Elk vrij minuutje is de laatste twee weken in het afbouwen gaan zitten.
De beste kans om het zwaartepunt goed te krijgen zonder toevoeging van lood is te zien op onderstaande afbeelding:
De twee ontvangeraccu's vlak achter de motor, op de regelaar. De stroom/spanningsensor tussen ontvangeraccu's en aandrijfaccu. Achter de aandrijfaccy de Central Box 200. De servo's voor richting en hoogte achter de vleugel. Satellietontvanger en magneetschakelaar worden als laatste ergens tussen gefrommeld.
Stroom/spanningsensor en XT-90 stekker vormen samen nog een aardige 'klont':
De servo's voor richting en hoogte zaten zo op hun plek geschroefd op het ingeharste plankje:
Hoe het voor in de romp zou moeten passen kostte meer hoofdbrekens. Uiteindelijk is er een plankje gemaakt dat óver de regelaar past, net door de rompopening is te steken, en op twee klossen vast geschroefd kan worden. Onder het plankje door lopen de snoeren van de regelaar en stroom/spanningssensor naar de Central Box 200.
En de klossen:
De aandrijfaccu zit vast met klittenband aan de onderkant en met klittenband snelsluitingen geklemd. Op de stroken zwart klittenband komen de ontvangeraccu's die klem worden gezet door een blokje met schuimrubber. (niet te fotograferen, zit boven in de romp..) Er is overigens vrije ruimte voor het koelvlak van de regelaar.
De vario heeft een plekje naast het hoogteroer servo gekregen en alle telemetrie is ingeregeld. Ik moet hier nog wel even kwijt dat die Central Box wel weergaloos werkt zeg! Per ontvangeraccu live op de telemetrie de stroom/spanning en verbruikte capaciteit. Echt top.
Van de week nog even een iets zwaardere voeding voor mijn lader regelen. (Zelfs laden met 1/2C was te veel van het goede.)
Nóg een keer balanceren en dan hopelijk vast stellen dat lood niet nodig is. Ook meten hoeveel het zwaartepunt verschuift als ik de aandrijfaccu 5mm verschuif om te voorkomen dat ik op het veld te enthousiast het zwaartepunt te ver terug zou leggen. Nóg een keer instelhoekverschil meten, en ook maar aftekenen waar het (geometrische) instelhoekverschil 0° bedraagt. De motor onder vollast proefdraaien als laatste check.
Maar voor nu: de ADAMAS is klaar.