De allereerste Dji inspire 1 in nederland!

Vandaag een Inspire mogen vliegen in windkracht 8.
Vliegt erg stabiel en heel voorspelbaar.
Bennie is ook verkocht.

De app is echt waanzinnig, zoveel mogelijkheden.

En ik was erbij...ontzettend mooie machine,en zelfs hufterproof (ik heb ook even mogen vliegen) :cool:
Wk was idd iets minder als 8 maar zeker wk5/6 op een open weiland en vloog probleemloos!

Vandaag een Inspire mogen vliegen in windkracht 8.
Vliegt erg stabiel en heel voorspelbaar.
Bennie is ook verkocht.

De app is echt waanzinnig, zoveel mogelijkheden.

Was gaaf he Ben (en Goser) ;)
P.S..... het was gemiddeld windkracht 5 (10,4 m/s) met uitschieters naar Windkracht 6/7 (ruim 13 tot 14m/s). De spec van de Inspire 1 is 10m/s kortom het was een mooie test om eens te zien wat hij nu eigenlijk echt kan...

IMG_0806.PNG

Windkracht 8 (t/m 100km/u) ? heb je daar toevallig beelden van, ben heel benieuwd.

Uiteraard...
zal er in de loop vd dag wat beeldmateriaal van plaatsen.

P.S. Windkracht 8 is niet tot 100Km/U
8Bft = 62-74 Km/u = 17,2-20,7 m/s = stormachtige wind

Windkracht 8 (t/m 100km/u) ? heb je daar toevallig beelden van, ben heel benieuwd.

Bijgevoegd een paar foto's van vandaag samen met Ben en Goser. Het filmpje volgt later vandaag (zo eerst ff pannenkoeken bakken voor de kinderen)...

P1080220.jpg

Ben en Goser achter de knoppen (Ben als Piloot en Goser als Camera operator).

P1080232.jpg

Hoe stabiel kan iets zijn? Inspire 1 in Hover bij 5 tot 6 BFT...

P1080225.jpg

ND Filter / Scherptediepte etc.

@van Heijningen

Zoals je in m'n profiel kunt zien ben ik al een behoorlijk oude kabouter. Bijna 74.
Maar nog goed fit. En om de donder niet seniel. Vrijwel dagelijks actief. Met camera en drone.
Camera is Nikon D810 = diverse lenzen.
Drone was Sky Hero Spyder + GoPro. Wordt Inspire. Komt zeer binnenkort.
Ben ik dan overigens: de "oudste Inspire Vlieger in the World"?

Fotografeer en film al vanaf m'n 15e. Dus bijna 60 jaar.
Heb een jaar of 30 geleden de Nikon school bezocht.
Was toen nog een dagcursus.(had een prachtige F5 - analoog, mocht daarom een professionele cursus volgen)
Was vele jaren lid van een fotoclub.
Ontwikkelde zelf. Drukte af. Dus praktische ervaring te over.
Als je 't na al die jaren nog niet weet, ben je een enorme sufferd.

Werk intussen met een Nikon D810, met verschillende soorten (zeer goede) lenzen. Nikon 28-70 mm f.2.8 + 70 - 200 mm f. 2.8.
Speciaal voor filmen Samyang f. 1.4 35 mm + f.1.4 80 mm.
Daarnaast een zeer goed geluidsgebeuren Zoom H6, met diverse Mic's.
Van "Richt" tot "Opspeld", Stereo en Wide. etc.

*
Ik veronderstel dat je wat dingen door elkaar haalt. Zal 't proberen uit te leggen.

Scherptediepte creëer je met een klein diafragma = grote lensopening. Bijv. f. 2.8
Wil je de hele foto scherp (of zo scherp mogelijk) neem je een groot diafragma. bijv. f. 22 = kleine lensopening.

Je kunt op zijkant van je lens precies zien, waar de foto scherp wordt.
Er staan, ja hoe noem je dat, haken op, waar tussen de scherpte wordt aangegeven.

Een "beetje" fotograaf weet hoe hij daar mee om moet gaan.
Stelt daarom (soms) niet precies scherp op 't onderwerp.
Maar kijkt waar de scherpte ligt. Resp. waar je hem wilt hebben.
Stelt daar zijn lens op in. Ik doe dat al jaren.
De praktijk geeft aan dat je vaak veel minder speling "voor" 't onderwerp hebt,
en "achter" het onderwerp de scherpte vaak mee valt.

*
Wat ik bedoelde met een lens presteert vaak niet het allerbeste op z'n kleinste diafragma,
heeft niets te maken met scherpte diepte.
Maar wel met de beste kwaliteit van de foto.
Ergo: Een f.2.8 lens presteert het beste vanaf 2 stops verderop.
Dus niet op bijv. f. 8.0 / Ieder fotoboek bestrijdt dat.

