De bouw van de ADAMAS

Er moet natuurlijk wel wat gewicht voorin liggen, vanwege het zwaartepunt. Tevens is een te lichte aandrijving vragen om een oververhitte motor. Een motor kan niet zomaar ineens 1/3 lichter zijn, en toch hetzelfde duurvermogen leveren.

Alhoewel?

Motor + gearbox 242 gram!

Thermik XXXL 5m 6,3kg XXXL

Reisenauer Set mit Strecker RS330.15.11-10p mit SuperChief 6:1 und RF 23x12

Akku: SLS 6s 5000mAh

Laatst bewerkt door een moderator:
Hey Prop-er, dat setje Reisenauer Set mit Strecker RS330.15.11-10p mit SuperChief 6:1 und RF 23x12 stond ook al in mijn lijstje. Ik dacht dat'ie circa 1400 watt vermogen is. Het is een heel goede kandidaat, al heb ik het lichte gewicht niet nodig.

De Hacker variant waar je mee komt begint wel in de papieren te lopen. Ik moet, voor 10S, ook een andere lader kopen. Op zich niet zo erg, want dat is een goed smoesje om nu van mijn lader met losse voeding af te gaan, en direct een lader met 2 laad uitgangen te kopen. Dan maak ik van de drie apparaten die ik nu heb er ééntje.

Arno heeft wel een puntje. Mijn eisen? Afgezien van een zo goed mogelijk aanliggende prop, door keuze van brug/spinner wil ik:

- Stille aandrijving (mogelijk maken sommige vertragingen meer herrie dan een andere.) Ik houdt van rust.
- Lange levensduur.
- Heel gemakkelijk zelf te starten zwever, ook bij windstil weer. Dus met 1 hand de zwever boven het hoofd houden, gas geven, en weg vliegt hij! Ik wil geen stap hoeven te zetten.
- Het doel van de aandrijving is het generen van starthoogte. Dus dat dient op een rendabele manier te gebeuren.
- Gezien het vermeende sportief karakter dat de zwever zou moeten krijgen stel ik me voor dat er minimaal met 10 m/s gestegen moet kunnen worden. De grote vraag is: hoe hoog kan je de stijgsnelheid krijgen zonder onnodig aan aandrijfrendement in te boeten.
- Max. accu capaciteit voor een 6S lijkt 5000mAh te kunnen zijn. Die ga ik wel in tweeën -delen, anders is het zo'n klont van een accu. Dus 600-750 gram aan accu.

Ik heb nog niet alle reacties doorgelezen, ben de hele dag bezig geweest met werk en autorijden.

Ik zag Arno zijn opmerking en inderdaad, wil je iets wat als een raket naar boven gaat (wat je dus al gauw hebt met 1400+ watt) of rustig omhoog tuffen.
Wat zweeftijd maakt het niet uit, ik had met mijn Surprise 14 ongeveer 30 seconden motorloop en kon daar 2,5 uur mee boven blijven onder normale omstandigheden.
Ik had zo'n 3 seconden nodig om op 200-250 meter hoogte te komen.

Dan het Jeti verhaal.
De regelaars reageren traag, daarmee bedoel ik, je zet het gas open en dan duurt het even voordat de motor gaat draaien.
Dat vind ik persoonlijk erg irritant.
En de instellingen zijn beperkt, je hebt bij bijvoorbeeld Castle, veel meer mogelijkheden.
En dan nog het probleem dat ze best wel zwaar zijn en de data die ze doorzenden/loggen niet klopt.
De enige manier om correcte data te krijgen is via de Unilog.

Dan je prop en aanliggen van de prop.
Je kan niet zomaar een standaard prop, wat de RFM 23" is, op een speciale spinner zetten.
De F5B props zijn daar wel geschikt voor, de standaard props niet omdat de hals van de prop anders is.
Bij een klein licht propje gaat dat nog wel maar met zo'n groot blad vind ik het nogal link.
Dus je zal met een normale spinner aan de gang moeten.

Als je Jeti nodig hebt, PB me maar even... scheelt iets geld.
Ik heb eventueel nog wel een Mezon 135 die je uit mag proberen, hij is wel uit China maar zat gewoon in een Jeti doosje en is ook gewoon een Mezon.

GJ

Nogmaals allemaal bedankt voor het meedenken over de aandrijving en stroomvoorziening.

En van je aanbod ga ik gebruik maken Gertjan! Het is alleen vast wel duidelijk dat ik voorlopig niet echt ver genoeg ben daar voor...

Ik ben nu een beetje overloaded met de info. Het bezinken kan beginnen.

Ondertussen bouw ik verder.

De ligger zit in de kern:

3htg.jpg

Als ik de hele vleugel op de tips laat balanceren vindt ik de vleugel minder stijf dan gehoopt. Maar ik weet ook niet zo goed wat je mag verwachten van zo'n lap.

En dat met goed 44 [edit, er stond 60] stuks 24K rovings bij de wortel in de cap. Wel slechts HTS roving, dus niet een stijvere variant.

