Hierbij een zeeer korte samenvatting uit mijn e-boek
Groeten
Martin
De basis setup
Basis setup stap 1, DIR setup
Doel van deze stap is je helikopter mechanisch correct af te stellen. Deels betreft het de normale mechanische afstelling en deels het zo afstellen van helikopter dat de 3GX software een goede uitgangsituatie heeft om de overige instellingen te kunnen doorvoeren. Het activeren van de optie DIR setup zorgt ervoor dat alle gyro’s in de 3GX worden uitgeschakeld. Alleen dan kan namelijk de mechanische afstelling worden uitgevoerd c.q. gecontroleerd.
Het activeren van de DIR setup doe je als volgt:
1. Maak minstens 2 draden tussen de motor en de ESC los;
2. Trek de ‘throttle stick’ geheel omlaag, zet de zender aan en selecteer betreffende helikopter. Wacht totdat deze gereed is (veelal het lampje op de zender niet meer knippert);
3. Als je betreffende versie van de software voor de eerste keer gebruikt zet dan beide potentiometertjes op de 3GX op 12 uur;
4. Druk de ‘SET-button’ op de 3GX in en houd hem ingedrukt;
5. Sluit de LiPO aan op de ESC. Ledje 1 t/m 5, op de 3GX, beginnen na elkaar te knipperen;
6. Laat de ‘SET-button’ los voordat het meest linker ledje (A.REV) op de 3GX brandt.
Het STATUS- en DIR ledje branden nu (beide groen) ten teken dat de 3GX klaar is voor het uitvoeren van de mechanische setup.
Basis setup stap 1.1 mechanische setup
Zoals gezegd heeft het uitvoeren van de mechanisch setup in principe niets te maken met het correct afstellen van de 3GX, maar zorgt ervoor dat de 3GX software een goede uitgangsituatie heeft om haar instellingen te kunnen doorvoeren. De mechanische setup betreft:
· De servohoorns van de kanalen 1, 2 en 6 uitlijnen zodat de ‘swashplate’ servo’s netjes zijn uitgelijnd. De rest dient 0 te zijn;
· De ‘swashplate’ netjes horizontaal zetten, door als nodig de lengte van de links naar de servo’s aan te passen en sub-trim te gebruiken;
· De juiste draairichting van de servo´s instellen;
· De stijg- en kantelrichting van de ‘swashplate’ instellen zodat de ‘swashplate’ in zijn geheel op en neer beweegt, als je meer of min pitch geeft en de juiste kant op kantelt als je de rechter stick beweegt.
· De juiste werkrichting van de van de staartservo controleren en eventueel aanpassen;
· De normale pitchcurve instellen voor het afstellen op exact: 0, 25, 50, 75, en 100% en deze curve actief maken tijdens het instellen;
· De bladhoek instellen op 0 graden bij ‘mid stick’. Uitgangspunt is dat de ruimte tussen de bovenkant van het frame en de onderkant van de ‘swash plate’ gelijk is aan de ruimte tussen de bovenkant van de ‘center holder block’ van de ‘swash plate’ en de onderkant van de ‘center hub set’;
· De aileron hoek instellen op exact 8 graden;
· De elevator hoek instellen op dezelfde waarde als je hebt gevonden bij het bepalen van de aileron hoek;
· De pitch hoek instellen op:
i. TREX 250, stabiliteit: 12o en wendbaarheid 14o
ii. TREX 450, stabiliteit: 12o en wendbaarheid 14o
iii. TREX 500, stabiliteit: 10-12o en wendbaarheid 12-14o
iv. TREX 550, stabiliteit: 10-12o en wendbaarheid 12-14o
v. TREX 600, stabiliteit: 10-12o en wendbaarheid 12-13o
vi. TREX 700, stabiliteit: 10-12o en wendbaarheid 12-14o
De mechanische setup vastleggen
Zorg dat pitch curve NORMAAL is geselecteerd en je throttle stick exact in het midden staat (0 graden pitch). Druk op de ‘SET-button’ het E.LIM ledje gaat branden en het DIR ledje gaat uit. Hierdoor wordt de neutrale situatie vastgelegd in de 3GX.
3GX elevator setup
Na het mechanisch afstellen van je helikopter voeren we de elevator setup uit. Blijf van de throttle stick, je curven en de ‘Idel up’ schakelaar af (staan nog steeds respectievelijk in midden, bladen 0 graden pitch en in normale mode). Deze heb je hiervoor al correct ingesteld;
Basis setup stap 1.2 E.LIM setup
Het E.LIM ledje brandt. Je gaat nu limit van de elevator instellen. Dat doe je als volgt:
1. Verplaats de elevator stick helemaal naar voren en houdt hem daar even vast;
2. Verplaats de elevator stick vervolgens naar het midden. De 3GX bepaalt op basis daarvan de endpoints van de elevator;
3. Druk vervolgens op de ‘SET-button’ om de waarde vast te leggen, waarna het E.REV ledje gaat branden en het E.LIM ledje uit gaat.
