De bouw van de ADAMAS

't was een geintje....

Ik blijf de tekst wat prominent vinden, dat kan persoonlijk zijn hoor. (hetzelfde heb ik bij de tekst op de Skyfall)
Aangezien het een flinke tekst wordt op een 5+ meter vleugel.

Als de tekst in zijn geheel alleen op de linker (witte) helft zit, assymetrisch schuin oid.
Het lijkt mij meer stijl hebben.

Als de tekst in zijn geheel alleen op de linker (witte) helft zit, assymetrisch schuin oid.
Het lijkt mij meer stijl hebben.
Ja, dat vind ik ook. Ik stem voor kleinere letters.

(ik heb geen letters op mijn Eraser, daar moet wel wat aan gebeuren. Iedere keer als ik vlieg krijg ik de vraag "Wat voor kist is dat".
Laat een Fransman eens 'Eraser' uitspreken :rolling:)

... mijn Eraser, daar moet wel wat aan gebeuren. Iedere keer als ik vlieg krijg ik de vraag "Wat voor kist is dat".
Laat een Fransman eens 'Eraser' uitspreken :rolling:)
Ik rol bijkans van mijn stoel van het lachen. Dat ga ik eens oefenen met Dominique ... LOL.

Clipboard02_zpsd3f96b17.png

Dat is ook een mooie Vincent! Het zijn dan nog steeds wel grote letters. Alleen zo in het zwart komt dat minder schreeuwerig over. Op dat punt kan ik Eric wel begrijpen voor wat betreft de Adamas.

Eigenlijk wilde ik helemaal geen zichtcarbon op de bovenkant. Wordt dat niet te heet in de zon? Bij mn Skyfall heb het wel maar daar laat ik de hoezen meestal om de vleugels zitten. Bij mijn laatste ontwerp dacht ik dat die buitenste halvw meter er maar tegen moest kunnen. Een beetje kromme gedachte natuurlijk.

Als ik nu eens het woord ADAMAS alleen op de binnenste linker flap plaats? Vanavond eens kijken hoe dat staat.

Een kleurtje wil ik er eigenlijk ook wel in houden. Staat wel fris. Vanavond het plaatje compleet maken met stabilo er bij om het geheel te laten zien.

Laatst bewerkt:
Ik heb even geen tijd om me ook hier nog in te verdiepen, maar ik zou meer asymmetrie gebruiken. deels ben je dat al van plan door ADAMAS naar een kant of zelfs flap te verplaatsen.
Kun je er niet iets van de kristalstructuur in stoppen?
File:Diamond Cubic-F lattice animation.gif - Wikimedia Commons

Andere suggestie: een vereenvoudigde tekening van een briljant kan symbool staan voor de A (punt naar boven) en D (punt naar rechts).
e.e.a. zou je kunnen realiseren op de bovenkant door die wilt te spuiten behalve de lijntjes van de briljant, daar blijft het carbon zichtbaar (klein dus beperkt zonnewarmterisico).

briljant.gif

't zijn maar gedachtenspinsels ...

Hahaha, je kan er op wachten dat er iemand is die het wél mooi vindt. Je Orca heeft het natuurlijk ook, van die grote letters.

Ik moet bekennen dat ik steeds terug scrol naar het plaatje van post 316.

Je zou het eigenlijk 3D moeten kunnen bekijken. Misschien verzin ik er wat op.

Vanavond zet ik er wel een paar op een rij. Als ik er aan toe kom, want ik ben buiten aan het schilderen. Bovendien zit de wind in de noordhoek, en volgens mij moet ik kunnen DS-en achter een rij struiken/bomen vlak in de buurt. Misschien, als ik genoeg moed heb verzameld waag ik de duik met de Skyfall.......

@Dirk: je moet wat ideeën voor je eigen versie achter de hand houden he!

Drie varianten (bovenste is steeds bovenaanzicht):

1)
rmaz.jpg

2)
8fbq.jpg

3)
td0ft.jpg

Versie 1 is wel erg expressief. Versie 2 is wat rustiger, en toch ook duidelijk. Versie 3, met ADAMAS op de linker binnenst flap vindt ik wat saai.

En dan een "zichtbaarheids" plaatje. Die moet je wel openen om goed te zien.

4i2q.jpg

Hierbij werd voor mij duidelijk dat ik vast wil houden aan een erg simpel schema voor de onderzijde. De zwarte tips blijven erg zichtbaar. Als je dat versnippert komt dat de zichtbaarheid niet ten goede verwacht ik.

