Weer een milestone
De balsa strippen op de liggers zijn voor 95% gereed.
Nadat de balsa strippen onder vacuüm zijn verlijmd kan het schuren beginnen. De eerste stap schuur ik met een schuurlat waar grof schuurpapier op zit gelijmd.
Naast de balsa strip laat ik tape zitten.
Daar glijdt de schuurlat over heen. Waarbij ik er voor zorg dat de druk tijdens het schuren nooit midden op de balsa lat zit, maar op de rand. Bij voorkeur op de rand balsa/tape(schuim).
Na het grove werk, komt het fijnere werk. Een kleiner schuurhulpje, met fijner schuurpapier. Ook heb ik het tape een keertje vervangen.
Als het fijne werk achter de rug is, komt het nog fijnere werk. Een schuurhulpje in de countour van het profiel. Dit is vooral nodig bij de middenpanelen waar de balsa strip 27 tot 17mm breed is.
Het resultaat na aardig wat schuurwerk:
De laatste stappen zijn: bijwerken met balsa light filler en schuren zonder tape naast de balsa strips.
Maar daar het oppervlakte van de schuimkern wat deukjes en voortjes heeft opgelopen stel ik de laatste stap uit.
Eerst de webbing vooor flaps en ailerons maken en in de kernen aan brengen. Daarbij zal het aantal deukjes in de kern vast niet minder worden. Dus, daarom, de laatste afwerking stel ik uit tot vlak voor het baggen.
Het carbon is binnen! Daar maak ik eerst de webbing van. Ditzelfde carbon zal gebruikt worden voor het baggen.
Op naar de volgende stap!
De balsa strippen op de liggers zijn voor 95% gereed.
Nadat de balsa strippen onder vacuüm zijn verlijmd kan het schuren beginnen. De eerste stap schuur ik met een schuurlat waar grof schuurpapier op zit gelijmd.
Naast de balsa strip laat ik tape zitten.
Daar glijdt de schuurlat over heen. Waarbij ik er voor zorg dat de druk tijdens het schuren nooit midden op de balsa lat zit, maar op de rand. Bij voorkeur op de rand balsa/tape(schuim).

Na het grove werk, komt het fijnere werk. Een kleiner schuurhulpje, met fijner schuurpapier. Ook heb ik het tape een keertje vervangen.

Als het fijne werk achter de rug is, komt het nog fijnere werk. Een schuurhulpje in de countour van het profiel. Dit is vooral nodig bij de middenpanelen waar de balsa strip 27 tot 17mm breed is.

Het resultaat na aardig wat schuurwerk:

De laatste stappen zijn: bijwerken met balsa light filler en schuren zonder tape naast de balsa strips.
Maar daar het oppervlakte van de schuimkern wat deukjes en voortjes heeft opgelopen stel ik de laatste stap uit.
Eerst de webbing vooor flaps en ailerons maken en in de kernen aan brengen. Daarbij zal het aantal deukjes in de kern vast niet minder worden. Dus, daarom, de laatste afwerking stel ik uit tot vlak voor het baggen.
Het carbon is binnen! Daar maak ik eerst de webbing van. Ditzelfde carbon zal gebruikt worden voor het baggen.

Op naar de volgende stap!