De bouw van de Smit Mississippi, Schaal 1:25

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door wiggie, 13 jul 2009.

  1. Paul Nieuwenhuijse

    Paul Nieuwenhuijse

    Lid geworden:
    25 jun 2012
    Berichten:
    2.752
    Locatie:
    Rilland (Zeeland)
  2. Snoerke

    Snoerke

    Lid geworden:
    13 feb 2008
    Berichten:
    142
    Locatie:
    Druten
    Is en blijft een inspirerend bouwverslag! Petje af voor het tot nu toe behaalde resultaat!
     
  3. Rode Zee

    Rode Zee

    Lid geworden:
    4 apr 2008
    Berichten:
    174
    Locatie:
    Ik woon vlak bij Alblasserdam
    geen woorden voor

    Gewoon helemaal super, heb al heel veel naar de bouw gekeken.
    Geen woorden voor zo goed je de echte sfeer hebt weten na te bouwen,
    alsof je aan boord stapt op de echte.
    En de techniek werkt ook perfect.
    Alleen jammer van de grote schaal ;)
    Past niet bij mijn Rode Zee 1;50

    Tot werkschepen dag, kom graag even in het echt gluren.

    Gr Paul
     
  4. j. van megen

    j. van megen

    Lid geworden:
    21 dec 2013
    Berichten:
    105
    Locatie:
    Europa
    super, mijn ogen werden gewoon groter tijdens het kijken. echt geweldig!

    gr. joeri
     
  5. wiggie

    wiggie

    Lid geworden:
    21 jul 2003
    Berichten:
    2.126
    Locatie:
    Hillegom
    Details, details en nog eens details.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  6. Harald Hendriksen

    Harald Hendriksen

    Lid geworden:
    30 mei 2009
    Berichten:
    291
    Locatie:
    Zweden
    Heel mooi en realistisch gemaakt William; Het is een prachtig schip! Ik vind persoonlijk de details altijd 't leuke werk.
    Groeten,

    Harald
     
  7. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    1.915
    Locatie:
    Turnhout belgie
    knap staaltje prutswerk dat zeker mag gezien worden.
    vgr
    Marc
     
  8. Talsma

    Talsma

    Lid geworden:
    11 sep 2013
    Berichten:
    56
    Locatie:
    Almelo
    Nu de foto's van het model nog. Oh wacht... Damn! :thumbsup:

    Wietze
     
  9. Etapje

    Etapje

    Lid geworden:
    1 nov 2010
    Berichten:
    1.308
    Locatie:
    Oldebroek, Gelderland
    Heb hier maar 1 woord voor..... respect
     
  10. Stephan le Sage

    Stephan le Sage

    Lid geworden:
    15 apr 2009
    Berichten:
    978
    Locatie:
    Maasbracht
    ik heb gewoon geen woorden voor, dat zegt genoeg :D
     
  11. Snoerke

    Snoerke

    Lid geworden:
    13 feb 2008
    Berichten:
    142
    Locatie:
    Druten
    Ik wou dat ik dit ook "in mijn vingers" had! Complimenten!
     
  12. wiggie

    wiggie

    Lid geworden:
    21 jul 2003
    Berichten:
    2.126
    Locatie:
    Hillegom
    Laatste toevoeging.

    Reddingsvlot en houder.

    Draaien
    [​IMG]

    Frezen
    [​IMG]

    Rand inlijmen
    [​IMG]

    Houder gefreesd, gesoldeerd en gestraald
    [​IMG]

    [​IMG]

    En alles geschilderd en in elkaar gezet
    [​IMG]

    Ik heb nog veel meer gedaan in de tussentijd maar tot aan de werkschependag zet ik even geen vorderingen meer in het draadje. Er moet straks nog wel nieuws te zien zijn voor diegene die daar komt kijken. ;)

    Na 29 mei post ik weer nieuwe dingen.
     
  13. Joop Ham

    Joop Ham

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    63
    Locatie:
    Amersfoort
    In een woord :GEWELDIG
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 dec 2015
  14. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    1.915
    Locatie:
    Turnhout belgie
    oei , dat is wel heel slecht nieuws. 29 mei duurd nog heel lang om te wachten op nieuwe fotokes.
    De reddingsvlotten zijn weer subliem.
    vgr
    Marc
     
  15. Kees de Mol

    Kees de Mol

    Lid geworden:
    20 aug 2007
    Berichten:
    738
    Locatie:
    Rijnsburg (ZH)
    :worship:

    Zelfs van een reddingsvlot weet jij een kunstwerk te maken.
     