Ondertussen heb ik nóg een maniertje toegefluisterd gekregen om een zo hoog mogelijke oppervlakte kwaliteit te krijgen. Dat bestaat uit: 25grams glas, insoppen met epoxy. Laten geleren. En daarna het carbon aanbrengen.

Hallo Berrie,

De 'dichte' letters vind ik niet echt mooi, wel makkelijk.

De onderzijde zou ik wel zwart-wit houden, maar eerder zo iets.

full

Wanneer een van de twee kleuren wegvalt door lichte of juist donkere wolken heb je toch wat meer contrast en/of visuele spanwijdte.
Het rode stabilo van onder vind ik uit de toon vallen.

Allemaal erg persoonlijk natuurlijk, maar als je geen feedback zou willen zou je je verhaal anders posten.

Rick

Laatst bewerkt door een moderator:
Allemaal erg persoonlijk natuurlijk

Klopt. Gelukkig maar.

maar als je geen feedback zou willen zou je je verhaal anders posten.

Inderdaad. Wat feedback vindt ik wel fijn. Ik heb het gevoel er "bijna" te zijn, maar het net niet te "halen". Een ander gezichtspunt kan je dan net dat duwtje geven.

Het stabilo kan inderdaad een ander kleurtje hebben dan rood. Helemaal zwart lijkt me wel wat. Het stabilo wordt ook van carbon, dus dat zwart komt wel goed. Zonde om al het carbon onder een kleur te spuiten.

Ik had inderdaad uit gemakszucht een dicht letterype genomen! Wellicht maakt dat het juist weer onbedoeld te pompeus. Zal eens kijken hoe het overkomt als je het nét even wat slanker en open letterype neemt.

Je zwart/witte onderkant is een mooie! De vleugeldeling valt helemaal in het wit. Dus dat is goed. Kleurdelingen kunnen niet over vleugeldelingen lopen. Met een kleurdeling op mylars kom je nevernooit strak uit, van het ene naar het andere paneel.

Eerst volgende schema dat ik post zal definitief zijn. Je kan niet eindeloos door treuzelen.

voorbereidingen voor het baggen zijn begonnen.

Zoals eerder al geschreven had ik nog en tip toegefluisterd gekregen om een zo net mogelijk oppervlakte te krijgen.

25grams glas insoppen en laten geleren. Na een uurtje verder gaan. Verse hars op de gegeleerde laag, 193gram spreadtow carbon er op, na soppen. Het weefsel plat en gelijktijdig de lucht uit het weefsel rollen door met harde roller op gaatjes folie te rollen en dan op de kern. Dat in de zak en wachten maar.

Het levert een resultaat op wat ik als beste variant interpreteer:
Bij deze nogmaals bedankt voor het meedenken en het nemen van de moeite om te reageren en delen!!

410c.jpg

Dat gaat het dus worden. Eerst een laagje 25 glas, met gegeleerde epoxy voor je er op verder werkt.

En dan kunnen de voorbereidingen echt van start. Ik werk dan met een lijst, probeer gestructureerd te werken. Het is dan wel niet bepaald de eerste vleugel die gebagged gaat worden, maar ik sluit graag alle risico's om iets te vergeten uit. Tijdens het werken schieten me dingen te binnen, die schrijf ik er dan bij.

730zr.jpg

De gekozen rol weefsel is 1.30mtr breed. Daardoor kan een 5.5mtr vleugel, door vieren gedeeld, uit één stuk weefsel onder 45° gebagged worden. Maar om de stukken te kunnen snijden moest eerst de werkbank dieper gemaakt worden. Een paar latten en planken ervoor en het was geregeld.

De vierkante blokjes van het spreadtow zijn natuurlijk prachtig, maar dan moeten ze wel netjes in lijn liggen. Met lange linialen en een grote geodriehoek is het weefsel uitgelijnd.

9isy.jpg

Als ik eenmaal epoxy heb aangemaakt wil ik NIKS meer hoeven te klooien met scharnierstroken en ander los weefsel. Het gekozen spreadtow word gemakkelijk een zooitje bij de randen. Dat hebben de proefstukjes laten zien. Daarom heb ik stroken van 15mm breed 90° 25grams glas met spuitlijm aangebracht.

Bij de keuze voor scharniermateriaal had ik de keus uit nylon peelply of 60grams kevlar. Ik heb voor het laatste gekozen. Het is goed aan te brengen met spuitlijm en onderliggend weefsel blijft dan ook nog goed te soppen met epoxy. O ja, en het is 30% dunner dan peelply..... Dus ook de scharnieren zitten, middels de bakpapier methode, al op hun plek.

