De bouw van de Smit Mississippi, Schaal 1:25

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door wiggie, 13 jul 2009.

  1. mikexraven

    mikexraven

    Lid geworden:
    10 dec 2013
    Berichten:
    41
    Ik denk dat dit echt het mooiste model damen sleper is.
    echt fantastisch!
     
  2. wiggie

    wiggie

    Lid geworden:
    21 jul 2003
    Berichten:
    2.116
    Locatie:
    Hillegom
    Dank je.

    De naad zit er vanwege de het stralen van de onderdelen. De achterverschansing in een deel is erg kwetsbaar, lees gevoelig voor torsie, en paste simpelweg niet in de straalcabine. Bij de definitieve montage wordt dat nog weggewerkt. Bovendien valt de rubber achterfender er ook nog overheen dus echt opvallen zal het niet.

    Bouwen in schaal 1:25 brengt ook met zich mee dat de onderdelen niet echt klein zijn.

    De voorste verschansing is op de zelfde manier gemaakt. In totaal heb ik dus zes delen, uitgezonderd de deurtjes.
     
  3. JaFa

    JaFa

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    951
    Locatie:
    Leuven (Belgie)
    Hey
    Mooi werk ik kan het elke dag bewonderen op de GRY, echter heb ik een veel makkelijker methode gevonden, misschien heb je er wat aan, ik gebruik de papier afplak tape van 1 of 0,5 mm (airbrush) die plak je gewoon op de romp en dek. De verf maakt hem vervolgens gewoon dicht, zeker na enkele lagen.
    Ik denk dat ik dat ook ga doen bij de rest van de GRY, hij moet toch herspoten worden na alle ingrepen als ik daar toe kom post ik wel een voorbeeld.
    Ps. De 0,5 tape is perfect voor naden tot 2cm 1/40-50, voor jou boot kan je altijd de 0,75 of 1mm gebruiken het eindresultaat is exact hetzelfde.

    Link: Jammydog Micro Masking Tape (wit) - Toswos.be
     
  4. wiggie

    wiggie

    Lid geworden:
    21 jul 2003
    Berichten:
    2.116
    Locatie:
    Hillegom
    Grappig dat je dat voorstelt. Ik zat er toevallig net ook aan te denken. Ik blijf dan toch bang dat ik het er met varen afstoot. Het blijft toch maar een 'plakbandje'. Als ik epoxyplamuur gebruik heb ik het idee dat dat veel beter vast blijft zitten. Moet maar een proefstukje maken denk ik.
     
  5. hawser

    hawser

    Lid geworden:
    23 sep 2007
    Berichten:
    568
    Mooi!

    Hey Wiggie,
    Dat er aan zo"n "standaard" boot toch noch zoveel "rommel" zit qua afsluiters etc. Jij hebt het geduld en maakt het mooi. Mijn complimenten. Ga door maar maak het niet te gek, het moet een hobby blijven toch?
    grt
    Hawser
     
  6. Hoegaarden

    Hoegaarden

    Lid geworden:
    21 jan 2009
    Berichten:
    542
    Locatie:
    Hoorn (NH)
    Okee William, helemaal duidelijk! Wist het antwoord op die naad stiekem wel maar vroeg me meer af hoe je dat wegwerkt. Plakbandje erop dus!:p

    Dat je die lasnaden op de romp alleen van foto's hebt gedaan maakt het nog kunstiger, vanaf tekening kan iedereen het maar op het oog zorgen dat het er 'kloppend' uitziet, well done!

    Gr.
    Pim
     
  7. wiggie

    wiggie

    Lid geworden:
    21 jul 2003
    Berichten:
    2.116
    Locatie:
    Hillegom
    Ik moet eerlijk bekennen dat ik vanaf foto werken eigenlijk prettiger vindt . Vanaf tekening moet het precies en vanaf de foto's hoeft dat niet per se.
     
  8. Bert Kroes

    Bert Kroes

    Lid geworden:
    6 mrt 2005
    Berichten:
    107
    Locatie:
    Farmsum (Delfzijl)
    Maar ziet er goed uit william
    Mijn complimenten
     
  9. wiggie

    wiggie

    Lid geworden:
    21 jul 2003
    Berichten:
    2.116
    Locatie:
    Hillegom
    Hierbij de foto's van het aanbrengen van de lasnaden

    Eerst het afplakken.
    [​IMG]

    Daarna plamuren.
    [​IMG]

    En daarna het afplakband weer verwijderen.