Basis setup stap 1.3 E.REV setup
Het E.REV ledje brandt. Je gaat nu de richting van de gyro instellen voor de elevator. Dat doe je als volgt:
1. Kantel de helikopter naar voren en kijk of de ‘swashplate’ naar achteren kantelt, en weer terug. Beweegt hij in de verkeerde richting beweeg dan de elevator stick om het ledje van kleur te laten veranderen en probeer het daarna nog een keer (stap 2);
2. Druk vervolgens op de ‘SET-button’ om de waarde vast te leggen, waarna het A.LIM ledje gaat branden en het E.REV ledje uit gaat.
3GX aileron setup
Basis setup stap 1.4 A.LIM setup
Het A.LIM ledje brandt. Je gaat nu limit van de aileron instellen. Dat doe je als volgt:
1. Verplaats de aileron stick helemaal naar rechts en houdt hem daar even vast;
2. Verplaats de aileron stick vervolgens naar het midden. De 3GX bepaalt op basis daarvan de maximale endpoints van de aileron
3. Druk vervolgens op de ‘SET-button’ om de waarde vast te leggen, waarna het A.REV ledje gaat branden en het A.LIM ledje uit gaat.
Basis setup stap 1.5 A.REV setup
Het A.REV ledje brandt. Je gaat nu de richting van de gyro instellen voor de elevator.
1. Kantel de helikopter naar rechts en kijk of de ‘swashplate’ naar achteren kantelt, en weer terug. Beweegt hij in de verkeerde richting, beweeg dan de aileron stick om het ledje van kleur te laten veranderen en probeer het daarna nog een keer;
2. Druk vervolgens op de ‘SET-button’ om de waarde vast te leggen, waarna het A.REV ledje uit gaat.
Basis setup stap 1.6 DIR setup afsluiten
In de vorige stap heb je voor de laatste keer op de ‘SET-button’ gedrukt. De 3GX zal daarna opnieuw opstarten waarbij alle leds gaan knipperen.
De 3GX staartservo en gyro setup
Stap 1 en 2 De frame rate en het type servo instellen
Deze paragraaf beschrijft hoe je de ‘frame rate’ en het type (analoog of digitaal) van de ‘rudder servo’ instelt.
De gyro en de staartservo moeten bij elkaar passen en de gyro moet op de juiste rate zijn ingesteld. Doe je dat niet dan kan je gyro of servo de geest geven. Het is daarom slim de staartservo even los te koppelen van de 3GX voordat je beide parameters instelt. Daarna kun je hem weer aansluiten (na stap b).
Om beide parameters in te stellen c.q. te controleren doe je het volgende:
1. Druk op de ‘SET-button’ van de 3GX totdat het STATUS ledje knippert;
2. Stel nu beide parameters in:
a. Stap 1, Frame rate (1520/760)
i. Het 1520/760 ledje moet groen zijn voor de bijgeleverde servo (1520 us). Is dat niet zo beweeg de ‘rudder stick’ dan naar links of rechts om de kleur van het ledje te veranderen (groen is 1520 us en rood is 760 us);
ii. Druk op de ‘SET-button’ van de 3GX om naar de volgende parameter te gaan.
b. Stap 2, Analoge of digitale servo (DS/AS)
i. Het DS/AS ledje moet groen zijn voor de bijgeleverde servo (digitaal). Is dat niet zo beweeg de ‘rudder stick’ dan naar links of rechts om de kleur van het ledje te veranderen (groen is digitaal en rood is analoog);
ii. Druk op de ‘SET-button’ van de 3GX om naar de volgende parameter te gaan of wacht 10 seconden waarna de 3GX de ‘rudder setup’ afsluit.
Controleer tevens of de staart servo de juiste kant op beweegt als je de ‘rudder stick’ gebruikt. Is dat niet zo keer dan het betreffende kanaal op je zender om.
Stap 3 en 4 Rudder en Gyro settings
Alvorens deze instellingen uit te voeren dien je te controleren of de ‘rudder-stick’ de ‘tailpitchslider’ de juiste kan op laat bewegen. Ga daarom achter je helikopter staan en duw de linker stick (rudder) naar rechts. Tijdens het naar rechts bewegen van de stick moet de ‘tailpitch-slider’ naar links bewegen, v.v. Is dat niet zo zet dan de ‘servo reverse’ instelling voor dat kanaal in de andere stand.
Stap 3 Gyro direction reverse
Deze paragraaf beschrijft hoe je de ‘Gyro direction reverse’ instelt. Om deze parameter in te stellen c.q. te controleren doe je het volgende:
1. Druk op de ‘SET-button’ van de 3GX totdat het STATUS ledje knippert;
2. Druk (en laat los) op de ‘SET-button’ totdat het NOR/REV ledje brandt;
3. Ga achter je helikopter staan en draai de neus van de helikopter een stukje tegen de wijzers van de klok in. Tijdens het tegen de wijzers van de klok in draaien van de helikopter moet de ‘tailpitch-slider’ naar links bewegen. Klopt dit niet beweeg de ‘rudder stick’ dan naar links of rechts om de kleur van het ledje te veranderen (groen is NOR en rood is REV);
4. Controleer nogmaals of de gyro nu wel in de juiste richting compenseert;
5. Druk op de ‘SET-button’ van de 3GX om naar de volgende parameter te gaan of wacht 10 seconden waarna de 3GX de ‘rudder setup’ afsluit.
