Heren en moderatoren:
Allereerst de BESTE MBF-BERG WENSEN VOOR 2012. Morgen ben ik weer terug en dan neem ik mijn taken weer op mij. Ik zie dan vanzelf wat Botter er van gebrouwen heeft.
Uiteraard ook DE BESTE WENSEN VOOR 2012 IN HET ALGEMEEN, maar dat spreekt voor zich.
In het nieuwe jaar wil ik eerst opmerken, dat Burpmans er blijkbaar vreemde wintersportgewoonten op nahoudt en blijkbaar alleen achenebbisj sneeuwgebieden bezoekt:
- IN EEN SCHUURTJE in de zon gaan zitten???
Je komt daar schuurtjes bij de vleet tegen, maar waar wij skieën is het beslist niet de bedoeling om daar in te gaan zitten. Het idee alleen al. Vermoedelijk krijg je dan ook meteen een Bauer op je dak, die fragt wat jij te suchen hebt in zijn Scheune. Nee, als je ergens binnen wil gaan zitten doe je dat in een restaurantje of in een Alpenhütte. Van de laatste categorie kan ik met name de alpenhut van Elfride aanbevelen. Die maakt sowieso de lekkerste 'Apfelstrudel' ter wereld en in de wijde omtrek daarvan. Sinds enkele jaren kun je daar echter ook 'Speck mit Ei' eten. Dat wordt geserveerd op een groot bord en je krijgt dan errug veel Speck (een laagje van bijna één centimeter dik) en errug veel Ei (een stuk of zes).
- binnen in de zon gaan zitten???
Als de zon schijnt ga je natuurlijk niet binnen zitten. Niet binnen in een restaurant of een Alpenhütte en zeker niet in een schuurtje. Het idee alleen al.
Je zit dan buiten op een terrasje. Bij voorkeur op het terrasje van Elfride's Alpenhütte. Als je vóór de Hütte gaat zitten moet je echter wel goed opletten als je nog op je bestelling zit te wachten. Vanuit de deuropening (aan de zijkant) wordt namelijk geroepen welke hapklare brokken er klaar zijn. Als Elfride dat zelf roept hoor je dat heus wel, maar als het één van de dochters is kan het je wel eens ontgaan en dat is zonde, want dan wordt je Speck mit Ei koud.
- Glühwein en Bier drinken?
Glühwein drink je natuurlijk alleen als er niks anders is. Sowieso hoort wijn op kamertemperatuur geserveerd te worden en moet dat niet glühen. Dan is het gewoon niet lekker. Verder wordt dat daar in een wit plastic bekertje geserveerd, waaraan je je fikken brandt. Natuurlijk kun je ook je skihandschoenen aanhouden, maar dat werkt weer onhandig.
Bier drink je niet als je aan het skieën bent. Dat drink je eventueel 's avonds als je in je Ferienwohnung verblijft of als je uit eten gaat. Wat dit laatste betreft kan ik dan weer Hotel Engel aanbevelen. Neem het menu 'Engelplatte', daar zul je geen spijt van krijgen. Dat is wel een menu voor 2 personen, maar wie gaat er nu in z'n eentje uit eten?
Zoals ik al schreef drink je geen bier als je aan het skieën bent. Dat slaat gelijk in je poten en je krijgt de ene meteen niet meer voor de andere. Nu moet je dat natuurlijk niet gaan uitproberen als je je ski's nog onder hebt, want dat kan wel eens heel pijnlijk worden. Geloof me maar gewoon: geen bier! Als je dat wel drinkt kom je er vanzelf wel achter, dat dat een vergissing is. Meestal halverwege de piste. Ga jij maar eens op je ski's proberen net naast de piste buiten het zicht tegen een boom je bier weer kwijt te raken. Je kunt er donder op zeggen, dat het daar lichtelijk glooiend naar beneden loopt en dat je op het moment-supreme zachtjes richting boom begint te glijden. Reken er op, dat dat een onaangename verrassing is.
Nee, als je wat wil drinken, neem dan Obstler. Meteen de eerste keer, dat je bij Elfride komt kun je het beste er meteen twee nemen. Als je dan je Apfelstrudel op hebt giet je ze naar binnen. Laat ze even een paar minuten inwerken en begin dan pas aan de afdaling. Je merkt meteen, dat alle gewrichtjes wat soepeler zijn en dat je veel minder last hebt van al die vervelende hobbels en kuilen, die zo'n piste nu eenmaal rijk is. Eventueel neem je er dan later op de dag nog een (of meer) en laat aan het eind van de dag je vrouw de auto terug rijden naar je Ferienwohnung. Ook al is het maar 300 meter, begin daar zelf niet aan. Zeker niet als je vergeten bent je skischoenen te verwisselen voor je moonboots, wat op zo'n moment heel goed mogelijk is.
Tja, en wat je dan 's avonds drinkt moet je zelf weten. Als je geen idee hebt wat je nog naar binnen kan gieten kan ik Leibwächter adviseren, afhankelijk van de hoeveelheid Obstler, die al binnen is. Het is een kruidendrank, net als Jägermeister, dus het is vre-se-lijk gezond, maar dat doet de naam natuurlijk al vermoeden.