Harold
PH-SAM
PH_AJH zei:En....als "Electrovlieg deskundoloog" heb je vast wel een paar set-ups te openbaren?
2 favorieten:
IMA holliday
70 cm
170g of 230g
typhoon 6/3d (38g, Kv1500 >15% van totaal)
prop 7x6 GWS
cellen:
2s 800 - 7A. 10 minuten behoorlijk aerobatic.
of
3S 1500 -10A 20m/s vertikaal (bijna 80 kmh 10x zoveel als een "sp600 7cellen zwever"). met wisselend gas 15 minuten ultra stevig vliegen.
Deze accu was 40% van totaal gewicht. 500watt/kg ingangs vermogen.
IMA B25
130cm
800g
2 fietsbellen 46g, KV=1450 GWS 7x6 props
10A per motor volgas.
3s 2200 of 3600 (2p 1800)
Vliegtijd 25 minuten met 3600 mAh.
Kan vertikaal bijna 10 m/s
In deze combinaties zijn de motoren, maar vooral de accu's veel meer dan mijn 20% vuistregel. Dat kan omdat de vliegtuigen extra licht zijn. Bespaarde gewicht vervangen voor extra accu geeft enorm prestatie verhoging.
Dit is een zweefforum. Veel zweef mensen zien de aandrijving nog altijd als balast. Helemaal juist als je kijkt naar het zweefgedeelte.
Het is echter de aandrijving die de zwever als rugzak meeneemt naar boven. die rugzak moet zo licht mogelijk voor het stijgen.