De bouw van de ADAMAS

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door Berrie, 3 aug 2012.

  1. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    De exacte formule erachter ken ik niet uit mijn hoofd, maar het stijggetal vertelt vooral wat over het effect van een motor. Hoe groter het stijggetal, hoe minder vermogen nodig is voor (laten we zeggen) 1 m/s stijgen.
    Uiteraard heeft dat ook een relatie met de thermiek sensibiliteit. Een kist met een hoog stijggetal zal zeker geen moeite hebben met een bel ...

    Dirk.
     
  2. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Jij het die postzegel nog niet gezien die zij (m.n. Berrie) hun vliegveld noemen ...
     
  3. arno888

    arno888

    Lid geworden:
    12 mei 2006
    Berichten:
    3.469
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern Duitsland
    ik durft te stellen dat ik die 7 meter op een postzegel kan landen :rolleyes:
     
  4. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Dilemma

    Zoals Wubbe jullie al heeft gemeld, is mijn F3J (Roofmus) tijdens de vakantie verongelukt: van de helling afgegooid op zoek naar thermiek, maar geen thermiek gevonden. Uiteindelijk 800-900 verderop in een pas gemaaid graanveld geland.
    De gele bovenkant van de vleugel boven de gele graanstoppels hielp niet veel voor de zichtbaarheid, ik zag hem nog slechts incidenteel, tot hij de grond raakte (toen zag ik de rode onderkant opeens :(). Waarschijnlijk is er op het laatst toch nog een windvlaagje geweest die hem een gemene landing heeft bezorgd: romp doormidden achter de vleugel. Het lastigste is nog de gebroken/gebogen stuurstangen voor de V-staart. Wel repareerbaar, maar het stelt me voor een dilemma.

    Berrie heeft het al geschreven: ik was van plan de ADAMAS-vleugel 'misbruiken' voor een oversized F3J, omdat Roofmus toch wel een tikkie oud begon te worden:
    - de 25 grams glashuid over de balsa vleugelindekking begon op meerdere plekken los te laten,
    - beide tippen zijn ooit gebroken en met een matje eromheen gerepareerd,
    - de neuslijst heeft vele palen en paaltjes ontmoet, soms gerepareerd, soms niet,
    - de torsiestijfheid van de vleugel is niet wat ik tegenwoordig wens,
    - hij heeft een V-staart, en ik prefereer tegenwoordig toch meer een kruisstaart.

    Het idee was (voor de vakantie) om eerst een oversized F3J-kist te maken (niet elektro dus). 4m50 spanwijdte door de ADAMAS-vleugel gewoon qua spanwijdte te verkleinen van 5m50 naar 4m50. De koordes zou ik ongemoeid laten, waardoor ik de vleugelbelasting laag kan houden, met een goede zichtbaarheid. Zowel de vleugelbelasting omlaag (niet elektro) als de koordes verkleinen vond ik ook een te grote aanslag op de Reynolds-getallen.
    Maar ja, dat was voor de vakantie.

    Nu zei mijn vrouw dat ik eigenlijk alleen nog maar elektro-kisten moet maken. Dan was dit inderdaad nooit gebeurd ...
    Maar als ik dan eerst 'Big Roofmus' bouw, en daarna ADAMAS, hebt ik straks twee bijna identieke kisten: één van 4m50 en één van 6 meter.
    Ik zou Big Roofmus een extra lange rompneus kunnen geven, zodat je met of zonder motoraccu hetzelfde ZW-punt houdt. Maar toch, als zuivere zwever zou hij veel lichter blijven.

    Ik ben er nog niet uit, wat zouden jullie overwegingen zijn?

    Dirk
     
  5. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    Een ADAMAS romp met motor en 2 vleugels: een verkleinde 4,5m en een vergrote 6m ADAMAS vleugel? ADAMAS heeft ongetwijfeld jullie laatste inzichten en techniek in zich, waarom vasthouden aan het Roofmus ontwerp?
     
