De eerste gebruikservaringen zijn achter de rug. Na de testvluchten op de Ginkelse Heide en één vluchtje in Kampen was het er niet meer van gekomen. Tot vorige week in de Vogezen. Onder zomerse condities hebben we een goede tijd gehad.
De ADAMAS heb ik steeds laten starten, meestal met even de motor aan. Als het vrijwel windstil is blijkt 6.8kg toch riskant zwaar om te gooien. Zodra het iets waait kan zonder problemen zonder de motor gestart worden. Zelf moet ik nog ietsie aan vertrouwen winnen om alles alleen te doen.
Bijzonder tevreden (écht!!) ben ik met de low speed handeling. In de thermiek, met thermiekstand, kan er heerlijk comfortabel krap gecirkeld worden. Rudder is erg effectief en het vliegen laat zich nog het best vergelijken met een 5.5mtr DLG. In het algemeen zit er veel rust in het vliegbeeld.
Steken is fantastisch, binnen now time zit je een eind verder. Erg fijn.
Speed valt tegen, nou ja, tegen, 178kmh (GPS) heeft ie al gehaald. Maar het voelt en klinkt niet zo, en je ziet het er niet aan af. Het wat dikke wortelprofiel, de slanke vleugel (weinig Reynolds), de 2.3% welving met slechts 58gram vleugellbelasting maken dat je ook niet al te veel kunt verwachten. Hier lag het zwaartepunt van het ontwerp dan ook niet.
Controle tijdens het landen is prima. Al merk je dat de grondsnelheid best fors is. Butterfly is effectief, en meer als nu is er nog mogelijk! Slechts 4 van de 8 kleppen worden nu ingezet. Eg grappig is het om met 80-100kmh in één keer vól butterfly te trekken. Je hoort een hoop gefluit, de servo's trekken dan zo'n 5A gezamelijk en de vleugel zuig je vlak... Dat laatste is een beetje eng (zie ook de video), en waarom dat gebeurt weet ik nog niet...
Stroomgebruik in het algemeen komt op zo'n 1000mAh. Met 2x 2100mAh aan boord is dat ruim voldoende voor een vliegdag.
De romp maakt een buitengewoon solide indruk, de vleugel echter werkt qua buiging zichtbaar. Veel zwaarder dan 5.5G heb ik de belasting nog niet gehad. Flutter heeft zich niet voorgedaan.
Video met dank aan Raymond, altijd bezig met de camera en zijn laptop!!
Nu, hopelijk van de zomer nog vele fijne vluchten!