De bouw van de ADAMAS

Hoi Patrick,

ik wil een toplaag van 54grams glas. Dat houdt de vleugel door de jaren heen mooi.

Ik weet alleen nog niet of glas op carbon, ook mooi is zonder verf.

De sterkte komt van:

HP Textiles

Dit weefsel zou de vleugel voldoende torsiestijfheid moeten geven en kan bovendien vanwege de breedte, in 1 stuk op een vleugeldeel worden aangebracht. Dus zonder naden. Verder is het relatief goedkoop.
 
Het verlijmen van de liggers in de kernen gaat goed! Het derde deel staat inmiddels uit te harden.

Ik werk van links naar rechts. Eerst dus de ligger in de linkertip gelijmd. Vervolgens het linker middenpaneel. Nu dan het rechter middenpaneel.

De truuk is dat ik elke keer bij het volgende paneel het vorige op de verbinder steek. Daardoor kan de nieuw in te lijmen ligger niet verdraaien ten opzichte van de vorige.Ik maak dan gelijk de aanschuining vrijwel helemaal goed. (De laatste paar 10e mm kier komt wel na het baggen.)

De kern met reeds verlijmde ligger laat ik 5mm op het bed liggen van de kern met te verlijmen ligger. Hierdoor neem je de "rotatiestand" over op het nieuwe verlijmen.

(ik heb ernstig het gevoel dat ik niet goed uitgelegd krijg wat ik doe.... Maar goed, het werkt, en het is fantastisch om en halve vleugel aan de massieve middenverbinder vast te houden!)

Op onderstaande foto links de reeds verlijmde ligger/kern, rechts het passen met de volgende kern/ligger.

xcd9.jpg


Tijdens het uitharden van de lijm zit de reeds verlijmde kern dus een beetje mee ingeklemd. Dat is hieronder te zien doordat je de eindrib niet ziet...

4bb8.jpg


Als het een beetje meezit is na komende weekend dit klusje ook weer klaar. Dan kan ik de balsa indekking maken. (eerst natuurlijk mijn vacuumregeling weer aan en soldeerbout laten ruiken zodat het weer goed werkt, hopelijk...)
 
(ik heb ernstig het gevoel dat ik niet goed uitgelegd krijg wat ik doe.... Maar goed, het werkt, en het is fantastisch om en halve vleugel aan de massieve middenverbinder vast te houden!)

Voor mij is het helemaal duidelijk!
Een mooie methode, maar zou vanuit het midden naar buiten werken niet beter zijn dan stapel je geen toleranties op elkaar.
Dit gezegd twijfel ik er niet aan dat jouw vleugel helemaal goed wordt, maar een mindere bouwer zou er voordeel mee kunnen hebben.

Rick
 
Vraagje aan Berie:
Je plakt nu de schuimdelen aan de ligger tot één geheel.
De zijkant van die ligger is waarschijnlijk minder vlak dan de zijkanten van het schuim.
Vul je dat meteen helemaal op, of is het u een kwestie van 'aanmekaar bakken' en later de kieren vullen, of vul je die helemaal niet op (alleen afdekken met het balsa)?

Dirk.
 
Hey Dirk,

ik gebruik PU bruislijm om de liggers in de kernen te lijmen. Dan zijn eventuele passingsproblemen uit de wereld.

De balsa strips lijm ik er met een mix van epoxy en fijne microballoons op. Daarmee is het laatste kiertje wel gevuld.

@Rick

Ik heb ook overwogen om vanuit het midden te werken. Echter, dan bestond de mogelijkheid de middenligger dusdanig geroteerd in te bouwen, dat de ligger in het linkertippaneel zo kantelde (Die zit namelijk exact "flush" nu.) dat hij bij de verbinders iets uit de kern omhoog zou steken. Dat wilde ik niet. Ik heb het daar een halve millimeter te krap gehouden......

Verder weet ik niet of het me wat gebracht zou hebben. Je moet het zo zien. De vleugel heeft 4 panelen. Elk paneel heeft V-stelling, en elke verbinder ook. Neem daarbij dat ik een bouwhelling heb, waarbij ik maar 1 V-stelling tegelijk op kan stellen, dan is de pret compleet.

Maar het is altijd erg goed om over een optelsom van mogelijke maatfouten na te denken!
 
Laatst bewerkt:
Effe wat anders. Ik ben bezig me te verdiepen in aandrijvingen. Reden dat ik daar nu al een beetje naar vis, is, dat ik dan de romp uit kan engineeren.

- Hoe plaatst ik welke accu's
- diameter romp
- servopositie staart.
- etc.

Ik weet wel, één telefoontje met Andy Reisenauer en ik heb een aandrijving. Maar dat is (nu) niet leuk. Ik heb het onderwerp altijd weten te ontduiken, maar nu heb ik wel wat zin om me er in te verdiepen.

Ik heb wat gangbare aandrijvingen op een rijtje gezet waaruit blijkt dat een 6s aandrijving met 6.7:1 vertraging het meeste voorkomt. Vermogens liggen daarmee tussen de 1 en 1.4kW. Prima, op zich...


