De bouw van de ADAMAS

@Sinan: Ik kende dit artikel al wel. Bedankt dat je me er op wees. Zoals ik nu de romp heb geplaatst ligt 'ie het gunstigs voor Cl's 0.25-0.4. Dus daar waar volgens de grafiek de invloed van de romp snel toeneemt. Dat is dan wel weer nog onder de, in het vlakke land, meest gevlogen Cl's van 0.5-0.6. :rolleyes: Ik ga er ook mee op de helling vliegen. En daar heb je dan weer wel die Cl's van rond de 0.3..... :smile: Leuk hoor, al die "trade offs" :sad: Ik laat het maar even zo.

@Proper: Bedankt voor je mooie onderbouwing! Leuk als op zo'n manier een vliegtuig tot stand komt. Ik moet er wel op letten dat de bouten straks van PA66 zijn.

Ik was niet van plan om een vaste stekkerverbinding tussen romp en vleugel te maken. Het netjes wegbouwen van de elektronica en elektra is mijn grootste zorg en daar moet ik mijn koppie nog eens over breken. Van een twee kanaals zwever weet ik al een bende te maken.....

Ik zal met name de bouwhandleidingen van de Flying Specials van Klemm er op na slaan. Die gasten doen dat heel netjes!

1. Met XFLR5 kun je heel eenvoudig zien welke hoek de vleugelwortel maakt tov. de luchtstroom voor de vleugel. Dit is voor die vliegsituatie de optimale hoek tussen hartlijn van de rompneus en de vleugel.
2. Achter de vleugel heeft de luchtstroom een (heel ) andere richting (naar beneden afgebogen). Hoe groot die hoek is, is voor zover ik weet alleen visueel te achterhalen (wat jij doet mbv. die plaatjes en de afstroom lijnen).
3. het hoekverschil tussen 1 en 2 bepaalt de knik in de romp.

4. Ik zou een grafiek alfa-over-Cl maken. Geef daarin aan welke alfa's belangrijk zijn (thermiek, Cl/Cd-max, echt steken [met 30 m/s]). 1 graad afwijking bij hoge snelheid telt pakweg 2x zo zwaar als bij lagere snelheid, maar tussen 'snel' en 'erg snel' (Cl/Cd-max en 30 m/s) zit meestal minder verschil in de hoeken dan tussen 'thermieken' en 'snel'.
Het zou me niet verbazen als je dan uitkomt bij: rompstand optimaliseren voor Cl/Cd-max!

N.B.
Nu de laatste avond in FR, en voor het eerst weer internet ....
Tot binnenkort.

4. Ik zou een grafiek alfa-over-Cl maken. Geef daarin aan welke alfa's belangrijk zijn (thermiek, Cl/Cd-max, echt steken [met 30 m/s]). 1 graad afwijking bij hoge snelheid telt pakweg 2x zo zwaar als bij lagere snelheid, maar tussen 'snel' en 'erg snel' (Cl/Cd-max en 30 m/s) zit meestal minder verschil in de hoeken dan tussen 'thermieken' en 'snel'.

Mwa, daar zie je niet zo veel aan. Ik doe het anders. Ik kijk gewoon in het modelscherm. De vrije stroom komt van links, en is horizontaal. Dan scroll ik over het alpha pull down vakje en dan zie ik de zwever draaien in de vrije stroom. Rechts onder in zie het glijgetal mee lopen, en dan krijg je vanzelf een idee, maar,

ui67.jpg

Het zou me niet verbazen als je dan uitkomt bij: rompstand optimaliseren voor Cl/Cd-max!

Als ik kijk bij mijn Furio: die romp zit strak in de stroom bij Cl, rond de 0.2. Effe gegokt op het oog.

En ook bij het ontwerp van de Supra: http://www.charlesriverrc.org/articles/supra/all PDFs/supra_3view.pdf

zie je dat dit bij lage Cl's vlak ligt. Dat past dan allebei wel in het eerder getoonde grafiekje van MH.

N.B.
Nu de laatste avond in FR, en voor het eerst weer internet ....
Tot binnenkort.

Je houdt een hoop tijd over zonder internet, is het niet??