Stap 4 Rudder servo travel limit
Deze paragraaf beschrijft hoe je de ‘Rudder servo travel limit’ instelt. Om deze parameter in te stellen c.q. te controleren doe je het volgende:
1. Druk op de ‘SET-button’ van de 3GX totdat het STATUS ledje knippert;
2. Druk (en laat los) op de ‘SET-button’ totdat het LIMIT ledje brandt;
3. Ga achter je helikopter staan;
4. Druk de ‘rudder stick’ zover naar links dat de ‘tail pitch slider’ bijna de behuizing raakt, en breng de ‘rudder stick’ dan terg naar het midden;
5. Wacht 2 seconden, totdat het STATUS ledje rood knippert;
6. Druk de ‘rudder stick’ nu zover naar rechts dat de ‘tail pitch slider’ bijna de behuizing raakt, en breng de ‘rudder stick’ dan terg naar het midden;
7. Wacht vervolgens weer 2 seconden, totdat het STATUS ledje rood knippert;
8. Druk op de ‘SET-button’ van de 3GX om naar de volgende parameter te gaan of wacht 10 seconden waarna de 3GX de ‘rudder setup’ afsluit.
Stap 5, Helikopter type en delay
Deze paragraaf beschrijft hoe je de ‘Helikopter type en delay’ instelt. Om deze parameters in te stellen c.q. te controleren doe je het volgende:
1. Druk op de ‘SET-button’ van de 3GX totdat het STATUS ledje knippert;
2. Druk (en laat los) op de ‘SET-button’ totdat het DELAY ledje brandt;
Helikopter size:3. Voor een helikopter kleiner dan de 500 size dient het STATUS ledje rood te zijn en voor de 500 en groter groen. Heeft het ledje de verkeerde kleur beweeg dan de ‘rudder stick’ om de kleur van het ledje te wijzigen.
Delay
4. Met het afstellen van de ‘delay’ (op de gyro) zorg je ervoor dat de gevoeligheid van de gebruikte servo past bij de ‘gyro’. Hoe langzamer de servo hoe groter de delay-waarde. Aan de manier waarop de staart stopt na een piro is te zien of de ‘delay’ goed is afgesteld.
Het aanpassen van de ‘delay’ doe je door in stap 3 de ‘rudder stick’ een bepaalde afstand naar links of rechts te bewegen (afhankelijk van de size van de helikopter) en vervolgens de ‘set button’ in te drukken. Op sommige zender kun je de afstand waarmee je de ‘rudder stick’ verplaatst aflezen. Kan dat niet dan moet je experimenteren.
Omdat je een goed instelling pas kunt bepalen tijden het vliegen, stellen we de delay nu op 0 in.
Stap 6, Anti torque compensation direction setting
Deze paragraaf beschrijft hoe je de ‘Anti torque compensation direction setting’ instelt. Met deze parameter geef je aan of je de 3GX rechtop of onderste boven hebt geplaatst. Om deze parameters in te stellen c.q. te controleren doe je het volgende:
1. Druk op de ‘SET-button’ van de 3GX totdat het STATUS ledje knippert. Wacht totdat alle 5 de ledjes branden en laat dan de ‘SET-button’ los;
2. Door de ‘rudder-stick’ te bewegen kun je de montagerichting opgeven:
i. Een groen STATUS ledje geeft aan dat je de 3GX rechtop hebt geplaatst
ii. Een rood STATUS ledje geeft aan dat je de 3GX onderste boven hebt geplaatst
i. Druk op de ‘SET-button’ van de 3GX om naar de volgende parameter te gaan of wacht 10 seconden waarna de 3GX de ‘rudder setup’ afsluit.
3. Wacht daarna 10 seconden waarna de 3GX deze instelling afsluit.
Throttle en Governor settings
Throttle calibration
Direct na de basis setup dient de 3GX te weten welk throttle bereik beschikbaar is. Je doet dat als volgt:
1. Maak minstens 2 draden tussen de motor en de ESC los;
2. De normale pitchcurve stel je in op exact: 0, 25, 50, 75, en 100%, waarna je deze curve actief maakt (heb je als het goed is al eerder gedaan);
3. Trek de ‘throttle stick’ geheel omlaag en zet de zender aan. Wacht totdat deze gereed is (veelal het lampje op de zender niet meer knippert);
4. Sluit de accu aan op de helikopter en wacht tot de 3GX zich heeft geinitaliseerd;
5. Druk de SET-knop in en houd hem ingedrukt totdat alle ledjes branden. Laat dan de SET-knop los, waarna het GOV ledje rood brandt;
6. Duw de ‘throttle stick’ geheel omhoog. Na een paar seconden de ledjes uitgaan en de 3GX opnieuw opstart ten teken dat het setup proces is beëindigd.
Flight mode parameters 1
Flight condition control
Met deze parameter (standaard 50) is het mogelijk de vliegstijl aan te passen. Hoe lager het percentage hoe meer directer gevoel is. Met andere woorden de overgangen tussen manoeuvres zal meer abrupt zijn. De stand van de schakelaar geeft het volgende aan:
· Als de schakelaar omhoog staat is de “Flight condition control” geactiveerd;
· Als de schakelaar omlaag staat is de “Flight condition control” gedeactiveerd.