*
Ik heb mijn Inspire nog niet ontvangen. Maar hoop op deze week.
Maar weet zeker dat de lens een vast diafragma heeft. f. 2.8

DAT STAAT NAMELIJK IN DE GEBRUIKSAANWIJZING.
Ook Blik van Boven, lees ik, raadt je aan, voor 't lezen daarvan, tijd vrij te maken!!!!!!!

*
Ik werk als (amateur) fotograaf voor Bodelaeke in Giethoorn.
Tevens voor Sail Giethoorn.
Het jubileumboek van meer dan 300 pagina 's, gebruikte meer dan 100 van mijn foto's. Dan moet de kwaliteit toch redelijk zijn.
Tevens dit jaar voor de 1e keer pak ik de manifestatie op in Zwartsluis.
Uiteraard ook weer omtrent zeilen.

*
Hoop niet dat je dit stukje prosa al te "betuttelend" vind.
Wil niet als alwetend over komen. Want dat ben ik niet.
Ik leer nog dagelijks van "verhalen" van anderen. Mits die goed zijn.
o.a. Daarom zit ik op dit forum.
En kijk vrijwel dagelijks naar wat anderen gepresteerd hebben op diverse Sites.

*
@Blik van Boven.
Ook dit verhaal is weer lang. Enige tolerantie s.v.p.

Met bijzonder vriendelijke groet.

Tjardi

Zeuren

Heb net een heel verhaal geschreven omtrent Nd etc.
Heb daar redelijk lang over gedaan, omdat ik wat zinnigs wilde zeggen.
Dat kost, althans mij, enige tijd.

*
Kijk ik na 't schrijven van m 'n verhaal op de site, en wordt ik geconfronteerd met verschillende windsterkte 's Beaufort.

De ene roept ...... Windkracht 5.
De andere roept ..... Windkracht 7.
Ongelofelijk belangrijk dus.

Sorry, maar deze ouwe lul van bijna 74 roept:
Is dat waar 't in deze site om gaat?

Wil je wat van elkaar leren?????? Daar gaat het om!!!!!

Nee. Dat is 't kietelen van 't eigen ego.

Intussen probeer ik 't kaf van 't koren te scheiden in dit soort verhalen.
Maar wordt er zo moe van.

Sorry.

Tjardi

Heb net een heel verhaal geschreven omtrent Nd etc.
Heb daar redelijk lang over gedaan, omdat ik wat zinnigs wilde zeggen.
Dat kost, althans mij, enige tijd.

*
Kijk ik na 't schrijven van m 'n verhaal op de site, en wordt ik geconfronteerd met verschillende windsterkte 's Beaufort.

Sorry.

Tjardi

Tjardi : Je hebt gelijk !

Zoals je in m'n profiel kunt zien ben ik al een behoorlijk oude kabouter. Bijna 74.

Respect, ik hoop dat ik tegen die leeftijd even actief mag zijn ;)

Camera is Nikon D810 = diverse lenzen.

Ik werk vanaf de dag dat hij in nederland leverbaar is met de D800. Super camera.

Drone was Sky Hero Spyder + GoPro. Wordt Inspire. Komt zeer binnenkort.
Ben ik dan overigens: de "oudste Inspire Vlieger in the World"?

Fotografeer en film al vanaf m'n 15e. Dus bijna 60 jaar.
Heb een jaar of 30 geleden de Nikon school bezocht.
Was toen nog een dagcursus.(had een prachtige F5 - analoog, mocht daarom een professionele cursus volgen)

Ik ook vanaf me 15de, leuk! En ik heb serieus ook nog een F5 liggen op zolder, ook een top camera. Ik heb de fotovakschool afgerond.

Werk intussen met een Nikon D810, met verschillende soorten (zeer goede) lenzen. Nikon 28-70 mm f.2.8 + 70 - 200 mm f. 2.8.

Ik fotograafeer de laatste jaren voornamelijk met primes (zeker in combinatie met de hoge resolutie FF beeldchip van de D800 + D810 zie je het verschil met (pro) zoom lenzen), ben erg tevreden met mijn 80mm 1.8 G, 50mm Art en 35mm Art.

Speciaal voor filmen Samyang f. 1.4 35 mm + f.1.4 80 mm.

Goede keuze;)

Ik veronderstel dat je wat dingen door elkaar haalt. Zal 't proberen uit te leggen.

Scherptediepte creëer je met een klein diafragma = grote lensopening. Bijv. f. 2.8
Wil je de hele foto scherp (of zo scherp mogelijk) neem je een groot diafragma. bijv. f. 22 = kleine lensopening.

Je kunt op zijkant van je lens precies zien, waar de foto scherp wordt.
Er staan, ja hoe noem je dat, haken op, waar tussen de scherpte wordt aangegeven.