Even de uitdraai van de rekensheet van Proper, rekenvoorbeeld een Cl van 1.1 en een snelheid van 200kmh:

Alle spanningen zijn prima:

fkr5.jpg

Het buigend moment:

iexu.jpg

Deze buiging op de vleugels, best wel groot, eigenlijk:

6jbi.jpg

De huid gaat toch ook best wel helpen om de stijfheid die ik nu voel te verbeteren. Vooral in de buitenpanelen (ik weet niet of de huid in bovenstaande vervormingsberekening is mee genomen!):

na3a.jpg

De 200 grams huid geeft ruim voldoende torsie stijfheid, daar ik me kan herinneren dat je tot 6° tipverdraaiing mag gaan om goed te zitten. En verdraaiing van de vleugel ten gevolge van torsie heeft een veel grotere invloed op de vliegeigenschappen dan het buigen van de vleugel.

2by3.jpg

Het grote voordeel is dat Dirk bij mijn vleugel kan voelen, en zijn versie eventueel aan kan passen naar wens.

En ik bewaar verbeteringen voor ADAMAS II ;)

Laatst bewerkt:
PFFF.

De berekende vervorming is inclusief huid! Dus daarmee kan ik je geen goede nachtrust bezorgen.

Als je een willekeurige 3m voll GFK kist op de tippen ondersteund, dan voel je die lekkere knalharde stijfheid.

Het zal bij een 5,5m vleugel zonder huid allicht wat flexibeler aanvoelen. Wat je zegt, er komt richting de tippen zomaar even 15 tot 30% stijfheid bij door toevoeging van de huid.

Daarnaast is ondersteuning op de tippen natuurlijk geen goede benadering van wat er straks gaat gebeuren. (verdeelde belasting)

200km/u bij CL=1,1, en de Adamas ziet er van voren ETA waardig uit:

buiging_zps69390f7f.png

Eerst maar eens zien hoe het gevoel is als de huid er op zit.
There's no way back now!

Zou een 2e of 3e ligger tot op de helft van de vleugelhelft niet helpen?
Dan is je eerste 1,5 meter in ieder geval buigvaster.
Hoe zorg je bij deze aspect ratio dat de vleugel torsiestijf is, als ie kan torderen dan scheelt dat behoorlijk in de prestaties.
Dizzer gewebe of hulpspanten inbouwen?

GJ

Als ik de hele vleugel op de tips laat balanceren vindt ik de vleugel minder stijf dan gehoopt. Maar ik weet ook niet zo goed wat je mag verwachten van zo'n lap.
. . .
Even de uitdraai van de rekensheet van Proper, rekenvoorbeeld een Cl van 1.1 en een snelheid van 200kmh:
Euuuhm. Ik heb het even uitgerekend. Met 200 km/u met Cl=1,1 de bocht om levert een straal van 8,35 m!!!! :shock: :schrik: :schrik:
Moet je eens voorstellen met 200 km/u bij jullie de hoek van de straat om. OK, een beetje de bocht afsnijden. Maar toch ... Dat doe je niet. Ook niet met Adamas.

Maar 15 cm op een span van 5m50 bij 200 km/u met een straal van 8m35 !!!
Als je dat teveel vindt, ben je niet gauw tevreden .... ;-)

Het grote voordeel is dat Dirk bij mijn vleugel kan voelen, en zijn versie eventueel aan kan passen naar wens.
Aaah ... voelen ... opwindend! ;-)

Ahum .... ik zal nog 2 bakkies espresso halen .. en opdrinken.
Dat is idd wel veel :rolleyes:
Teveel :confused:

Naaah, ik denk dat als je die vleugel eenmaal met 75 cm ziet verbuigen dan laat je die hoogteknuppel vanzelf onmiddelijk los, en kun je een pamper wisselen.

Euuuhm. Ik heb het even uitgerekend. Met 200 km/u met Cl=1,1 de bocht om levert een straal van 8,35 m!!!! :shock: :schrik: :schrik:
Moet je eens voorstellen met 200 km/u bij jullie de hoek van de straat om. OK, een beetje de bocht afsnijden. Maar toch ... Dat doe je niet. Ook niet met Adamas.

Dit zijn bochtstralen van een pylon racer.

Maar ik heb ook even uitgerekend dat Cl = 1.1 bij 200 km/h uitkomt op 39 g.
Nog een argument om te stellen dat je die bochten niet zo snel zal trekken met 5.5 meter.

Maar ik heb ook even uitgerekend dat Cl = 1.1 bij 200 km/h uitkomt op 39 g.
Ja, die 39 g kwam er bij mij ook uit (niet opgeschreven).
Overigens nemen die krachten snel af. Bij 70% van die snelheid (140 km/u, nog steeds geen slakkegangetje) is de buigbelasting nog maar de helft: 18,5 g

Zelfde soort vraag als over de motor, Berrie ....
Wordt, of is, de Adamas een zwever die ook snel kan vliegen, of is het een racer die toevallig ook zweeft ? De (theoretische) gegevens bekijkend wat doorbuiging betreft zou ik me nergens zorgen over maken, overigens ;)

Wordt, of is, de Adamas een zwever die ook snel kan vliegen

Dit is precies goed omschreven Arno! Was het andersom geweest had de profielkeuze al anders moeten zijn, minder welving.

