De bouw van de ADAMAS

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door Berrie, 3 aug 2012.

  1. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Hoi,


    Op zich geen slecht idee, maar:
    • aan twee rompen ontkom ik niet,
    • ik ben bang dat het sterk geoptimaliseerde ontwerp toch wel erg veel geweld wordt aangedaan, als je de binnenste 1m50 of twee tippen à 75 cm weghaalt,
    • ik geef een verwijderbaar middendeel van 1m50 de meeste kans op goed behoud van de aerodynamiek, maar dan kom ik wel op twee vleugelverbinders ipv. één. En zo dicht bij het midden (75 cm) zullen die nog flink zwaar moeten zijn.
    Dirk.
     
  2. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Het bloed kruipt waar het kennelijk wel gaan kan, en sneller dan verwacht ... :confused: :rolleyes: ;)
     
  3. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.478
    Locatie:
    Schoonhoven
    In het geval van de 5.5mtr 6.5kg ADAMAS, 25G gebaseerd op totaalgewicht, veiligheidsfactor 1.5, Ca 1.1, levert een 20*20mm vierkant carbon verbinder op. Met een lengte van 400mm zou de verbinder op zo'n 280gram komen.
     
  4. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Voor de 6m00 zou er dus op iets zwaardere verbinder moeten komen. Zeg 300 gr, en dan 2 stuks. :confused:
    Ik twijfel ...
     
  5. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.478
    Locatie:
    Schoonhoven
    Ik snap je niet. Met 4 panelen heb je drie verbinders. Middelste komt voor mij dan op zo'n 280 gram uit, buitenste twee op (uit mijn hoofd) ongeveer 70gram, of was het nu 50gram.


    Met drie panelen kan de verbinder natuurlijk veel lichter worden dan de genoemde 280 gram.

    Als je me precies laat weten wat je spanwijdte wordt, je gewenste vlieggewicht, hoeveel vleugeldelen en welke belasting jij aanvaardbaar vindt, kan ik het voor je uitrekenen.
     
    Laatst bewerkt: 16 aug 2012
  6. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    • Mijn ADAMAS wordt 600 cm, 8 servo's dus 8 stukken (kleppen/roeren) van elk 75 cm.
    • Big Roofmus zou 450 cm worden, 6 servo's, dus 6 kleppen à 75 cm.
    • Ik was van plan om de vleugel van Big Roofmus uit twee delen op te bouwen. Elk 225 cm dus. Dat kan ik nog vervoeren.
    • Dan is het logisch om één middendeel te maken van 150 cm om van de 450 cm Big Roofmus tot een 600 cm ADAMAS te komen.
    • In die config heeft Big Roofmus 1 vleugelverbinder, en ADAMAS er 2.
    • Zo komt het ook mooi uit met het aantal van 6 resp. 8 kleppen.
    Maar als ik enkel naar de massa van de vleugelverbinders kijk, is het gunstiger om Big Roofmus uit 2 middendelen op te bouwen (1 dikke verbinder), en voor de 6 meter ADAMAS vleugel 2 extra panelen van 75 cm op te prikken. Die vleugelverbinders kunnen VEEEEL lichter blijven.
    Maar die config is aerodynamisch niet (goed) te optimaliseren.

    Dirk
     
  7. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.478
    Locatie:
    Schoonhoven
    Als je nu Big Roofmus een spanwijdte van 4000mm geeft?

    Dat levert je delen van 2mtr op. Daarnaast is de belasting op de verbinder van de Big Roofmus minder, evenals op de verbinder van de 6mtr omdat je wat verder uit het hart van de vleugel komt. Zo werk je naar een betere overlap van beide zwevers toe.
     
    Laatst bewerkt: 16 aug 2012
  8. Lyckele

    Lyckele

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    3.394
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Miss een spieken bij de Xplorer F3J, die is er in 4 meter ;)
     
  9. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.478
    Locatie:
    Schoonhoven
    Zo is dat. Beter goed gejat dan slecht verzonnen, onze lijfspreuk op de HTS ;)
     
  10. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    De Xplorer F3J bestaat in 3 spanwijdtes: 4000, 3800 en 3500 mm (ongeveer).
    Ze gebruiken elk hetzelfde middenstuk: 1430 mm span, en verschillende tippen.
    Als ik dat 'goed ga jatten', kan ik net zo goed 2 complete modellen maken, wat dan heb ik 2 rompen, 1 vleugelmiddendeel en 4 tippen ...

    Volgens mij is nog steeds de beste optie: 2 rompen plus een vleugel uit 3 delen waarvan een middendeel van 1m50.

    Dirk.
     
