Wat ik van Labradors weet is, dat ze prima geschikt zijn om het ongenode gasten moeilijk te maken. Ze springen namelijk meteen tegen ze op en vragen dan of er een balletje gegooid kan worden. Nou, als er dan zo'n 30 kg hond heel verwachtingsvol naar je staat te kijken loop jij niet door zonder bezwaard gemoed, dus dan ben je wel even bezig. Als je zo dom bent om te gaan zitten loop je ook nog kans, dat ze op schoot springen en je beginnen af te likken. Dan zijn ze ook nog gefokt als - geloof het of niet - jachthond voor wild te water. Als je onverhoopt denkt te gaan zwemmen loop je dus het risico, dat hij/zij niet meer omkijkt naar zijn/haar balletje en dat je wordt geapporteerd.
Leer mij Labradors kennen. De singel, waaraan mijn werkplaatsje grenst is dé hondenuitlaatplaats van het pittoreske dorpje Maasland en Labradors lopen hier in behoorlijke aantallen rond. Als je er eentje hoort blaffen is het omdat er een balletje op het punt staat om gegooid te worden óf er wordt in de verte een zeer bevriende hond gesignaleerd en dat zijn ze bijna allemaal. Zelfs chihuahua's worden als speelkameraden beschouwd, behalve dan die van de zoon van Maarten (een modelbouwende buurtbewoner), maar dat is dan ook een veel ernstiger neuroot dan de gemiddelde chihuahua. Dat geval loopt al keffend de hele singel rond, dus ik ben blij, dat die niet zo vaak te logeren is.