  16. wiggie

    wiggie

    Lid geworden:
    21 jul 2003
    Berichten:
    2.126
    Locatie:
    Hillegom
    Nou, daar gaan we dan voor 1 van de grotere en laatste updates van de Mississippi.

    Na april zijn de volgende zaken afgemaakt en toegevoegd.

    Decals, getekend in AutoCad, afgedrukt op laser-decalpapier en aangebracht op het model.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Let ook even op de keuringsstickers voor de blusmonitoren, geldig tot juni 2015 ;)
    [​IMG]

    Het Markus Lifenet een plek gegeven, zie rechts naast de schoorsteen
    [​IMG]

    En een bemanning is aangemonsterd.
    [​IMG]

    [​IMG]

    De rubber fender aan de voorzijde is gemaakt van een rubber mat met precies de goede afmetingen. Buitenkans dus. Omdat de mat maar 3 mm dik was heb ik er nog 5 mm dik plaatrubber onder gelijmd.

    De eerder gemaakte ronde fender bleek toch niet aan mijn verwachtingen te voldoen. Het rubber liet los van de isolatie die eronder zat.Gelukkig kon ik het met mosrubber profielen wel goed krijgen. Soms zijn de oplossingen achteraf makkelijker dan gedacht.

    [​IMG]

    [​IMG]

    En toen na drie jaar weer eens te water vandaag en het is me weer goed bevallen kan ik zeggen.
    De aandrijfaccu heb ik vervangen voor een LiFePo4 4S 10Ah accu.
    Volledig hufterproof, kan tot 100A continu (150 A piek) leveren bij behoud van de spanning en is zonder problemen volledig leeg te varen. minimaal 2500 keer op te laden.
    Vandaag heb ik in totaal 4,5 uur gevaren, gesleept, gespeeld en niet op de accu gelet. Aan het einde had ik nog 12,7 V accuspanning (je begint met 13,6) en bij het laden bleek er 8760 mAh in te zijn gegaan. 5,5 tot 6 uur is dus zeker mogelijk op 1 acculading. Enige nadeel is de prijs maar die keuze is aan een ieder. Ander voordeel: een 12 Volt 17 Ah accu weegt circa 5,7 kg. Een 4S 10Ah LiFePo4 weegt 1,3 kg! Dus voor de kleinere en lichtere modellen wellicht ook een alternatief.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Ook de belofte aan Marco is voldaan.Erg leuk om te doen en het is verbazend hoe snel de dame die 700 kg weet te versnellen (inclusief de Hunter die erachter hing, sorry)

    Voorbereidend werk
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Om de trekkracht te bepalen heeft er een unster aan gehangen. Het is gemiddeld 7,5 kg geworden. Meer dan genoeg dus.

    Als laatste nog een fimpje als afsluiter om te laten wat 50 kg op topsnelheid met het water doet.



    Wat er nog resteert zijn de diepgangmerken en de blanke laklaag op de romp en de transportkist.

    Na 5 jaar toch wel een onwerkelijk idee om er klaar mee te zijn eigenlijk.

    Aan een ieder die de afgelopen 5 jaar me voorzien heeft van tips, foto's, ideeën, opbouwende kritiek, voorbeelden, comlimenten, enz,enz heel erg dank.

    Wat ik hierna ga bouwen heb ik nog niet bedacht. Maar mezelf kennende komt dat vanzelf goed. :)
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  17. Bert Kroes

    Bert Kroes

    Lid geworden:
    6 mrt 2005
    Berichten:
    104
    Locatie:
    Farmsum (Delfzijl)
    netjes William
    Dat mag ge zegt worden mijn complimenten

    MVGR Bert
     
  18. Martin '70

    Martin '70

    Lid geworden:
    7 jan 2006
    Berichten:
    1.163
    Locatie:
    Spijkenisse
    William,

    Top ! Jammer dat ik vandaag niet in Hoogvliet kon zijn had ze graag live gezien ;)

    Gr Martin :D
     
  19. setsunakaede

    setsunakaede

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.489
    Locatie:
    Zoetermeer
    Ik heb de boot vandaag in het echt mogen bewonderen (ik stond naast William bij de kraampjes) en het is echt een prachtig schip geworden. Groot, maar wow wat mooi.
     
  20. Onrust

    Onrust

    Lid geworden:
    30 jun 2013
    Berichten:
    145
    Locatie:
    Tilburg
    Slechts één woord: Indrukwekkend!

    Nou, vooruit, nog eentje: Jaloersmakend! ;)
     

Deel Deze Pagina