Database setups elektrozwevers

PH_AJH zei:
En....als "Electrovlieg deskundoloog" heb je vast wel een paar set-ups te openbaren?

2 favorieten:

IMA holliday
70 cm
170g of 230g
typhoon 6/3d (38g, Kv1500 >15% van totaal)
prop 7x6 GWS
cellen:
2s 800 - 7A. 10 minuten behoorlijk aerobatic.
of
3S 1500 -10A 20m/s vertikaal (bijna 80 kmh 10x zoveel als een "sp600 7cellen zwever"). met wisselend gas 15 minuten ultra stevig vliegen.
Deze accu was 40% van totaal gewicht. 500watt/kg ingangs vermogen.

IMA B25
130cm
800g
2 fietsbellen 46g, KV=1450 GWS 7x6 props
10A per motor volgas.
3s 2200 of 3600 (2p 1800)
Vliegtijd 25 minuten met 3600 mAh.
Kan vertikaal bijna 10 m/s

In deze combinaties zijn de motoren, maar vooral de accu's veel meer dan mijn 20% vuistregel. Dat kan omdat de vliegtuigen extra licht zijn. Bespaarde gewicht vervangen voor extra accu geeft enorm prestatie verhoging.

Dit is een zweefforum. Veel zweef mensen zien de aandrijving nog altijd als balast. Helemaal juist als je kijkt naar het zweefgedeelte.
Het is echter de aandrijving die de zwever als rugzak meeneemt naar boven. die rugzak moet zo licht mogelijk voor het stijgen.
 
goed hierbij nog maar even een setup:

Zwever
Merk: JPmodels
type: Ion Pro+
span 2000mm
AUW 1,8kg

motor
merk en type Axi 2820-10
vertraging -
kwalificatie power B (40-50° stijghoek)
regelaar: jeti advance 40 opto plus
prop: aeronaut camcarbon 11x8

accu
merk GP
type 2200Nimh, 10 cellen 4/5 sub-C
capaciteit 2200mAh
Kwalificatie endurance B
 
Jeroen, staat er bij.
@Harold; ik twijfel of de Holiday maar meer nog de B25 onder de elektrozwevers geschaard kunnen worden...... :roll:

Waarmee ik direct ook begin te twijfelen of ik de database niet uit moet breiden met een tabblad voor "gewone" elektrovliegtuigen.
Roept u maar.......
 
PH_AJH zei:
Waarmee ik direct ook begin te twijfelen of ik de database niet uit moet breiden met een tabblad voor "gewone" elektrovliegtuigen.
Persoonlijk zou ik daar een verheugd voorstander van zijn.
Waarschijnlijk wordt-ie dan wel drie keer zo lang, maar daar zit je toch niet mee? :P

Hooguit moet je misschien gaan overwegen of er parameters zijn die bij zwevers buiten beeld blijven maar voor andere types belangrijker zijn. Maar als je vraagt, welke dan? weet ik dat ook zo gauw niet hoor.

Bart
 
En hier nog één.

Vliegtuig
Merk: Hobby-in
type : Atlantis
span (mm) : 2400
AUW (vliegklaar gewicht) (g) : 1750
Categorie V/T/W/H : T

motor
merk en type : Robbe Sports 420/5
soort B/BLO/BLI : B
gewicht : 330
vertraging : 3,7:1
kwalificatie power : A
regelaar : Kontronik 3000, 30A (40A max. 6-16 V)
prop : Aeronaut CAM Carbon 15 X 13

accu
type : Lipo
capaciteit : 4s1p 2500 mAh, 20C
Kwalificatie endurance : B


Gr. Rob
 
heej

goed initiatief! en hier mijn bevindingen

Vliegtuig
Merk: Simprop
type: ASW 28
span (mm) 2500
AUW (vliegklaar gewicht) (g) 1953
Categorie: T en helling?

motor
merk en type Hacker A 30 L 12
soort BLO
bij borstelloos: kV 1000
gewicht: 143 g
vertraging: 1:1
kwalificatie power: C
regelaar (merk, type, max amp): Multiplex, MULTIcont BL-37, 37A
prop (afmetingen, merk, soort): 12 * 7, aeronaut, cam klap-prop

accu
merk: Multiplex
type: 3s1p 20C
capaciteit: 3200 mha
Kwalificatie endurance A
 
Zo, weer 4 weken verder sinds de laatste bijdrage. Ik ben klaar voor de volgende hoor :yes:
 
Easyglider
maten zijn al bekend denk ik
aandrijving is een jamara Pro 480 met de originele vertraging en prop. Als accu een 3s1p lipo van 1700 Mah.
regelaar Jeti 20 Ampere.
Binnen 1 minuut op een heel leuke hoogte vanwaar ik ongeveer 30 minuten kan zweven zonder thermiek.
totaal motor looptijd ruim 10 minuten......
 