De maten voor de stroken zet ik uit met spelden. Dan de stroken op hun plek plakken. De stroken glas/kelvar zet ik nog eens extra vast met de foliestrijk bout.

63417.jpg

Zitten de stroken eenmaal op hun plek, dan kan het bakpapier van de strookjes af, en het grote vel bakpapier er weer op. Daar zitten hapjes op de plaats van de spelden, dus die is zo vrij eenvoudig te plaatsen.

5rxc.jpg

Het enige dat dan nog rest is het uitsnijden van het weefsel!

26ns9.jpg

En dit nóg 7 keer, waarvan 4 keer zonder scharnier.

Alle roeren scharnieren trouwens aan de onderzijde.
De hele vleugel krijg overal 25glas + 193grams carbon. (qua massatraagheid heb je dan een vleugel die lijkt op een met abachi ingeklede vleugel.)

Alleen bij de vleugelbevestiging komen twee extra lagen 140 grams UD carbon. Een strook van 70mm breed, en een strook van 50mm.

Vanavond het eerste paneel baggen!!

Het warme weer maakt dat ik, theoretisch, een week achter op schema loopt. Nou ja, schema, het is maar een hobby. Al wil ik er nu wel vaart achter zetten.

De dip in temperatuur wil ik benutten om het eerste middenpaneel te baggen. De twee grootste panelen wil ik het eerst klaar hebben. Ik zie daar een beetje tegenop. Hoe eerder dat achter de rug is, hoe liever het me is. Gelukkig komt Dennis mij een hand je helpen.

Nog een paar voorbereidingsplaatjes.

Hopelijk kan ik de mooie structuur van dit materiaal behouden tijdens het soppen:

21dc9a.jpg

De letters. Van een afstandje best aardig gelukt. Met je neus er boven op... na ja, het is niet zo strak als Eric het kan.

De witte verf is er later over gespoten.

Ik kwam daarbij trouwens met de schrik vrij! Ik bleek twee verschillende witte spuitbussen uit de DHZ mee genomen te hebben. Een matte, en een hoogglans. Gelukkig pakte ik de laatste eerst. Later viel het me op dat de tweede mat was! Pffff, gelukkig op tijd!

387e8f.jpg

De kamer is verbouwd omwille van de logistiek.

Op het bureau ligt de bovenste mylar. Het dunne glas ligt er al op, met de carbonstroken voor bij de bouten/wortel.

385fa1.jpg

Daarnaast ligt de kern. Effe oppassen dat we hem straks niet omver lopen... Maar zo kan ik erbij om het stof met een epoxy natte roller er af te rollen.

53530f.jpg

OP de werkbank ligt de onderste mylar, ook al met glas er op en carbonstrookjes voor bij de bouten er naast. De V-stelling is in de bouwplanken gebracht. Met een electronische waterpas is de helling gecheckt op tordering. Slecht 0.05graden zat er in. Met een dubbel gevouwen papiertje op de juiste plek was het uit de wereld.

Het carbon ligt er ook op klaar. Bovenop het carbon voor de onderkant, met kevlar scharnier. Daaronder het carbon voor de topmylar.

2b5b87.jpg

De werkbank van de kindertjes is ingepikt om epoxy op te mengen.

ceb419.jpg

Goed, het feest kan beginnen!

We duimen met je mee dat hij weer net zo mooi wordt als je andere modellen.

vrijdag een 1op 2.5 schaal asw-28 gesleept van 7200 mm spanwijdte dus je kan hierna een schaalbak bouwen

Laat ik beginnen met Lyckele na te apen : SPANNEND!!!

Ik kwam daarbij trouwens met de schrik vrij! Ik bleek twee verschillende witte spuitbussen uit de DHZ mee genomen te hebben. Een matte, en een hoogglans. Gelukkig pakte ik de laatste eerst. Later viel het me op dat de tweede mat was! Pffff, gelukkig op tijd!
Volgens mij maakt het niet uit. Je spuit het op gladde mylar, dan wordt het niet mat. Ja de binnenkant. Dan krijg je hooguit betere hechting aan de epoxy.

Succes!
Wanneer uit het vacuüm?

Dirk

Gelukt!!

Eerste paneel is uit de zak. Prima gelukt!

Bovenzijde:

539476.jpg

Onderzijde:

1e9c4b.jpg

Zichtcarbon:

d41e5c.jpg

Stijfheid: :mrgreen:

Gewicht onafgewerkt 966gram. (verwacht eindgewicht volgens tabel voor de 5.5mtr zwever nu 6166 gram.)

Back