  6. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Je brengt me op een idee ....
    Alleen zal de romp voor de 6 meter versie veel te groot zijn voor een 4m50 vleugel. Wat mogelijk wel zou kunnen is één vleugel met twee rompen, elektro en niet-elektro.

    Thnx.
     
  7. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.482
    Locatie:
    Schoonhoven
    Een tussenoplossing: Als je voor een lagere vleugelbelasting gaat kun je ook het F5J principe toepassen. Een lichte aandrijving welke voldoet om enkele keren je kist naar boven te brengen. Dus geen halve "kerncentrale" aan boord, genoeg voor een middag vliegen. Al denk ik niet dat dit zoveel in eindgewicht scheelt. Ik denk dat je die 6mtr ook niet te licht wilt hebben.

    Ik zou gewoon voor 1 elektro kist gaan.
     
  8. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.053
    Locatie:
    Gouda
    Mij lijkt ook een 5.5 m Electro ADAMAS een goeie.

    Vooral zwever, maar met (net?) voldoende aandrijving voor noodgevallen op de helling. In het vlakke land ook mogelijk zonder lijn te starten.

    Ik ben het eens met de opmerking dat je voor 4.5 m en 6 m een andere romp nodig hebt.
    Als je beide spanwijdten wil kom je al gauw op 2 vleugels en 4 rompen, voor iedere spanwijdte één met en één zonder motor.

    Rick
     
  9. Lyckele

    Lyckele

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    3.396
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    @ Dirk,

    Als je maar niet weer een 7kg bak gaat bouwen (1 alpina is genoeg :D)

    Lyckele
     
  10. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    De 6 meter versie wordt minstens 7 kg!
    En jij mag (moet) hem starten ... :evilbat:

    Dirk :D
     
  11. Lyckele

    Lyckele

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    3.396
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Met alle plezier.......... Dat wordt trainen ;)

    (is je dlg nog heel?)
     
  12. jacobbos

    jacobbos

    Lid geworden:
    13 apr 2008
    Berichten:
    3.090
    Locatie:
    Gorredijk. FRL
    Ik lees met belangstelling wat het echt gaat worden... En doe nog graag een duit in het brainstorm zakje. Kun je niet een deelbare romp maken? Voor zowel verschillende spanwijdtes als met of zonder motor zou je dan het volgende krijgen:
    1 romp middenstuk met aanvorming voor vleugel van verschillende spanwijdtes.
    2 rompneuzen, 1 met en 1 zonder motor
    2 staartdelen bijpassend aan de spanwijdte, als je dan de staartboom van 1 en dezelfde diameter maakt is de lengte tijdens het productieproces eenvoudig aan te passen.

    Je eindigt dus met 5 delen waar je dan alle kanten mee uit kunt. Just my 2 cents.

    Succes met dit prachtige project.

    Groet,

    Jacob Bos
     
  13. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Ik heb van mijn vrouw al toestemming gekregen voor één vleugel met twee rompen. Dat is een stevig argument voor.

    Enne ... als er dan toch een oversized F3J moet komen, dan moet ie ook maar goed oversized zijn :D

    Dirk.
     
  14. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    Dirk, waar komt toch die 6 meter van jou vandaan? Berrie maakt een 5,5m, maar jouw kist moet zo nodig 6 meter worden. Is daar een goed argument voor?
     
  15. Wubbe

    Wubbe

    Lid geworden:
    22 mrt 2005
    Berichten:
    3.361
    Locatie:
    Haarlem
    Dirk,

    Ik vond vroeger een electro zwever ook iets voor 'losers', maar aan de helling (waar jij al eens vertoeft) is het een vereiste. Ik weet niet hoe de startmogelijkheden in vlakland zijn, als daar zelden het stiek wordt uitgerold zou ik voor één versie gaan: Electro, en dan gewoon dezelfde versie als Berrie van plan is. Op die afmetingen maakt met of zonder electro niet zo veel uit schat ik (dan moet het inderdaad geen kerncentrale zijn, maar iets lichts)

    (enne, die roofmus... is dat kadaver beschikbaar ;))
     
  16. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.482
    Locatie:
    Schoonhoven
    Tja, 5mtr, 5.5mtr, of 6mtr, of 6.5mtr..