    [​IMG]

    En voila! Een lasnaad.
     
  10. mikexraven

    mikexraven

    Lid geworden:
    10 dec 2013
    Berichten:
    41
    Fantastisch!
     
  11. Onrust

    Onrust

    Lid geworden:
    30 jun 2013
    Berichten:
    145
    Locatie:
    Tilburg
    Inderdaad geweldig! Gebruik je nog een hulpmiddel bij het aanbrengen van de plamuur zodat je een consistente vorm/dikte van die lasnaad krijgt?
     
  12. wiggie

    wiggie

    Lid geworden:
    21 jul 2003
    Berichten:
    2.116
    Locatie:
    Hillegom
    Daar zorgt de afplaktape voor. De breedte van de kier tussen de twee afplakbandjes en de dikte van de tape bepalen de vorm en hoogte van de lasnaad.
     
  13. Hoegaarden

    Hoegaarden

    Lid geworden:
    21 jan 2009
    Berichten:
    542
    Locatie:
    Hoorn (NH)
    Ja mooi William, ik vind dit soort details het model altijd even van de status speelgoed-boot museumkwaliteit brengen (het blijft uiteindelijk toch allemaal papa's speelgoed:turn-l:)

    Ik wil dit ook wel eens gaan gebruiken, het enige nadeel is dat als je 1 naad doet, je ze eigenlijk allemaal moet doen. Anders is het plaatje niet compleet. En ik weet niet of ik daar zin in heb:sleepy:
    Lasnaden heb je natuurlijk in verschillende hoogtes en de meesten doen alleen de grootste maar eigenlijk zie je dat kleine verschil niet op deze schaal.
    Lekker bezig zo!

    Gr.
    Pim
     
  14. norwin

    norwin

    Lid geworden:
    29 sep 2004
    Berichten:
    761
    Locatie:
    Swifterbant
    Zo GAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAFFFFFFFFFFFFF.
     
  15. Talsma

    Talsma

    Lid geworden:
    11 sep 2013
    Berichten:
    56
    Locatie:
    Almelo
    @wiggie,

    Twee vragen:
    - Hoe krijg je die uitsparing zo strak? snij je deze uit het opgeplakte plakband of plak je zo nauwkeurig?
    - Wanneer haal je het plakband weg? Meteen na plamuren of na enige tijd drogen?

    Groet,

    Wietze
     
  16. wiggie

    wiggie

    Lid geworden:
    21 jul 2003
    Berichten:
    2.116
    Locatie:
    Hillegom
    Ik principe snij ik de uitsparing langs een liniaal met een scherpe scalpel uit het plakband. Als dat door de rondingen in de romp niet lekker gaat plak ik twee plakbandjes op een gelijke afstand van elkaar. De tape haal ik direct na het plamuren weer weg. Het is bijna gelijk aan verven met het verschil dat ik de verf meestal nog een uurtje laat aandikken voordat ik de tape weghaal.
     
  17. Daan Bart

    Daan Bart

    Lid geworden:
    4 apr 2007
    Berichten:
    226
    Locatie:
    Hellevoetsluis
    Echt heel mooi William! Wat een detail.

    Gr, Daan
     
  18. wiggie

    wiggie

    Lid geworden:
    21 jul 2003
    Berichten:
    2.116
    Locatie:
    Hillegom
    Op de valreep van het nieuwe jaar nog een update.

    Omdat ik liever slim dan moe ben en het lastig is om gebogen lijnen parallel aan elkaar te snijden heb ik een hulpstuk gemaakt. Simpel werkt hierbij altijd.

    [​IMG]

    En na vier dagen arbeid houdt je dan het volgende over.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    De inlaatroosters voor de koeling heb ik maar opnieuw gemaakt van printplaat. De eerste uitvoering was van plexiglas en dat is niet zo sterk als ik hoopte. Dit moet beter gaan.
     
  19. wiggie

    wiggie

    Lid geworden:
    21 jul 2003
    Berichten:
    2.116
    Locatie:
    Hillegom
    Nog een toegift. De gespoten dekartikelen. Leuke afsluiter van een vruchtbaar bouwjaar.

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  20. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Ik word moe(deloos) als ik er alleen maar naar kijk William!!!!:D

    Ook voor jou een prettige jaarwisseling en een voorspoedig 2014.

    Groet,

    Ad
     

Deel Deze Pagina