Collective pitch elev. precompensation
Deze parameter (standaard 50) zul je moeten verhogen als de helikopter de staart laat zakken bij het vertikaal dalen en de staart omhoog komt bij het vertikaal opstijgen. Als bij vertikaal dalen de staart omhoog komt en bij vertikaal opstijgen de staart zakt, zul je de waarde van de parameter moeten verlagen.
Cycle ring
Controleer of de standaard waarde (standaard 85) niet te hoog of te laag is (je tegen de mechanische grenzen van je helikopter aanloopt) plaats je de linker stick iets boven beide ‘hover’-posities en beweeg je de rechter stick (mode 2) naar alle hoeken. Kijk in vervolgens of de ‘swash plate’ of de servo-armpjes ergens aanlopen. Is dat zo dan moet je de waarden zoveel verlagen dan geen van beide ergens aanloopt (niet meer tegen de mechanische grenzen van je helikopter aanloopt). Loopt nergens iets aan dan kun je desgewenst de standaard waarde wat verhogen.
Cycle pitch exponential setting
Deze parameter (standaard 2) geeft je de mogelijkheid expo in te stellen op de 3GX. Stel nooit expo op de 3GX en in de zender in. Gebruik je expo op de zender (bijvoorbeeld 20) zet deze parameter dan op 0.
Simulated flybar parameter
· Als de schakelaar omhoog staat is de “Simulated flybar parameter” geactiveerd;
· Als de schakelaar omlaag (standaard) staat is de “Simulated flybar parameter” gedeactiveerd.
Flight mode parameters 2
Uitgangspunt voor dit hoofdstuk is dat je deze parameters met de software instelt.
Roll rate en Flip rate
Met de ‘Roll rate’ (standaard 50) en ‘Flip rate’ (standaard 50) kun je de snelheid instellen waarmee de helikopter om zijn as rolt. Wanneer het verschil tussen de ‘Flip rate’ en de ‘Roll rate’ groter is dan 20, zal 3GX de waarde van de ‘Flip rate’ automatisch zover aanpassen dan het verschil tussen beiden niet groter is dan 20. Het is daarom slim eerst de ‘Roll rate’ in te stellen en daarna de ‘Flip rate’.
Travel limits
Het doel van deze parameters is ervoor te zorgen dat de ‘swashplate’ niet verder kan bewegen als technisch mogelijk is, maar ook de gewenste uitslag kan maken. In het eerste geval is dit bijvoorbeeld nodig als de swashplate, ten gevolge van extreme stick bewegingen, tegen de mechanische grenzen van je helikopter aanloopt. In het tweede geval kunt u desgewenst een kleinere hoek instellen, bijvoorbeeld omdat de je vindt dat de effectieve bladhoek te groot is.
Elevator travel limit settings
Met de ‘Elevator travel limit settings’ kun je de maximale bladhoek voor de elevator instellen. De standaard waarde is 70.
Aileron travel limit settings
Met de ‘Aileron travel limit settings’ kun je de maximale bladhoek voor de aileron instellen. De standaard waarde is 70.
Swashplate dampening settings
Het doel van deze parameters is de abruptheid waarmee de helikopter vanuit stijgen of dalen tot stilhangen komt te kunnen instellen. De helikopter stijgt of daalt, en jij wilt die beweging stoppen. Wat je met deze parameter kan instellen is hoe abrupt dat stoppen moet verlopen. Hoe lager de waarde hoe abrupter de helikopter de op- of neergaande beweging stopt. De functie lijkt op de D/R functie in je zender. Doel daarvan is het vergrote of verkleinen van de afstand die de servo aflegt bij eenzelfde afstand die de stick aflegd.
Collective pitch dampening instellen
Met Collective pitch dampening kun je de snelheid instellen waarmee de helikopter om zijn as rolt. De standaard waarde is 0.
Cyclic pitch dampening instellen
Met Cyclic pitch dampening kun je de snelheid instellen waarmee de helikopter om zijn as rolt. De standaard waarde is 0.
Collective pitch accelaration settings
Met Collective pitch acceleration kun je het ‘collective pitch acceleration level’ instellen. De standaard waarde is 0.
Cyclic pitch accelaration settings
Met Cyclic pitch acceleration kun je het ‘cyclic pitch acceleration level’ instellen. De standaard waarde is 0.
Rudder parameters
Rudder locking ‘gain’ adjustment
Een hogere waarde (standaard 70) geeft strakkere voor- en achterwaardse vluchten, maar een te hoge waarde zal resulteren in trage staart oscillatie tijdens hover.
Rudder acceleration adjustment
Een hogere waarde (standaard 0) zorgt ervoor dat de staartservo, bij het opstarten, sneller reageert dan normaal. Voor kleinere helikopters (onder de 500) is deze functie niet beschikbaar.
Collective pitch torque precompensation
Een hogere waarde (standaard 50) gebruik je als de neus van de helikopter naar links verschuift tijdens het dalen, v.v.
Anti torque compensation
· Is de 3GX met de ledjes naar boven geïnstalleerd dan dient de schakelaar omhoog te staan (NOR);
· Is de 3GX met de ledjes naar beneden geïnstalleerd dan dient de schakelaar omlaag te staan.
Deze functie werkt alleen samen met een ‘rotorhead’ wat met de klok meedraait. Als de ‘rudder’ onvoldoende aanvoelt kan deze parameter wat worden verhoogd.
