Dilemma
Zoals Wubbe jullie al heeft gemeld, is mijn F3J (Roofmus) tijdens de vakantie verongelukt: van de helling afgegooid op zoek naar thermiek, maar geen thermiek gevonden. Uiteindelijk 800-900 verderop in een pas gemaaid graanveld geland.
De gele bovenkant van de vleugel boven de gele graanstoppels hielp niet veel voor de zichtbaarheid, ik zag hem nog slechts incidenteel, tot hij de grond raakte (toen zag ik de rode onderkant opeens

). Waarschijnlijk is er op het laatst toch nog een windvlaagje geweest die hem een gemene landing heeft bezorgd: romp doormidden achter de vleugel. Het lastigste is nog de gebroken/gebogen stuurstangen voor de V-staart. Wel repareerbaar, maar het stelt me voor een dilemma.
Berrie heeft het al geschreven: ik was van plan de ADAMAS-vleugel 'misbruiken' voor een oversized F3J, omdat Roofmus toch wel een tikkie oud begon te worden:
- de 25 grams glashuid over de balsa vleugelindekking begon op meerdere plekken los te laten,
- beide tippen zijn ooit gebroken en met een matje eromheen gerepareerd,
- de neuslijst heeft vele palen en paaltjes ontmoet, soms gerepareerd, soms niet,
- de torsiestijfheid van de vleugel is niet wat ik tegenwoordig wens,
- hij heeft een V-staart, en ik prefereer tegenwoordig toch meer een kruisstaart.
Het idee was (voor de vakantie) om eerst een oversized F3J-kist te maken (niet elektro dus). 4m50 spanwijdte door de ADAMAS-vleugel gewoon qua spanwijdte te verkleinen van 5m50 naar 4m50. De koordes zou ik ongemoeid laten, waardoor ik de vleugelbelasting laag kan houden, met een goede zichtbaarheid. Zowel de vleugelbelasting omlaag (niet elektro) als de koordes verkleinen vond ik ook een te grote aanslag op de Reynolds-getallen.
Maar ja, dat was voor de vakantie.
Nu zei mijn vrouw dat ik eigenlijk alleen nog maar elektro-kisten moet maken. Dan was dit inderdaad nooit gebeurd ...
Maar als ik dan eerst 'Big Roofmus' bouw, en daarna ADAMAS, hebt ik straks twee bijna identieke kisten: één van 4m50 en één van 6 meter.
Ik zou Big Roofmus een extra lange rompneus kunnen geven, zodat je met of zonder motoraccu hetzelfde ZW-punt houdt. Maar toch, als zuivere zwever zou hij veel lichter blijven.
Ik ben er nog niet uit, wat zouden jullie overwegingen zijn?
Dirk