    In plaats van Dirk "onder druk" te zetten kun je ook aan mij vragen waarom ik niet voor 6mtr kies!

    Dirk en ik hebben behoorlijk overeenstemming in de toepassing van de zwever. Dus kunnen we onze gedachtes daar over delen. En dat is leuk.

    Maar er is net dat beetje verschil in persoonlijke voorkeur wat je nu tot uiting ziet komen.

    Er komt nog meer.

    Daar moet volop ruimte voor zijn. Het is maar een hobby!

    [edit]
    Bij deze de uitnodiging aan anderen om in dit project mee te doen!!
     
    Laatst bewerkt: 15 aug 2012
  17. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    @Raymond:
    Tja, ik vind het een goed argument: "big is beautifull". ;-)
    Je hebt in post #01 van Berrie kunnen lezen dat Berrie en ik onafhankelijk van elkaar het plan hadden opgepakt tot een grote performance e-zwever. Toen had ik de spanwijdte al op 6m00 gesteld. Berrie bleek aan 5m00 of 5m50 te denken. Toen we besloten hadden samen te gaan werken, hebben we ook besloten het ontwerp op 5m50 vast te zetten. Dat kan dan zonder noemenswaardige aerodynamische consequenties 9% ge-up-/downscaled worden (± een halve meter.

    @Wubbe:
    Inderdaad is elektro aan de helling erg veel waard (heb ik onlangs nog in jouw aanwezigheid mogen ervaren @#$%@!). Ondanks dat ik al heel veel helling, en hellingen gevlogen heb, ik ken niet elke helling (weet waar de stijging zit) en ik vlieg ook niet foutloos. En ja, in de modelzweverij worden fouten en domme pech meestal genadeloos afgestraft. Daar is elektro een erg goede verzekering voor.
    Maar op onze club hebben we een lier, en de ruimte daarvoor, en op de Ginkelse hei kan ik laten slepen. En een lichte performance kist thermiekt nou eenmaal net iets beter, het vliegt net iets subtieler. Bovendien is de drang/noodzaak om die bel echt te pakken een stuk sterker. Dat is toch anders vliegen, een andere spanning, ...

    Over het kadaver van Roofmus twijfel ik nog.
    Ik heb idd. met de gedachte lopen spelen hem weg te doen. Maar hij vloog toch ook wel erg lekker. Het is een eigen ontwerp (zonder al die hulpmiddelen als XFLR5 en FLZ-Vortex) en erg geslaagd (ook volgens anderen). Als ik van ADAMAS inderdaad een wel- en niet-elektro-versie maak en Roofmus wegdoe, heb ik 2 niet elektro-zwevers: een DLG en 6 meter ADAMAS. Dat is wel een erg groot verschil met niks ertussen ....

    Dirk.
     
  18. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.482
    Locatie:
    Schoonhoven
    Ik heb gisterenavond m'n werkbank leeg gemaakt, en de onderdelen van de reserve Supra geparkeerd. ;)
     
  19. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.463
    Locatie:
    Kortrijk
    vleugel in drie delen.

    Je kunt het principe van modules hanteren.

    Is trouwens reeds toegepast.
    Grote vleugel in drie delen en buitenste vleugeldelen voor kleinere zwever.
    Uiteraard met grote en kleine romp.

    Zo kun je feitelijk een hele rits combinaties maken.
     
  20. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.463
    Locatie:
    Kortrijk
    RCM

    Om mijn vorige inbreng iets aanschouwelijker te maken toon ik hier een Frans modelbouw tijdschrift die dit principe uitvoerig illustreert.
    De man op de foto heeft twee zwevers die de zelfde onderdelen bevatten.
    Een grote thermiekzwever en kleine acrokist die de zelfde buitenste vleugelhelften als onderdelen hebben.
    Zo zie je ,veel is mogelijk.
    Dit concept vraagt natuurlijk wat fingerspitzengefühl bij het bepalen van de geometrie.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015

Deel Deze Pagina