Lengte: tenminste 1 balsaplankje (1010 mm waarschijnlijk) Breedte: 500 mm? Hoogte (3D): 100 à 150 mm Niet zonder meer. We mogen het profiel (niet van ons) niet zomaar vrijgeven. Voor de rest zou het wel kunnen denk ik. Maar moeten Berrie en ik nog eens bespreken. Eerst maar eens bouwen en vliegen, en zien of hij net zo fantastisch vliegt als hij eruit ziet. Dirk.
Heren, Misschien is het een idee een oproepje in het constructie/verlijming gedeelte te plaatsen? Er hier zijn massa's mensen met een freesmachine. Hier een lijstje met mensen die je misschien verder kunnen helpen: michel pet: Modelbouwforum.nl - Bekijk profiel: michel pet Modelbouwforum.nl - Bekijk profiel: Blade|Slayer / Frees-it Ruud: Modelbouwforum.nl - Bekijk profiel: ruud zandvliet Modelbouwforum.nl - Bekijk profiel: fonziebear Loet: Modelbouwforum.nl - Bekijk profiel: Loet Wakkerman Alex: Modelbouwforum.nl - Bekijk profiel: Alex Hoekstra Kristof: Modelbouwforum.nl - Bekijk profiel: kristof 1
Het verbaast mij altijd dat er nauwelijks zwevers zijn waarvan de romp breder is dan hoog. Voordelen zouden zijn minder weerstand bij een niet perfect gevlogen bocht (een deel van de romp gaat trouwens zowiezo iets dwars door de lucht in een bocht) en bovendien dat het inwendige beter toegankelijk is, tenminste als de toegang boven zit.
Dat frezen komt wel goed, dus. Deze meneer heeft een methode ontwikkeld om uit gefreesde schuimmallen producten te lamineren, zonder schuurwerk/afwerking aan de schuimmallen!!! Creating High Quality, Reusable Molds with CNC Machined Foam and Stretchelon Bagging Film – aka “The Method” | Better Living Through CNC The Method Part II – Demolding the Parts | Better Living Through CNC
Holy ... 8O roost: Dat ziet er veelbelovend uit. Dat ga ik vanavond eens goed bestuderen. thnx voor de links (of is het linken?).
Als alternatief voor schuim, zou je kunnen overwegen om Corian als malmateriaal toe te passen. Volgens mij gebruiken Loet en en Kristof dit ook voor de mallen van de helios/XXlite/Tantalus. Corian, of iets soortgelijks, wordt veel gebruikt in keukens. Een praatje bij een fabrikant kan misschien het benodigde materiaal opleveren. ("mag ik even snuffelen in de afvalcontainer") Volgens deze post: Wing molds out of blue styrofoam? - Page 2 Kun je meerdere platen op elkaar verlijmen met epoxy om aan de gewenste dikte te komen. Corian kan uitstekend gepolijst worden. Corian® (Tip: Erbi zit in Alphen aan den Rijn)
Klopt, mijn aanrecht en eettafelblad (plm. 20 jaar geleden geplaatst) zijn van Corian. Laat zich inderdaad goed polijsten, een krasje poets ik doorgaans gemakkelijk weg met zo'n groen schuursponsje.
Hmmm. Corian is een smeltbare massieve kunststof. Ik vermoed dat frezen zonder smelten wel eens heel lastig kan zijn. Het is moeilijk om een prijs-indicatie te vinden. 300 euro voor 40 mm dik 3000x600mm lijkt een aardige schatting (ik moet er dus 2 op elkaar hebben). Oké, ik ga eerst wel eens iets in schuim proberen. Dat stretchelon lijkt wel aardig. Maar ik zit ook nog te denken aan spuiten met silikonen (als dat voldoende dun bestaat). Dirk.
Ik geloof nog steeds in een simpele schuimmal, bekleed met paktape. (In deze mal gelijk de overlapnaad mee maken.) Eerste laag, of lagen, van glas, die nadien lekker glad geschuurd kunnen worden. Zeg maar de positief bouwwijze, maar dan binnenste buiten.
Nogmaals, Loet en Kristoff hebben veel ervaring met Corian. Het is DE budget oplossing. Uit: tantalus-goes-molded Ik denk niet dat je het materiaal nieuw moet willen kopen. Zoals gezegd, een bezoekje aan een fabrikant kan voldoende zijn! Ik snap jullie denkwijze, en een schuimmal zal ongetwijfeld het gewenste resultaat geven, maar ergens vind ik het zonde om geld aan freeswerk uit te geven voor een eenmalig te gebruiken mal, als je met een klein beetje extra moeite iets kunt laten maken waarmee je meerdere reservedelen voor jezelf kunt produceren ...
Ik kom prijzen op Marktplaats tegen van 80,-/m² voor 12mm dikte. Je hebt voor de romp al snel 10m² nodig, dus dat wordt inderdaad redelijk onbetaalbaar... De vraag is dan maar of er zoveel bij de werkbladenboer in de container gekiept wordt...Waarschijnlijk niet. Ik heb de schaalgrootte geloof ik een beetje verkeerd ingeschat.
Ja, helaas wel denk ik. :sad: Want als ik dat kunststukje op de foto zie ... Zooo mooi! Daar droom ik wel van ... We zien wel. Overigens: MDF eerst grof frezen, dan goed inpregneren met epoxy, en dan affrezen, zou ook een optie zijn. Maar wat lul ik nou over frezen. Eerst moet die frees er komen. Maar eens even wat gaan Googelen c: Dirk.
Toch denk ik dat je dan een beter resultaat kan bereiken door de verloren mal methode toe te passen. Je heb immers dan geen naad en je kunt het weefsel aandrukken, met tape, krimpkous of zelfs onder vacuum. Ik geloof ook niet zo in plamuur die los springt. Een hele dunne laag epoxy/microballoons afgewerkt met spuitplamuur en lak zit muurvast. Ik heb ooit zo'n romp gecrashed. De staartboom brak, maar de plamuur bleef prima zitten! Evt de laatste laag glaskous als schuurlaag..
Je hebt het hoofdprobleem niet door denk ik. Igv. een positief bouw je alles om een, 'plug' heen. Iedere versterking, iedere overlap (omdat een kous of stuk doek niet alle vormen naadloos kan volgen) betekent een verdikking naar buiten toe. Als je mbv. een mal werkt gaan die verdikkingen naar binnen toe. In beide gevallen moet je nog afwerken, maar vanuit een 'mal' veel minder. De hoofdvorm is goed, de oppervlakte wellicht niet hoogglanzend. Een tweede voordeel van een mal: je kunt (beter) op strategisch plekken spanten inbouwen: - voor en na RI-roer scharnier, - in het dunste deel van de romp vlak voor het kielvlak (tegen indrukken) - vleugelbevestiging - ... Dirk
Hoi Dirk, Ik begrijp dat heel goed. Ik denk alleen dat het gladplamuren hiervan niet zo'n probleem hoeft te zijn. Maar voor het plaatsen van spanten is de negatieve mal natuurlijk veel makkelijker! Wel een mooi idee trouwens, de negatieve schuimmal met kantoortape methode! Groeten, Patrick
Dirk, Als hij het kan....... kan jij het ook Is ook een gaaf project! Van dit Naar dit "Escapade 900" mein derzeitiges Projekt Lyckele