De bouw van de ADAMAS

Weet je al hoe dat werkt 2K in een spuitbus? Zeker via online bestellen. Ik heb het wel eens bij de verfhandel gehaald. Dan worden beide componenten gemengd en in de spuitbus gedaan, daarna heb je 4 uur om het te verspuiten. Daarna heb je een hele massieve spuitbus ... :confused:
 
Waarom wil je het per sé met 2 komponenten lak spuiten ?
Zelfs op een romp, met 2k gespoten in de mal, krijg je krassen ...........
Je houdt je romp alleen krasvrij wanneer je hem op een standaard zet in jouw living en hem daar laat staan :rolleyes:
 
Laatst bewerkt:
En als ie gespoten is lekker met autowax polijsten, dan vliegen op een dauwige ochtend en dan een landings-spoor trekken van 30 meter in het kortgemaaide gras. Niemand snapt dat dat een zware kick is, Maar hier snappen ze dat wel . . . .
 
Zestig grammetjes verder en de romp (2150mm lang) zit in de primer en eindkleur. Een beetje kleurverschil is er wel, maar het stoort me niet.
De lak is keisterk, dat merk je wel.
ujKk9o.jpg


2obF8H.jpg


x2Gdkq.jpg



De 2K primer werkte echt perfect! Je kunt er een eindlaag mee maken waar een vlieg op uitglijdt. De nozzle van de spuitbus gaf een mooie nevel. Wel had ik snel een paar druipers. Na een uurtje de laag uit te laten harden was het prima overschuurbaar, nat, korrel 600. De druipers waren snel weg. Effe snel de laatste pinholes met lakplamuur dicht gesmeerd en snel laten uitharden door de fohn er op te laten blazen. Daarna ook korrel 600 nat en de tweede laag primer kon nog uit de bus gespoten worden. Daarna weer alles korrel 600 nat na geschuurd.

De witte eindlaag was minder goed spuitbaar. Misschien had ik zo'n losse spuitkop mee moeten bestellen. Helaas 1 druipertje. (mijn schuur is eigenlijk te klein voor dit werk waardoor ik er te dicht op zit en het niet zo heel goed kan zien..) De laag is niet vreselijk strak. De lak is wel erg sterk, dat merk je wel.

Ik heb gespoten in een NIET geventileerde ruimte. Daar had ik wel spijt van, want die bende uit de spuitbussen heb ik 24 uur gevoeld in mijn lijf.... Niet slim dus. En niet nadoen, ook al heb je, net als ik, een actief koolstof filter op je snuit.

Met het spuiten is wel de laatste grote hobbel genomen. Na het nieuwe jaar accu's bestellen en afbouwen maar.
 
Hey Berrie,

you've done a great job!
The production is somewhat unusual, but will surely inspire further model builders.
Always a good flight and a successful first start in 2017 ....

best regards
obelix

(you remember? We meet us at Schweisel in August 16)
 
Rem gewoon maximaal. Een buitenloper remt nooit zo hard als een vertraagde binnenloper en ook die hebben we maximaal staan.
 
Vraag Reisenauer!
Ik heb altijd geleerd: vertraagd = niet maximaal remmen.
Maakt het uit of de boel binnen 0,1 of 1,0 sec tot stilstand komt? Denk het niet. :rolleyes:
Andere redenatie: hoe start je de motor op? Bam volgas, of rustig(er). Waarom dan niet net zo remmen?
 
Laatst bewerkt:
Elk vrij minuutje is de laatste twee weken in het afbouwen gaan zitten.

De beste kans om het zwaartepunt goed te krijgen zonder toevoeging van lood is te zien op onderstaande afbeelding:

yh2Df9.jpg


De twee ontvangeraccu's vlak achter de motor, op de regelaar. De stroom/spanningsensor tussen ontvangeraccu's en aandrijfaccu. Achter de aandrijfaccy de Central Box 200. De servo's voor richting en hoogte achter de vleugel. Satellietontvanger en magneetschakelaar worden als laatste ergens tussen gefrommeld.

Stroom/spanningsensor en XT-90 stekker vormen samen nog een aardige 'klont':

Mij1Jn.jpg


De servo's voor richting en hoogte zaten zo op hun plek geschroefd op het ingeharste plankje:

Aum2iU.jpg


Hoe het voor in de romp zou moeten passen kostte meer hoofdbrekens. Uiteindelijk is er een plankje gemaakt dat óver de regelaar past, net door de rompopening is te steken, en op twee klossen vast geschroefd kan worden. Onder het plankje door lopen de snoeren van de regelaar en stroom/spanningssensor naar de Central Box 200.

Grqiui.jpg


En de klossen:

z1ykq1.jpg


De aandrijfaccu zit vast met klittenband aan de onderkant en met klittenband snelsluitingen geklemd. Op de stroken zwart klittenband komen de ontvangeraccu's die klem worden gezet door een blokje met schuimrubber. (niet te fotograferen, zit boven in de romp..) Er is overigens vrije ruimte voor het koelvlak van de regelaar.

548ZdN.jpg


De vario heeft een plekje naast het hoogteroer servo gekregen en alle telemetrie is ingeregeld. Ik moet hier nog wel even kwijt dat die Central Box wel weergaloos werkt zeg! Per ontvangeraccu live op de telemetrie de stroom/spanning en verbruikte capaciteit. Echt top.

kyZfXU.jpg


Van de week nog even een iets zwaardere voeding voor mijn lader regelen. (Zelfs laden met 1/2C was te veel van het goede.)
Nóg een keer balanceren en dan hopelijk vast stellen dat lood niet nodig is. Ook meten hoeveel het zwaartepunt verschuift als ik de aandrijfaccu 5mm verschuif om te voorkomen dat ik op het veld te enthousiast het zwaartepunt te ver terug zou leggen. Nóg een keer instelhoekverschil meten, en ook maar aftekenen waar het (geometrische) instelhoekverschil 0° bedraagt. De motor onder vollast proefdraaien als laatste check.

Maar voor nu: de ADAMAS is klaar.
 
Gefeliciteerd!
Super gaaf project!
Ik wens je heel veel vliegplezier en ik kijk ernaar uit de ADAMAS live in actie te zien.

Johannes
 
Mooi hoor. Ik zie uit naar de maiden.

Ik zie dat je de pull-pull-kabels direct op de servo hebt aangesloten. Kan die dat aan?
Vaak zie je dat ze die kabels op een apart gelagerde hevel aansluiten, en dan een korte stuurstang tussen die hevel en de servo.
Waarom op deze manier?
 
Back
Top