  11. Wubbe

    Wubbe

    Lid geworden:
    22 mrt 2005
    Berichten:
    3.361
    Locatie:
    Haarlem
    @dirk

    Waarom zou je een verkleinde versie van de Adamas willen? Dan heb je aan een set vleugels en twee rompen (twee romp-delen, de romp wordt deelbaar) genoeg. De enige reden die ik zou kunnen bedenken is dat je aan het elastiek omhoog wilt. Is dat de reden?

    Vandaag weer op de helling geweest waar Dirk z'n kist is gecrasht. Dominique (de lokale autoriteit) en 2 vliegmaten vlogen met hun 6m kisten. Dan kun je toch wel een heel groot gebied afzoeken terwijl je kist goed zichtbaar blijft. Groot is dan wel erg makkelijk hoor :)

    (Een grote electro-kist wordt een volgend project voor mij. De Adamas is echter te hoog gegrepen)
     
  12. Paul E

    Paul E

    Lid geworden:
    6 jan 2008
    Berichten:
    306
    Locatie:
    Wageningen
    Xplorer

    @ Dirk:

    Even de electrorompen en de V-staarten buiten beschouwing latend:
    De Xplorer kent 2 rompen, 2 vleugelmiddenstukken, 2 tippen en 2 stabilo's.
    Deze onderdelen zijn allemaal onderling uitwisselbaar.
    Xplo 3.5: korte romp, kleine middenstuk, kleine tippen, kleine stabilo
    Xplo 3.8: korte romp, kleine middenstuk, grote tippen, kleine of grote stabilo
    Xplo 4.0: lange romp, grote middenstuk, grote tippen, grote stabilo
    Dit zijn de 3 standaard varianten.
    Maar op bestelling kan je ook een 3.7 krijgen (grote middenstuk, kleine tippen), een 4.0 met korte romp of een 3.5 met lange romp.

    Heb je een 3.5 en een 4.0, dan heb je alle componenten in huis om alle mogelijke zinnige en minder zinnige combinaties te maken.

    De Xplo 4 kan ook met 6-kleppenvleugel geleverd worden. De ailerons worden dan gedeeld. En als ik goed ben geinformeerd, gebruikt men deze tippen ook weer om een ca 2.5 m zwever met 4 kleppenvleugel te maken.

    Kom gerust een keertje praten als we op de hei met de F3J's bezig zijn, en/of pik een paar lierstartjes mee als je een daartoe geëigende zwever hebt.

    Groeten,

    Paul
     
  13. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Allereerst wil ik niet een kist enkel voor aan de helling bouwen, daarvoor vlieg ik te weinig aan de helling. Ook al vlieg ik wellicht vaker aan de helling dan menig ander, het blijft maar een paar weken per jaar. :rolleyes:

    Ik wil zowel een elektro- als een niet-elektro hebben. Dat zijn toch erg verschillende typen kisten om te vliegen. Met de niet elektro-versie wil ik niet aan een elastiek omhoog, maar wel met de (club) lier. 5 kg is dan wel een beetje de bovengrens om nog een beetje fatsoenlijke starthoogtes te kunnen halen.

    In eerste instantie was het plan eerst een niet-elektro grote F3J-type zwever te maken (4m50), gebaseerd op de ADMAS vleugel, en pas daarna ADAMAS zelf (als 6 meter elektro-versie). Door het verongelukken van Roofmus (3m40 eigen ontwerp F3J) zit ik opeens zonder niet-elektro-zwever.
    Twee 6 meter bakken lijkt me wel erg cool, en is het eenvoudigst te realiseren (alleen een tweede romp). Maar je kunt een 6 meter bak niet overal vliegen. Misschien toch oude Roofmus repareren ...

    Dirk.
     
  14. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.478
    Locatie:
    Schoonhoven
    Tussenstand tekenwerk

    Vanuit XFRL5 de vleugel uitwerken naar een werktekening.

    Na poetswerk door Dirk, daarna nog een kleine modificatie tussen de halve spanwijdte van 2100 naar 2400mm om de liftverdeling nog iets gladder te krijgen (tip van Rick: meer vortex panelen in XFRL5) is dit de stand:

    [​IMG]

    1) Servo's zo'n beetje ingetekend.
    Flap 1: DES658 BB MG
    Flap 2: DES658 BB MG
    Flap 3: DES587 BB MG
    Flap 4: S3150 of een DS 3288 (er moet daar een 11mm servo)

    2) Ligger en verbinder passend met de berekening in de vleugel getekend.

    3) Tip van de vleugel krijgt een zgn 'gigaflap'. Vooral omdat ik het leuk uit vindt zien.

