De bouw van de Kestrel

• Topicstarter Topicstarter Theo Coenen
  • Startdatum Startdatum
Vanavond weer gespeelt met de Kestrel. Na enkele pogingen die niet erg goed verliepen maar wel lieten zien dat de Kestrel wilde vliegen in eerste instantie weer een servo van het richtingsroer kapot gekregen. Na wat prutsen aan de servo deed deze het ineens weer goed en toen toch maar de grote gok genomen en na enkele andere aanpassingen nog eens gestart. Nu vloog de Kestrel gelijk goed uit de hand weg. Hij zette gelijk de kop recht inde wind en flapperde netjes omhoog. Maar helaas na ruim 50 meter rechtdoor bleek de richtingroerservo niet te sturen en ook bleek toen dat de neuslijst van de rechtervleugel al aardig wat tikken te verwerken had gekregen, en deze brak dan ook gelijk buiten het scharnierblok. De kestrel kwam toen helaas van een hoogte van ruim 10 meter naar beneden dwarrelen.

Theo schreef:

De oorzaak van het naar links draaien van de Kestrel heb ik denk ik ook al gevonden. Het linker verbindingsstuk van de krukas naar de vleugel is een halve mm langer dan de ander en dus maakt deze vleugel een iets grotere slag. Ook dit zal ik vanavond proberen gelijk te maken zodat alle afstanden precies gelijk zijn.

ik denk dat dit niet het probleem kan zijn Theo, verbeter me als ik ongelijk heb.
Als het verbindingsstuk aan een kant langer of korter is, zal de lengte van de SLAG volgens mij niet veranderen, die wordt alleen bepaald door de excentrieken (schrijf je dat zo?) aan de vleugel en aan de tandwielas.
Wel verandert dan volgens mij de gemiddelde V-stelling van de vleugel en ook zal de romp dan niet helemaal vertikaal staan tussen beide vleugelhelften. Maar draaien naar een bepaalde richting zal hierdoor niet veroorzaakt worden, ik dacht ook eerst dat mijn probleem met de Eagle hierdoor ontstond, maar dit bleek uiteindelijk toch een andere oorzaak te hebben, nl. het rendement van de beide vleugelhelften, dit is zeer kritisch, heel anders dan bij "gewone"modelvliegtuigen............

Gedeeltelijk heb je gelijk. Doordat de slag niet gelijk loopt en de romp er dan scheef onderhangt zorgt die asymetrische gewichtsverdeling ervoor dat je een kleine afwijking krijgt. Nadat dit gecorrigeerd was bleef hij wel naar links draaien maar niet meer zo sterk. Nu zit er nog een stukje lood aan de rechter vleugelhelft om dit helemaal op te vangen.

Dan moet je zondag hier komen dan hebben we vlaai.......................

Gisteren durfde ik het niet aan om een vlucht te maken met die harde wind, maar vanmorgen heb ik snel effe tussen de heli's door gevlogen en deze vlucht ging perfect. De vogel is behoorlijk goed te sturen en te controleren. Wel zit er behoorlijk verschil in het gemak tussen de linkerbocht die makkelijk gaat en een rechterbocht die met veel moeite rond komt. Misschien toch nog iets meer gewicht op die rechter tip aanbrengen. Wel helaas weer bij een servo de tandwielen gestript. Maandag die HS81MG maar ophalen.

Wat is het toch kicken als na zoveel tijd je creatie eindelijk goed vliegt.

dank je, dank je, kratje is al halfleeg op dit moment(2 man).

Helaas heb ik de camera van mijn moeder die ik hier in opslag had aan mijn zus moeten lenen dus totdat die terug is waarschijnlijk geen beelden. Ik zal van de week eens kijken of er iemand in de club foto's kan maken van mijn vliegende Kestrel om die dan hier te posten. Gelukkig waren er vanmorgen 5 clubleden aanwezig tijdens de vlucht. Enkelen van hun lezen regelmatig hier mee.

vloog erg leuk theo!!!
dit is het vliegen zoals god het ontworpen heeft
ik mis alleen de poten en de landing is nog niet zo geweldig(ploff!!!)
met welk accupakket heb je gevlogen, je vloog toch zeker een minuut of vier!!

ik heb even de tekening bestudeerd..
Als ik het goed begrijp staat op tekening dat je g10 plaat van 1,5 mm moet gebruiken.. terwijl ik jouw laatst zag roepen dat je 3mm heb gebruikt.. klopt dat..?
Heb je 3 of 1,5mm gebruikt?

Peter

Ik heb 3 mm gebruikt.

heb ik dan zo slecht gekeken op de tekening? :oops:

;) dat geeft nix..

ik leid het af aan de sleufjes waar de andere onderdelen weer invallen. Die is namelijk 1,5mm (om en nabij.. is inches)
Bij de vleugelophanging zitten er 2 op elkaar voor extra stevigheid en daar is ie dus 2x1,5 = 3 mm
Ik denk dat ik het allemaal dan 1,5mm maak.. dan kan ik altijd nog kijken of het dikker moet. dunner scheelt je wel weer gewicht.

Peter

G10 = koolstof(?) is wat lichter en steviger dan epoxyplaat.

1,5 mm epoxyplaat lijkt me te weinig voor de romp,
waarschijnlijk een-malige landingen,
als het in de lucht al niet uit elkaar valt.

ik zat trouwens de constructie van de kestrel en de parkhawk van kinkade te vergelijken.
De staart op de kinkade versie ziet er ook wel goed uit.. daar zit het vast met 4 rubber o ringetjes.. is dat niet een idee.. als de kracht nou te groot word geven die mee.. en slopen niet je servo..
Ik vind ook het schoudergewricht wel mooi bij kinkade..

Peter

mijn hs81 heeft het in de vlucht ook goed uitgehouden :) Ik las overal horror verhalen over die tandwielen maar het gaat nog goed :) Die staart valt dus wel mee denk ik.

De kestrel is de oude versie van de Parkhawk. Die meneer Kinkade heeft diverse wijzigingen aangebracht en enkele schijnen te zijn aangemeld als patent!!!??? Een van die wijzigingen zijn de vleugelscharnieren. Ze zijn nu lichter en ogen idd mooier. OOk die staart heeft hij later weer omgezet naar die flexibele ophanging, die had ik ook op mijn flappy-1 en dat werkte toen niet zo goed voor mij. De servo's bleven wel heel met dat systeem maar de staart was te flexibel.

@ Tadango dan ben maar blij, ik heb al van 5 servo's de tanwielen gesloopt.

ik heb hier 2 hs 81mg-tjes klaarliggen. Kan ik ipv die hs55 voor hoogte ook die hs 81 gebruiken?

ik hou het bij de originele ophanging op tekening. Eerst dat ding maar vliegende krijgen.. dan kunnen we altijd nog gaan experimenteren met andere onderdelen..

Peter

ik ben aan het tekenen..
even een paar vraagjes.
Theo, ik maak de gaten iets kleiner zodat je ze tot de juiste groote moet boren. Dit omdat een rondje nooit 100% rond is met een cnc frees.

Kan iemand me de exacte maat geven van een 3s1p 1600 lipo pakketje? ter controle. Dat is het pakketje wat we erin gaan stoppen toch? of moet dat 2s zijn?
Ik ga gewoon uit van een speed 300.

Zit de accu alleen vast met een eleastiek? Zit dat vast genoeg?

Peter

Back