Dit is bij mijn nieuwe G serie lenzen (helaas) niet meer het geval. Maar als (vak)fotograaf weet ik wat je bedoelt;)

*
Wat ik bedoelde met een lens presteert vaak niet het allerbeste op z'n kleinste diafragma, heeft niets te maken met scherpte diepte.
Maar wel met de beste kwaliteit van de foto.

Dat stel ik ook niet. Ik stel wel dat F2.8 niet optimaal is voor luchtfotografie (veel scherpte diepte), al maakt dat bij een kleinere beeldcensor minder uit.

Ergo: Een f.2.8 lens presteert het beste vanaf 2 stops verderop.
Dus niet op bijv. f. 8.0 / Ieder fotoboek bestrijdt dat.

Ja en nee, vaak idd vanaf 2 stops (F5.6) maar meestal optimaal op F8. Zie How to Select the Sharpest Aperture "The sharpest aperture is usually f/8. My lens reviews give the best apertures for each lens, but it is almost always f/8 if you need no depth of field. That's the easy part."

Ik vraag me serieus af of een veeleisende gebruiker als uzelf (die gewent is aan een dynamisch bekijk van meer dan 14 stops), gelukkig gaat worden van de 'speelgoed' camera onder de inspire 1. Maar ik hoop het van harte ;)

En ik zal inderdaad maar eens die verdomde handleiding door gaan nemen :P Voordat ik hem ga verkopen.

Laatst bewerkt:

Eh, sorry ik zal wel een zeikerd zijn maar het verschil tussen stabiel vliegen met windkracht 5 en windkracht 8 is enorm ja. Zeg maar vergelijkbaar met het verschil tussen een Nikon D100 en een D810, dus ja dat gaat volgens mij wel ergens over denk ik.

Windracht 5 (Vrij krachtige wind) is wel leuk.
windkracht 8 (Stormachtige wind) is zeer indrukwekkend voor een quad.

Dat zijn gemiddeldes allemaal.

Een constante windkracht 8 is makkelijker dan een windkracht wat schommelt tussen 5 en 7 bijvoorbeeld.

Ik zal dan ook wel een zeikerd zijn, maar boeie: windkracht 5 en stabiel vliegen vind ik al behoorlijk indrukwekkend. Cijfertjes n**ken.

Geloof me, windkracht 8 is nooit constant ;) En dan gaat er al helemaal niemand vliegen met een multi ;) [media=youtube]TywEeUeJEnM[/media]
waarom niet :). Het is niet leuk maar het kan wel. het gaat erom of je genoeg power hebt om in 45km/h te kunnen blijven.

windracht 8 os 62-74km/h dus vrij constant [emoji1]

Pak een setup wat 130km/h kan vliegen en je zult makkelijk kunnen blijven hangen.

Laatst bewerkt door een moderator:
...Kijk ik na 't schrijven van m 'n verhaal op de site, en wordt ik geconfronteerd met verschillende windsterkte 's Beaufort.

Sorry.

Tjardi

Ik vermoed dat je de post inzake de windkracht niet geheel juist geplaatst hebt en dat je nu vanuit emotie (lees irritatie door eerdere posts) reageert.

Het hele doel van de vlucht van vandaag samen met Ben en Goser was juist het testen van de DJI Inspire 1 op de grenzen van de afgegeven specificatie. De specificatie van de Inspire 1 staat op 10m/s maximaal en met een gemiddelde windsnelheid van 10.4 m/s (zie mijn foto gemeten op het veld waar we waren op 2m hoogte) zaten we ruim op deze spec vandaag.

Juist om van elkaar te leren is het hierin belangrijk over de juiste meetwaarden te beschikken. Het verschil tussen 5 BFT of 8 BFT is zeer groot en juist doordat 8 BFT ver boven Spec van de Inspire 1 is heb ik een en ander hier gecorrigeerd. Laten we voorkomen dat men gebaseerd op deze post straks denkt dat men ng veilig een Inspire 1 kan vliegen bij 8 BFT :confused:

Je stelling van het kietelen van een eigen EGO kan ik niet geheel plaatsen hierin. Vanwaar deze gedachte?

Groet Norbert

Het verschil tussen 5 BFT of 8 BFT is zeer groot en juist doordat 8 BFT ver boven Spec van de Inspire 1 is heb ik een en ander hier gecorrigeerd. Laten we voorkomen dat men gebaseerd op deze post straks denkt dat men ng veilig een Inspire 1 kan vliegen bij 8 BFT :confused:

Dat is exact mijn punt. Ook bij andere opmerkingen. Het gaat er volgensmij om om met dit forum een goed beeld neer te zetten van de inspire 1's goede en slechte punten. Zodat mogelijk geïnteresseerde een beter afweging kunnen maken en we wat leren van elkaar.

Back