Groeten
Martin
De basis setup
Basis setup stap 1, DIR setup
Doel van deze stap is je helikopter mechanisch correct af te stellen. Deels betreft het de normale mechanische afstelling en deels het zo afstellen van helikopter dat de 3GX software een goede uitgangsituatie heeft om de overige instellingen te kunnen doorvoeren. Het activeren van de optie DIR setup zorgt ervoor dat alle gyro’s in de 3GX worden uitgeschakeld. Alleen dan kan namelijk de mechanische afstelling worden uitgevoerd c.q. gecontroleerd.
Het activeren van de DIR setup doe je als volgt:
1. Maak minstens 2 draden tussen de motor en de ESC los;
2. Trek de ‘throttle stick’ geheel omlaag, zet de zender aan en selecteer betreffende helikopter. Wacht totdat deze gereed is (veelal het lampje op de zender niet meer knippert);
3. Als je betreffende versie van de software voor de eerste keer gebruikt zet dan beide potentiometertjes op de 3GX op 12 uur;
4. Druk de ‘SET-button’ op de 3GX in en houd hem ingedrukt;
5. Sluit de LiPO aan op de ESC. Ledje 1 t/m 5, op de 3GX, beginnen na elkaar te knipperen;
6. Laat de ‘SET-button’ los voordat het meest linker ledje (A.REV) op de 3GX brandt.
Het STATUS- en DIR ledje branden nu (beide groen) ten teken dat de 3GX klaar is voor het uitvoeren van de mechanische setup.
Basis setup stap 1.1 mechanische setup
Zoals gezegd heeft het uitvoeren van de mechanisch setup in principe niets te maken met het correct afstellen van de 3GX, maar zorgt ervoor dat de 3GX software een goede uitgangsituatie heeft om haar instellingen te kunnen doorvoeren. De mechanische setup betreft:
· De servohoorns van de kanalen 1, 2 en 6 uitlijnen zodat de ‘swashplate’ servo’s netjes zijn uitgelijnd. De rest dient 0 te zijn;
· De ‘swashplate’ netjes horizontaal zetten, door als nodig de lengte van de links naar de servo’s aan te passen en sub-trim te gebruiken;
· De juiste draairichting van de servo´s instellen;
· De stijg- en kantelrichting van de ‘swashplate’ instellen zodat de ‘swashplate’ in zijn geheel op en neer beweegt, als je meer of min pitch geeft en de juiste kant op kantelt als je de rechter stick beweegt.
· De juiste werkrichting van de van de staartservo controleren en eventueel aanpassen;
· De normale pitchcurve instellen voor het afstellen op exact: 0, 25, 50, 75, en 100% en deze curve actief maken tijdens het instellen;
· De bladhoek instellen op 0 graden bij ‘mid stick’. Uitgangspunt is dat de ruimte tussen de bovenkant van het frame en de onderkant van de ‘swash plate’ gelijk is aan de ruimte tussen de bovenkant van de ‘center holder block’ van de ‘swash plate’ en de onderkant van de ‘center hub set’;
· De aileron hoek instellen op exact 8 graden;
· De elevator hoek instellen op dezelfde waarde als je hebt gevonden bij het bepalen van de aileron hoek;
· De pitch hoek instellen op:
i. TREX 250, stabiliteit: 12o en wendbaarheid 14o
ii. TREX 450, stabiliteit: 12o en wendbaarheid 14o
iii. TREX 500, stabiliteit: 10-12o en wendbaarheid 12-14o
iv. TREX 550, stabiliteit: 10-12o en wendbaarheid 12-14o
v. TREX 600, stabiliteit: 10-12o en wendbaarheid 12-13o
vi. TREX 700, stabiliteit: 10-12o en wendbaarheid 12-14o
De mechanische setup vastleggen
Zorg dat pitch curve NORMAAL is geselecteerd en je throttle stick exact in het midden staat (0 graden pitch). Druk op de ‘SET-button’ het E.LIM ledje gaat branden en het DIR ledje gaat uit. Hierdoor wordt de neutrale situatie vastgelegd in de 3GX.
3GX elevator setup
Na het mechanisch afstellen van je helikopter voeren we de elevator setup uit. Blijf van de throttle stick, je curven en de ‘Idel up’ schakelaar af (staan nog steeds respectievelijk in midden, bladen 0 graden pitch en in normale mode). Deze heb je hiervoor al correct ingesteld;
Basis setup stap 1.2 E.LIM setup
Het E.LIM ledje brandt. Je gaat nu limit van de elevator instellen. Dat doe je als volgt:
1. Verplaats de elevator stick helemaal naar voren en houdt hem daar even vast;
2. Verplaats de elevator stick vervolgens naar het midden. De 3GX bepaalt op basis daarvan de endpoints van de elevator;
3. Druk vervolgens op de ‘SET-button’ om de waarde vast te leggen, waarna het E.REV ledje gaat branden en het E.LIM ledje uit gaat.