Nou ben ik nieuwsgierig geworden, ik wil de actuele Cl waarden ook kunnen meten.

Even kijken of ik de formules voor Cl voldoende snap om de oude logbestanden op dezelfde manier te analyseren. Als het lukt, wordt het een leuke tool ter lering en vermaak.

----------------------------------
Edit: Het zal nog niet lukken om de Cl betrouwbaar af te leiden zonder een versnellingssensor erbij. Met alleen hoogte en snelheid kan ik de versnellingen niet voldoende berekenen. Geen idee wanneer het kistje recht vooruit vliegt of een bochtje maakt. Er moeten dus nog een paar sensortjes bij.

Laatst bewerkt:
2. Achter de vleugel heeft de luchtstroom een (heel ) andere richting (naar beneden afgebogen). Hoe groot die hoek is, is voor zover ik weet alleen visueel te achterhalen (wat jij doet mbv. die plaatjes en de afstroom lijnen).

Ter aanvulling.
De downwash is inderdaad complex en normalerwijze niet constant over de spanwijdte.
Ze is echter goed te berekenen, maar die berekening is in het algemene gaval vrij complex. XFLR5 doet dit en de visuele methode is heel illustratief. Bekijk het vliegtuig aanzicht van opzij en vink streamlines aan.

In het volgende stuk staat de berekeningsmethode:
Lifting Line Theory

Ongeveer halverwege het stuk staat de vrij simpele formule voor de downwash aan de achterrand een elliptische vleugel zonder aerodynamische wrong:
Downwash angle (epsilon) = Cl/(pi*AR)
AR is aspect ratio = slankheid.

Het geldt ook algemeen dat de downwash angle redelijk evenredig is met Cl en omgekeerd evenredig met de slankheid. Voor niet elliptische vleugels is de downwash angle normalerwijze groter.

Rick

Twee middelste liggerhelften

De aansluiting van de vleugelbouten met de ligger zijn klaar. Daarmee zijn de binnenste twe liggerdelen gereed om in het schuim van de vleugelkern te stoppen.

De boutverbinding komt tot stand door 4 U-plaatjes van 2mm dik carbon. Ze zijn zo'n 22mm hoog.

Ik heb ze gemaakt in een malletje van hardschuim, bekleed met tape. Als je dit waxed lost het nog makkelijker en kan je zo'n malletje een paar keer gebruiken.

rqwh.jpg

In de mal eerst een bosje rovings. Daarop het messingbuisje (messing was het enige dat ik op voorraad had met de juiste diameter..) Dan mix katoenvlokken en epoxy. Daarop een plaatje balsa bekleed met tape (geen foto van) en laten uitharden.

h3o6.jpg

Als het U-plaatje uit het malletje komt moeten de contouren nog op maat geschuurd worden.

De kunststof bouten kunnen door het messing buisje die tot in de vleuglelhuid moet komen aan de vleugelonderzijde. De M6 bout kop verdwijnt natuurlijk onder de vleugelhuid.

9eay.jpg

Met hars zijn ze tegen de ligger aangeplakt. Met microballoons is deze verbinding afgerond.

o2i5.jpg

Over deze afgeronde verbinding is een ruime meter 24K carbon roving gewikkeld, per kant van het U-plaatje.

5mzp.jpg

Hiermee is de ligger tot zover gereed. (Perfecte afschuining voor een nette dichte aansluiting schuur ik als de liggers in de kernen zitten.)

z2ri.jpg

Ik mocht hem niet testen van Proper :) maar dat heb ik stiekum wel een beetje gedaan. Conclusie: dit zie ik niet zo maar uit elkaar waaien!

Goed, de ADAMAS gaat even aan de kant, de Skyfall gaat eerst afgebouwd worden.

Laatst bewerkt:
Ik moet zeggen: ik waardeer het zeer dat jij zo duidelijk allerlei productietrucjes voor mij van tevoren oplost ... ;-)
Het ziet er goed uit.

Vraag-1: was omwikkelen met Kevlar ipv. carbon niet slimmer geweest. Kevlar kan wat beter met schok-krachten overweg ...
Vraag-2: ga je ook kunststof schroeven gebruiken, of heb je die alleen even voor het idee geplaatst?

