Effe wat anders. Ik ben bezig me te verdiepen in aandrijvingen. Reden dat ik daar nu al een beetje naar vis, is, dat ik dan de romp uit kan engineeren.
- Hoe plaatst ik welke accu's
- diameter romp
- servopositie staart.
- etc.
Ik weet wel, één telefoontje met Andy Reisenauer en ik heb een aandrijving. Maar dat is (nu) niet leuk. Ik heb het onderwerp altijd weten te ontduiken, maar nu heb ik wel wat zin om me er in te verdiepen.
Ik heb wat gangbare aandrijvingen op een rijtje gezet waaruit blijkt dat een 6s aandrijving met 6.7:1 vertraging het meeste voorkomt. Vermogens liggen daarmee tussen de 1 en 1.4kW. Prima, op zich...
Ik heb nu alleen maar buitenlopers in bedrijf. Bevalt me prima. Lekker stil, geen vertraging die kapot kan. Maar voor het vermogen wat ik minimaal beschikbaar wil hebben (1.5kW) levert dat een zware klont als aandrijving op. Zo'n 660gram zou op 6s een 20*11 (o.i.d.) prop rond kunnen draaien. [edit] voor zover ik het nu begrijp.[/edit]
Een sneller lopende motor is dus nodig, met vertraging.
Ik wil een zo groot mogelijke carbon klapprop. Volgens mij is dat de RF 23"*12". Daar heb ik geen echt technische reden voor. Eerlijk gezegd, het is ongeremd haantjes gedrag
Deze aandrijving zou passen:
1848Watt, Scorpion 3226 1600KV, 6:1, RFM 23*12, 84,9% rendement.
Wat ik wel, technisch wil, is een verzetste spinner, zodat de bladen zo mooi mogelijk op de romp aan liggen. Ik zal aan Andy moeten vragen of deze propbruggen ook met een polygoon uitsparing geleverd worden. Ik heb geen fijn gevoel bij een gewoon ronde passing voor 1.5kW aandrijving.
Naast de gangbare 6S aandrijvingen heb ik gezocht naar een passende aandrijving met meer cellen, zonder direct het vermogen (erg veel) hoger te laten zijn. Ik heb niets kunnen vinden.
Waarom zocht ik daar naar? Ik dacht aan warmteverlies: I^2*R. Meer cellen, lagere stroom, minder verlies.
En stiekum wil ik wel eens weten of er een rendabele, ondeugende, aandrijving samen te stellen is op 10S. Gewoon, om de mogelijkheid van kiezen te hebben nu het toch geld gaat kosten.......
Vragen:
- welke pitchspeed is te prefereren voor de Adamas? Kan m'n XFRL5 analyse daar bij helpen?
- Dat je voor grote props en meer cellen weinig (lees: ik geen) aandrijvingen vindt komt dat omdat je dan grotere vertragingen nodig hebt ivm dat de motoren sneller draaien? (KV?)