    4) Aantal schuimblokken bepaald. Het zijn er veel. Met het bouwen van m'n DLG's heb ik gemerkt dat ik tot een 500 schuimlengte strak genoeg kan snijden met mijn gravity cutter. Maar 5500mm gedeeld door 8 flaps levert 687.5mmop. Dat is dus te lang. Dat weer door twee maakt de schuimblokken 343mm. Na correctie spanwijdte/V-stelling zijn de schuimblokken 345mm groot. Spanwijdte 5499mm, past mooi in het uiterste randje van een van de onlinecontest modelgliding classes: RC-OLC Overview

    Ook leuk is dat als ik alle blok overgangen behandel zoals ik bij mijn Edge de overgangen geschuurd heb, er een vrijwel vloeiende vleugel ligt. Leuk om naar te kijken!

    Goed, volgende tekenstap is meer op detail niveau:
    - Carbon voor de huid kiezen. Het moet gek lopen wil ik niet voor dit spul kiezen: Carboplast
    Aan de buitenzijde een 54grams dicht geweven glasdoek ivm de mooie oppervlakte kwaliteit die dat oplevert.
    - Prakiseren over hoe om te gaan met de neuslijst. Er daagt wat in m'n hoofd, maar het komt er nog niet uit.
    - Als bovenstaande punten vast staan dan alle snijmallen tekenen.
    - Scharnier en dichtlippen tekenen, en dan ook besluiten waar wel of geen RDS aansturing. Vast staat wel dat ik NIKS uit de vleugel wil laten steken.
     
  15. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.010
    Locatie:
    Moordrecht
    En de vleugelverbinders dan? ;)
     
  16. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.478
    Locatie:
    Schoonhoven
    Bijdehandje....:rolleyes:
     
  17. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.010
    Locatie:
    Moordrecht
    Niet zeuren, ik ben druk voor je bezig... ;)
    Morgen nog even een laatste check, en dan heb je mail.
     
  18. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.478
    Locatie:
    Schoonhoven
    Het eerste onderdeel!

    Gisteren heb ik de verbinder van de middenpanelen uit de mal kunnen halen. De eerste 104mtr roving zijn verwerkt.

    Om de verbinder, 20*20*400mm, te kunnen maken moest allereerst een mal gemaakt worden. Ik heb daarvoor een MDF plaat, die nog bij mij in de schuur stond, gebruikt. De mal is glad gemaakt met een paar laagjes PU lak en lakplamuur. Vervolgens heb ik de delen waar de verbinder in wordt gesopt bespannen met schildersfolie. Als je de mal later los schroeft vallen de delen zo van elkaar!

    Vervolgens heb ik zo'n 260 stukjes roving af geknipt. Om makkelijk te kunnen soppen heb ik ze op stukjes krantenpapier gestapelt neer gelegt.

    [​IMG]

    Tijdens het soppen heb ik vanuit het midden naar buiten toe gewerkt. Ik merkte wel op op het eind, dat het middendeel wat dikker werd. Daar zat verhoudingsgewijs dan ook meer hars. Ik maakte ook gebruik van een verflatje, dat precies tussen de mal past. Daarmee streek ik de rovings vrijwel perfect recht, ook vanuit het midden naar buiten toe.

    Na het soppen (twee uur onafgebroken werk, steeds 20 gram hars aangemaakt) wordt de mal dicht geschroeft. Je kunt dan met de schuifmaat rondom de hoogte meten. Zo weet je of de verbinder een beetje fatsoenlijk op maat word.

    [​IMG]

    Alle rovings erin. Plastic op dit pakketje leggen + twee strookjes ABS en de mal kan dicht:

    [​IMG]

    Nadat de mal dicht was geschroeft heb ik deze in een plastic zak gestopt, omwikkeld met iets zwarts. (samen met een draadloze temperatuurmeter) Vervolgens het pakketje in de zon gelegt. De temperatuur liep op tot wel 52°C!! Zo heb ik de verbinder milieuvriendelijk bij verhoogde temperatuur uit laten harden.

    [​IMG]


    Mal open schroeven en eindelijk het resultaat:

    [​IMG]

    De verbinder voelt zeer massief aan! Ik kreeg een beetje hetzelfde gevoel als toen ik voor het eerst een IPE600 van 25 mtr met speciaal vervoer voor mijn raam voorbij zag rijden. De gedachte bevloog mij: slik, heb ik dat ding getekend?? Even nog een keer de boutverbinding checken.....

    Maar terug naar de Adamas. Toen ik vanuit het midden van de verbinder de rolmaat 2750mm naar links/rechts legde klopte het gevoel wel!

    Nu zijn de verbinders van de buitenpanelen aan de beurt. Ze worden op dezelfde manier geproduceerd. Afmetingen zijn beduidend minder: 14mm hoog, 10mm breed en 200mm lang.

    Het afwerken van de drie verbinders volgt later.
     
    Laatst bewerkt: 9 sep 2012
  19. Lyckele

    Lyckele

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    3.394
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Heel mooi ;)
     
  20. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    Mooi werk!
     

Deel Deze Pagina