Gr. Dirk.

Ik moet zeggen: ik waardeer het zeer dat jij zo duidelijk allerlei productietrucjes voor mij van tevoren oplost ... ;-)
Het ziet er goed uit.

Tja, jij bouwt weer een cnc frees!

Vraag-1: was omwikkelen met Kevlar ipv. carbon niet slimmer geweest. Kevlar kan wat beter met schok-krachten overweg ...

Ja. Ik weet het. Ik heb er ook over getwijfeld. Maar vanaf waar pas je het toe? Die U-plaatjes krijgen ook al een schok. Bovendien is er zwaar over gedimensioneerd. Ik denk een factor 4. Als dit kapot gaat heb ik vast ook al een heleboel andere "problemen".

Vraag-2: ga je ook kunststof schroeven gebruiken, of heb je die alleen even voor het idee geplaatst?

Ik ben van plan met kunststof schroefen te beginnen. Zoals je ziet 4x M6 rondom de verbinder. De achterste bouten zullen ook kunststof M6 zijn.

[post180]

Daarnaast wil ik een (semi) vormgesloten verbinding creeren tussen romp en vleugel. dat duurt alleen nog even voor ik daar aan toe ben.

Laatst bewerkt door een moderator:
Goed bezig, Berrie. (En toch stiekem die ligger testen, hè...)

Ik vond nog een geweldige tijd- en kostenbesparende oplossing voor het bekleden van die enorme lap vleugel:

spreadtowspray_zps1e96c8b0.jpg

Nou, ik denk aan iets dat, als het nodig is, vrij kan 'roteren'. Dan sneuvelen alleen de kunststof bouten. Een romp tot over de neuslijst staat dat in de weg.

Ik denk er over om een afgeschuind plaatje/stripje 2mm triplex van 20-30mm breed, en zo gevormd dat de mylar het kan volgen, zo'n 150mm lang, voor het baggen onder de vleugel te bevestigen.

Dat is de gedachte, dat is het idee.. ;)

Slimme oplossing.
Makkelijk met vleugel montage, ze zullen dan perfect positioneren.
Bij deze oplossing zijn kunststof schroeven inderdaad de betere keuze.

Johannes

Kleur

Voorzichtig eens begonnen met het bedenken van een kleuren schema. Zomaar wat schetsen.

Bovenste van de afbeelding hieronder is tot nu toe de favoriet, maar wel vrij 'standaard'.

Op het kielvlak lijkt me een Nederlandse vlag wel leuk voor als ik in het buitenland vlieg.

vesb.jpg

Hieronder heb ik eens gekeken naar een rood/wit/bouw schema aan de onderzijde. Of een schema rood/wit/carbon. Maar bij die laatste kan ik misschien beter het rode en witte omdraaien.

dskq.jpg

Lastig, bij gebrek aan artistieke gaven.

Lastig, bij gebrek aan artistieke gaven.

Herkenbaar. Beter goed gejat, dan slecht zelf verzonnen, denk ik dan maar. Volgens mij moet het ontwerp wel beter kunnen, maar over smaak valt natuurlijk niet te twisten, daar het nogal persoonlijk is.

Je ziet vaak het uitgangspunt om de vleugel slanker te laten lijken dan hij in werkelijkheid is, door in min of meer dezelfde vorm als de vleugel twee contrasterende kleuren aan te brengen. Dat zie je terug in jouw schetsen. De vleugel van de Adamas is al zeer slank, daar moeten we wel rekening mee houden. Op de een of andere manier werkt het derde ontwerp niet. (rood in het midden)

Wat inspiratie:

Draadjes barstenvol ontwerpen:
The GREAT RCRCM plane giveaway colour scheme competition! - RC Groups
zeigt her eure Hangflugmodelle - was fliegt ihr am Hang?

ECarbon_zpsa89f80d6.jpg

F5JDM.jpg

easy_rc_sail_index.jpg

baudfosa4s_gal2.1371641676.jpg

55261.jpg

ELV-9016.jpg

IMG_8480_DxO.jpg

a1961796-153-Explorer%231.800%20copy.gif

Back