puzzelen...
Zo eens even nagedacht over de webbing en de vleugelhuid.
De webbing wil ik als volgt opbouwen:
Tussen de capstrips:
kern: foam
tussenlaag: 45° glas (gaat zo'n 90 gram wegen)
buitenlaag: Balsa 90° (gaat ook zo'n 90 gram wegen)
Om de capstrips:
glas gewikkeld: 45°, gaat zo'n 250 gram wegen.
Overigens worden de glaslagen naar de tip toe steeds dunner. Ik probeer de massatraagheid minimaal te houden.
Om dit te berekenen maak ik gebruik van de rekensheet van Christian Baron.
aenderungen (Holm auslegung) Ik heb net zo lang met de parameters gespeeld totdat ik bij de wortel het aantal rovings heb dat ik nu heb gemaakt. Dan rolt er ook een waarde uit voor webbing.
Voor het gemak en de veiligheid ga ik behoorlijk over de berekende waarde uit:
De eerste 1500mm halve vleugelspanwijdte komt er twee lagen 160grams glas tussen het foam en het balsa.
Dan de huid. Mijn keuze is gebaseerd op de nooit volprezen rekensheet van Prop-er zodat het rekenkundig klopt, verder deels praktisch, deels uit financien.
Buitenhuid 54gram glas: 90° (want onder 45° kan ik niet in een keer kwijt op een paneel) Deze huid zorgt voor een mooi glad uiterlijk. Mijn eerste gebagde zwever heeft dit ook, en die ziet er uit alsof deze gisteren uit de zak kwam. En toch is dat al weer 6.5 jaar geleden...
De sterkte komt van dit spul:
Carboplast
Voldoet rekentechnisch, een paneel kan in 1 stuk onder 45° uit de doek gehaald worden, en het is niet zo duur....
Even grof gerekend bouw ik nu een 5.5mtr vleugel voor nog geen €230,- En dat volcarbon....
O ja, de rekensheet geeft aan dat het te verwachten eindgewicht 6176,7619 gram is, op dit moment....