Ik maak me ook geen zorgen. Het is alleen lastig als je niet echt een referentie kader hebt waar je aan kunt voelen.

Zou een 2e of 3e ligger tot op de helft van de vleugelhelft niet helpen? Dan is je eerste 1,5 meter in ieder geval buigvaster.

Ik ben bang dat een hulpligger vervelende invloed heeft op de torsie.

Echt goede maatregelen zijn: Andere vezel, met hogere E moduul. Of stomweg meer carbon.

Hoe zorg je bij deze aspect ratio dat de vleugel torsiestijf is, als ie kan torderen dan scheelt dat behoorlijk in de prestaties.

Volcarbon huid onder 45°. Ik heb de 1/4 koordelijn constant gehouden, dan blijft het moment in de vleugel het laagst.

Dan het Jeti verhaal.
De regelaars reageren traag, daarmee bedoel ik, je zet het gas open en dan duurt het even voordat de motor gaat draaien.
Dat vind ik persoonlijk erg irritant.
En de instellingen zijn beperkt, je hebt bij bijvoorbeeld Castle, veel meer mogelijkheden.
En dan nog het probleem dat ze best wel zwaar zijn en de data die ze doorzenden/loggen niet klopt.
De enige manier om correcte data te krijgen is via de Unilog.

Dan je prop en aanliggen van de prop.
Je kan niet zomaar een standaard prop, wat de RFM 23" is, op een speciale spinner zetten.
GJ

Dat de data niet klopt kan ik niet beamen, ik vlieg met de nieuwste firmware op mijn Mezon (1.27) en zie niks verdachts. Om wat voor gegevens zou het gaan? Van de oudere firmware weet ik dat de telemetriedata onjuist kan zijn.
Of de snelheid van inschakelen voor Berrie zo belangrijk is vraag ik me af, het is tenslotte geen F5B toestel.
Voor mijn helitoepassing vind ik de Mezon aboluut niet groot, zelfs aan de kleine kant eigenlijk. Maar goed dat is appels en peren vergelijken.
Ik had de RFM 23x12" op mijn FS4000 zitten (standaard spinner) en dat lag gewoon niet mooi aan, ik zou daar iets anders voor nemen. Uiteindelijk heb ik ook om stroom te sparen een 17x10 genomen van Graupner. Zie ook hier #42 en #43:
FS4000 by Sport Klemm - Page 3 - RC Groups

Wat geluid betreft, een binnenloper met goede gearbox vind ik erg mooi klinken, een buitenloper hoeft niet per definitie beter te zijn qua geluid. Zelf zou ik serieus kijken naar beproefde concepten zoals bij de FS5000 van Sport Klemm, daarvan weet je in elk geval zeker dat het goed werkt.

_Dekker, bedankt voor het delen van jouw ervaringen. Die ervaringen geven wel richting aan mijn zoektocht.

Als zo alles is overzie dan zou de set up er zo'n beetje zou uit kunnen zien. Dit bestudeer ik verder:
- Prop 20*13 max. (past nog in een verzetste spinner aldus de Klemm site, neuheit februari 2013. Gertjan had gelijk, die grootste past niet.. Bovendien sluit dat aan bij de ervaring van _Dekker om naar ietsie kleiner te gaan.)
- Vertraagde aandrijving +/-1.5kW, gekoppeld aan minstens 4000mAh, zodat de accu gemakkelijk de stromen aan kan. Denk aan lange thermiekvluchten, afgekoelde accu etc.
- regelaar Mezon (opto) ivm de telemtrie, maar wel met de laatste software.
- Jeti accu weiche + 2x LiFe 2100mAh (denk aan die middag vliegen!) ook zoveel mogelijk telemtrie. Weegt samen zo'n 300gram. http://www.jetimodel.com/en/katalog/Accessories/BEC-Regulators-Switches/@produkt/MAX-BEC-2D-EX/

Ik moet uitzoeken hoe deze schakeling werkt. Heb ik totaal geen ervaring mee. Zuigt zo'n ding aan twee accu's tegelijk? Dan kan ik natuurlijk ook met twee keer 1100mAh uit de voeten. Als één van de twee het af laat weten dan krijg je dat vast door via de telemetrie.

Nu dit allemaal wat helderder wordt kan ik de tweedehands markt in de gaten gaan houden.

Dan kan ik nog denken over een central box. Maar misschien is dat overdreven.
http://www.jetimodel.com/en/katalog/Central-Box/@produkt/Central-Box-200/

De achilles hiel blijft het hoogteroer. als die uitvalt is het over. Wat dat aangaat is een V-staart nog niet zo stom. Je maakt een kans, want één servo heeft altijd twee functies. Maar die kant ga ik niet op.

Weer verder met "knippen en plakken". De vacuumschakeling functioneert weer super. De eerste ligger heeft zijn balsa strippie. Die verlijm in bij een onderdruk van -.8 bar. Zo zijn er vier panelen te doen. Daarna volgt het vredige schuurklusje. Niet erg, gezien het weerbericht voor komende weekend...

ku8m.jpg

Laatst bewerkt:
Back