Basis setup stap 1.3 E.REV setup
Het E.REV ledje brandt. Je gaat nu de richting van de gyro instellen voor de elevator. Dat doe je als volgt:
1. Kantel de helikopter naar voren en kijk of de ‘swashplate’ naar achteren kantelt, en weer terug. Beweegt hij in de verkeerde richting beweeg dan de elevator stick om het ledje van kleur te laten veranderen en probeer het daarna nog een keer (stap 2);
2. Druk vervolgens op de ‘SET-button’ om de waarde vast te leggen, waarna het A.LIM ledje gaat branden en het E.REV ledje uit gaat.
3GX aileron setup
Basis setup stap 1.4 A.LIM setup
Het A.LIM ledje brandt. Je gaat nu limit van de aileron instellen. Dat doe je als volgt:
1. Verplaats de aileron stick helemaal naar rechts en houdt hem daar even vast;
2. Verplaats de aileron stick vervolgens naar het midden. De 3GX bepaalt op basis daarvan de maximale endpoints van de aileron
3. Druk vervolgens op de ‘SET-button’ om de waarde vast te leggen, waarna het A.REV ledje gaat branden en het A.LIM ledje uit gaat.
Basis setup stap 1.5 A.REV setup
Het A.REV ledje brandt. Je gaat nu de richting van de gyro instellen voor de elevator.
1. Kantel de helikopter naar rechts en kijk of de ‘swashplate’ naar achteren kantelt, en weer terug. Beweegt hij in de verkeerde richting, beweeg dan de aileron stick om het ledje van kleur te laten veranderen en probeer het daarna nog een keer;
2. Druk vervolgens op de ‘SET-button’ om de waarde vast te leggen, waarna het A.REV ledje uit gaat.
Basis setup stap 1.6 DIR setup afsluiten
In de vorige stap heb je voor de laatste keer op de ‘SET-button’ gedrukt. De 3GX zal daarna opnieuw opstarten waarbij alle leds gaan knipperen.
De 3GX staartservo en gyro setup
Stap 1 en 2 De frame rate en het type servo instellen
Deze paragraaf beschrijft hoe je de ‘frame rate’ en het type (analoog of digitaal) van de ‘rudder servo’ instelt.
De gyro en de staartservo moeten bij elkaar passen en de gyro moet op de juiste rate zijn ingesteld. Doe je dat niet dan kan je gyro of servo de geest geven. Het is daarom slim de staartservo even los te koppelen van de 3GX voordat je beide parameters instelt. Daarna kun je hem weer aansluiten (na stap b).
Om beide parameters in te stellen c.q. te controleren doe je het volgende:
1. Druk op de ‘SET-button’ van de 3GX totdat het STATUS ledje knippert;
2. Stel nu beide parameters in:
a. Stap 1, Frame rate (1520/760)
i. Het 1520/760 ledje moet groen zijn voor de bijgeleverde servo (1520 us). Is dat niet zo beweeg de ‘rudder stick’ dan naar links of rechts om de kleur van het ledje te veranderen (groen is 1520 us en rood is 760 us);
ii. Druk op de ‘SET-button’ van de 3GX om naar de volgende parameter te gaan.
b. Stap 2, Analoge of digitale servo (DS/AS)
i. Het DS/AS ledje moet groen zijn voor de bijgeleverde servo (digitaal). Is dat niet zo beweeg de ‘rudder stick’ dan naar links of rechts om de kleur van het ledje te veranderen (groen is digitaal en rood is analoog);
ii. Druk op de ‘SET-button’ van de 3GX om naar de volgende parameter te gaan of wacht 10 seconden waarna de 3GX de ‘rudder setup’ afsluit.
Controleer tevens of de staart servo de juiste kant op beweegt als je de ‘rudder stick’ gebruikt. Is dat niet zo keer dan het betreffende kanaal op je zender om.
Stap 3 en 4 Rudder en Gyro settings
Alvorens deze instellingen uit te voeren dien je te controleren of de ‘rudder-stick’ de ‘tailpitchslider’ de juiste kan op laat bewegen. Ga daarom achter je helikopter staan en duw de linker stick (rudder) naar rechts. Tijdens het naar rechts bewegen van de stick moet de ‘tailpitch-slider’ naar links bewegen, v.v. Is dat niet zo zet dan de ‘servo reverse’ instelling voor dat kanaal in de andere stand.
Stap 3 Gyro direction reverse
Deze paragraaf beschrijft hoe je de ‘Gyro direction reverse’ instelt. Om deze parameter in te stellen c.q. te controleren doe je het volgende:
1. Druk op de ‘SET-button’ van de 3GX totdat het STATUS ledje knippert;
2. Druk (en laat los) op de ‘SET-button’ totdat het NOR/REV ledje brandt;
3. Ga achter je helikopter staan en draai de neus van de helikopter een stukje tegen de wijzers van de klok in. Tijdens het tegen de wijzers van de klok in draaien van de helikopter moet de ‘tailpitch-slider’ naar links bewegen. Klopt dit niet beweeg de ‘rudder stick’ dan naar links of rechts om de kleur van het ledje te veranderen (groen is NOR en rood is REV);
4. Controleer nogmaals of de gyro nu wel in de juiste richting compenseert;
5. Druk op de ‘SET-button’ van de 3GX om naar de volgende parameter te gaan of wacht 10 seconden waarna de 3GX de ‘rudder setup’ afsluit.