Hallo Theo,
Zou je het vetgedrukte aan kunnen vullen:

Merk: Multiplex
type: Easyglider
span (mm) 1800
AUW (vliegklaar gewicht) (g)
Categorie: T

motor
merk en type Jamara Pro 480
soort B
bij borstelloos: kV
gewicht:
vertraging:
kwalificatie power: A/B/C
regelaar (merk, type, max amp):
prop (afmetingen, merk, soort):

accu
merk:
type:
capaciteit:
Kwalificatie endurance A/B/C

Dank u!
 
zal ik doen zodra ik de gevraagde gegevens heb die nog ontbreken.
 
database setup

Hierbij mijn setup(s)

Toestel zwever=Protech Sonic 400 2D 698gram vliegklaar, 150cm wingspan
BLO=RCTechnics type 282616 1611KV 40 gram
reduction=1 power=B/C Endurance=B
Prop= Graupner 7x3
Accu= Lipo Bidproducts 3S 10C 2000ma 137 gram
ESC= Bidproducts 18A
verbruik gemeten max= 9,2A

Toestel zwever=Easystar met andere thermiek vleugels 160cm 3D 940 gram vliegklaar, (exl 177gram fotocamera)
BLO=Bidproducts A2210S 1200KV 49 gram
reduction=1 power=B/C(zonder fotocamera) Endurance=B
Prop= Graupner 7x3
Accu= Lipo Bidproducts 3S 10C 2000ma 137 gram
ESC= Himodel18A +balancer
verbruik gemeten max= 10.5A
Power=C MET fotocamera 177gram

Toestel zwever=Graupner Electro Junior S 190cm 3D 880 gram vliegklaar,
BLO=Graupner Compact 1500KV 7,4 V 105gram
Prop= Graupner CAM 9x6
Accu= Lipo Bidproducts 2S 18C 2200mA 129 gram
ESC= Bidproducts 30A
verbruik gemeten max= vlg opgave ca 20A
reduction=1 power=A/B Endurance=A/B
Nog onvoldoende ervaring,gegevens voor power en Endurance. Gegeven volgen later.

De Graupner Electo junior heb ik pas éénmaal kort mee gevlogen.
Letop bij aanschaf: gebruik een andere carbonstaaf in de vleugels, de orginele is veel te zwak al tijdens montage kapot gegaan.
Van de aluminium propeller houder zat bij mij het gat van de as NIET in het midden(scheelde 3mm) waardoor veel resonantie ontstond. Vervangen voor een andere.

succes en doe uw voordeel
 
Laatst bewerkt:
En staat er bij.
Willem, ik neem aan dat de motor in die Junior Sport een 345Z is?
 
ehh ik heb mijn huiswerk niet goed gedaan dus er ontbreken een paar dingen.
normal_tn_Alphav2.jpg

Type: een alphav2 van protech
motor: geen idee
overig: ook geen idee

power:a want ik heb met deze zwever aerobatics gevlogen
endurance:b
accu: ook geen idee
 
tsja daar kan niemand wat mee natuurlijk :?
Je noemt alleen de naam van je zwever, verder niks. De bedoeling van deze database is juist dat anderen je setup kunnen bestuderen.
 
Ja Arjan, de standaard motor die bij de set geleverd wordt. Ik kom nog weinig resenties tegen over deze Junior S dus mijn ervaringen volgen later. Ik moet nu even afgaan op de informatie die de leverancier geeft. De 345Z 7,4V trekt 20A. Volgens de beschrijving kan hij ook naar 11.1V en trekt dan 35A(afhankelijk van de prop). Ik schat dat hij dan vertikaal gaat.
 
Merk: AFF-team
type: Fissable
span (mm) 1900
AUW (vliegklaar gewicht) (g) 650
Categorie: zweef

motor
merk en type RC-Technics BM 2408-21
soort borstelloze buitenloper
bij borstelloos: 14 A 1400 kV
gewicht: 49 gram
vertraging: geen
kwalificatie power: A/B/C
regelaar (merk, type, max amp): Robbe Roxxy BL-control 825 25 A
prop (afmetingen, merk, soort): Aeronaut carbon 8x4

accu Lipo 11.1 V
merk: Hi Model
type: 3S 1 20 C
capaciteit: 1000 mA
Kwalificatie endurance A/B/C ??

Er volgen nog meer configuraties.....
 
Laatst bewerkt:
Back
Top