voorbereidingen voor het baggen zijn begonnen.
Zoals eerder al geschreven had ik nog en tip toegefluisterd gekregen om een zo net mogelijk oppervlakte te krijgen.
25grams glas insoppen en laten geleren. Na een uurtje verder gaan. Verse hars op de gegeleerde laag, 193gram spreadtow carbon er op, na soppen. Het weefsel plat en gelijktijdig de lucht uit het weefsel rollen door met harde roller op gaatjes folie te rollen en dan op de kern. Dat in de zak en wachten maar.
Het levert een resultaat op wat ik als beste variant interpreteer:
Bij deze nogmaals bedankt voor het meedenken en het nemen van de moeite om te reageren en delen!!
Dat gaat het dus worden. Eerst een laagje 25 glas, met gegeleerde epoxy voor je er op verder werkt.
En dan kunnen de voorbereidingen echt van start. Ik werk dan met een lijst, probeer gestructureerd te werken. Het is dan wel niet bepaald de eerste vleugel die gebagged gaat worden, maar ik sluit graag alle risico's om iets te vergeten uit. Tijdens het werken schieten me dingen te binnen, die schrijf ik er dan bij.
De gekozen rol weefsel is 1.30mtr breed. Daardoor kan een 5.5mtr vleugel, door vieren gedeeld, uit één stuk weefsel onder 45° gebagged worden. Maar om de stukken te kunnen snijden moest eerst de werkbank dieper gemaakt worden. Een paar latten en planken ervoor en het was geregeld.
De vierkante blokjes van het spreadtow zijn natuurlijk prachtig, maar dan moeten ze wel netjes in lijn liggen. Met lange linialen en een grote geodriehoek is het weefsel uitgelijnd.
Als ik eenmaal epoxy heb aangemaakt wil ik NIKS meer hoeven te klooien met scharnierstroken en ander los weefsel. Het gekozen spreadtow word gemakkelijk een zooitje bij de randen. Dat hebben de proefstukjes laten zien. Daarom heb ik stroken van 15mm breed 90° 25grams glas met spuitlijm aangebracht.
Bij de keuze voor scharniermateriaal had ik de keus uit nylon peelply of 60grams kevlar. Ik heb voor het laatste gekozen. Het is goed aan te brengen met spuitlijm en onderliggend weefsel blijft dan ook nog goed te soppen met epoxy. O ja, en het is 30% dunner dan peelply..... Dus ook de scharnieren zitten, middels de bakpapier methode, al op hun plek.
De maten voor de stroken zet ik uit met spelden. Dan de stroken op hun plek plakken. De stroken glas/kelvar zet ik nog eens extra vast met de foliestrijk bout.
Zitten de stroken eenmaal op hun plek, dan kan het bakpapier van de strookjes af, en het grote vel bakpapier er weer op. Daar zitten hapjes op de plaats van de spelden, dus die is zo vrij eenvoudig te plaatsen.
Het enige dat dan nog rest is het uitsnijden van het weefsel!
En dit nóg 7 keer, waarvan 4 keer zonder scharnier.
Alle roeren scharnieren trouwens aan de onderzijde.
De hele vleugel krijg overal 25glas + 193grams carbon. (qua massatraagheid heb je dan een vleugel die lijkt op een met abachi ingeklede vleugel.)
Alleen bij de vleugelbevestiging komen twee extra lagen 140 grams UD carbon. Een strook van 70mm breed, en een strook van 50mm.