Ik heb nu alleen maar buitenlopers in bedrijf. Bevalt me prima. Lekker stil, geen vertraging die kapot kan. Maar voor het vermogen wat ik minimaal beschikbaar wil hebben (1.5kW) levert dat een zware klont als aandrijving op. Zo'n 660gram zou op 6s een 20*11 (o.i.d.) prop rond kunnen draaien. [edit] voor zover ik het nu begrijp.[/edit]

Een sneller lopende motor is dus nodig, met vertraging.

Ik wil een zo groot mogelijke carbon klapprop. Volgens mij is dat de RF 23"*12". Daar heb ik geen echt technische reden voor. Eerlijk gezegd, het is ongeremd haantjes gedrag ;)

Deze aandrijving zou passen:
1848Watt, Scorpion 3226 1600KV, 6:1, RFM 23*12, 84,9% rendement.


Wat ik wel, technisch wil, is een verzetste spinner, zodat de bladen zo mooi mogelijk op de romp aan liggen. Ik zal aan Andy moeten vragen of deze propbruggen ook met een polygoon uitsparing geleverd worden. Ik heb geen fijn gevoel bij een gewoon ronde passing voor 1.5kW aandrijving.

Naast de gangbare 6S aandrijvingen heb ik gezocht naar een passende aandrijving met meer cellen, zonder direct het vermogen (erg veel) hoger te laten zijn. Ik heb niets kunnen vinden.

Waarom zocht ik daar naar? Ik dacht aan warmteverlies: I^2*R. Meer cellen, lagere stroom, minder verlies.

En stiekum wil ik wel eens weten of er een rendabele, ondeugende, aandrijving samen te stellen is op 10S. Gewoon, om de mogelijkheid van kiezen te hebben nu het toch geld gaat kosten.......:rolleyes:

Vragen:
- welke pitchspeed is te prefereren voor de Adamas? Kan m'n XFRL5 analyse daar bij helpen?
- Dat je voor grote props en meer cellen weinig (lees: ik geen) aandrijvingen vindt komt dat omdat je dan grotere vertragingen nodig hebt ivm dat de motoren sneller draaien? (KV?)
 
Laatst bewerkt:
Berrie,
Het gaan naar meer dan 6 cellen heeft wel I²xR voordelen maar regelaars voor > 6 cellen zijn wel ineens ruim € 100,- duurder. Let wel dat sommige China regelaars die op 6 cellen zijn gespecificeerd het niet altijd aan kunnen.

Bij 6 cellen en 1500 W is de stroom nog geen 70A dat is makkelijk te behappen.
Zelf zou ik voor een vertraagde binnenloper gaan. Meestal een wat hoger rendement, geen draaiende delen in de romp en de draden makkelijk in een slanke romp weg te werken.
Je kan dan kijken naar Plettenberg, Leomotion, Lehner, Neu, allen standaard met vertraging leverbaar en ook voor zelfs 1500 W continue, hoewel dat misschien overdreven is.
En stil zijn ze meestal ook wel, als het bij die vermogens geluid maakt is er vaak ook een levensduurprobleem.

Rick
 
Rick,

als regelaar wil ik een exemplaar uit de Mezon serie van Jeti. Dat communiceert mooi met mijn DS-16. Bovendien hebben die regelaars een BEC die 10A continu levert.

Dat brengt ons natuurlijk direct bij de volgende vraag: hoe voedt je de ontvanger en servo's.... daar zijn vast weer diverse kampen die voorkeur hebben voor BEC, U-Bec, of een traditioneel 5 cellen pakket NiMh's. Allemaal keuzes.

Ik hoop eigenlijk dat de Mezon regelaar met BEC toegepast kunnen worden met een ondersteuningsaccu. Tzt zal ik die vraag wel bij Jeti neerleggen.
 
Even spelen met Drivecalc bevestigd wat je al zei.

Op 6S vind ik de Neumotors 1512/1.5Y/6.7 indrukwekkend, vanwege z'n extreem lage gewicht van 240 gram. (+ een 6S3700 = 1040 gram aandrijfgewicht)

Neu6S_zps70bcf6b0.jpg




Op 10S zijn er meerdere opties, maar dit zijn zware, grote motoren:

RS10s_zpse2fb2075.jpg


Kontronik10S_zps801411a6.jpg


Lipolice10s_zps351644fb.jpg


De motor van Rolf Strecker heeft met Ø50mm de kleinste buitendiameter van deze drie jongens.
 
Ik hoop eigenlijk dat de Mezon regelaar met BEC toegepast kunnen worden met een ondersteuningsaccu.
Er zijn toch sowiezo systemen waarbij er een backup voor de voeding van de ontvanger (en dus van de servo's) is? Dat heeft toch niets met de regelaar te maken?

