 2000 HD
Type : 6s2p 15C
Capaciteit : 4000 mAh
Kwalificatie endurance A/B/C : B

Bij deze ook maar mijn setup :)
 
@ PH_AJH


Misschien ook nuttig om op te nemen in je database: de datum (van ingave / van aankoop setup / van .... )

Waarom ? Als je deze xls binnen enkele maanden / jaren / ... bekijkt, gaat gebruiken, dan heb je ook info over hoe recent het materiaal allemaal is. Recent in de zin van, iemand met weinig ervaring kan dan vb zien dat de onderdelen van een heel goede setup uit de xls in de praktijk niet meer leverbaar zijn.

Ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel ;-)
 
hmmmm....ja en nee. Er zit nu al materiaal tussen wat enkele jaren oud is en nog steeds leverbaar is; andere dingen zijn na één jaar al niet meer te krijgen. Datum is wat dat betreft irrelevant; je zult altijd moeten zoeken of iets er nog wel is. Waar je wel wat aan hebt (bijv. bij brushless) is het gewicht en kV. Je zult dus moeten zoeken naar iets vergelijkbaars, als het genoemde er niet meer is.
Praktisch lijkt het me ook lastig om een datum te geven; ik heb allerlei componenten van verschillende bouwjaren in mijn vliegtuigen zitten. Dan zou je dus van alles een datum moeten hebben en dat maakt het niet leesbaarder denk ik.

@Tadango; dank, zit er in.
 
Vliegtuig Zwever
Merk Scorpio
type Palio Spice
span (mm) 2090
AUW 1.900 (g)
Categorie Thermiek Kunstvlucht

motor BRUSCHLES
merk en type MOTORENGROUP zenza C 3842- A
soort kV 1450
gewicht 127 gr
vertraging 1
kwalificatie power B
regelaar Zenza 60 amp opto
prop Aeronaut CAM 12x6

accu lipo 3 S 25 c
merk zenza
capaciteit 2500
Kwalificatie endurance C
 
Dank, is verwerkt.
26 setups nu - er kan nog heeeeel veel bij. Vooral de simpele kisten/set-ups lijkt men niet graag bekend te maken.
Schroom niet langer, overstelp mij met gegevens :P
 
070923%2016%2032.JPG


Zwever
Merk Blue Airlines
type Blue Yorker
span 3250mm
AUW 4kg
Categorie T-W

motor
merk en type Plettenberg HP220/20 A3P4
soort BLI
vertraging 5:1
kwalificatie power B (45-50° stijghoek)
regelaar Schulze Future 45bo (45A, 50A piek)
prop Graupner CFK Cam Folding Prop 14x9.5"

accu
merk Sanyo
type 2400NC, 14 cellen sub-C
capaciteit 2400mAh
Kwalificatie endurance C
 
Staat er in.
Is ook nauwelijks een budget set-up te noemen hé..... :lol:
Vreselijk mooie foto trouwens!
 
PH_AJH zei:
Is ook nauwelijks een budget set-up te noemen hé.....

De mijne is zeker niet de duurste in het rijtje hoor.
Gisteren nog op onze club gehoord: "Het leven is te kort om met slecht materiaal te vliegen"
 
RUFTER zei:
"Het leven is te kort om met slecht materiaal te vliegen"
Misschien, maar ook te lang om je pensioenfonds in goed materiaal te investeren...
Bart
 
Aardig initiatief. Op basis van dit soort observaties heb ik vuistregels voor elektrovliegen ontwikkeld.

Mijn vuistregels voor motorvliegtuigen in de eenvoudigste vorm:
10% van gewicht is motor (buitenloper),
20% van gewicht is accu (lipo).

Dit geld voornamelijk voor motorkisten.
En wel voor tam tot wild.
Je wild niet een onnodig zware motor, maar een te lichte wordt overbelast en heet en slechter rendement.
Zelfde geldt voor accu: voor een tamme kist veel accu voor lange vlucht.
Voor snelle kist voldoende accu om de stroom aan te kunnen EN nog redelijk vluchtduur.

Bij motorvliegtuigen hebben de meeste mensen wel hetzelfde beeld over wat "goed vliegen" is (vluchtduur, kunstjes etc...)

Probleem bij elektrozwevers is dat mensen een divers beeld hebben over een goede vlucht.
De 1 vind een stijgvlucht van meerdere minuten naar 100 meter geen probleem voor een thermiekzwever.
De ander wil zo snel mogelijk naar dezelfde 100m om met zweven te beginnen. Toch is het dan nog niet perse een "hotliner".

Tip om gegevens wat generiek te maken:
Voor een buitenloper geldt dat motoren van zelfde gewicht en zelfde Kv meestal heel goed vergelijkbaar zijn.
Als iemand goede ervaringen heeft met een typhoon 15/10, dan kan je er rustig ook een axi 2217/12 of een plettenberg freestyle 20 in doen, want die zijn even zwaar en hebben vergelijkbare Kv.
Ik noem dit de "CC's" van een elektromotor. Bij verbrandingsmotoren heb je het ook over een 6.5cc of een 10cc nodig voor een vliegtuig, zonder je druk te maken over de individuele verschillen per merk en type.
 
Goed idee.
hier de gegevens van mijn schaalzwever; een ASW-24 van Michael Beineke uit Duitsland.
Merk; M.Beineke
Type; ASW-24
Spanw. 3120 mm
Gewicht; 3300 gram
Categorie; Vleugel
Motor; Kontronik FUN 500-27
Type; binnenloper BLI
Gew.motor; 200 gram
Reductie; 1:5,2
Power; B , ruim voldoemde
Regelaar; Kontronik BEAT 50-8-30 OPTO
Accu; 10 cellen Sanyo RC2400
Groetjes, Theo Janssen
 
Harold,
Dank voor je reactie. De gegevens die ik heb opgenomen bevatten ook niet geheel toevallig juist de door jou genoemde gegevens (type brushless, gewicht en kV). Dit is op basis van veel van jouw schrijfsels en "vuistregels" die in mijn eigen ervaring heel goed op gaan. Ook over de interpretatie van prestaties geef ik je helemaal gelijk. Ondoenlijk om dat objectief te benoemen. Daarom niet meer dan een indicatie. Stijgt, stijgt rap of stijgt bijna verticaal. Men moet ook zeker niet bang zijn om een C te geven; veel van mijn set-ups voldoen aan die kwalificatie en dat is wat mij betreft prima. Ik zou niet weten hoe ik het op een andere manier zou moeten doen. En of dat zinnig zou zijn.
Onder Hotliners verta ik zelf het type kisten dat dat ontworpen is voor snelheid en extreme prestaties, niet voor genoeglijk zo zuinig mogelijk zweven. Ook dat is geen hard gegeven maar de meeste mensen zijn wel bekend met deze termen. En de database geeft ook de mogelijkheid zowel de T van thermiekzwever als de W van Warmliner aan dezelfde kist toe te kennen. Wat mij betreft geen probleem, het geeft een indicatie.

En....als "Electrovlieg deskundoloog" heb je vast wel een paar set-ups te openbaren?
 
Back
Top