Het eerste onderdeel!
Gisteren heb ik de verbinder van de middenpanelen uit de mal kunnen halen. De eerste 104mtr roving zijn verwerkt.
Om de verbinder, 20*20*400mm, te kunnen maken moest allereerst een mal gemaakt worden. Ik heb daarvoor een MDF plaat, die nog bij mij in de schuur stond, gebruikt. De mal is glad gemaakt met een paar laagjes PU lak en lakplamuur. Vervolgens heb ik de delen waar de verbinder in wordt gesopt bespannen met schildersfolie. Als je de mal later los schroeft vallen de delen zo van elkaar!
Vervolgens heb ik zo'n 260 stukjes roving af geknipt. Om makkelijk te kunnen soppen heb ik ze op stukjes krantenpapier gestapelt neer gelegt.
Tijdens het soppen heb ik vanuit het midden naar buiten toe gewerkt. Ik merkte wel op op het eind, dat het middendeel wat dikker werd. Daar zat verhoudingsgewijs dan ook meer hars. Ik maakte ook gebruik van een verflatje, dat precies tussen de mal past. Daarmee streek ik de rovings vrijwel perfect recht, ook vanuit het midden naar buiten toe.
Na het soppen (twee uur onafgebroken werk, steeds 20 gram hars aangemaakt) wordt de mal dicht geschroeft. Je kunt dan met de schuifmaat rondom de hoogte meten. Zo weet je of de verbinder een beetje fatsoenlijk op maat word.
Alle rovings erin. Plastic op dit pakketje leggen + twee strookjes ABS en de mal kan dicht:
Nadat de mal dicht was geschroeft heb ik deze in een plastic zak gestopt, omwikkeld met iets zwarts. (samen met een draadloze temperatuurmeter) Vervolgens het pakketje in de zon gelegt. De temperatuur liep op tot wel 52°C!! Zo heb ik de verbinder milieuvriendelijk bij verhoogde temperatuur uit laten harden.
Mal open schroeven en eindelijk het resultaat:
De verbinder voelt zeer massief aan! Ik kreeg een beetje hetzelfde gevoel als toen ik voor het eerst een IPE600 van 25 mtr met speciaal vervoer voor mijn raam voorbij zag rijden. De gedachte bevloog mij: slik, heb ik dat ding getekend?? Even nog een keer de boutverbinding checken.....
Maar terug naar de Adamas. Toen ik vanuit het midden van de verbinder de rolmaat 2750mm naar links/rechts legde klopte het gevoel wel!
Nu zijn de verbinders van de buitenpanelen aan de beurt. Ze worden op dezelfde manier geproduceerd. Afmetingen zijn beduidend minder: 14mm hoog, 10mm breed en 200mm lang.
Het afwerken van de drie verbinders volgt later.