Nogmaals allemaal bedankt voor het meedenken over de aandrijving en stroomvoorziening.
En van je aanbod ga ik gebruik maken Gertjan! Het is alleen vast wel duidelijk dat ik voorlopig niet echt ver genoeg ben daar voor...
Ik ben nu een beetje overloaded met de info. Het bezinken kan beginnen.
Ondertussen bouw ik verder.
De ligger zit in de kern:
Als ik de hele vleugel op de tips laat balanceren vindt ik de vleugel minder stijf dan gehoopt. Maar ik weet ook niet zo goed wat je mag verwachten van zo'n lap.
En dat met goed 44 [edit, er stond 60] stuks 24K rovings bij de wortel in de cap. Wel slechts HTS roving, dus niet een stijvere variant.
Even de uitdraai van de rekensheet van Proper, rekenvoorbeeld een Cl van 1.1 en een snelheid van 200kmh:
Alle spanningen zijn prima:
Het buigend moment:
Deze buiging op de vleugels, best wel groot, eigenlijk:
De huid gaat toch ook best wel helpen om de stijfheid die ik nu voel te verbeteren. Vooral in de buitenpanelen (ik weet niet of de huid in bovenstaande vervormingsberekening is mee genomen!):
De 200 grams huid geeft ruim voldoende torsie stijfheid, daar ik me kan herinneren dat je tot 6° tipverdraaiing mag gaan om goed te zitten. En verdraaiing van de vleugel ten gevolge van torsie heeft een veel grotere invloed op de vliegeigenschappen dan het buigen van de vleugel.
Het grote voordeel is dat Dirk bij mijn vleugel kan voelen, en zijn versie eventueel aan kan passen naar wens.
En ik bewaar verbeteringen voor ADAMAS II