Stap 4 Rudder servo travel limit
Deze paragraaf beschrijft hoe je de ‘Rudder servo travel limit’ instelt. Om deze parameter in te stellen c.q. te controleren doe je het volgende:
1. Druk op de ‘SET-button’ van de 3GX totdat het STATUS ledje knippert;
2. Druk (en laat los) op de ‘SET-button’ totdat het LIMIT ledje brandt;
3. Ga achter je helikopter staan;
4. Druk de ‘rudder stick’ zover naar links dat de ‘tail pitch slider’ bijna de behuizing raakt, en breng de ‘rudder stick’ dan terg naar het midden;
5. Wacht 2 seconden, totdat het STATUS ledje rood knippert;
6. Druk de ‘rudder stick’ nu zover naar rechts dat de ‘tail pitch slider’ bijna de behuizing raakt, en breng de ‘rudder stick’ dan terg naar het midden;
7. Wacht vervolgens weer 2 seconden, totdat het STATUS ledje rood knippert;
8. Druk op de ‘SET-button’ van de 3GX om naar de volgende parameter te gaan of wacht 10 seconden waarna de 3GX de ‘rudder setup’ afsluit.
Stap 5, Helikopter type en delay
Deze paragraaf beschrijft hoe je de ‘Helikopter type en delay’ instelt. Om deze parameters in te stellen c.q. te controleren doe je het volgende:
1. Druk op de ‘SET-button’ van de 3GX totdat het STATUS ledje knippert;
2. Druk (en laat los) op de ‘SET-button’ totdat het DELAY ledje brandt;
Helikopter size:
Delay
4. Met het afstellen van de ‘delay’ (op de gyro) zorg je ervoor dat de gevoeligheid van de gebruikte servo past bij de ‘gyro’. Hoe langzamer de servo hoe groter de delay-waarde. Aan de manier waarop de staart stopt na een piro is te zien of de ‘delay’ goed is afgesteld.
Het aanpassen van de ‘delay’ doe je door in stap 3 de ‘rudder stick’ een bepaalde afstand naar links of rechts te bewegen (afhankelijk van de size van de helikopter) en vervolgens de ‘set button’ in te drukken. Op sommige zender kun je de afstand waarmee je de ‘rudder stick’ verplaatst aflezen. Kan dat niet dan moet je experimenteren.
Omdat je een goed instelling pas kunt bepalen tijden het vliegen, stellen we de delay nu op 0 in.
Stap 6, Anti torque compensation direction setting
Deze paragraaf beschrijft hoe je de ‘Anti torque compensation direction setting’ instelt. Met deze parameter geef je aan of je de 3GX rechtop of onderste boven hebt geplaatst. Om deze parameters in te stellen c.q. te controleren doe je het volgende:
1. Druk op de ‘SET-button’ van de 3GX totdat het STATUS ledje knippert. Wacht totdat alle 5 de ledjes branden en laat dan de ‘SET-button’ los;
2. Door de ‘rudder-stick’ te bewegen kun je de montagerichting opgeven:
i. Een groen STATUS ledje geeft aan dat je de 3GX rechtop hebt geplaatst
ii. Een rood STATUS ledje geeft aan dat je de 3GX onderste boven hebt geplaatst
i. Druk op de ‘SET-button’ van de 3GX om naar de volgende parameter te gaan of wacht 10 seconden waarna de 3GX de ‘rudder setup’ afsluit.
3. Wacht daarna 10 seconden waarna de 3GX deze instelling afsluit.
Throttle en Governor settings
Throttle calibration
Direct na de basis setup dient de 3GX te weten welk throttle bereik beschikbaar is. Je doet dat als volgt:
1. Maak minstens 2 draden tussen de motor en de ESC los;
2. De normale pitchcurve stel je in op exact: 0, 25, 50, 75, en 100%, waarna je deze curve actief maakt (heb je als het goed is al eerder gedaan);
3. Trek de ‘throttle stick’ geheel omlaag en zet de zender aan. Wacht totdat deze gereed is (veelal het lampje op de zender niet meer knippert);
4. Sluit de accu aan op de helikopter en wacht tot de 3GX zich heeft geinitaliseerd;
5. Druk de SET-knop in en houd hem ingedrukt totdat alle ledjes branden. Laat dan de SET-knop los, waarna het GOV ledje rood brandt;
6. Duw de ‘throttle stick’ geheel omhoog. Na een paar seconden de ledjes uitgaan en de 3GX opnieuw opstart ten teken dat het setup proces is beëindigd.
Flight mode parameters 1
Flight condition control
Met deze parameter (standaard 50) is het mogelijk de vliegstijl aan te passen. Hoe lager het percentage hoe meer directer gevoel is. Met andere woorden de overgangen tussen manoeuvres zal meer abrupt zijn. De stand van de schakelaar geeft het volgende aan:
· Als de schakelaar omhoog staat is de “Flight condition control” geactiveerd;
· Als de schakelaar omlaag staat is de “Flight condition control” gedeactiveerd.
Collective pitch elev. precompensation
Deze parameter (standaard 50) zul je moeten verhogen als de helikopter de staart laat zakken bij het vertikaal dalen en de staart omhoog komt bij het vertikaal opstijgen. Als bij vertikaal dalen de staart omhoog komt en bij vertikaal opstijgen de staart zakt, zul je de waarde van de parameter moeten verlagen.
