De bouw van de ADAMAS

Mooi!
Ik moest voor mezelf echt even op pagina één checken wat de spanwijdte is.....GROOT!
Ben oko benieuwd naar bewegend beeld.
Wat is het vlieggewicht zonder ballast?
 
Wat is het vlieggewicht zonder ballast?

Hoi, hij weegt zonder ballast 6.8kg.

Om een beeld van de afmetingen te krijgen is onderstaande afbeelding wel leuk. Dirk heeft het resultaat van zijn eigenbouw CNC frees vast:
CxKuoY.jpg
 
Laatst bewerkt:
Super dat dit meerjaren project succesvol is afgerond Berrie! Respect voor al het werk wat hier in zit.
Ik wens je veel fijne vluchten.
 
geweldig in beeld gebracht, en vooral petje af voor het werk en GEDULD om dit project tot een waanzinnig eind te brengen!
 
Helemaal hetzelfde, of dingetjes anders qua voortschrijdend inzicht?
Anders!
Toen Berrie en ik ontdekten dat we samen aan het nadenken waren over een eigenontwerp/-bouw zwever zijn we samen verder gegaan. Berrie had toen al 5m50 in gedachten, ik 6m00. Mijn romp wordt wat anders (meer Alpina/schaal-achtig). Ik twijfel nog over de slankheid: ga ik voor minimale daalsnelheid of maximale glijhoek, of ergens daar tussen in ...
Maar dat zullen geen enorme verschillen zijn.
Waarschijnlijk wordt het verschil in kleurstelling/opschrift/tekening groter. :D
Adamas%203D%20overview%20A.PNG


Het is voor mij nu zo'n 2,5 jaar geleden dat ik over al die zaken heb nagedacht. De details zijn een beetje weggezakt. Een frees ontwerpen en bouwen is ook een beste klus, en toen ik die frees zo'n beetje had ontworpen was ik er ook al achter dat een koud ongeïsoleerde garage niet de beste omgeving is voor dat apparaat (voor wat mijzelf betreft wist ik dat al). Bovendien was er na 20 jaar hobby- en DHZ-spul verzamelen geen ruimte voor dat apparaat in mijn garage. Dus heb ik die eerst helemaal gestript, geïsoleerd en tot een fijne werkplaats omgetoverd.
Werkplaats.jpg
 
De eerste gebruikservaringen zijn achter de rug. Na de testvluchten op de Ginkelse Heide en één vluchtje in Kampen was het er niet meer van gekomen. Tot vorige week in de Vogezen. Onder zomerse condities hebben we een goede tijd gehad.

De ADAMAS heb ik steeds laten starten, meestal met even de motor aan. Als het vrijwel windstil is blijkt 6.8kg toch riskant zwaar om te gooien. Zodra het iets waait kan zonder problemen zonder de motor gestart worden. Zelf moet ik nog ietsie aan vertrouwen winnen om alles alleen te doen.

Bijzonder tevreden (écht!!) ben ik met de low speed handeling. In de thermiek, met thermiekstand, kan er heerlijk comfortabel krap gecirkeld worden. Rudder is erg effectief en het vliegen laat zich nog het best vergelijken met een 5.5mtr DLG. In het algemeen zit er veel rust in het vliegbeeld.

Steken is fantastisch, binnen now time zit je een eind verder. Erg fijn.

Speed valt tegen, nou ja, tegen, 178kmh (GPS) heeft ie al gehaald. Maar het voelt en klinkt niet zo, en je ziet het er niet aan af. Het wat dikke wortelprofiel, de slanke vleugel (weinig Reynolds), de 2.3% welving met slechts 58gram vleugellbelasting maken dat je ook niet al te veel kunt verwachten. Hier lag het zwaartepunt van het ontwerp dan ook niet.

Controle tijdens het landen is prima. Al merk je dat de grondsnelheid best fors is. Butterfly is effectief, en meer als nu is er nog mogelijk! Slechts 4 van de 8 kleppen worden nu ingezet. Eg grappig is het om met 80-100kmh in één keer vól butterfly te trekken. Je hoort een hoop gefluit, de servo's trekken dan zo'n 5A gezamelijk en de vleugel zuig je vlak... Dat laatste is een beetje eng (zie ook de video), en waarom dat gebeurt weet ik nog niet...

Stroomgebruik in het algemeen komt op zo'n 1000mAh. Met 2x 2100mAh aan boord is dat ruim voldoende voor een vliegdag.

De romp maakt een buitengewoon solide indruk, de vleugel echter werkt qua buiging zichtbaar. Veel zwaarder dan 5.5G heb ik de belasting nog niet gehad. Flutter heeft zich niet voorgedaan.

Video met dank aan Raymond, altijd bezig met de camera en zijn laptop!!


Nu, hopelijk van de zomer nog vele fijne vluchten!
 
Ik vind de buiging in de vleugel juist erg meevallen. Je moet mijn Nimbus hier eens naast laten vliegen..... Ik heb jouw vleugel weinig zien buigen. Ook in de filmbeelden zie ik de tippen weinig op en neer gaan, ook niet bij hoge snelheden. We hebben het hier wel over 5,5 meter!
 
Berrie, ik vind het geweldig wat je gepresteerd hebt!
Geniet ervan!
Ik wens je nog vele fijne vluchten!

Johannes
 
Ziet er allemaal netjes uit Berrie. En wat dat buigen aangaat, er zit inderdaad wat "beweging" in maar niet iets zorgelijks is mijn indruk.
Wat die snelheid betreft, ik lees dat het profiel 2.3% welving heeft; bij welke dikte??
En oh ja, die landing helemaal op het laatst. Je komt toch nog redelijk snel binnen. Veel down bijgemixed bij de flaps helemaal uit ?? En hoever gaan je flaps uit ?? Er is bijvoorbeeld een reuze snelheidsverschil tussen 90 en "maar" 70 graden uitslag.
 
Laatst bewerkt:
Back
Top