Een ondersteuningsaccu lijkt mij inderdaad een prima idee. Een aparte (NiMh) accu die de ontvanger voedt lijkt mij geen verbetering. Dat moet dan een backup zijn.
 
hacker6s_zpsd5ac1463.jpg


Deze Hacker op 6S is ook niet slecht.
Diameter Ø52mm.
Gewicht is 445 gram ipv de aangegeven 510 gram

(Neumotors 1512 met vertraging = Ø40)
 
Berrie, 1500 watt is geen enkel probleem.

Een mooi alternatief voor een opgewaardeerde chinamotor als de Hacker is de Jeti Phasor.
Jeti Phasor Race 2026 kv 3600 - HEPF Modellbau

Dit levert makkelijk 1500 watt continu, 4000 watt piek.

Als je echt een 23" rond wil slingeren zou je naar dit moeten:
Jeti Phasor Race 2035 kv 2700 - HEPF Modellbau

Zelf zou ik een "normale" prop nemen, dus een 17x18 of 18x19 met een versetzte spinner zodat hij mooi aanligt.

Je hebt dan wel een semi F5B aandrijving, 30 a 40 m/s recht omhoog is dan vrij makkelijk haalbaar.
Oh ja, en ik ben zelf niet erg gecharmeerd van de Jeti Mezon regelaars in combinatie met F5B aandrijvingen.
Beter is een goedkope 50 euro regelaar (Sunrise Ice 150 of een gechipte GX200) of een iets duurdere Castle Phoenix ICE lite 160.
Unilog erop en je kan ook alle data uitlezen, en dat is dan ook data die klopt, want de data die uit de Mezon komt is niet helemaal correct.

De Jeti regelaars kunnen en backup accu aan maar dan heb je nog steeds het probleem dat bij een eventueel defect (lees afbranden van de regelaar) je geen besturing meer hebt.
Dus altijd een aparte, afgescheiden ontvangeraccu gebruiken en het liefst een opto tussen regelaar en ontvanger en anders een weerstandje in de leiding zodat bij sluiting de regelaar de ontvangervoeding niet kort kan sluiten.

GJ
 
... maar dan heb je nog steeds het probleem dat bij een eventueel defect (lees afbranden van de regelaar) je geen besturing meer hebt.
Dus altijd een aparte, afgescheiden ontvangeraccu gebruiken en het liefst een opto tussen regelaar en ontvanger en anders een weerstandje in de leiding zodat bij sluiting de regelaar de ontvangervoeding niet kort kan sluiten.
Met een opto-coupler of weerstandje in de leiding heb je niets aan je BEC. Maar dan moet je wel weer een tweede accu nemen, want anders is je hele hoofdvoeding/backup weer weg ... Wat overigens mijn voorkeur zou zijn.
 
Dus altijd een aparte, afgescheiden ontvangeraccu gebruiken en het liefst een opto tussen regelaar en ontvanger en anders een weerstandje in de leiding zodat bij sluiting de regelaar de ontvangervoeding niet kort kan sluiten.

GJ

Dat schrijf ik toch ook.
Hoe de situatie precies moet hangt af van de gebruikte regelaar.
In F5B branden (vroeger) regelmatig regelaars af en door aparte ontvangeraccu's en opto's of weerstandjes heeft dat geen model gekost, in ieder geval niet door crashes, eerder door brandschade.
Ik heb het zelf gelukkig nooit gehad omdat ik mijn spullen meestal wel goed voor elkaar had, dan maakt het niet zo veel meer uit of je 1500 of (mijn maximum) 7000 watt aan de regelaar hebt hangen.

GJ
 
Ja, maar ik reageerde ook niet zozeer naar jou toe, als meer naar Berrie. Berrie en ik hebben onlangs ook al gediscussieerd over wel/geen BEC. Ik ben een voorstander van geen BEC. Jij geeft precies de argumenten die ik ook gaf, alleen noemde je het niet 'BEC'.

Daarnaast wil Berrie een backup. Zonder BEC betekent dat twee(!!) extra accu's.
 
OK, dan ga ik Berrie overtuigen.

Ik zie het nut niet van een backup.

Neem gewoon een 2S lipootje, 350 tot 500 mAh.
Soldeer er 3 diodes in serie op.
Totaalgewicht ongeveer 40 gram en wij vlogen met de F5B kisten, met 5 servo's makkelijk 2 wedstrijdvluchten (15 minuten per vlucht en ongeveer 60 mA per vlucht).

Als je HV servo's neemt dan maar 1 diode plaatsen.
Het verbruik van die HV servo's ligt wel hoger dan normale LV servo's (80 mA)

Als regelaar dan een Sunrise ICE150 van 50 euro.
Ding doet makkelijk 350A bij 4S en zeker 250A bij 6S.
Weegt 90 gram.

Motor Jeti 2026 serie met een 17x18 prop en RFM 5 graden spezialspinner.

Accu 6S 2650 mAh.

Dan zit je met die aandrijving op ruim 3500 Watt, goed voor een stijgsnelheid van >55 m/s

GJ
 
Back
Top