Cycle ring
Controleer of de standaard waarde (standaard 85) niet te hoog of te laag is (je tegen de mechanische grenzen van je helikopter aanloopt) plaats je de linker stick iets boven beide ‘hover’-posities en beweeg je de rechter stick (mode 2) naar alle hoeken. Kijk in vervolgens of de ‘swash plate’ of de servo-armpjes ergens aanlopen. Is dat zo dan moet je de waarden zoveel verlagen dan geen van beide ergens aanloopt (niet meer tegen de mechanische grenzen van je helikopter aanloopt). Loopt nergens iets aan dan kun je desgewenst de standaard waarde wat verhogen.
Cycle pitch exponential setting
Deze parameter (standaard 2) geeft je de mogelijkheid expo in te stellen op de 3GX. Stel nooit expo op de 3GX en in de zender in. Gebruik je expo op de zender (bijvoorbeeld 20) zet deze parameter dan op 0.
Simulated flybar parameter
Deze parameter geeft je de mogelijkheid het gevoel van een fysieke ‘flybar’ te simuleren, in de zin dat een hogere waarde overeenkomt met een zwaardere ‘paddle’. De stand van de schakelaar geeft het volgende aan:
· Als de schakelaar omlaag (standaard) staat is de “Simulated flybar parameter” gedeactiveerd.
Flight mode parameters 2
Uitgangspunt voor dit hoofdstuk is dat je deze parameters met de software instelt.
Roll rate en Flip rate
Met de ‘Roll rate’ (standaard 50) en ‘Flip rate’ (standaard 50) kun je de snelheid instellen waarmee de helikopter om zijn as rolt. Wanneer het verschil tussen de ‘Flip rate’ en de ‘Roll rate’ groter is dan 20, zal 3GX de waarde van de ‘Flip rate’ automatisch zover aanpassen dan het verschil tussen beiden niet groter is dan 20. Het is daarom slim eerst de ‘Roll rate’ in te stellen en daarna de ‘Flip rate’.
Travel limits
Het doel van deze parameters is ervoor te zorgen dat de ‘swashplate’ niet verder kan bewegen als technisch mogelijk is, maar ook de gewenste uitslag kan maken. In het eerste geval is dit bijvoorbeeld nodig als de swashplate, ten gevolge van extreme stick bewegingen, tegen de mechanische grenzen van je helikopter aanloopt. In het tweede geval kunt u desgewenst een kleinere hoek instellen, bijvoorbeeld omdat de je vindt dat de effectieve bladhoek te groot is.
Elevator travel limit settings
Met de ‘Elevator travel limit settings’ kun je de maximale bladhoek voor de elevator instellen. De standaard waarde is 70.
Aileron travel limit settings
Met de ‘Aileron travel limit settings’ kun je de maximale bladhoek voor de aileron instellen. De standaard waarde is 70.
Swashplate dampening settings
Het doel van deze parameters is de abruptheid waarmee de helikopter vanuit stijgen of dalen tot stilhangen komt te kunnen instellen. De helikopter stijgt of daalt, en jij wilt die beweging stoppen. Wat je met deze parameter kan instellen is hoe abrupt dat stoppen moet verlopen. Hoe lager de waarde hoe abrupter de helikopter de op- of neergaande beweging stopt. De functie lijkt op de D/R functie in je zender. Doel daarvan is het vergrote of verkleinen van de afstand die de servo aflegt bij eenzelfde afstand die de stick aflegd.
Collective pitch dampening instellen
Met Collective pitch dampening kun je de snelheid instellen waarmee de helikopter om zijn as rolt. De standaard waarde is 0.
Cyclic pitch dampening instellen
Met Cyclic pitch dampening kun je de snelheid instellen waarmee de helikopter om zijn as rolt. De standaard waarde is 0.
Collective pitch accelaration settings
Met Collective pitch acceleration kun je het ‘collective pitch acceleration level’ instellen. De standaard waarde is 0.
Cyclic pitch accelaration settings
Met Cyclic pitch acceleration kun je het ‘cyclic pitch acceleration level’ instellen. De standaard waarde is 0.
Rudder locking ‘gain’ adjustment
Een hogere waarde (standaard 70) geeft strakkere voor- en achterwaardse vluchten, maar een te hoge waarde zal resulteren in trage staart oscillatie tijdens hover.
Rudder acceleration adjustment
Een hogere waarde (standaard 0) zorgt ervoor dat de staartservo, bij het opstarten, sneller reageert dan normaal. Voor kleinere helikopters (onder de 500) is deze functie niet beschikbaar.
Collective pitch torque precompensation
Een hogere waarde (standaard 50) gebruik je als de neus van de helikopter naar links verschuift tijdens het dalen, v.v.
Anti torque compensation
De stand van de schakelaar representeert de manier waarop de 3GX is geïnstalleerd:
· Is de 3GX met de ledjes naar beneden geïnstalleerd dan dient de schakelaar omlaag te staan.
Deze functie werkt alleen samen met een ‘rotorhead’ wat met de klok meedraait. Als de ‘rudder’ onvoldoende aanvoelt kan deze parameter wat worden verhoogd.
Laatst bewerkt door een moderator: